Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

VA-panelerna har högre kontrast rakt framifrån. Vilket kan bli sak samma på 85-tum i ett typiskt vardagsrum eftersom vinklarna lär få kännbar effekt på bilden.

Ifall du uppleva en bild som i soffan ser ut som exempel A behöver du kliva upp i nivå. Annars sitter man och funderar över vilken lösning som minst dålig.

Tack så mycket! Jag skrapade ihop lite extra pengar och slog till på ett bra erbjudande på 85" Q80B istället

Permalänk
Skrivet av Fade:

C2'an fanns ute för 24990kr, men känns som att skillnaden inte riktigt är värd det. C1'an blir nog en nice uppgradering till 60" plasman som nu börjat strula men som har varit en trotjänare sedan 2010. Sitter ca 4-5m ifrån tv'n så blir nog rätt nice med 77".

Nä skillnaden kanske inte är så jättestor egentligen men det handlar ju om 5k i skillnad.
Ja sitter du så långt blir det nog riktigt nice.

Jag var i mediamarkt igår och kollade, gillade både 65 c2 och 77 c1. Den sistnämnde vae gigantisk asså.
Tror jag skulle gilla en större tv oavsett hur långt ja sitter.

Nu har jag en gammal sony på ca 46-48 tum och jag sitter ca 2.5-3m ifrån.

Permalänk
Medlem

Är i startgroparna för att ersätta huvudenheten i hushållet. Det blir mest tv tittande plus film och sport genom alla streamingtjänster man har (alldeles för många 😂)
Har idag en äldre Panasonic dx780 58" och den är helt ok . tyvärr saknas en massa appar.
Har en förkärlek för Panasonic men de sticker iväg prismässigt.
Söker 65" max 77"
Vågar man satsa på tcl c835 miniled eller ska man gå på oled .
Helst max 20000 men hon som bestämmer vill nog krypa nedåt i pris

felstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vad som är "värt" vad med försäkringar kan du endast svara själv på. Har du en bra hemförsäkring kan den täcka lika väl. Eller inte alls. Men det vet du förstås bara själv, även om jag gissar att du likt många andra, inklusive mig, inte har full koll på försäkringar eftersom försäkringar är de abstrakta system de är.

TV-apparater går fortfarande sönder. Om någon hade fört statistik hade vi vetat hur många som håller och inte höll 3, 5 eller 10 år senare och hur många som byttes ut för att man ville ha något bättre.

Annars, säker på att du vill bya en plasma med en Q70B? En OLED är så mycket mer i linje med vad du redan har och är van med. Om du nu inte tänkt gå på storleken då.

Jag har en Samsung Led från 2009 och den fungerar perfekt fortfarande.. Nu står den i förrådet och dammar då jag har en nyare teve.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MedicMan:

Är i startgroparna för att ersätta huvudenheten i hushållet. Det blir mest tv tittande plus film och sport genom alla streamingtjänster man har (alldeles för många 😂)
Har idag en äldre Panasonic dx780 58" och den är helt ok . tyvärr saknas en massa appar.
Har en förkärlek för Panasonic men de sticker iväg prismässigt.
Söker 65" max 77"
Vågar man satsa på tcl c835 miniled eller ska man gå på oled .
Helst max 20000 men hon som bestämmer vill nog krypa nedåt i pris

Saknar du appar så ska du givetvis köpa en Apple TV eller liknande och ge TV:n ytterligare liv. Tevens inbyggda OS och appar är oftast "Dead on arrival" och blir knappast bättre med åren.

Eftersom du kör Panasonic är du van med "korrekt" bild och i en perfekt värld ska du givetvis köpa en Panasonic OLED. Tyvärr är dessa high-end och relativt dyra, dock är deras 2021 OLED-basmodell (65") på rea just nu med 15k:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5765669

Med det sagt skulle ska definitivt satsa på OLED och gärna så stort du kan. Riktigt bra pris för LG 77C1 just nu!
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5688342

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Saknar du appar så ska du givetvis köpa en Apple TV eller liknande och ge TV:n ytterligare liv. Tevens inbyggda OS och appar är oftast "Dead on arrival" och blir knappast bättre med åren.

