Återförsäljares returhantering av Geforce RTX 3000-serien

Permalänk
Medlem

Bara jag som känner att Inets svar var kopplat till det som Webhallen svarade?
Det jag menar då är som att det var iscensatt så att Inet skulle säga allt tvärtemot Webhallen och dessutom repetera det som Webhallen sagt och lägga till INTE

Permalänk
Avstängd

Mao: undervolta ditt kort och håll tummarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Jag är nyfiken på vad konsumentköpslagstiftningen egentligen säger om Webhallens policy. Vad jag förstår har buktien inte rätt att göra ett återköp utan att kunden godkänner detta för att på så sätt slinka undan allt ansvar.

Det skulle vara spännande i fall någon räv från konsumenträtt skulle kunna dra lite tankar kring detta...

/z

Jag tror att de kommer undan med att om du inte vill få pengarna tillbaka eller byta ut+mellanskillnad så får du vänta tills vi hittar ersätta. Läser du mellan raderna så blir det att vänta oändligt för att hitta ett ej-LHR kort som ersättning

Permalänk
Medlem

Lagom imponerad över Webhallens svar...

Det är väl inte utan anledning som Webhallen är mitt personliga sistaval bland just dessa tre återförsäljare.

Citat:

Emil Åkered, Komplett:

Jag märker att jag sovit under en sten.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av zonar:

Jag är nyfiken på vad konsumentköpslagstiftningen egentligen säger om Webhallens policy. Vad jag förstår har buktien inte rätt att göra ett återköp utan att kunden godkänner detta för att på så sätt slinka undan allt ansvar.

Det skulle vara spännande i fall någon räv från konsumenträtt skulle kunna dra lite tankar kring detta...

/z

Det finns ju den här formuleringen:
"företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren"

Vad som är oskälig kostnad kan variera rätt saftigt, det finns liksom ingen speciell procentsats att gå efter etc.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Donhoz:

Bara jag som känner att Inets svar var kopplat till det som Webhallen svarade?
Det jag menar då är som att det var iscensatt så att Inet skulle säga allt tvärtemot Webhallen och dessutom repetera det som Webhallen sagt och lägga till INTE

Alla fick samma fråga fast med deras egna butiksnamn inserted förstås.
Komplett pratade vi med på telefon så där har vi parafraserat deras svar.

Permalänk
Medlem

Ska man se det som tre butiker då Komplett äger Webhallen?
Att man inte kan leverera kort som inte finns ser jag som självklart även om det är tråkigt. Jag förespråkar inte mining men valmöjlighet.

Permalänk
Hedersmedlem

Hm... Bara att hoppas och be till teknikgudarna att mitt 3080 från Webhallen klarar sig tills jag har köpt något nytt då... Det är dock inget jag planerar göra på bra länge.

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av klerhi:

Precis haft ett ärende med komplett som jag inte är helt nöjd med. Köpte ett RTX 3090 TUF av dom och haft den i burken i ett år. Blev "problem" med hotspot-temperaturen de sista månaderna, alltså från att ligga kring 75 grader och nu kring 105 grader. Fick skicka tillbaka kortet, istället för att få ett annat kort i retur fick jag tillbaka min summa på 16800kr. så nu måste jag köpa ett likadant kort för ca 5000kr mer än vad jag betalade för ett år sedan..(vilket jag inte tänker göra såklart).

Var ett kort jag ville få tillbaka..inte pengar.

Vi forskar gärna vidare i vad som hänt här. Skicka oss ett PM med din order/returinfo så ska vi undersöka detta närmare.
Som sagt i artikeln så ersätter vi med motsvarande produkt och det gäller även den modell du köpt. Om samma modell inte finns tillgänglig så kan vi erbjuda en motsvarande från en annan tillverkare.

//Erik

Permalänk
Medlem

Stämmer det att grafikkortspriserna går ner i maj, så kan ju de med fel på sina kort från webhallen få ett annat kort till lägre pris och mellanskillnaden tillbaka i plånboken - deras sätt borde ju gå åt båda hållen.

Edit:

**detta inlägg skrevs innan webhallen pudlade**

Permalänk
Medlem

Webhallen visar sin underbara kundservice igen

Permalänk
Skäggig legend

Jag står fortfarande och velar om jag ska lämna in mitt RTX 3070 till inet då RGB lampan är trasig. En petitess kan tyckas, men att ha ett fullt fungerande kort skulle vara trevligt

Jag har väntat med det då jag inte vill vara utan dator en längre tid, men ingen har kunnat ge en indikation på hur det skulle gå till trots många mail med Inet. :/

