PÅ tal om val och internetröstning

Permalänk
Avstängd

PÅ tal om val och internetröstning

anledningen till papperröstning är för att undvika sabotage och fiffel. dock sker det rätt mycket.
hur skulle man kunna använda blockchain och bankid för att rösta online?
det borde juh kunna gå att ha en plånbok där man får en token genom att regga sin plånbok på bankid. så man får en token sen sätta upp en till plånbok där du anonymt för över till en forwarding adress. sen har staten diverse plånboksadresser för varje parti där man skickar sin token. hur skulle man kunna förbättra det eller göra det möjligt?
i nuläget tar det mycket tid krångel och kringkostnader. valövervakandet ligger på ca 500 miljoner kr.

Permalänk
Medlem

Du missar en viktig sak: Valhemligheten.
Röstar man online finns alltid möjligheten att Någon insisterar att titta på när du röstar, så att du röstar "rätt".

Dessutom så är alla online varianter mycket känsligare för storskaligt fiffel. Lyckas någon hacka sig in i datorsystemen som hanterar rösterna så kan denna någon ändra väldigt mycket utan att det märks.
Med nuvarande hantering av pappersröstning och manuell rösträkning så är det omöjligt för en enskild person att fiffla med mer än ett litet antal röster.
Det går ju att fuska på många sätt med nuvarande system, men det går inte att fuska i stor skala utan att involvera många personer - och då är det väldigt svårt att göra det utan att det upptäcks.

Att pappersröstning fungerar även om det är strömavbrott eller Internet ligger nere, det är en bonus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Du missar en viktig sak: Valhemligheten.
Röstar man online finns alltid möjligheten att Någon insisterar att titta på när du röstar, så att du röstar "rätt".

Dessutom så är alla online varianter mycket känsligare för storskaligt fiffel. Lyckas någon hacka sig in i datorsystemen som hanterar rösterna så kan denna någon ändra väldigt mycket utan att det märks.
Med nuvarande hantering av pappersröstning och manuell rösträkning så är det omöjligt för en enskild person att fiffla med mer än ett litet antal röster.
Det går ju att fuska på många sätt med nuvarande system, men det går inte att fuska i stor skala utan att involvera många personer - och då är det väldigt svårt att göra det utan att det upptäcks.

Att pappersröstning fungerar även om det är strömavbrott eller Internet ligger nere, det är en bonus.

Ja så har man alla äldre och dom är många.. flesta vet inte vad bank id är.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av alexman:

anledningen till papperröstning är för att undvika sabotage och fiffel. dock sker det rätt mycket.
hur skulle man kunna använda blockchain och bankid för att rösta online?
det borde juh kunna gå att ha en plånbok där man får en token genom att regga sin plånbok på bankid. så man får en token sen sätta upp en till plånbok där du anonymt för över till en forwarding adress. sen har staten diverse plånboksadresser för varje parti där man skickar sin token. hur skulle man kunna förbättra det eller göra det möjligt?
i nuläget tar det mycket tid krångel och kringkostnader. valövervakandet ligger på ca 500 miljoner kr.

Som de säger i Amerikanska filmer:
OBJECTION! CONJECTURE!

Valhemligheten + integriteten i valsystemet finns bara om du kan göra det helt fritt från andras påverkan.
Aldrig i helvete att jag skulle vilja öppna upp för digitala system för val, skapar bara bekymmer. + Hur ska du vara anonym på blockkedjan + säkerställa att inte några andra personer får tillgång till ditt bankID för att rösta.

500 Miljoner kronor är en liten peng för vår demokrati som staten gärna får lägga pengarna på.
Hur gick det med att leja ut Skolplattformen? Det var ju något som skulle bli "billigt"....

Du är även medveten om att representanter från alla partier får vara med vid valurnorna?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av alexman:

anledningen till papperröstning är för att undvika sabotage och fiffel. dock sker det rätt mycket.
hur skulle man kunna använda blockchain och bankid för att rösta online?
det borde juh kunna gå att ha en plånbok där man får en token genom att regga sin plånbok på bankid. så man får en token sen sätta upp en till plånbok där du anonymt för över till en forwarding adress. sen har staten diverse plånboksadresser för varje parti där man skickar sin token. hur skulle man kunna förbättra det eller göra det möjligt?
i nuläget tar det mycket tid krångel och kringkostnader. valövervakandet ligger på ca 500 miljoner kr.

Valsystemet idag är mycket robust och svårt att manipulera på nått signifikant sätt och en stor fördel är att processen är öppen och ganska lätt att förstå, vem som helst får observera röstning och rösträkning.

