Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Snabbkoll: Upplåst eller modifierad mjukvara på telefonen?

Permalänk
Medlem

Höll på en massa med jailbreaking på iOS och custom ROMs på Android för ca 10 år sedan, men har absolut noll användning för det nu för tiden. Allt bara fungerar som det ska nu.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Har tidigare kört fd Cyanogenmod, men min nuvarande telefon är inte lika populär så finns inte tillräckligt bra support för någon custom rom. Annars hade jag kört det igen. Och så känner jag mig inte för att ge mig in i att koda det själv. Så custom rom med launcher räcker som det är nu.

Kommer ihåg när jag hade min samsung S2 och la in nya roms varje månad och höll på. Nästa telefon får nog bli antingen Google något eller en som jag vet har bra community för custom roms.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Hedersmedlem

Har hängt med sedan iPhone OS 2 och fram till iOS 7 (eller möjligen iOS 8) så jailbreakade jag telefonen.

Den främsta anledningen var att få funktioner som (då) inte fanns i iPhone. Senare versioner har de funktioner jag vill ha och jag orkar heller inte längre hålla på med jailbreaking.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Huvudmobil: Android, standard.
Backupmobil: Android, custom ROM (+ root), för att få Android 11 (med säkerhetsuppdateringar också) istället för 9.

Körde alltid root förut, men har inte orkat senaste åren. Mer och mer av det jag saknat har dykt upp i standard-Android eller har slutat kännas viktigt.

Skrivet av djdennistm:

Kör nästan alltid custom rom på Android. Oftast bättre batteri snabbare och har andra inställningar än vanilla

Samma här. Har mindre behov av custom rom idag, särskilt om telefonen har nära stock android. Men jag rootar alltid så man kan ta bort bloat, blockera tracking och reklam samt få bättre prestanda och batteritid. Har aldrig haft problem med bankid, bank appar, Netflix etc, finns sätt att dölja root.

Permalänk
Medlem

När man var liten brukade jag Jailbreaka mobiler, men nu är det inte värt besväret ifall något blir fel eller behöver fixas. Lägger tid på annat, men är kul att möjligheten finns. Skulle vara ännu bättre dock om det gick att automatisera.

Permalänk
Skrivet av Scirocco:

Det var kul med custom roms, man kunde ge en lite äldre telefon ett nytt liv, men nuförtiden har dom drm på allt, netflix etc som inte kan användas med rootade telefoner, så nu är det meningslöst.

Jag kör custom rom på min poco x3 pro och Netflix funkar perfa

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem

Körde custom på mina första Android-lurar (Android 2 - 4) helt enkelt därför att stock fungerade så otroligt dåligt - segt, dålig batteritid, bloatat och man hade knappt något ledigt utrymme kvar.

Numera funkar stock Android tillräckligt bra för mig och jag lägger hellre tid på annat.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Master of Overkill

iPhone + AW + iPad Stock

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Med min nuvarande nya Samsung A52s 5G har jag inte rootat och planerar inte att göra det i nuläget.
Min föregående telefonen, en Xiaomi Redmi Note 5 låste jag upp och bytte ut mjukvaran till "vanilla" Android (Pixel Experiance) för jag hatar MIUI. Jag har lovat mig själv nu att aldrig köpa en Xiaomi telefon där jag inte kan byta ut mjukvaran utan problem.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Rootade allt jag kom över till jag köpte min S8+. Plötsligt kände jag inte ett behov av det längre.
Använder den fortfarande i stock.

Det var jättekul när det begav sig
Går i tankarna att "en dag så" men har inte orkat än

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Som många andra skrivit så var det något jag gjorde förr bara för skojs skull men även vissa andra saker som att kunna ansluta en Playstationkontroll och så vidare. Känner inget behov alls att göra det i dagsläget, har inte stött på något jag vill göra där det krävs och jag har nöjt mig med de launchers som kommit med telefonerna.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Har en gammal Sony XZ1 Compact. Lackade stenhårt på deras egna uppdateringsapp What's New, som spammade notifications och laddade hem uppdateringar över 4G trots att telefonen var inställd på att inte göra det. Kört LOS på den sedan dess. Gillar vanillalaunchern, och LOS dito kommer rätt nära. Dessutom får man en del vettiga extrafeatures.