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett gigabyte 3090 rtx eagle oc förvisso i andrahand, men kortet var bara någon vecka eller två gammalt. Fick problem ungefär tre veckor senare med strömkontakterna på kortet. Gigabyte hade gjort ett skitjobb och satt dit extenders som gick sönder extremt lätt. Ringde webhallen och det tog flera timmar att komma fram. Där fick jag prata med en rätt motarbetande tjej i kundtjänst. Upplyste henne om att gigabyte själva gått ut med att detta är ett problem på deras eagle kort. Hon var motsträvig och tyckte typ att jaha synd om dig, du har lagt massa pengar på ett kort, men vi tänker inte hjälpa dig. Efter att ha argumenterat ett tag med henne, så fick jag igenom en reklamation. Detta tog sin tid ca en och en halv månad kanske, men sen fick jag tillbaka pengarna. Efter detta kommer jag aldrig mer att varken köpa något från webhallen direkt, samt helst inte köpa något i andrahand som är köpt hos dem.

Angående inet så är dem bra att ha och göra med.
Min bror köpte ett RX 6800 xt i andrahand, detta var inhandlat från inet från början. Det gick sönder och han lämnade in kortet. Inget tjafs eller liknande från inet utan han kom hem med ett helt nytt exemplar, men från en annan tillverkare. Detta gör att man vill handla från inet, sjukt bra kundbemötande och ny vara direkt utan massa tjafs.

//Virtual

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag har inte sagt att det enda som tar sönder kort är mining, eller hur?

Om man inte mimar finns väl heller ingen större anledning att bry sig ifall man får ett LHR-kort I retur heller för den delen.

Andrahandsvärdet är rimligen mindre på LHR om de andra slutat tillverkas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Andrahandsvärdet är rimligen mindre på LHR om de andra slutat tillverkas.

Inte nödvändigtvis. Om du tittar i marinaden här på SweClockers så är det väldigt vanligt att säljaren bedyrar att kortet aldrig använts för mining, och ett sådant påstående är mycket lättare att köpa om det är ett LHR-kort så åtminstonne I vissa kretsar skulle jag säga att LHR-korten faktiskt har ett högre andrahanddvärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Inte nödvändigtvis. Om du tittar i marinaden här på SweClockers så är det väldigt vanligt att säljaren bedyrar att kortet aldrig använts för mining, och ett sådant påstående är mycket lättare att köpa om det är ett LHR-kort så åtminstonne I vissa kretsar skulle jag säga att LHR-korten faktiskt har ett högre andrahanddvärde.

LHR kort säljs väl till lägre summor än ett icke LHR på blocket, tradera, sweclockers mfl?

Dock gäller väl LHR begränsningen bara Ethereum? Så det lär ju inte påverka framtida coins.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

LHR kort säljs väl till lägre summor än ett icke LHR på blocket, tradera, sweclockers mfl?

Dock gäller väl LHR begränsningen bara Ethereum? Så det lär ju inte påverka framtida coins.

Jag brukar inte hänga på andra marknadsplatser så jag vet inte, men på Sweclockers så brukar det vara samma eller lägre för V1-korten. De som kan tänka sig betala mer för ett kort som inte går garantera att det inte minats med är väl just miners.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Stämmer det att grafikkortspriserna går ner i maj, så kan ju de med fel på sina kort från webhallen få ett annat kort till lägre pris och mellanskillnaden tillbaka i plånboken - deras sätt borde ju gå åt båda hållen.

Det kan nog vara så jag fick fel på en hårddisk, fick pengar och en ny hårddisk för priset sjunkit massa.

Permalänk
Medlem

Att låta kunderna vänta i all oändlighet är inte ett alternativ då ett reklamationsärende skall hanteras inom rimlig tid; praxis är ca 3 veckor. Kan inte återförsäljaren erbjuda en likadan/likvärdig vara inom rimlig tid, så har konsumenten rätt att göra ett s.k. täckningsköp, d.v.s. köpa en likvärdig vara hos annan säljare och låta den ursprungliga säljaren stå för eventuell fördyrande mellanskillnad.

Permalänk
Skrivet av UndaC:

Det finns ju den här formuleringen:
"företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren"

Vad som är oskälig kostnad kan variera rätt saftigt, det finns liksom ingen speciell procentsats att gå efter etc.

Konsumentskyddet är mycket starkt. Vid en rättsligt prövning skulle jag inte tro att en prisökning på varan innebär en "oskälig kostnad" för säljaren. Givetvis kan prisökningar på 100-tals procent möjligtvis vara oskäligt, men inte 50% eller liknande för grafikkort. Jag skulle definitvt gå vidare och kräva omleverans av säljaren och om denne nekar åtminstone ta det till ARN.