Eftersom du kör Panasonic är du van med "korrekt" bild och i en perfekt värld ska du givetvis köpa en Panasonic OLED. Tyvärr är dessa high-end och relativt dyra, dock är deras 2021 OLED-basmodell (65") på rea just nu med 15k:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5765669

Med det sagt skulle ska definitivt satsa på OLED och gärna så stort du kan. Riktigt bra pris för LG 77C1 just nu!
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5688342

Tack för svar är sugen på Panasonic jz1000/1500 i 65" men de ligger lite över min budget .
När det gäller 980 så står valet mellan den och Sony 80 modell och lg c1/2 beroende på storlek. Fördel Sony är Google tv, Lg priset och Panasonic bilden ur kartong
Oled i all ära men lcd i toppklass fungerar säkert det med

Permalänk
Medlem

I ett ljust rum med fönster framför TVn:

Samsung Q70B (QLED) eller LG A1 (OLED)? A1 verkar ha lite taskig ljusstyrka. Kollar bara film, inget spelande, ingen sport. Prisgränsen är egentligen vid typ 15k men kan variera LITE. 75" är ett krav.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av lossah:

I ett ljust rum med fönster framför TVn:

Samsung Q70B (QLED) eller LG A1 (OLED)? A1 verkar ha lite taskig ljusstyrka. Kollar bara film, inget spelande, ingen sport. Prisgränsen är egentligen vid typ 15k men kan variera LITE. 75" är ett krav.

Gardin för fönstret sa kan du välja. Hur är ljuset när du tittar? Är det viktigast kvällstid eller viktigast dagtid?

OLED70B ger mer ljusstyrka i SDR men är sämre på allt annat. Kommer kunna lysa ut rummet lite mer när du har mycket ljus i rummet. Men kanske samtidigt kämpa mer med reflexerna. A1:n kommer att vara rätt så överlägsen när du har kontroll över ljuset i rummet.

Permalänk

Sjukt svårt att välja skärm utan att bli alltför kräsen när den ska placeras i sovrummet samt på 43".
Egentligen ska man bara välja den billigaste på prisjakt med 4k och android (och exkludera tcl) 😁.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vegeta1990:

Nä skillnaden kanske inte är så jättestor egentligen men det handlar ju om 5k i skillnad.
Ja sitter du så långt blir det nog riktigt nice.

Jag var i mediamarkt igår och kollade, gillade både 65 c2 och 77 c1. Den sistnämnde vae gigantisk asså.
Tror jag skulle gilla en större tv oavsett hur långt ja sitter.

Nu har jag en gammal sony på ca 46-48 tum och jag sitter ca 2.5-3m ifrån.

Vi sitter 1,9-2 meter ifrån skärmen, och är grymt nöjda med att bytt från 60" plasma till 77" OLED.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MedicMan:

Tack för svar är sugen på Panasonic jz1000/1500 i 65" men de ligger lite över min budget .
När det gäller 980 så står valet mellan den och Sony 80 modell och lg c1/2 beroende på storlek. Fördel Sony är Google tv, Lg priset och Panasonic bilden ur kartong
Oled i all ära men lcd i toppklass fungerar säkert det med

Kommer man från plasma så vill man nog normalt välja OLED framför LCD.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Gardin för fönstret sa kan du välja. Hur är ljuset när du tittar? Är det viktigast kvällstid eller viktigast dagtid?

OLED70B ger mer ljusstyrka i SDR men är sämre på allt annat. Kommer kunna lysa ut rummet lite mer när du har mycket ljus i rummet. Men kanske samtidigt kämpa mer med reflexerna. A1:n kommer att vara rätt så överlägsen när du har kontroll över ljuset i rummet.

Tack för svar! Både dagtid och kvällstid skulle jag säga, men främst dagtid. Plasman vi har nu är som en spegel dagtid.

Kanske får köra på A1, får hoppas på någon rea i veckan.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Tack för svar! Både dagtid och kvällstid skulle jag säga, men främst dagtid. Plasman vi har nu är som en spegel dagtid.

