Disney, Viaplay och Discovery kräver att EU stoppar streamingpirater

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av RVX:

Aaaah, misstänkte det
Ja, det är mycket man saknar som inte finns tillgängligt på dom plattformar som man tycker borde vara den rätta. Varför har t.ex inte Disney+ original versionen av Ducktales med den svenska dubbningen med Monica Forsberg osv, istället för nån ny dubbning? Så dumt...

Skrivet av medbor:

Skulle tro att de helt enkelt inte äger svenska dubbningen, den gjordes säkert externt av SVT eller något för Disney inte ville betala det själva för ett litet land som Sverige? Det är min hypotes i alla fall. I många fall står det sådant i eftertexterna även idag, typ: dubbad av eurotroll alla rättigheter…

Just Ducktales är lite svårt då det gjordes två separata översättningar och dubbningar till svenska. För TV3 gjordes dubbningen av Media Dubb år 1988 vilka idag ägs av SDI Media. För SVT gjordes dubbningen av KM Studio, men jag är inte helt säker på om de rättigheterna tillföll Disney från början. Sedan finns en ny dubb för Disney+ förstås.

Ganska rörigt men alla röstskådespelare finns listade här: https://www.dubbningshemsidan.se/credits/ducktales/
Har inte sett Ducktales på år och dar men visste inte att Gunnar Ernblad fortfarande medverkade i 2020 års dubb. Måste ha varit en av hans allra sista insatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Vill du verkligen ha en monopolsituation där 5-6 olika filmbolag genom sitt samarbete bestämmer pris och utbud helt utan konkurrens från andra? För det är inte mer än en handfull bolag som täcker en väldigt stor del av allt som produceras. Jag gick igenom de 54 filmerna under 2021 som haft störst biointäkter. Det var inte mer än 10 distributionsbolag bakom dessa. Och de 5 största stod bakom cirka 45 av de 54 filmerna.

JA!
Provade IPTV en gång. 2000kr/år, 1000+ TV kanaler från hela jorden.
Det råder konkurrens på IPTV/pirat sidorna också, skiljer en del i utbud och pris.

Bara se på musikdistributionen, bättre med typ googlemusik, spotify, apple och ett par st till än tv film där varenda produktionsbolag ska ha sin egen.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Vafan, Disney får ju skylla sig själv. Släpper en hel filmserie där de promotar piratande och så sitter de och klagar nu.
Eller har jag fattat Pirates of the caribbean fel?

Permalänk
Medlem

Piratkopiering var dött när det fanns 1 billig tjänst som hade i princip allt. Nu måste man betala för ett tiotal tjänster om man vill ha samma utbud => piratkopieringen ökar igen. Vem hade kunnat ana.

Permalänk
Skrivet av anon112397:

Om piraterna streamar istället så finns det inga incitament längre att mjölka oss på copyswede pengarna!

Kommer inte hända, tänk på alla stackars anställda på CopySwede, dom lever ju av våra Privatkopieringsavgifter. (sarkasm)
Privatkopiering.... mmm när du bandade av din LP 1987 ja... nu nej.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Just Ducktales är lite svårt då det gjordes två separata översättningar och dubbningar till svenska. För TV3 gjordes dubbningen av Media Dubb år 1988 vilka idag ägs av SDI Media. För SVT gjordes dubbningen av KM Studio, men jag är inte helt säker på om de rättigheterna tillföll Disney från början. Sedan finns en ny dubb för Disney+ förstås.

Ganska rörigt men alla röstskådespelare finns listade här: https://www.dubbningshemsidan.se/credits/ducktales/
Har inte sett Ducktales på år och dar men visste inte att Gunnar Ernblad fortfarande medverkade i 2020 års dubb. Måste ha varit en av hans allra sista insatser.

