Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Skrivet av Ullus:

Finns det några vettiga alternativ till fönstertätning? De färdiga kiten är slutsålda i stort sett alla större butiker.

kollat amazon.se? verkar finnas massa i lager

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ullus:

Finns det några vettiga alternativ till fönstertätning? De färdiga kiten är slutsålda i stort sett alla större butiker.

Bauhaus har i butik och online, beroende på vilket du vill ha.

Permalänk
Medlem

Eftersom det var så mycket prat om el hit o dit innan så tänkte jag ge mina siffror för de senaste 3 månaderna:
(ACn har stått i vardagsrummet som är ca 22kvm, rejäla betongväggar som lagrar värme extremt, och sol som står på från morgon till kväll med 2 enorma fönster. )

Detta är inklusive allt såklart, fakturapriset / använt kwH bara.
April: 255kwH (352kr / 138öre/kWh)
Maj 280kWh 489kr / 175öre/kWH)
Juni: 435 kWh (961kr / 220 öre/kWh)

Jag köpte min AC i mitten på maj, har haft den på i princip dygnet runt sedan inköp (dvs jag har aldrig stängt av den helt med få undantag), haft den mellan 20-22c).
Dvs jag har inte snålat på något sätt eller vis, utan den har fått göra sitt jobb dygnet runt när den behövt (vilket är nästan hela tiden under Juni).

Jag bor i SE4, dvs dyraste elområdet i Sverige.
Så ja, självklart är elen snordyr nu, det vet nog alla.
Och ser man enkelt om man jämför ex vattenfalls priser sedan 2015 länkat under.

Trots detta kör jag min AC igång dygnet runt, för det hjälper mig att klara av sommaren bättre. Jag har lidit VARJE sommar senaste åren, första sommaren jag känner att jag kan fungera hemma på sommaren.

[Sedan tycker jag det är skönt att bara behöva ha 1 fönster öppet lite i vardagsrummet där den står istället för alla öppna, då jag bor mitt i stan så är de ett jävla liv annars.
I sovrummet har jag fönstret öppet med dörrarna stängd förutom på natten när jag ibland tvingas stänga sovrumsfönstret pga allt väsen ute, och då kommer lite luft in från vardagsrummet ifrån ACn dit.]

Vattenfalls elpriser sedan 2015 (rörligt):

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najze:

Bauhaus har i butik och online, beroende på vilket du vill ha.

Jaha, hade missat det totalt. Blev en beställning. Tack 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ullus:

Jaha, hade missat det totalt. Blev en beställning. Tack 😅

Varsågod 🙂

Permalänk
Skrivet av Ullus:

Ingen aning hur bra de är men finns på Amazon.se

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Köpte en Electrolux ChillFlex Pro EXP26U338CW idag och får den lagom till Onsdag då det ska bli 33 grader. Kör man avfuktning så måste man tömma ibland eller räcker det med en slang?

Permalänk
Medlem

Jag har skrivit i den här tråden tidigare om Nedis AC och rekommenderat den (https://www.webhallen.com/se/product/333000-Nedis-SmartLife-P...)

Jag skriver nu för att framförallt dela med mig av mitt bemötande och upplevelse hos @Webhallen i Askim. Jag råkade ut för en del struligheter med temperatursensor och lite annat så jag gjorde en reklamation. Hade inte kartongen kvar för att skicka iväg den och närmaste stället var Askim, över 2 h bilfärd. När jag kom dit berättade jag om problemen med AC:n jag haft. Han tog emot min AC och bestämde där och då att de skickar ut en ny hem till mig. Ingenting att jag behövde demonstrera felen eller att de skulle själva skicka den på undersökning före de accepterade reklamationen.

Så dagens ros går till personalen på Webhallen i Askim, jättetack för hjälpen och smidigheten i reklamationen!

Permalänk
Musikälskare

Vad tror ni om den här potentiella modden?

Den sitter som berget efter en del svordomar

Canvac CPA5121V, 12000 BTU

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

@flashen: Fungerar säkert väl under brittvärmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Vad tror ni om den här potentiella modden?