Kanske får köra på A1, får hoppas på någon rea i veckan.

A2 som är lite bättre går redan för bra priser. 65” verkar ha marginal att sänkas en del men 55” och 48” är bra köp just nu.

https://www.prisjakt.nu/search?search=lg%20a2

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av lossah:

Tack för svar! Både dagtid och kvällstid skulle jag säga, men främst dagtid. Plasman vi har nu är som en spegel dagtid.

Kanske får köra på A1, får hoppas på någon rea i veckan.

Det är vanligt med att man har en gammal plasma och funderar över låg ljusstyrka på OLED pga av relativiseringen och hur det diskuteras och jämförs med moderna TV. Ifall plasma hade varit med i rankningen hade de fått rankningen (–) i SDR-ljusstyrka eftersom. A1/A2 etc. (••) utan problem är sisådär tre gånger ljusstarkare.

Q70B bör vara uppemot 4–5 ggr ljusstarkare. Beroende på vilken plasma ni har kommer en modern TV som Q70B eller annan mellanklassmodell däremot inte motsvara vad ni väntar er i kontrast.

Flera av Panasonics plasma har bra reflexfilter och är bättre än 70B:s filter. Många av LG:s plasmamodeller har det däremot inte så bra filter.

Permalänk

Efter ett par rundor med den bättre hälften så har vi landat i följande för en ny TV.
65"
Pris 10-12k
Används för netflix/discovery+/youtube

Utifrån gällande reor och guiden har jag hittat några alternativ, mestadels i övre mellanklass.
LG Qned816: 10800
Sony X85K: 11990
Samsung Q70B: 10000
Samsung Q80B: 11990
Sedan som ett wild card så finns LG OLED65A2 som innan black friday kostade 10990 och rimligen kommer på kampanj igen.
Något vettigt alternativ som jag missat?

I mellanklassen så har LG bättre vinklar medan Sony är ljusstarkare. Ett plus för Sony är android-TV, men tveksamt hur mycket det spelar roll med tanke på vilka appar vi håller oss till. Samsung verkar kombinera styrkorna hos LG/Sony men har det minst attraktiva OS och är överlag ett märke jag har lite blandad erfarenhet av. OLED A2 har rimligen bäst bild, men tappar 120hz/4k(har dock låg input lag).

Drömmen hade väl varit om det dök upp en 65 OLEDB1 från något hemligt lager men den chansen är nog förbi tyvärr, och vet itne om man vågar hoppas på ännu bättre reor i mellandagarna.
Några tankar och råd?
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Kommer man från plasma så vill man nog normalt välja OLED framför LCD.

Nuvarande Panasonic tv är en lcd men innan den hade jag en plasma vt-30, tyvärr höll den bara i fem år.
För mig kommer lcd eller oled antagligen fungera utmärkt och väl hemma finns det inget att jämnföra med.
Men jag vill hålla mig till enklare toppklass eller över
Den stora frågan är istället storleken kontra bilden.
Bästa 65" eller enklare 75" i samma prissegment?

Permalänk
Medlem

Om man ska köpa en TV runt 55" enbart för att rulla en PowerPoint-presentation dagarna i ända (tänk entrén på kontoret) - vad ska man satsa på då?

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av päpparkaka:

Efter ett par rundor med den bättre hälften så har vi landat i följande för en ny TV.
65"
Pris 10-12k
Används för netflix/discovery+/youtube

Utifrån gällande reor och guiden har jag hittat några alternativ, mestadels i övre mellanklass.
LG Qned816: 10800
Sony X85K: 11990
Samsung Q70B: 10000
Samsung Q80B: 11990
Sedan som ett wild card så finns LG OLED65A2 som innan black friday kostade 10990 och rimligen kommer på kampanj igen.
Något vettigt alternativ som jag missat?

I mellanklassen så har LG bättre vinklar medan Sony är ljusstarkare. Ett plus för Sony är android-TV, men tveksamt hur mycket det spelar roll med tanke på vilka appar vi håller oss till. Samsung verkar kombinera styrkorna hos LG/Sony men har det minst attraktiva OS och är överlag ett märke jag har lite blandad erfarenhet av. OLED A2 har rimligen bäst bild, men tappar 120hz/4k(har dock låg input lag).

Drömmen hade väl varit om det dök upp en 65 OLEDB1 från något hemligt lager men den chansen är nog förbi tyvärr, och vet itne om man vågar hoppas på ännu bättre reor i mellandagarna.
Några tankar och råd?
Tack!

Kolla rankningen i guiden: Ska du spela spel i 4K/120 med VRR och detta är det allra viktigaste? Om inte? Då är ju ditt wild card det bättre alternativet och de andra endast intressanta om hög ljusstyrka är prioritet över allt annat.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Derix:

Om man ska köpa en TV runt 55" enbart för att rulla en PowerPoint-presentation dagarna i ända (tänk entrén på kontoret) - vad ska man satsa på då?

Är nog inte så mycket en viss TV att "satsa på" utan se till omständigheterna och situationen för hur TV:n ska användas. Är eran entré ett atrium där det kan bli en tusen lux eller mer ljus dagtid? Då krävs lite mer ljusstyrka och bättre filter, gärna matta filter och det är kanske inte en konsument-TV som är det rätta valet.

Eventuell fördel med AndroidTV för jag tror (inbillar mig kanske) att det öppnar för ett utbud av enkla appar för bildspel. Men det är i sin tur inte viktigt om ni tänkt hänga på en NUC eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av päpparkaka:

Efter ett par rundor med den bättre hälften så har vi landat i följande för en ny TV.
65"
Pris 10-12k
Används för netflix/discovery+/youtube

Utifrån gällande reor och guiden har jag hittat några alternativ, mestadels i övre mellanklass.
LG Qned816: 10800
Sony X85K: 11990
Samsung Q70B: 10000
Samsung Q80B: 11990
Sedan som ett wild card så finns LG OLED65A2 som innan black friday kostade 10990 och rimligen kommer på kampanj igen.
Något vettigt alternativ som jag missat?

I mellanklassen så har LG bättre vinklar medan Sony är ljusstarkare. Ett plus för Sony är android-TV, men tveksamt hur mycket det spelar roll med tanke på vilka appar vi håller oss till. Samsung verkar kombinera styrkorna hos LG/Sony men har det minst attraktiva OS och är överlag ett märke jag har lite blandad erfarenhet av. OLED A2 har rimligen bäst bild, men tappar 120hz/4k(har dock låg input lag).

Drömmen hade väl varit om det dök upp en 65 OLEDB1 från något hemligt lager men den chansen är nog förbi tyvärr, och vet itne om man vågar hoppas på ännu bättre reor i mellandagarna.
Några tankar och råd?
Tack!

Eftersom jag sitter i nästan exakt samma sits och har spenderat alldeles för mycket tid på Elgiganten de senaste dagarna med att titta på HDR klipp så kan jag ge mina 2 cent. Ska dock sägas att jag valt bort OLED pga dimming problemen i vissa serier/filmer, som t ex House of the dragon (jag vet att det går att stänga av via service meny, men är inte bekväm med det).

LG Qned816: IPS utan vare sig FLAD eller mini led, går bort direkt
Sony X85K: Ser helt ok ut rakt framifrån, men minsta vinkel och svärtan lyfts nått fruktansvärt. Går bort.
Samsung Q70B: Samma som X85K.
Samsung Q80B: Riktigt imponerade av denna, men local dimmig satt till hög så var det mycket lite blooming. Saknar dock Dolby Vision.
Personligen hoppas jag att Sony X90K ska gå ner lite i pris. (X90J gick för 11990 denna tid förra året). De köper jag nog en så.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av t41l:

Eftersom jag sitter i nästan exakt samma sits och har spenderat alldeles för mycket tid på Elgiganten de senaste dagarna med att titta på HDR klipp så kan jag ge mina 2 cent. Ska dock sägas att jag valt bort OLED pga dimming problemen i vissa serier/filmer, som t ex House of the dragon (jag vet att det går att stänga av via service meny, men är inte bekväm med det).