Det har också förstås förlängt telefonens livslängd. Ny build kommer varje gång Google sina månatliga säkerhetspatcher.

Är dock ingen flashoholic längre. Förr om åren testade man diverse customroms för testandets egen skull typ. Pallar inte hålla på så längre.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Irriterande att prata när andra sidan har antinoise = 0 DBA (flytet försvinner, tappa ja kontakten/går inte höra bakgrunden)... nåt som kräver "hackning" för att stänga av för många.

Sen den usla ljudkvallan i mobiler.... så fel.

Permalänk
Medlem

Hade velat testa

Android: Jailbreak / Root
eller
Android: Custom ROM

Men jag har inte orkat sätta mig in i smartphone´s alls, jag är en vanlig simpel användare.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Har ju en Pixel så ser ingen anledning att peta in en annan rom. Förstår dock till fullo att man byter om man nu köpt ett annat fabrikat som är nersmetat med junk i stock.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Jag valde "Android: Standardutförande" eftersom min Oneplus 5 redan levereras med så gott som stock Android. Den våta drömmen hade ju varit en Samsung av senaste snittet med Custom ROM helt ren Android! Men jag hittar inget sådant, åtminstone inte på Youtube. Däremot hittar jag en massa tutorials på hur man får sin Samsung att se ut stock Android, vilket jag anser är att sminka grisen.

Om någon vet hur man så enkelt som möjligt kör in stock Android på en Samsung, hojta!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Har en gammal Sony XZ1 Compact. Lackade stenhårt på deras egna uppdateringsapp What's New, som spammade notifications och laddade hem uppdateringar över 4G trots att telefonen var inställd på att inte göra det. Kört LOS på den sedan dess. Gillar vanillalaunchern, och LOS dito kommer rätt nära. Dessutom får man en del vettiga extrafeatures.

Det har också förstås förlängt telefonens livslängd. Ny build kommer varje gång Google sina månatliga säkerhetspatcher.

Är dock ingen flashoholic längre. Förr om åren testade man diverse customroms för testandets egen skull typ. Pallar inte hålla på så längre.

lite invecklat, men på min förra lur OnePlus 9, så körde jag in senaste uppdateringen, den döda massor med BT och Android Auto kompatibilitet och jag kunde inte göra en Roll-Back. Så nu när jag bytte jobb i April å fick min nya OnePlus 9Pro, så sket jag i den OS uppdateringen, stängt av OS auto updates å allt. men man får ändå pushnoticer som jag inte kan stänga av om den nya versionen.

så på så vis skulle jag vilja ha en Root eller ROM:ad lur. så jag kan rulla tillbaka eller bestämma själv.
meeen jag har inte häller haft intresset av att nörda in mig på smartphone´s.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Halvt relevant till artikeln.
Hittar ingen bra info om detta, så kollar med folk här.

I MIUI närmare bestämt MIUI 13, så funkar fortfarande inte gestures-hemknapp om man använder t.ex. Nova Launcher.
Det funkar så länge man inte väljer i inställningar att använda Nova som Hemskärmsapp , men så fort man väljer så byter den till de klassiska knapparna.

Är detta en MIUI-sak?(och går det att komma runt enkelt?) Eller är det som vissa påstår på nätet att det är pga de senaste utgåvorna av Android?

Mvh.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Halvt relevant till artikeln.
Hittar ingen bra info om detta, så kollar med folk här.