Förtydligande
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PeCe:

Att låta kunderna vänta i all oändlighet är inte ett alternativ då ett reklamationsärende skall hanteras inom rimlig tid; praxis är ca 3 veckor. Kan inte återförsäljaren erbjuda en likadan/likvärdig vara inom rimlig tid, så har konsumenten rätt att göra ett s.k. täckningsköp, d.v.s. köpa en likvärdig vara hos annan säljare och låta den ursprungliga säljaren stå för eventuell fördyrande mellanskillnad.

Lätt att rabbla upp sina rättigheter, men det är inte lika lätt när det ska håvas in. T ex kan ÅF påpeka att det inte är en likadan/likvärdig produkt. Vilket det faktiskt inte riktigt är heller och det är den approachen Webhallen tar. Kan man verkligen säga att LHR och ej LHR är likvärdiga?

Det känns absolut inte som en solklar vinst för konsumenten om ett sånt här ärende går till ARN. Webhallens policy gör dock att det förmodligen bara är en tidsfråga innan det faktiskt prövas. Det känns moraliskt fel snarare än rättsligt fel.

Permalänk
Medlem

Rejält tvek på att Webhallens linje håller rent rättsligt, men det finns väl alltid några kunder som inte ifrågasätter det.

Intressant också hur radikalt olika Webhallen och Komplett svarar på frågan.

Permalänk
Medlem

Tumme ner webhallen.

Permalänk
Medlem

Saknar mer detaljer kring hur återförsäljarna hanterar kötider på bristvaror i händelse av reklamation. Själv fick jag en DOA 5600x från Inet och fick då köa över en månad IGEN för att få en utbytesenhet. Jag kan tycka att man i dessa fall antingen bör prioritera reklamationsärenden före nybeställningar i kön, eller erbjuda en bättre vara som finns i lager, men de var inte intresserade av att lösa det på något sätt utan det blev att man snällt fick vänta oskäligt länge. Täckningsköp gick de inte heller med på. Lätt att påstå i media att man hanterar ärenden på ett exemplariskt sätt men när det väl kommer till kritan är det få som lever upp till det.

Tummen upp till Webhallen som i alla fall är öppna med sin usla hantering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klerhi:

Precis haft ett ärende med komplett som jag inte är helt nöjd med. Köpte ett RTX 3090 TUF av dom och haft den i burken i ett år. Blev "problem" med hotspot-temperaturen de sista månaderna, alltså från att ligga kring 75 grader och nu kring 105 grader. Fick skicka tillbaka kortet, istället för att få ett annat kort i retur fick jag tillbaka min summa på 16800kr. så nu måste jag köpa ett likadant kort för ca 5000kr mer än vad jag betalade för ett år sedan..(vilket jag inte tänker göra såklart).

Var ett kort jag ville få tillbaka..inte pengar.

Reklamerade du det? Komplett har all rätt i världen att erbjuda dig pengar tlllbaka och du har all rätt att inte gå med på det och då får Komplett erbjuda dig något annat, tex då ett likvärdigt kort.

Permalänk
Medlem

Pengarna tillbaka NU är ju katastrof med tanke på tillgängligheten men annars hade det ju varit smutt!
Jag var dock nöjd när jag fick 80% av pengarna tillbaka när mitt 980TI dog efter nästan exakt 2år. Använda något i 2 år och att det bara skulle ha minskat med 20% i värde -tackar vi för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Nu kräver webhallen att man betalar en mellanskillnad för samma kort.
De lite som när återförsäljare byter ut en siffra på en dammsugare som finns hos alla andra återförsäljare för att ducka prismatchning.

Samma med Elgiganten. Köpte en SSD till kampanjpris och halvår senare sönder. Utgånget i deras lager så fick pytsa pengar emellan för ett lika av annat märke. Detta kanske är vanligare än man tror.

Permalänk
Medlem

tur att jag köpte mitt RTX3080 med vattenblock från Inet
Ps köpte för tre veckor sen en Taurus Gamingstol Blackout Tyg fick hem den och upptäckte en trasig skruv till ena armstödet den hade gått av. Pm Inet dom ville ha bild på den trasiga skruven de fick dom två dagar senare fick jag en påse med skruvar till stolen den trasiga skruven är bytt biten som var kvar gick att gänga igenom plåten inga skador sen skruva dit en ny ...

Stjärna för Inet snabba hjälp har kunna returnera stolen om jag ville de men man sitter så gött i den och kan meka

Permalänk
Medlem

Jaha, så dealen hos Webhallen om mitt kort går sönder är alltså att lägga 5000Kr i mellanskillnad för ett sämre kort.

Jag lär inte köpa nästa kort från Webhallen i varje fall.

Permalänk
Medlem

Kort köpta direkt från Nvidia då ? Nån som har erfarenhet ?
Dom har ju dessutom stängt butiken för sket längesedan.
Hoppas bara mitt klarar sig tills dom nya kommer.