Den sitter som berget efter en del svordomar

Canvac CPA5121V, 12000 BTU

https://i.imgur.com/IMtnZhk.jpg
https://i.imgur.com/jpczkS4.jpg

Svindum fråga säkert.. men varför är en kartong fasttejpad på detta sätt? 😬

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Swe.Stars:

Svindum fråga säkert.. men varför är en kartong fasttejpad på detta sätt? 😬

Det finns inga dumma frågor, jag försökte återskapa en modd som @blade80 gjorde och det har diskuterats här i tråden sedan tidigare, mer information finns på länken nedan

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1634972-portabel-ac-tv...

@Petterk ja det ska bli intressant att se om det blir någon skillnad!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Det finns inga dumma frågor, jag försökte återskapa en modd som @blade80 gjorde och det har diskuterats här i tråden sedan tidigare, mer information finns på länken nedan

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1634972-portabel-ac-tv...

@Petterk ja det ska bli intressant att se om det blir någon skillnad!

Läste nu.. imponerande!
Har du också en skiva placerad i ett fönster och sen två hål för in- respektive utgångsslangen?

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Swe.Stars:

Läste nu.. imponerande!
Har du också en skiva placerad i ett fönster och sen två hål för in- respektive utgångsslangen?

Det är tanken, ska försöka lösa något sådant imorgon så det blir färdigt innan / om värmen slår på ordentligt här nere i skåneland

Visa signatur

📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem

Så glad jag köpte portabel AC detta året.
Absolut inga problem att få ner tempen. 30c ute och 22c vid datorn (ca 3 meter bort) när jag sätter ACn på 21c.
Har inte ens provat köra ACn på lägsta då de inte behövts trots värmen.

Bästa köpet jag gjort på länge.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Så glad jag köpte portabel AC detta året.
Absolut inga problem att få ner tempen. 30c ute och 22c vid datorn (ca 3 meter bort) när jag sätter ACn på 21c.
Har inte ens provat köra ACn på lägsta då de inte behövts trots värmen.

Bästa köpet jag gjort på länge.

Det är helt klart värt det den veckan vi får det varmt i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Det är helt klart värt det den veckan vi får det varmt i Sverige.

Gillar inte riktigt detta personligen.
Alla säger ett par dagar till en vecka. Men av erfarenhet är det närmare 2-4 veckor av nytta per sommar om man är snål och mer om man är känslig.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Gillar inte riktigt detta personligen.
Alla säger ett par dagar till en vecka. Men av erfarenhet är det närmare 2-4 veckor av nytta per sommar om man är snål och mer om man är känslig.

Ja absolut, så är de för min del iaf.
Har kört den sedan mitten på maj typ (sen går den ju inte konstant utan går in i viloläge om de inte behövs)

Men speciellt skönt nu när det går över 30c.

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

Hej, finns det någon som har denna variant från Bauhaus?
https://www.bauhaus.se/aircondition-proklima-9000btu-med-fjar...

Känns som ett vädligt bra pris, har lgh 65kvm, tänkte variera den mellan vardagsrummet och sovrummet.

Tjena! Sent svar men jag skrev samma fråga tidigare i tråden.

Du kanske har hunnit köpt den eller en annan men jag har haft den i en dryg månad nu och är nöjd sett till priset (2495kr) då vi inte hade möjlighet att lägga så mkt mer. Vi bor i en 2a på 63kvm och har den placerad i sovrummet och den kyler ner vårt sovrum + vardagsrum problemfritt. Har ställt en tornfläkt vid dörröppningen till sovrummet för att föra vidare luften ut i vardagsrummet, kanske är lite "overkill" egentligen men funkar perfa för oss iaf!