Elektroniska system kan svårligen bli lika robusta och lättförståeliga så dagens system har ju en mycket stor fördel gnom att garanterar valens legitimitet på ett otroligt bra sätt när processen är så lättförståeliga att alla kan sätta sig in i hur det fungerar och observera genomförandet om de vill.

Det blir mycket lite fel i valprocessen idag och framförallt är det extremt svårt att manipulera den på nått sätt som ger en stor påverkan så blir det fel så är det enstaka röster det handlar om och inte nått som innebär att många röster blir fel vilket skulle kunna hända med elektronisk röstning

Det är mycket svårt att göra elektronisk röstning lika robust och svårmanipulerad och möjligheten att kunna observera och förstå vad som händer och om det går rätt till eller inte lär ju kräva expertkunskaper vilket minkar tron på själva systemet legitimitet att spegla folkets åsikter.

https://www.val.se/val-och-folkomrostningar/det-svenska-valsy...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Papperslappar FTW. Sedan kan man ju diskutera utformning och placering. Helt rätt att varken partner eller barn ska ha en möjlighet att se vad man röstar på. Sedan var det ju såklart inga problem att ha med en ettåring i famnen medan jag röstade, valarbetarna är ju inte idioter.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Du missar en viktig sak: Valhemligheten.
Röstar man online finns alltid möjligheten att Någon insisterar att titta på när du röstar, så att du röstar "rätt".

För att rösta i en vallokal får ju inte folk att "rösta rätt"?
Valsedlarna borde finnas i tältet så folk får rösta på vad de vill utan folks dömande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

För att rösta i en vallokal får ju inte folk att "rösta rätt"?
Valsedlarna borde finnas i tältet så folk får rösta på vad de vill utan folks dömande.

Att ha valsedlar liggande så att folk kan se vilken/vilka du tar är inte en bra sak. Men det är ju relativt lätt att åtgärda genom att placera dem på annat sätt, vilket jag för övrigt tror är hur det skall fungera enligt riktlinjer.
Men även om sedlarna ligger öppet så går det ju att hantera som röstande: Du kan ha med dig valsedlar hemifrån. Eller du kan plocka på dig flera olika valsedlar och senare kasta/förstöra de man inte använde.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spiffman:

För att rösta i en vallokal får ju inte folk att "rösta rätt"?
Valsedlarna borde finnas i tältet så folk får rösta på vad de vill utan folks dömande.

Det är bara att ta en från varje parti om man oroar sig över det. Poängen är att en make, pappa, chef eller liknande inte får följa med dig, medan hemma finns det inga möjligheter till kontroll av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

För att rösta i en vallokal får ju inte folk att "rösta rätt"?
Valsedlarna borde finnas i tältet så folk får rösta på vad de vill utan folks dömande.

Man kan alltid (gratis tror jag också) beställa valsedlar från repsektive parti om man inte vill att andra ska se vad man plockar. De brukar på de vallokaler jag har varit i ha haft flera ställen och de närmast lokalen varit lite riktad bort så det är svårt att se vad man tar ifrån om man inte står precis brevid. Sen brukar det kännas som det är nästan slumpmässigt placerade med både parti och region etc i slumpad ordning i "lådan" man plockar ifrån så svårt för någon att gissa om de inte är och tittar ändå
Annars fungerar alltid att plocka lite av varje om man nu vill hålla det anonymt.
Finns också blanklappar man kan skriva parti på om lapparna är slut eller man verkligen inte vill ta från något specifikt....stava rätt bara

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spiffman:

För att rösta i en vallokal får ju inte folk att "rösta rätt"?
Valsedlarna borde finnas i tältet så folk får rösta på vad de vill utan folks dömande.

Många tar ju flera valsedlar och valsedelställen ska vara skärmade de också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Att ha valsedlar liggande så att folk kan se vilken/vilka du tar är inte en bra sak.

Jag tar alltid emot alla som delas ut, så ingen har någon aning om vilket av partierna jag röstar på. Uppenbarligen är jag inte den enda eftersom det alltid ligger en hel hög valsedlar där bakom skynket…

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Är det val i år? När?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ronz:

Är det val i år? När?

Förtidsröstningen börjar nästa vecka, 24 aug, valdagen är 11 september.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

För att rösta i en vallokal får ju inte folk att "rösta rätt"?
Valsedlarna borde finnas i tältet så folk får rösta på vad de vill utan folks dömande.

Är väl just en förbättring i år, ingen skall kunna se vilka lappar du tar jämfört med innan när du tar valsedlarna helt öppet och sedan stoppar i kuvert.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alexman:

dock sker det rätt mycket.

Gör det?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ibymafayhas:

Är väl just en förbättring i år, ingen skall kunna se vilka lappar du tar jämfört med innan när du tar valsedlarna helt öppet och sedan stoppar i kuvert.