Ja så är det ju, den från 90-talet är ju den jag är uppväxt med i alla fall. Vart lite av en chock att se samma serie fast med andra röster.
Har checkat den där hemsidan förut, kan bli rörigt värre och hålla koll på allting ibland.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag själv har inte så många strömningtjänster kvar, har bara amazon primevideo eftersom den är löjligt billig (29kr/mån) och HBO Max som jag har gratis via Telia. Jag sa upp Netflix för ett par år sen eftersom jag spenderade nog mer tid på att försöka hitta något värt att se än att faktiskt titta färdigt på något, tänkte att jag kan ju alltid ladda ner eller "fulströmma" om det kommer något jag vill se.
Grejen är bara det görs inte mycket värt att ens ladda ner eller strömma olagligt. Så det har inte blivit nämnvärt med "piratande" för en annan.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Är ju alltid marknaden som styr. De har gjort det så fruktansvärt osmidigt att se material lagligt. Då det ständigt är ett jonglerande för att veta var man kan se vad och att serien ev kan hinna försvinna innan man ser klart.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Gällande ”vanlig” TV så tycker jag det tar priset för girighet. Om vi tar ett baspaket med kanlerna 1-12 där är dem flesta av kanalerna visar reklam men ändå ska man betala abonnemang.
Är det bara i Sverige vi är dumma i huvet för att betala för reklamfinansierad TV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Du måste vänta 2-4 år efter biopremiär innan de dyker upp på streamingtjänster. Men om du väntar 3-5 år efter premiär är de borttagna igen för att "göra plats för nytt material!".

Skitsmidigt.

Enligt HBO Max ca 90 dagar efter biopremiär.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Dom får väl ta kontakt med den där Danska Advokatfirman Njord Law Firm som har skickat hundratusentals kravbrev till Svenskar. Men nu skicka till alla medborgare världen över. 500 € till varje person som har streamat video över någon av dom olika plattformar det finns. Sen om hela världens medborgare är skyldiga eller inte, så får alla dessa distributörer en massa pengar att fylla deras fickor fulla.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Intressant hur samma filmbolag gör allt vad de kan för att blåsa skiten ur folk.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/kE6AJ9/john-ajvide-l...

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan k:

Gällande ”vanlig” TV så tycker jag det tar priset för girighet. Om vi tar ett baspaket med kanlerna 1-12 där är dem flesta av kanalerna visar reklam men ändå ska man betala abonnemang.
Är det bara i Sverige vi är dumma i huvet för att betala för reklamfinansierad TV?

Ja, tydligen. Jag har ryckt av "Reklamantenn kabeln" då både jag å TV:n började visa allergisystom mot TV reklam.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Om man bara skriver om det lite så är jag på:

Geo Blocking has and continues to drain Europe's creative and cultural ecosystems, sports and live performance sectors, depriving workers and industries from billions in annual revenues and undermining the sustainability of an essential part of our social and economic fabric. – End Geo Blocking Now

Om EU skulle förbjuda geo blockering inom unionen, och låta samtliga medlemsstater få tillgång till samma material, så har jag få anledningar kvar att söka material från annat än den "officiella" källan.

Visa signatur

AsRock Z790 PG Riptide | i7 13700k | Noctua NH-D15 | 32 GB DDR5 @ 6000 Mhz | Gigabyte AORUS RTX 2070 Super 8GB | OS@1TB Samsung 970 EVO Plus | 1+4 TB SSD/HDD | Corsair RM750X V2 750W | Fractal Design Define C | 1x Alienware AW3423DW 34" 21:9 | 1x LG 27UL850 27" 16:9 | Razer DeathAdder Elite | Gigabyte Osmium Aivia MX Red & Ducky Shine6 MX Brown | Steelseries Arctis Nova 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixa_Bargeld:

Det går inte att se på Svensk TV längre.
Att vi alla är tvingade att betala för SVT via tvångsskatt är helt vansinnigt.
Det går att gå ur kyrkan, men det går inte att gå ur SVT.
Tas inte SVT bort från årsskiftet, med en vettigare regering, så blir jag förvånad.

