Veckans fråga: Äger du en 2D-skrivare?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Äger du en 2D-skrivare?

Skrivare blir en allt mer sällsynt syn i folks hem. Men hur ser läget ut hos SweClockare?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har en ca 10-12 år gammal HP färglaser hemma. Snart dags att byta toners.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Svart-vit duplex laser från Brother.
Enda svagheten är att den är Wifi-only och kräver VPS för att ansluta sig till nätverket.
Jag har Ubiquiti-grejer som vägrar stödja VPS. 😅

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv

Nä. Skattebetalarna får pröjsa för mina få utskrifter via jobbet som sker typ 1 gång per år.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har en Brother HL-2035 som är säkert 12 år gammal nu. Det är en enkel svartvit skrivbordslaserskrivare. Funkar utan några speciella drivrutiner (plug and play) på Windows 11 med USB.

Låter en hel del i standby, men det finns en riktig strömbrytare att stänga av den med så det gör inte så mycket.

Fungerar klockrent. Faktum är att jag köpte någon färgbläckstrålemultifunktionsmaskin för att ersätta denna som gick sönder efter ett par år bara, så då plockade jag bara fram denna igen.

Funkar utmärkt med strulfri utskrift då man vill skriva ut, vilket är ganska sällan.

Minns inte när jag senast köpte toner till den, men det var länge sedan. Så tyvärr tjänar nog Brother inte så mycket pengar på mig...

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Har en "fantastisk" bläckstråle/scannerkombo vid namn Canon PIXMA MG3550. Får jobbet gjort, varken mer eller mindre.

Permalänk

Laserskrivare.
En dröm jag har haft länge att överge skrivaren. Visst har det blivit en nergång och jag skriver ut otroligt mycket mindre än förr. Men likaväl alla verktyg jag har använt har i många fall inte varit lika smidigt som papper. Detta tror att surfplattor som har har hur länge som helst ändå inte är lika bekväma som papper hela tiden.

Permalänk
Hedersmedlem

Färglaser med duplex, Xerox Phaser 6510 som köptes tokbilligt för ett gäng år sedan. Skriver snyggt och snabbt och utskriftskvaliteten i färg är fullt duglig för enklare bilder. Ganska stor kloss dock men å andra sidan sköter den sig bra och tuggar i sig alla möjliga papperskvaliteter utan att klaga.

Används inte jätteofta men skulle sakna den rejält om den inte fanns. Oftast är det bråttom när nåt ska skrivas ut och osmidigt att göra det någon annanstans.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Absolut, en 15 år gammal laserskrivare (svart/vit) från HP. Bytte toner första gången för 2 månader sedan. Kostade 300kr

Används numera mest till att skriva ut skolmaterial till barnen.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Hedersmedlem

Japp. Sambon är egenföretagare, så det är ett måste hemma.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Brother HL2350 som används om det skulle vara något akut, i annat fall skrivs allt ut på jobbet

Permalänk
Medlem

Jag vi har en, sambon går på universitet och skriver ut hundratals papper i månaden hemma.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Köpte en Canon Pixma TS9550 multimaskin för några år sen. Dels för att kunna skanna in saker och dels kunna skriva ut foton i A3. Sen är det alltid bra någon gång ibland när man behöver skriva ut en fraktsedel och det har jag etikett-papper till.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | GTX 1080 G1 Gaming | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |

Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
LG 34WN80C | Sony A5100 + Camlink 4K | 2x Elgato Key Light | Wave 1 |

Permalänk
Medlem

Har en Samsung Xpress SL-C430W färglaser som jag köpte 2016. Vi har haft mycket nytta av den för att skriva ut biljetter, ansökningar och liknande.
Skriver inte ut så ofta, men varje gång det finns ett behov är det jäkligt skönt att ha en

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Jajemen, har en bläckstråle för foto etc. och en svartvit laser för lite mer skräputskrifter, men den varianten gick ju inte att klicka i. Så jag hoppade över den här undersökningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Jag vi har en, sambon går på universitet och skriver ut hundratals papper i månaden hemma.