+ Kyler ner mindre ytor bra
+ Timerfunktionen är guld värd när det blir varmt i morgonsolen!
+ Bra pris (2495kr)!
+ Fjärrkontroll

- Medföljande tätnings/fönsterkit passar bara skjutbara fönster, köpte Woods istället.
- Skillnaden i fläktstyrka/ljudnivå i high/low lägen är marginell
- Lite högljudd till en början(har ingen erfarenhet av andra portabla ACs dock) men går helt klart att sova till utan problem.
- Sleep-läget gör ingen märkbar skillnad (eller så fungerar det inte för oss?)
- Wifi funktionen får jag inte igång fastän jag är väldigt tekniskt lagd. Har iofs inget större behov av den dock.

Iaf stört nöjd att ha en AC nu när värmeböljan anlänt igen!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 15" - AMD Ryzen™ 7 5800H - Nvidia GeForce RTX 3070 (W)130 - 16 GB DDR4 3200MHz - M.2 PCIe NVMe SSD 1000 GB - ASUS VG259QM 240hz

Permalänk
Medlem

Det är 33 i skuggan på balkongen då solen ligger på hela eftermiddagen i lägenheten håller min electrolux exp34u338cw temperaturen på 21.7 Grader

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix X870-F Gaming | AMD Ryzen 9800X3D | Kingston Beast 64GB 6000Mhz | Sapphire AMD Radeon 9070xt Nitro+ | Kingston KC3000 2TB| Corsair RM750E Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem

Min Electrolux ChillFlex Pro EXP26U338CW jag fick idag får jobba på i sovrummet. 31 grader i skuggan. Solen ligger på vid mitt sovrum. Ångrar mig inte. Nu mår hunden bättre och katterna kan gå in och lägga sig i sovrummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Min Electrolux ChillFlex Pro EXP26U338CW jag fick idag får jobba på i sovrummet. 31 grader i skuggan. Solen ligger på vid mitt sovrum. Ångrar mig inte. Nu mår hunden bättre och katterna kan gå in och lägga sig i sovrummet.

Du verkar ha såna där smarta katter, mina går ju istället ut till den inglasade balkongen som blir varmare än en bastu, och lägger sig under sittmöblerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Du verkar ha såna där smarta katter, mina går ju istället ut till den inglasade balkongen som blir varmare än en bastu, och lägger sig under sittmöblerna

Sålänge katterna inte ser ut att må dåligt så njuter de bara av värmen. De går nog in och dricker vatten och sätter sig i kylan om det är nåt annat.
Märker du av slöhet så bär in dem isf. Djuren är inte så dumma som man tror.

Min AC står också för fullt. Riktigt skönt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har en Woods Venezia, men gissar utloppet ser likadant ut på typ alla, tips om "kork" / "bussning" man kan köra in i hålet och stoppa en slang i? Börjar bli trött att tömma i en 1.5L PET-flaska och stå på huvudet en minut...

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Har en Woods Venezia, men gissar utloppet ser likadant ut på typ alla, tips om "kork" / "bussning" man kan köra in i hålet och stoppa en slang i? Börjar bli trött att tömma i en 1.5L PET-flaska och stå på huvudet en minut...

Menar du för avfuktningsfunktionen? För AC behöver du inte tömma något på Venezia.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KroesusSork:

Min woods Venezia, har jag inte tömt en droppa vätska ur, köpte den till sommaren 2018 om jag minns rätt...
Kör ofta på kyla (fukt / värme ut ur slangen)
Tror att avfuktning gör samma sak, fast inte kyler lika mycket.

Permalänk
Medlem

Avfuktnings-läget stänger av vattenpumpen/skovelhjulet som stänker vatten på kondensorn och vattnet blir kvar i maskinen och till slut stänger av sig när den blir för full med en flottörbrytare, om den inte dräneras med slang hela tiden.

Avfuktningsläget är inte tänkt för kylning eller att användas med luftsslag genom fönster/utsläpp, utan varmluften i utblåset skall gå tillbaka till utrymmet som behöver få ned fukthalten då den varmare och torrare luften drar ut fukten ur väggar och strukturen i rummet som skall avfuktas. - det kyler alltså inte alls i utrymmet utan tvärt om blir sakta allt varmare av elströmmen som matar kompressorn...

