Gammalt ASUS Xonar Essence vs. nytt moderkort

Permalänk

Gammalt ASUS Xonar Essence vs. nytt moderkort

Hej Swec.

Har precis fått hem min nya fina dator (minus grafikkort) och har precis plockat ut min gamla bluray-brännare och satt in.

Det slog mig att den gamla datorn har ett dedikerat ljudkort, ett Asus Xonar Essence. Bra skit när det köptes 2013.
Tror ni det är värt att koppla in det gamla ljudkortet eller har tekniken utvecklats såpass att mitt moderkort Z690 Hero är likvärdigt eller bättre rent ljudmässigt?

Tacksam för svar och tankar!

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus Z690 Hero | | Intel i7 12700K | NZXT Kraken X53 | 1TB Samsung 980 PRO | 32GB Corsair Vengance DDR5 @ 5200mhz | GTX 780 (ja, på riktigt)

Permalänk
Medlem

Har svårt att tänka mig att det skulle va nån stor skillnad.

Vad har du för ljud inkopplad till datorn?

edit: Om du tyckte det va stor skillnad när du köpte kortet så är det väl bara att koppla in och se, kommer ju inte bli sämre iaf.

Permalänk
Medlem

Utan att ha kikat in på det för mycket kommer jag gissa direkt på att Xonar Essense definitivt är bättre än whatever skräp som ett Z690 Hero använder sig av, speciellt gällande hörlursförstärkaren.

Låter audiofilerna svara, men jag har en stark känsla av att kortet kommer fortfarande göra nytta även nu, 9 år senare.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av suhrim:

Har svårt att tänka mig att det skulle va nån stor skillnad.

Vad har du för ljud inkopplad till datorn?

edit: Om du tyckte det va stor skillnad när du köpte kortet så är det väl bara att koppla in och se, kommer ju inte bli sämre iaf.

Har ett rätt rejält 2.1-system från Edifier inkopplat. Men absolut, får väl testa å se.

Skrivet av Mithras:

Utan att ha kikat in på det för mycket kommer jag gissa direkt på att Xonar Essense definitivt är bättre än whatever skräp som ett Z690 Hero använder sig av, speciellt gällande hörlursförstärkaren.

Låter audiofilerna svara, men jag har en stark känsla av att kortet kommer fortfarande göra nytta även nu, 9 år senare.

Fair enough antar jag. Får väl testa och se I guess. Tänkte om det fanns nåt definitivt "ja" eller "nej"-svar på frågan liksom

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus Z690 Hero | | Intel i7 12700K | NZXT Kraken X53 | 1TB Samsung 980 PRO | 32GB Corsair Vengance DDR5 @ 5200mhz | GTX 780 (ja, på riktigt)

Permalänk
Medlem

Kan nästan garantera att du inte kommer märka någon skillnad i ljudkvalitén, speciellt inte med ett aktivt 2.1-system. men om ditt dedikerade ljudkort har någon mjukvara som du föredrar eller i/o som inte ditt moderkort har kan det ju vara anledning att använda det istället.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Mitt exemplar hänger då med till min kommande rig. Bara namnet på det inbyggda ljudkortet avskräcker ju en att använda det... "ROG SupremeFX 7.1 Surround Sound High Definition Audio CODEC ALC4080"

Nah men mitt Xonar Essence STX* må vara 12år gammalt i oktober, och ha fått spillt destillerat vatten på sig vid ett tillfälle, men den strejkar inte och det är ett härligt klick när man byter output från högtalare till hörlurar. Dessutom AUX 6.3mm > 3.5mm.

Driver ett par Sennheiser HD 650 med detta kort och ett Soundblaster 2.1 system från 2001. o/

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Kan nästan garantera att du inte kommer märka någon skillnad i ljudkvalitén, speciellt inte med ett aktivt 2.1-system. men om ditt dedikerade ljudkort har någon mjukvara som du föredrar eller i/o som inte ditt moderkort har kan det ju vara anledning att använda det istället.

Jag tänkte det själv, och jag avskyr den tillhörande mjukvaran. Plus att jag måste dra om en benhård cable-management-situation.
Undrar liksom om det är värt strulet?

Skrivet av GooGeL:

Mitt exemplar hänger då med till min kommande rig. Bara namnet på det inbyggda ljudkortet avskräcker ju en att använda det... "ROG SupremeFX 7.1 Surround Sound High Definition Audio CODEC ALC4080"

Nah men mitt Xonar Essence må vara 12år gammalt i oktober, och ha fått spillt destillerat vatten på sig vid ett tillfälle, men den strejkar inte och det är ett härligt klick när man byter output från högtalare till hörlurar. Dessutom AUX 6.3mm > 3.5mm.

Driver ett par Sennheiser HD 650 med detta kort och ett Soundblaster 2.1 system från 2001. o/

Håller med om att 6,3 är mer nice än 3,5, känns rejälare och jag upplever att output blir bättre. För- och nackdelar osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Nah men mitt Xonar Essence må vara 12år gammalt i oktober, och ha fått spillt destillerat vatten på sig vid ett tillfälle, men den strejkar inte och det är ett härligt klick när man byter output från högtalare till hörlurar. Dessutom AUX 6.3mm > 3.5mm.

Haha ja klicket är inte att leka med

Har ett essence STX som får åka med tills jag köper ett 4080, då blir det nog usb DAC för att få bättre löftflöde mot grafikkortet. Misstänker också att ett eventuellt 600-1000W kort just vid ljudkortet kan störa lite.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Är det Xonar Essence STX du har? Hade ett liknande, redan för 5 år sedan började kondigarna svälla lite och det lät rejält vajsing tidigare än så... Det är ju ändå 13 år gammalt nu (2009), så... Vettifan om det är så pass "värt" det, jag orkade inte ens löda dit nya kondigar, bara kastade det... Köp ett EVO4 eller liknande istället och var glad

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X / Switch 2 / Steamdeck OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Är det Xonar Essence STX du har? Hade ett liknande, redan för 5 år sedan började kondigarna svälla lite och det lät rejält vajsing tidigare än så... Det är ju ändå 13 år gammalt nu (2009), så... Vettifan om det är så pass "värt" det, jag orkade inte ens löda dit nya kondigar, bara kastade det... Köp ett EVO4 eller liknande istället och var glad

Kollade lite fort men är inte EVO4 verkligen en helt annan produkt, verkar som den inte har förstärkare för hörlurar också så att driva tyngre kan bli kämpigt?

Dock verkar den ganska bra om man ska spela in ljud på lite högre hobbynivå.

Visa signatur

Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Problemet med Essence STX är ju drivrutinerna som är skräp. Jag tänkte själv att sjävklart behåller jag det även till min LGA1700 platform men med Win11 är det obrukbart.

Ljudet ballar ur fullständigt lite då och då med tinnitus som följd typ.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Skrivet av 2000+:

Problemet med Essence STX är ju drivrutinerna som är skräp. Jag tänkte själv att sjävklart behåller jag det även till min LGA1700 platform men med Win11 är det obrukbart.

Ahapp. Det är ju det som är kruxet. Tror jag skiter i det då. Blir till ett nytt ljudkort istället

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Skrivet av augustplym:

Ahapp. Det är ju det som är kruxet. Tror jag skiter i det då. Blir till ett nytt ljudkort istället

Kör ni med det här eller svingamla standard? https://maxedtech.com/asus-xonar-unified-drivers/

Win11 är listat som att det ska fungera och fungerar då klockrent för mig i win10.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har själv samma kort. Vet inte vad det finns för utgångar på det inbyggda moderkortet du har, men jag gissar på att Asus-kortet har fler. Kan kanske komma till användning i framtiden.

Prövade med det inbyggda ljudkortet när jag byggde ny dator (Sweclockers vinterdator 2019) och jag märkte ett litet delay på ljudet. Satte i mitt Xonar och det avhjälpte problemet. Nu kör jag Linux och det kanske inte är nått delay i Windows (har inte testat).

Tror inte att det är så stor skillnad, om någon alls, på ljudkvaliteten om man jämför externa ljudkort från 2009 fram till idag. Vill man ha något bättre så får man nog skaffa en dac, men jag är även där tveksam att man hör någon avsevärd skillnad då ljudet med ett Xonar är kalas. Det som är en fördel med en dac är väl att man slipper missljud, som om man har otur, kan uppstå med ett inbyggt/separat ljudkort.

Jag hade nog utvärderat både inbyggda och ditt Xonar. Hör du ingen skillnad, inga missljud och inte i behov av extra utgångar så kör på moderkortets inbyggda. Mina två ören...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 7 5700X3D - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - Asus Radeon RX7800 XT DUAL OC 16 GB - OS Debian Sid

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kör ni med det här eller svingamla standard? https://maxedtech.com/asus-xonar-unified-drivers/

Win11 är listat som att det ska fungera och fungerar då klockrent för mig i win10.

Har kört med dessa drivers i typ 10 år utan större problem. 😃

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kör med de du länkade. Får du aldrig "white noise" på maxvolym? Händer helt random i Windowsmiljö ofta när man klickar runt och ett systemljud ska spelas. Då måste man logga in och ut så drivrutinen laddas in igen. Sen funkar det igen Men eftersom jag alltid har hörlurar på så blir jag rädd för min hörsel.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Skrotade mitt Xonar DX för inbyggt när jag köpte min nya dator 2019, en klar nergradering i klarhet i ljudet osv.

Dock var ju drivrutinerna väldigt buggiga men det kanske finns bättre open-source drivers nu?

körde med: https://maxedtech.com/asus-xonar-unified-drivers/

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

STX är otroligt bra ljudkort men jag fick tyvärr plocka bort det för att jag skulle få bättre luftflöde. Den låg emot GPU och orsakade coilwhine också. Nu kör jag aktiva högtalare med USB och trådlöst headset så har ingen nytta av DAC.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Kör med de du länkade. Får du aldrig "white noise" på maxvolym? Händer helt random i Windowsmiljö ofta när man klickar runt och ett systemljud ska spelas. Då måste man logga in och ut så drivrutinen laddas in igen. Sen funkar det igen Men eftersom jag alltid har hörlurar på så blir jag rädd för min hörsel.

Nej aldrig hänt, men kör win10.

Ja händer sånt så förstår jag att man funderar på att byta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ditt nya moderkort har en alldeles utmärkt ljudkrets vill jag påstå, med gott om krafter till vilka hörlurar du vill egentligen.
Denna video borde passa in om du vill veta mer.

https://www.youtube.com/watch?v=CZOZZclz4gY&ab_channel=Julian...

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Nej aldrig hänt, men kör win10.

Ja händer sånt så förstår jag att man funderar på att byta.

Det hände även på Win10 med min gamla dator, det är ett välkänt problem.

Finns en stor tråd på head-fi + artikel på samma sida som du länka drivrutinerna

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av augustplym:

Fundera på en USBdac.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Det hände även på Win10 med min gamla dator, det är ett välkänt problem.

Finns en stor tråd på head-fi + artikel på samma sida som du länka drivrutinerna

Har som sagt klarat mig, två olika datorer. Win7 och win10 på ena, win10 på andra.

Drivrutinerna fungerar helt perfekt för mig faktiskt, inte märkt något fel alls.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Har som sagt klarat mig, två olika datorer. Win7 och win10 på ena, win10 på andra.

Drivrutinerna fungerar helt perfekt för mig faktiskt, inte märkt något fel alls.

Det är bara att grattulera då Jag var själv nöjd med kortet länge men sen började det här problemet. Fanns inte alls på Win7 & 8.1

Antiklimax när jag äntligen slängde ut kortet och onboard ljudet på min Z690 bräda (ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING) också var helt obrukbart. Audio drop-outs konstant. Tydligen också känt problem. Ska eventuellt kunna lösa sig med biosuppdateringar. Har inte orkat prova utan kör nu BT hörlurar.

Visa signatur

Permalänk

Först och främst vill jag tacka alla för responsen. Lärorika och tänkvärda synpunkter till höger o vänster.

Skrivet av Tempel:

Fundera på en USBdac.

En av anledningarna till att jag skaffade PCI istället för USB way back when var att det finns fler typer av utgångar för bla. RCA som jag av nån anledning föredrar över 3,5mm. Upplever att det låter bättre. Ljudkortet har också 6,3mm-jack för mikrofon och dylikt (jag spelar in musik ibland).

Kanske är min RCA -> 3,5mm-kabel som är arslig? Byta den innan jag börjar mecka runt i datorn kanske? Vad tror vi?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av augustplym:

Först och främst vill jag tacka alla för responsen. Lärorika och tänkvärda synpunkter till höger o vänster.

En av anledningarna till att jag skaffade PCI istället för USB way back when var att det finns fler typer av utgångar för bla. RCA som jag av nån anledning föredrar över 3,5mm. Upplever att det låter bättre. Ljudkortet har också 6,3mm-jack för mikrofon och dylikt (jag spelar in musik ibland).

Kanske är min RCA -> 3,5mm-kabel som är arslig? Byta den innan jag börjar mecka runt i datorn kanske? Vad tror vi?

Om inte kabeln är direkt trasig är det ingen skillnad på ljudkvaliten som beror på den eller vilka kontakter det är i ändarna.
Däremot om du håller på med musik så är det ju väldigt bra att ha ett ljudkort med balanserade anslutningar (och då helst via xlr och inte bara tele) och om du vill kunna koppla in mikrofoner direkt är det också bra att ha fantommatning, Ska du ev skaffa ett nytt ljudkort är det saker du bör tänka på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Dessa drivrutiner fungerar hur bra som helst (än så länge) i Win 11, tillsammans med mitt Xonar Essence STX.

Kikade igenom kortet nu när det blev en snabb ombyggnation av riggen. Inga kondningar hade då lyft på hatten. Lika blänkande guld var dem som vid köp. Typ.

Så fungera detta kort tillsammans med Win 11? Jao, i nuläget för min del, så transformerar bits till Hz och volym.