Exakt samma här, de går åt en hel del

Permalänk
Medlem

Sjukt förvånad över hur många som har en skrivare hemma. Jag ser ingen anledning alls, flera år sedan jag skrev ut något senast och skulle det behövas så finns det skrivare på jobbet och biblioteken.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Hur fan kan det vara sällsynt i svenska hem med en skrivare?

Det papperslösa samhället är ju extremt långt ifrån verklighet, allt som har med staten och kommunen att göra måste ju fortfarande göras via papper

Surar dock över att bläck torkar så fort, använder någon gång i månaden men varje gång så är bläcket uttorkat så man får plocka ut skräpet och slänga lite hit och dit för att få rull på bläcket igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Har en "fantastisk" bläckstråle/scannerkombo vid namn Canon PIXMA MG3550. Får jobbet gjort, varken mer eller mindre.

Jag har en något nyare (10 år gammal) MG5350 köpt på Inet på en rea en gång i tiden.
Den är faktiskt fantastisk! Drivrutiner är så mycket lättare att installera än andra märken jag har provat.

Permalänk
Medlem

Har en gammal Canon MF8030Cn, en ganska redig nätverksansluten multifunktionskloss med färglaser och scanner. Används inte särskilt ofta, och tonerkassetterna som följde med från fabrik har hittills inte tagit slut.

Gör helt ok färgutskrifter, bra för hemgjorda gratulationskort bland annat.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Har både en svart-vitt laser-skrivare (Brother), en foto-skrivare (Epson med gammaldagsa patroner som torkar) och en färgskrivare (Epson EcoTank, mycket smidigt med tankar i stället för patroner!)! Foto-skrivaren är den som används mest sällan. Färg och laser används varje vecka, men inte jättemycket!

Permalänk

Gillar inte skrivare. Ofta en källa till problem också med dess komplexa mekanik, strul med utskriftskvalitét och förbrukningsmaterial hit och dit. Skrutt helt enkelt. Tror jag ska försöka göra av med en av de två vi har på jobbet. Någon som vill köpa?

HP LaserJet 700 color MFP M775

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Om man har mer än en typ av skrivare, vad svarar man då?

Jag har dels en enkel svart-vit laserskrivare (Samsung Xpress M2026) som används någon gång per år när jag av någon anledning behöver en fysisk utskrift.

Sen har jag även en gammal matrisskrivare (Star LC-10) som fungerade fint senast jag använde den, men det var många år sedan sist.

Permalänk
Medlem

Har en rätt ny Epson ecotank, alltså en sån med påfyllbara bläcktankar i stället för patroner.

Skriver ut sällan, kanske 1gång/kvartal. Förr fick jag köpa nya patroner varje gång eftersom de torkat igen. Nu behöver jag bara ägna ca 20 min åt nozzle/head cleaning och sen en "deep flush cleaning" för att kunna skriva ut en sida med randigt resultat. Supernöjd, verkligen!

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Medlem

nope.. vet inte när jag senast hade en skrivare xd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Sjukt förvånad över hur många som har en skrivare hemma. Jag ser ingen anledning alls, flera år sedan jag skrev ut något senast och skulle det behövas så finns det skrivare på jobbet och biblioteken.

Hmm. Jag kan nog inte minnas sist jag satte min fot i ett bibliotek, än mindre för att skriva ut något.
Skrivare finns såklart jobbet, men jag åker inte dit särskilt ofta.

Vi har en färglaser här hemma, multifunktion.
Funkar jättebra. Vi skriver nog mest ut fraktetiketter till paket som ska skickas.

Permalänk
Medlem

En monokrom laserskrivare med Wifi, perfekt att kunna stuva undan var som helst utan att dra en patchkabel. Används väl 2-3 gånger per år.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Brother Svartvit Laser ansluten via Fast Ethernet.

Permalänk
Medlem

Köpte en begagnad på loppis, ännu inte testat den, svartvit laser