I MIUI närmare bestämt MIUI 13, så funkar fortfarande inte gestures-hemknapp om man använder t.ex. Nova Launcher.
Det funkar så länge man inte väljer i inställningar att använda Nova som Hemskärmsapp , men så fort man väljer så byter den till de klassiska knapparna.

Är detta en MIUI-sak?(och går det att komma runt enkelt?) Eller är det som vissa påstår på nätet att det är pga de senaste utgåvorna av Android?

Mvh.

Jag tror att det är MIUI. Jag har för mig att sedan 10 så ska vanilla Android iallafall klarar av tredjeparts hemskärmar med gester

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd

Den som kommer med mobilen, fick precis android 12. Orkar inte hålla på och byta till annan ROM.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Android med lineageos, vill få en ren och snabb telefon.

Permalänk
Medlem

Körde alltid custom rom på android telefoner ända sedan cyanogenmod 7 dagarna. Sen jag bytt till iphone för två år sedan har jag behållt OSet rent. Jailbreak communityt känns väldigt dött nu för tiden och väldigt få funktioner som inte redan finns i iOS från början så känner inget sug att jailbreaka heller.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem

En gång i tiden då telefonen kändes ny o h häftigt så mixtrade man mycket.
Idag känns väll mobilen som nått "nötvändigt ont" snarare. Man gör aom inte så myclet med den.
Appar idag är noll intressant det är bara smygreklam.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Original Android, hade kört original iOS om jag hade haft en sådan.
Det jag framförallt stör mig på dagens mobiler är hårdvaran och inte mjukvara. Och så hade det typ alltid varit för mig sedan år 1995.

Dagens mobiler. Vill ha vikbar, mindre kamerahål, bättre batteri, bättre kamera speciellt objektivet med minst 30x zoom, mer robust, iPhones cpu/gpu, usb c på iPhone. iPhones säkerhet med Androids öppenhet.

Jailbreak/custom roms löser inte mycket av dessa saker.

Permalänk
Medlem

Custom ROM.

"vad gör du med telefonen som den inte klarade i standardutförande"

Har en icke-föråldrad version av operativsystemet. Finns dessutom ingen nyare mobil som har den hårdvaran jag vill ha*, så jag sitter fast med antingen officiell Oreo eller custom.

(* Kompakt storlek under 5 tum + hyfsat high-end + hörlurskontakt = Xperia XZ1 Compact)

Sen så har man ju tillgång till adblock över hela mobilen och annat roligt när man rootat mobilen.

Permalänk
Medlem

Hade rootat varenda dag i veckan om Google SafetyNet inte existerade. Men iom dess existens och användning så ser jag det tyvärr inte som ett praktiskt alternativ, vilket är väldigt väldigt tråkigt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

De enda två sakerna jag har "Jailbreakat" i min tid är:

- Den första iPhone liknade iPodden, det fanns så lite mjukvara på den, men att jailbreaka den då var ett bra steg, gick från 20 tals appar til att fylla hela minnet.

- Sen så jailbreakade jag Nintendo Wii-U när den blev så gammal att det inte var lönt att behålla den ren, ville ju inte sälja den heller bara för att Nintendo har urusel support, fortfarande min hårdvara och det är en av de bästa homebrew konsoler som finns.

Permalänk
Medlem

iOS såklart. Standard såklart.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Använder custom ROM både på plattan och mobilen, ej rootade. Huvudsakligen för att få säkerhetsuppdateringar när tillverkaren slutat att uppdatera mjukvaran, kan ej säga spontant att det faktiskt är någon ny funktion jag har använt som ej fanns tidigare.

Permalänk
Medlem

Inte ägt vare sig android eller iPhone utan jailbreak/root/custom rom de senaste 10 åren. Det finns alltid någonting som jag tycker är irriterande och jag föredrar när jag kan sätta begränsningarna istället för att leva innanför Googles/Apples staket. Undantaget är väl jobbtelefonen, en iPhone 11, men den använder jag bara när jag måste.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