Permalänk

Internationella routerdagen?

Hej

Borde inte "Internationella routerdagen" finnas (om den inte gör det redan)? Där man uppdaterar firmware och sätter ett väldigt starkt lösenord på admin-kontot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Hej

Borde det inte "Internationella routerdagen" finnas (om den inte gör det redan)? Där man uppdaterar firmware och sätter ett väldigt starkt lösenord på admin-kontot?

Räcker väl som minsta minimum att folk "gör som du säger", dvs i min tolkning kanske hittar på ett eget SSID, samt givetvis byter login från "admin" till något annat. Och "för bövelen" byter från kanal 6 som är default i alla "bredbandsroutrar", om vi snackar 2,4 GHz..

Ännu bättre vore det om folk "laddar ner" ny firmware etc. till sina routers.
(Själv uppdaterar jag firmware typ en gång om året. Var väl i påskas senast. -Skäms).
Jättebra idé!

-Gillar den!

Permalänk
Medlem

Utmärkt förslag.

Jag nominerar första söndagen i februari till att bli internationella router-dagen. En söndag är bra, för då har man lördagen på sig att ladda ner ny firmware, läsa instruktioner osv. Första söndagen i februari är numera ledig eftersom Super Bowl flyttats fram en vecka.

Jag föreslår några artiklar av Sweclockers på ämnet, för att marknadsföra internationella routerdagen, fram tills dess:

- En genomgång med routertillverkarna om hur länge deras mjukvara underhålls, dvs får säkerhetsuppdaterad firmware (gör det till en konkurrensfördel!)

- En teknisk genomgång om hur det på låg nivå går till när firmware uppdateras, hur det kommer sig att inställningar blir kvar och fördelar/nackdelar med det. Hur factory reset fungerar och vad det gör, samt vilka modeller som har möjlighet att återgå till tidigare version av mjukvara vid en misslyckad uppdatering. Genomgång av vilka tillverkare/modeller som stödjer automatisk uppdatering.

- En genomgång av hur modern mjukvara som kör i några populära modeller från några olika tillverkare (mjukvara baserat på Linux 3.x är tyvärr mycket vanligt). Gör modern mjukvara som kan ta del av kernel-utvecklarnas underhållsarbete till en konkurrensfördel!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lasseedsvik:

Hej

Borde inte "Internationella routerdagen" finnas (om den inte gör det redan)? Där man uppdaterar firmware och sätter ett väldigt starkt lösenord på admin-kontot?

Ja det skulle ju kunna kombineras med ett wargame, "utnyttja firmware-brister, du har fram till datum X innan folk uppdaterar sina routrar".
Nä tycker nog att bör uppdatera firmware så fort det kommer en ny istället.

Tycker istället vi bygger en tjänst där du matar in dina produkter ("dumma" enheter som inte sköter detta själva dvs.) och firmware-versioner som sedan ger dig en notifikation så fort det kommer något nytt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Networker:

Räcker väl som minsta minimum att folk "gör som du säger", dvs i min tolkning kanske hittar på ett eget SSID, samt givetvis byter login från "admin" till något annat. Och "för bövelen" byter från kanal 6 som är default i alla "bredbandsroutrar", om vi snackar 2,4 GHz..

(Själv uppdaterar jag firmware typ en gång om året. Var väl i påskas senast. -Skäms).
Jättebra idé!

-Gillar den!

Behöver man uppdatera routerns fasta mjukvara även om det inte är några säkerhetsfixar som gjorts?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Jättebra idé!

-Gillar den!

Optimerar inte alla någorlunda moderna RGW:er val av kanal automatiskt?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Låt dem andra sitta på kanal 6. Så kan vi andra som byter ha det gött på andra kanaler medan grannarna trängs på samma kanal. XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Låt dem andra sitta på kanal 6. Så kan vi andra som byter ha det gött på andra kanaler medan grannarna trängs på samma kanal. XD

Exakt!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakgrund:

Nja, eftersom det bryter WiFi-anslutningar i samband med en analys av omgivningen så tror jag inte det görs per automatik som standard? Känns inte optimalt iallafall.

Däremot så har flertalet modeller detta med som ett steg i konfigurationen vid ett första idrifttagande.

Min router och mina accesspunkter är för övrigt konfigurerade med automatisk uppdatering av mjukvaran vid en viss tidpunkt veckovis, eller iallafall kontroll eftersom det så sällan kommer några nya mjukvaruuppdateringar.

Permalänk
Medlem

Kör auto-update på min router
Ställt in så den kontrollerar 03.00 på natten för att undvika eventuella avbrott.

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[Ryzen 9 9900X] - [GIGABYTE X870E AORUS PRO] - [Corsair Vengeance DDR5-6000 128GB] - [Fractal Design North chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [be quiet! Platinum 850W] - [Noctua NH-D15S] - [Dell U4025QW] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Behöver man uppdatera routerns fasta mjukvara även om det inte är några säkerhetsfixar som gjorts?

Är generellt bra att göra. Buggfixar, "snabbare kod", "nya funktioner" etc. etc.

Allt hör ju inte ihop med säkerhet, varför man bör uppdatera firmware. Större tillverkare släpper uppdateringar i några enstaka år till sina produkter. Så länge "din" produkt får nya uppdateringar, är det generellt ett gott råd att göra dessa.

Jag begränsar mig dock till en uppdatering/år ELLER om jag får höra om att det finns något säkerhetshål och tillverkaren uppmanar uppdatering. (Händer exempelvis med windows och android ibland.)

Tar inte jättelång tid att göra, kanske en halvtimma för en router. Inklusive att ställa routern på de inställningarna man vill ha. (Många routers går i default/fabriksläge efter en uppdatering).

Permalänk
Medlem

Gillar iden, men kan kanske vara svårt för de som kör sin ISPs router.

Finns ju https://temadagar.se/instifta-en-temadag/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Det ska du inte lita på. Kör hellre detta manuellt med exempelvis Wifi-analyzer på din mobil och "scanna av" wifi-banden där hemma. Gå omkring i hela huset, gå omkring ute på tomten, och scanna, scanna, scanna!

Då ser du vilka kanaler som är "ledigast" och väljer dessa för ditt nätverk.
Jag gillar Wifi Analyzer 3.11. (Till android). Man får grafer, spektrumalalysator (-ish), vilka kanaler som stör varandra etc. etc.

Man använder alltså mobilen typ som en tricorder.

Permalänk

Jag föreslår en röd dag och utegångsförbud för routerdagen. Polisen har tillstånd att skjuta skarpt emot de som ändå går ut.

Eller så kan man hålla nere på dessa speciella dagar att fira då deras mängd gör att alla speciella dagar tappar värden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andromeda:

Kör auto-update på min router
Ställt in så den kontrollerar 03.00 på natten för att undvika eventuella avbrott.

Funkar bra om man inte har ett nätverk som ska gå 24/7.
Rekommenderas för "vanliga användare". Men har man server, IoT med mera hemma, så vill man styra detta till "planerade avbrott"/"servicedagar". Upplever att en gång per år (kanske två) räcker för min del att "kavla upp ärmarna" för sådant.

Brukar att då och då (mer än en gång om året) att besöka tillverkarens hemsida och kolla datumet för senaste firmwaren. Ser på datumet om jag behöver uppdatera, och läser även infot varför de släppt ny firmware. Skulle det (hittar på nu) stå "Nya firmwaret stöder Raspberry Pie 3.doom", så struntar jag i uppdateringen, för jag har ingen "paj"..

Fast bekvämaste lösningen (som kan gå fel om man har ett mer "avancerat nätverk" hemma") är att sätta på "auto" givetvis. Skulle tro det funkar bra för 7 av 10 användare.