SVT hoppas jag stannar och får mer pengar. Mycket bra saker där. SVT Play är guld.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av +_+:

Jag gillar att man fortfarande verkar ha inställningen att. Om vi bara lyckas stoppa X sätt att fildela så kommer alla gå och köpa våra "fantastiska" tjänster istället

Jag vet att jag drömmer här. Men tänkt om dessa gick ihop och skapade en stor attraktiv streamingtjänst som inte hade olika material beroende på vart man befinner sig i världen, samt till en vettig peng.
Kanske en tjänst där man kan välja lite olika kategorier för att hålla nere kostnaden beroende på vad man e intresserad av osv.

visst är det märkligt, när pirat kopierare mer eller mindre visar vägen till tekniska lösningen, så tar girigheten över totalt i bolagen
och de bokstavligen tar i så att det kramar vatten ur sin sten till slut.

i slutändan så är man tillbaka på samma ställe som innan igen. besvikna kunder och höga priser, å vips så finns det en ny priat lösning ute på nätet. moment 22, xD

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

visst är det märkligt, när pirat kopierare mer eller mindre visar vägen till tekniska lösningen, så tar girigheten över totalt i bolagen
och de bokstavligen tar i så att det kramar vatten ur sin sten till slut.

i slutändan så är man tillbaka på samma ställe som innan igen. besvikna kunder och höga priser, å vips så finns det en ny priat lösning ute på nätet. moment 22, xD

Tycker inte alls det är konstigt, snarare tvärtom att man verkar resonerar att "nu är problemet löst och då är vi klara". Det är ganska uppenbart för de allra flesta att digitaliseringen i samhället ger nya förutsättningar och nya utmaningar och det fildelningen började med genom Kazaa, Napster med flera har lett tjänster så som Spotify, Netflix, Youtube, Twitch med flera. Är det en komplett eller perfekt lösning? Självklart inte, utan nu när det digitala utbudet större än någonsin kommer nya tjänster att utmana. Det kan vara duktiga streamers på Youtube, Failrace nämndes, eller andra sätt att engagera följarna. Jag ser det inte som ett moment 22 utan naturlig utveckling av hur vi konsumerar underhållning. Konkurrens är sunt för det driver utvecklingen.

Politiskt sidospår borttaget /Mod
Permalänk
Medlem

Jag är inte för piratkopiering och ser bara det som är gratis eller SVT.

Är ju själ Youtuber och det har hänt mer än en gång att jag fått material stulet som någon prodution använt utan att fråga eller betalat ersättning. Sen dess utom fått mitt orginalmaterial klassar automatiskt som priatkopia av en automatiskt tjänst som känner av allt mateial "Content mach".

Så NEJ för i helvete ska vi ge mer makt åt dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Skaffade Prime, för bl.a. Stargate fanns där, men tydligen inte i Sverige. Så började jag titta på Battlestar Galactica som togs bort från Prime när jag var mitt i...

...är inte subscriber längre.

Det tror jag har att göra med SkyShowTime då både den och pre-quel mini-serien finns hos dem. Totalt värdlös tjänst än så länge både tekniskt och innehåll, faktiskt värre än vad Hbo Max någonsin var. Får väl se om de får tummen ur <censur> och faktiskt kan fixa saker. Deras kundtjänst sitter i indien och använder google translate och spammar bara förskrivna svar oavsett om det svarar på din fråga eller inte.

Vet att fler serier/filmer försvunnit från andra streaming-tjänster just för att SkyShowTime vill ha sin ensamrätt på dem.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Det har du, i sverige. Privatkopiering heter det och det är fullt lagligt. Det är vad du betalar en del pengar till copyswede när du köper en mobiltelefon med 16gb lagring eller ett minneskort eller en xbox; allt som det går att lagra saker på ska copyswede ha en del av kakan.

Så nyttja din rätt att privatkopiera. Nyttja också din rätt att dela med dig av det du privatkopierat till dina nära och kära, fullt lagligt.