Det är nog bara för sverige äntligen blivit kritiserade för hur öppet lapparna har legat tidigare.
Tror EU tog sverige i örat lite angående det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Är väl just en förbättring i år, ingen skall kunna se vilka lappar du tar jämfört med innan när du tar valsedlarna helt öppet och sedan stoppar i kuvert.

Oj det är en rätt markant förbättring faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Är det val i år? När?

Du borde få/ha fått ett brev med röstkortet skickat till dig. Jag fick mitt i torsdags tror jag det var.

Permalänk
Medlem

Man kunde väl göra som Finland, skippa förtryckta valsedlar och låta den som röstar fylla i numret på den kandidat man röstar på. Det blir anonymt eftersom valsedeln är blank och man slipper trycka 500 miljoner valsedlar. Jo, det är sant, det trycktes en halv miljard valsedlar till förra valet och fler lär det väl bli till detta.

Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/200-miljoner-valsedla...

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Är det val i år? När?

Det skrämmer mig otroligt mycket att någon på riktigt frågar detta.

Skrivet av m4gnify:

Du borde få/ha fått ett brev med röstkortet skickat till dig. Jag fick mitt i torsdags tror jag det var.

Röstkorten har ej ankommit till alla än (jag har ej fått). Jag har dock fått i Kivra info om valdagen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Man kunde väl göra som Finland, skippa förtryckta valsedlar och låta den som röstar fylla i numret på den kandidat man röstar på. Det blir anonymt eftersom valsedeln är blank och man slipper trycka 500 miljoner valsedlar. Jo, det är sant, det trycktes en halv miljard valsedlar till förra valet och mer lär det väl bli till detta.

Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/200-miljoner-valsedla...

Hälften av det du vill finns ju redan iallafall, blanka sedlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Man kunde väl göra som Finland, skippa förtryckta valsedlar och låta den som röstar fylla i numret på den kandidat man röstar på. Det blir anonymt eftersom valsedeln är blank och man slipper trycka 500 miljoner valsedlar. Jo, det är sant, det trycktes en halv miljard valsedlar till förra valet och fler lär det väl bli till detta.

Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/200-miljoner-valsedla...

Problemet är att då ska någon tolka vad du skrivit vilket var ett stort problem i valet Al Gore i USA. det får ALDRIG vara någon tvivel om vad du röstat på.

Edit: för att förtydliga hade de alltså inte handskrivna i detta valet men problemet med tolkning kvarstår. Tycker därför förtrycka är super.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Rekordmedlem

Man behöver bara röstkort om man vill förtidsrösta och har man inte det med sig så kan man få hjälp att skaffa ett på plats. Röstar man i vallokalen behövs inte röstkort men det kan ju vara bra att åtminstone ha läst igenom det så man går till rätt vallokal men går man fel så går det att förtidsrösta även på valdagen om man skulle vara så långt från sin vallokal att man inte kan ta sig dit.
https://www.val.se/att-rosta/vem-har-rostratt/rostkort.html

Man kan som sagt själv skriva parti och personnamn på en blank valsedel men risken att man gör fel så rösten blir ogiltig är större än om man använder förtryckta valsedlar.
https://www.val.se/val-och-folkomrostningar/det-svenska-valsy...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Det skrämmer mig otroligt mycket att någon på riktigt frågar detta.

Förstår det. Men JAG mår JÄVLIGT mycket bättre idag än för ett år sedan då jag i princip helt slutat läsa ”nyheter”.
Och det är inte så jag missar helt att det är val. Nu vet jag ju? Hade jag inte sett denna tråd så hade jag säkert fått reda på det via familj eller kompisar.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna röstat online ungefär som att göra deklarationen på samma sätt. Skulle nog få fler att "gå till valurnorna" då.
De mest missnöjda skiter i valet och gnäller efteråt med näven knuten i fickan.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

De mest missnöjda skiter i valet och gnäller efteråt med näven knuten i fickan.

Om man skippar att rösta är man antagligen inte särskilt missnöjd med sin politiska representation.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

Är väl just en förbättring i år, ingen skall kunna se vilka lappar du tar jämfört med innan när du tar valsedlarna helt öppet och sedan stoppar i kuvert.

Tidigare har de legat så att folk kan se vad man tar för lappar men förra valet hade de ställt skärmar så att man inte kunde se vad folk tog för lappar, i alla fall i den vallokalen jag röstade i.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Valhemligheten kan röjas och röster kan säljas eller utföras under hot. Nej till internetomröstning alltså.

Det är en fördel att ens röst räknas minst två gånger och kan räknas om vid behov. Elektroniska system gör fel, svårt med insyn och granskning.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool