Permalänk
Medlem
Skrivet av Mockasin:

Man hör detta hela tiden om kärnavfallet. Det förutsätter ju att man gräver ner skiten under marken - vilket måste vara det mest oansvariga att göra i mitt tycke. Borde man inte istället forska fram bättre alternativ som drastiskt minskar denna tid?
Slängs förbrukade solpaneler i naturen så tar nog det också tusentals år innan de bryts ner - men här pratar man aktivt om metoder att återvinna och sortera bort det miljöfarliga - varför är folk så inställda på att bara gräva ner energirikt kärnavfall och låtsas som det är den enda lösningen för all tid framåt?

Rymdraket mot solen kanske? 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

GenIV är årtionden bort och toriumreaktorer är inte heller ens i närheten av produktionsklart.

Årtionden är väl bättre än 100k år? Eller ska man smita bara för att?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Rymdraket mot solen kanske? 😊

Är ju inte såååå långt till atmosfären, köra en futurma tub och skicka iväg med vacuum:)

Permalänk

Jag har uppfunnit fusionskraft som kommer rädda Europa att klara sig genom vintern var ska jag registrera mitt patent?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag har uppfunnit fusionskraft som kommer rädda Europa att klara sig genom vintern var ska jag registrera mitt patent?

Lämna in det till PRV. Dock brukar det minimum ta ett år innan ett patent i bästa fall kan godkännas.

https://www.prv.se/sv/

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Rostskydd

Vilken typ av rostskydd tänker du på då? Zink-anoder är kanske inte det bästa men du kan t ex använda påtryckt spänning istället.

Permalänk
Medlem

@superduperkillen Gick du fram till ursprungskällan igår?

Skrivet av pine-orange:

@yoshman hänvisade ju till en medianbyggtid på ~7 år för hela världen, så där var de inbakade.

Medianbyggtiden i västvärlden är mer relevant än hela världen tycker jag. Jag frågade dig hur du skulle ta fram någon rimlig byggtid för några dagar sedan men det kom aldrig något tydligt svar. Medianbyggtid i västvärlden med 20% rabatt låter väl inte så orimligt?

@mr_squinty jag ser att du är tillbaka i tråden, men hur blev det med svaret på den här frågan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Årtionden är väl bättre än 100k år? Eller ska man smita bara för att?

Va?
Vi kan inte förlita oss på att någon GenIV och toriumreaktorer kommer lösa några problem, det är det jag säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Rostskydd

Vilka offeranoder skapar utsläpp av tungmetaller?

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

@superduperkillen Gick du fram till ursprungskällan igår?

@mr_squinty jag ser att du är tillbaka i tråden, men hur blev det med svaret på den här frågan?

Nej, jag har inte haft tid att grotta i det än. Ska göra det när jag har tid att sitta vid en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

Vilka offeranoder skapar utsläpp av tungmetaller?

zink-anoder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Just därför behöver man förverkliga gen iv så att vi kan ta vara på resterande energin från ”avfallet” från gen 1 - 3. Bra att vi är överens om ansvaret.

Så har vi hela thorium-biten som är en helt annan diskussion. Det är synd att man inte fortsatte med den tekniken på 60-talet. Då hade vindkraften aldrig tagit fart och det hade varit fred på jorden då hade inte tyskarna och resten av Europa varit i knät på Ryssland pga gasberoendet.

https://www.nature.com/articles/d41586-021-02459-w

Kina är sugen på thorium

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Just därför behöver man förverkliga gen iv så att vi kan ta vara på resterande energin från ”avfallet” från gen 1 - 3. Bra att vi är överens om ansvaret.

Det finns många Gen IV reaktortyper men inte alla lämpar sig för att använda det upparbetade avfallet. Upparbetning är ett känsligt ämne och jag tror inte situationen ser annorlunda ut för Gen IC. Det finns risk för att det ökar antalet länder som har kärnvapen och det är inte ekonomiskt i sin nuvarande skala, vilket i sin tur återkopplar till min första poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

zink-anoder.

Det finns inga bevis att zinkoxider i de låga koncentrationerna som offeranoder skapar skadar lokala ekosystem...
Iaf vad jag har läst, då det är en viktig faktor att ta hänsyn till.

Men om du har info gällande detta får du gärna dela med dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Det tar aldrig slut! Ellevio verkar höja elnätsavgiften.

https://omni.se/ellevio-elnatsavgiften-hojs-ny-smocka-mot-hus...

Fattades bara det... >:-[

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Någon annan som sett EU kommissionsens "state of the union"?

Bra tal som tar upp många viktiga delar gällande EU idag och för framtiden.
Kortsiktigt kommer vinstskatter införas på elproducenter och handlare samt koppla ifrån gaspriset från elpriset.
Långsiktigt vill kommissionen satsa mer på grön energi och vätgas, stora satsningar till 2030.

Samt massa andra intressanta saker.
Ska bli intressant vad folk tycket om detta

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

13 st inlägg raderade kopplade till ett tidigare borttaget inlägg.
Svara inte på off topic eller regelbrott för era inlägg kommer bara försvinna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

Det finns inga bevis att zinkoxider i de låga koncentrationerna som offeranoder skapar skadar lokala ekosystem...
Iaf vad jag har läst, då det är en viktig faktor att ta hänsyn till.

Men om du har info gällande detta får du gärna dela med dig

Jag har inte någon info om det innebär problem eller inte. Att det blir utsläpp är dock givet då anoderna med tiden försvinner.

Det är nog dessutom stor skillnad på om anoderna är placerade på en struktur som är inne i en hamn med stillastående vatten eller en konstruktion som är belägen 10 sjömil från land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vilken typ av rostskydd tänker du på då? Zink-anoder är kanske inte det bästa men du kan t ex använda påtryckt spänning istället.

https://www.spiegel.de/wissenschaft/natur/windraeder-kontamin...

Skrivet av pine-orange:

@superduperkillen Gick du fram till ursprungskällan igår?

@mr_squinty jag ser att du är tillbaka i tråden, men hur blev det med svaret på den här frågan?

Så vitt jag kommer ihåg så har jag gjort det redan , sedan att ni inte är nöjd med mitt svar är inte mitt problem. Hittar det tyvärr inte men den här tråden har blivit rensad ett par gånger , nu igen ser jag

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Så vitt jag kommer ihåg så har jag gjort det redan , sedan att ni inte är nöjd med mitt svar är inte mitt problem. Hittar det tyvärr inte men den här tråden har blivit rensad ett par gånger , nu igen ser jag

Det har du inte, det är därför jag har upprepat min fråga några gånger

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag har inte någon info om det innebär problem eller inte. Att det blir utsläpp är dock givet då anoderna med tiden försvinner.

Det är nog dessutom stor skillnad på om anoderna är placerade på en struktur som är inne i en hamn med stillastående vatten eller en konstruktion som är belägen 10 sjömil från land.

Ja, logiskt så borde konstruktioner ute tills havs leda till lägre lokala koncentrationer av zinkoxider (som exempel), alltså ett ännu mindre problem.

Och man kan inte bara säga att det är dåligt att kunna stöda det med något.
Annars blir den debatten lika sketen som kärnkraftsdebatten, och det leder (som vi ser) bara till fördärv.
Att argumentera med känn och känslor gör ingen nytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Det tar aldrig slut! Ellevio verkar höja elnätsavgiften.

https://omni.se/ellevio-elnatsavgiften-hojs-ny-smocka-mot-hus...

Vem vill sätta pengar på att det är för att täcka förlusterna på fastprisavtalen de har och kommer gagna utbyggandet av nätet med 0kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Vem vill sätta pengar på att det är för att täcka förlusterna på fastprisavtalen de har och kommer gagna utbyggandet av nätet med 0kr?

Ellevio säljer väl inte el till slutkund? De tog över nätet från Fortum när Fortum separerade nätet och elförsäljningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Ellevio säljer väl inte el till slutkund? De tog över nätet från Fortum när Fortum separerade nätet och elförsäljningen.

Två olika bolag med olika ägare numera. Jag vet inte om det är så i hela landet, men i Stockholm är anvisningsavtalen inte ens Fortum längre. De har numera även separerat BG. Förut gick betalningarna i båda fallen till Energikundservice, men det är bara Fortum och (har jag för mig) Stockholm Gas som går dit numera.

Tillägg: Nix, Stockholm Gas bytte förra året till eget BG också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

Ja, logiskt så borde konstruktioner ute tills havs leda till lägre lokala koncentrationer av zinkoxider (som exempel), alltså ett ännu mindre problem.

Och man kan inte bara säga att det är dåligt att kunna stöda det med något.
Annars blir den debatten lika sketen som kärnkraftsdebatten, och det leder (som vi ser) bara till fördärv.
Att argumentera med känn och känslor gör ingen nytta.

"Havet är stort, vi kan dumpa skräpet där." Var inte en bra idé för 50 år sedan och den är nog ännu sämre nu.

Permalänk
Medlem

Är det bara Sverige som har dessa zoner? Finland är ju med ett ganska avlångt land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Är det bara Sverige som har dessa zoner? Finland är ju med ett ganska avlångt land.

Norge har fler zoner än Sverige. Danmark har två.
https://www.nordpoolgroup.com/en/maps/#/nordic

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Är det bara Sverige som har dessa zoner? Finland är ju med ett ganska avlångt land.

Norge har också såna zoner. Det är inte landets längd som avgör om det blir några zoner. Tyskland, Frankrike och Nederländerna kommer antagligen få zoner snart och Sverige kommer antagligen få nya zoner snart.

Citat:

A bidding zone is the largest geographical area within which market participants are able to exchange energy without capacity allocation. Currently, bidding zones in Europe are mostly defined by national borders. However, the existing European electricity target model requires defining bidding zones based on network congestions. Hence, alternative bidding zone configurations based on this principle need to be examined.

https://www.acer.europa.eu/events-and-engagement/news/acer-ha...

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Ellevio säljer väl inte el till slutkund? De tog över nätet från Fortum när Fortum separerade nätet och elförsäljningen.

sant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

Va?
Vi kan inte förlita oss på att någon GenIV och toriumreaktorer kommer lösa några problem, det är det jag säger.

Så vad gör man det ”avfallet” föreslår du? Utöver det du har skrivit redan? BN800 och BN600 existerar redan idag.