För övrigt - är det avfuktning som är primära behovet och inte kylan så är det bättre att köpa en dedikerad kondensavfuktare med 200 Watt förbrukning än att försöka ha en portabel AC på 700 Watt - 1 kW att göra samma jobb, som förvisso avfuktar men gör jobbet mycket mindre effektivt, mer högljudd och mycket mer elkostnad för samma resultat - dessutom har dedikerad luftavfuktare hygrostat som stänger av maskinen när luften är tillräckligt torr, och startar igen när det blir fuktigare - vilket sällan finns på portabla AC..

För kyla och med slang ut genom öppning/fönster så är det AC-läget som gäller - och det kommer också att fukta av luften men fukten går då i förångad form tillsammans med varmluften ut genom luftslangen. (utom väldigt billiga portabla AC som förekommit ibland med bytta som måste tömmas hela tiden)

---

Har man problem att skovelhjuet som stänker vatten på kondensorn inte snurrar fast man kör i AC-läget så kan man få problemet som KroesusSork beskriver och då är det inget annat att göra än att ta av kåpan och se varför hjulet inte snurrar - om det är blockerat mekaniskt eller att motorn inte får ström som den skall.

Man ser inte skovelhjulet i de flesta senaste årens portabla AC då de är byggda ganska lika och skovelhjulet finns inne i mellan kondensorpaketets halvor - men motorn med en lång axel som sticker in i kondensorpaketet ser man ganska snabbt om man vet vad man skall titta efter och då att kolla om axeln snurrar eller inte om man kör i AC-läget. - den skall snurra i AC-läget - snurrar den inte, prova att rulla axeln med fingrarna och se om axeln verka snurra fritt.

bild från annan forummedlem där inringade området man skall kontrollera - speciellt axeln som går in i kondensorn.

- Tyvärr är det si och så med spelet i frigången mellan axeln och kylflänsarna när axeln sticks igenom kondensorpaketets flänsar och inte allt för sällan att det också skramlar och väsnas mycket när axeln skrapar mot kylflänsarna i hålet in i kondensor-paketet när den snurrar (har man markant skillnad i otrevlig gnissel, morr/skaller och skrapljud och försvinner om man går från AC-läget till avfuktningsläge och i övrigt samma fläkthastigheter i båda lägen - så är det förmodligen axeln som skrapar i kondensorpaketets kylflänsar) och ibland har det bräckt så mycket under transporter att delarna har förskjutit sig så mycket gentemot varandra att kylflänsarna ligger mot axeln och låser den så att den inte kan snurra alls även när det körs i AC-läget.

Den här bilden har man pressat stort hål för axeln:

men har också sett varianter där man bara bräckt isär några flänsar där axeln precis nästan skrapande berör flänsarna redan ny från leveransen och lätt kan börja låta illa med skrap, skaller och morr-ljud om maskinen står lite ojämt och bottenplattan (i plast) formändrar sig en smula av den ojämna belastningen

Är man lite händig själv och vågar på saker, så kan man ofta fixa det själv så att axen snurrar fritt och ljudlöst igen - annars är det en reklamations-åtgärd då det är en ursprunglig felaktighet i maskinen. Dock är problemet att bevisa felet utan att öppna maskinens kåpor först...

Permalänk
Medlem

Det är drag i min AC i alla fall. mätt i mitten av garaget.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det är drag i min AC i alla fall. mätt i mitten av garaget.

<Uppladdad bildlänk>

Lite för kallt akulle jag säga 🤣 men vad är det för AC du har?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Lite för kallt akulle jag säga 🤣 men vad är det för AC du har?

Den är rätt ny så ville jag testa vad den går för. Det är en värmepump så den kan även värma. Mitsubishi AP25 heter den. En av deras enklaste och billigaste modeller. Betalade 15k med installation och lite extra vibbrations dämpande fötter förra hösten. Brukar ha runt 17-18 grader i garaget. Varmare än så när man meckar är jobbigt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16