LG Qned816: IPS utan vare sig FLAD eller mini led, går bort direkt
Sony X85K: Ser helt ok ut rakt framifrån, men minsta vinkel och svärtan lyfts nått fruktansvärt. Går bort.
Samsung Q70B: Samma som X85K.
Samsung Q80B: Riktigt imponerade av denna, men local dimmig satt till hög så var det mycket lite blooming. Saknar dock Dolby Vision.
Personligen hoppas jag att Sony X90K ska gå ner lite i pris. (X90J gick för 11990 denna tid förra året). De köper jag nog en så.

Tänk på att du enbart byter ett problem mot ett annat. Dimmingen hos LG OLED som många observerar i mörka serier är ett specialfall för just den typen av serier och LG:s algoritmer för inbränningsskydd. Irriterande men det är enkelt att bryta genom att växla till en meny och tillbaka.

FALD med blooming-effeker är alltid närvarande hela tiden när man lär sig observera dem. Enda sättet att bli av med dem är att stänga av FALD:en vilket i praktiken gör en X90K till X85K.

X90J-serien säljs fortfarande. Samma TV med olika stativ och olika beteckningar X90–94J så modellen kan finnas kvar. X90–94K är ljusstarkare men annars är skillnaden liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tänk på att du enbart byter ett problem mot ett annat. Dimmingen hos LG OLED som många observerar i mörka serier är ett specialfall för just den typen av serier och LG:s algoritmer för inbränningsskydd. Irriterande men det är enkelt att bryta genom att växla till en meny och tillbaka.

FALD med blooming-effeker är alltid närvarande hela tiden när man lär sig observera dem. Enda sättet att bli av med dem är att stänga av FALD:en vilket i praktiken gör en X90K till X85K.

X90J-serien säljs fortfarande. Samma TV med olika stativ och olika beteckningar X90–94J så modellen kan finnas kvar. X90–94K är ljusstarkare men annars är skillnaden liten.

Känns som man kommer tas ur handlingen en del om man tar upp menyer då och då. Även om jag har förstått att det är sällsynt att dimmningen slår till. Man vill ju inte sitta och titta på tv:n och undra "ska det var så här mörkt, bäst att ta fram en meny för att vara på säkra sidan".

Jag testade ett par HDR-demos på X90K:n. Visst kan man se blooming ibland, men det var mycket mindre än jag trodde det skulle va. Visserligen är det ganska ljust i en butik, men jag sitter inte i ett helt nedsläckt vardagsrum heller.

Men jag uppskattar verkligen din input! Nått annat som gjort mig lite tveksam till OLED är rapporter om tinting (rosa/grönt) ut mot kanterna som samt banding i mörka scener. Hur vanligt skulle du säga att det är?

Permalänk

Tack båda för fina synpunkter! Känns som att det blir till att hålla ögonen öppna efter att A2 eller eller X90K/J trillar ner i pris.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av t41l:

Nått annat som gjort mig lite tveksam till OLED är rapporter om tinting (rosa/grönt) ut mot kanterna som samt banding i mörka scener. Hur vanligt skulle du säga att det är?

Lika vanligt som motsvarande ojämnheter likt mörkare hörn och skiftande vitbalans på LCD:er.

Ingen TV är 100 procent felfri. Jag kan syna proffsmonitorer som kostar 300 000 kr och upptäcka skavanker.

Mycket är däremot mest bias: De som köper toppklassmodeller tenderar att fördjupa sig i ämnet och läsa på. De synar bilden extra hårt och upptäcker därför alla skavanker. Och berättar om det på forum och diskuterar med andra som nu tittar ännu mer noggrant nästa gång. De mumlar, klagar och är allmänt missnöjda med sina halvtomma glas.

De som köper en 85-tummare i basklass där bilden är rosa på ena sidan och grön på andra, där hörnen är mörka och där svart i bilden är en gråblå smetiga sörja som hela tiden i Game of dark editing-serier blandas med reflexen från rummet: de personerna tar sitt helfulla glas och berättar toknöjt för all om sin 85-tummare.