Jag har sett (och därmet privatkopierat) två serier de senaste tjugo åren som varit SVT exklusiva, och där finns de ju bara i en sisådär ett år eller två innan de för alltid tas bort. Inte lika lätta att hitta ute i piratbukten senare så gäller att man gör en egen kopia på materialet om man vill se på det igen i framtiden. Plus det känns extra gött att det ju är min lagliga rätt att ladda ner skiten å dela med mig till nära å kära.

Läser man lagen som reglerar privatkopiering så inser man att streaming-tjänsterna faller därunder också

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

... tänk om man kunde ha en box där man kunde se allt man ville se och med bara en månadsfaktura. Tänk om man där också kunde välja och vraka mellan olika paket, kanske också lite Alacarte bland olika program...
Tänk om man sen också kunde välja vad man ville se när man ville se det oavsett kanal och spara det så länge man ville utan att känna att man var en pirat.

Önskar att det fanns ett sånt system.

Tja, Spotify fungerar rätt bra inom musiken för detta ändamål. Finns ju konkurrenter med.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

... eller som paramount+, tittade på Star Trek Discovery samt 1889 (oväntad bra serie!) och tänkte se den nya Star Trek serien. Bara för att i början av förra månaden inse att både 1889 och Star trek serien var flyttad till Sky Showtime medans Discovery kvar på Paramount+. Samtidigt som man gör reklam för SkyShowtime på Paramount+ som en ny streaming tjänst. Suck.

Trist det där. Har inte hänt mig på riktigt samma sätt, men The Expanse försvann helt från Netflix. Sen köpte Amazon upp den och producerade väl minst två säsonger själva. Minst borde det finnas tydliga varningar på innehåll som är på väg att fasas ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag tror du skall förbereda dig på att bli förvånad.

Haha så sant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

som? rent generellt och i väldigt många år har jag (i grunden sosse) även tyckt att SVT är för mycket åt S och Vänster hållet. Skall det vara statligt så skall det vara oberoende, varken höger eller vänster vridet.

Hur uppfattar du denna vinjett tex? jag har inte sett programmet i skrivande stund, bara första bilden med brötexten.
Men min uppfattning är att de vill hacka på högern som vann, som dåliga förlorare. Inte uppfattar jag dem som oberoende journalister direkt.

Hur uppfattar ni det, och åt vilket håll lutar ni åt? utan att behöva avslöja "sitt" parti.

https://www.svtplay.se/video/36950915/politikbyran/politikbyr...

Skrollar man ner genom de tidigare avsnitten så ser man dock att det gör så med alla

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Om de istället brydde sig om konsumenterna så man inte behöver 7 streaming tjänster till onödigt högt totalbelopp för att se några saker man vill

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd rensad*

Dra inte in politik som ex. regeringsbildandet i diskussionen bara för att någon nämner något som triggar igång tangentbordet.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Eftersom det säkert har med rättigheter att göra så är det en stor nackdel att vi inte bara kan få digitala köp utan teknisk åtgärd som upphovsrättslagen kallar det för grejerna de inte vill ge ut på Blu-ray eller Ultra HD Blu-ray. Har vi nya sätt att se grejerna längre fram är det bara att koda om det om det hade varit utan DRM.

Ett GOG för film helt enkelt.

Jo jag vet att Headweb försökte.

Milnes är död+75 år så sedan ifjol så är det fritt att göra vad man vill me familjens IP. Pooh är från oktober 2021 helt i open och public domain. Disney gillar inte detta.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Du kan göra animé porr med pooh om du vill och ingen kan stämma dig längre.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

För att vara extremt tydlig: disneys tolkning och grafik är deras egna till 2052, men du kan använda orginalet och tolka hur du vill. Bara det inte är för likt disneys tolkning, vilket är skyddat.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk

Tänk om dessa gick ihop och skapade en gemensam tjänst istället för att lägga miljoner på att jaga folk!

Uppenbarligen är de kapabla till organisering.