Jag ser ju regelbundet alla sorter och det är bra att få perspektiv på det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

A2 som är lite bättre går redan för bra priser. 65” verkar ha marginal att sänkas en del men 55” och 48” är bra köp just nu.

https://www.prisjakt.nu/search?search=lg%20a2

Den verkar inte finnas som 75" vad jag kan se tyvärr!

Skrivet av Laxpudding:

Det är vanligt med att man har en gammal plasma och funderar över låg ljusstyrka på OLED pga av relativiseringen och hur det diskuteras och jämförs med moderna TV. Ifall plasma hade varit med i rankningen hade de fått rankningen (–) i SDR-ljusstyrka eftersom. A1/A2 etc. (••) utan problem är sisådär tre gånger ljusstarkare.

Q70B bör vara uppemot 4–5 ggr ljusstarkare. Beroende på vilken plasma ni har kommer en modern TV som Q70B eller annan mellanklassmodell däremot inte motsvara vad ni väntar er i kontrast.

Flera av Panasonics plasma har bra reflexfilter och är bättre än 70B:s filter. Många av LG:s plasmamodeller har det däremot inte så bra filter.

Tack igen för svaren! Jag har börjat tänka om nu (tack vare/pga dig) Vi får lägga lite mer pengar. Vi hade ändå vår plasma i 11 år. Vi byter bara pga storleken (hade en 50" och vi sitter ungefär 4m ifrån TVn). Det blir nog en LG C1 77". Hemförsäkringen täckte inte ev fel som uppstår så jag köper en 5 års-garantigrej på Elgiganten (Elcare 5 år för 1195kr).

LG C1 är väl vad jag förstått som en väldigt bra TV, då för 20k?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Bildexpert 📺

Blir lite meme-karaktär detta. Men detta sammanfattar en vanlig diskussion från de snart tjugo åren där jag hållit på med att testa och guida om TV-apparater.

Inom toppklassen diskuterar man om den som når 98% av perfektion är sämre än den som når 98,2% perfektion. Och är missnöjd med 97,7% perfektion. Detta stöts, blöts och tuggas om på internet.

Mellanklassen och basklassen är det ingen som förväntar sig hög kvalitet utan man vill bli nöjd. Att det kanske är fel på färger, galet blaskig svärta och hela rummet syns i reflexfiltret tänker man inte på. Framför allt diskuterar man inte detta eftersom man ofta inte ens är medveten om att det kunde vara bättre. Eller bryr sig inte. Och de som inser att det behöver bättre kvalitet har redan gått vidare utan att långa diskussioner.

Så kommer man in från sidan till TV-nörderiet och då verkar alla vara klaga över toppmodellerna och diskussionen om 98,2% är bättre än 97,7%. Då verkar det först vara väldiga fel på toppmodellerna. Så funderar man istället på sämre modeller för de hör man ju inte alls lika mycket klagomål på, utan där verkar ju alla vara nöjda och positivt överraskade...

Är helt övertygad om att det här mönstret kan nog alla känna igen från alla former av materialsporter. Knappast unikt för TV-apparater.

Likväl en fälla man lätt fastnar i – oavsett ämnet.

Permalänk
Medlem

Åh, känslan att ha tillgång till en resurs som detta för att få tips är ju underbart, så jag har en fundering

I dagsläget har jag en "vanlig" 65" LG LED från typ 2017 i vardagsrummet, som nu absolut ska bytas ut. Och jag vill ha en i 75/77".

Användningsområdet är 90% film och serier, mest Netflix, Plex-streaming från datorn, HBO, Disney+ osv. Sen lite spelande med PS5/One X, men inte ens i närheten lika mycket som tittandet. Allt görs via Nvidia Shield TV Pro, så TVns egna OS och funktioner är nära på orelevant. Vardagsrummet är en del av en stor öppen planlösning, men ljuset närmast TVn kan stängas ute ganska bra då vi har tjocka gardiner att dra för fönstren med, dock ligger eftermiddags- & kvällssolen på de fönstren på sommarhalvåret, så helt mörkt blir det aldrig.

I vilket fall som helst, hade siktat in mig på C1 i 77", nu finns den ju för 20k. Men börjar fundera lite, är det värt 5000 extra tro, för C2? Jag har ingen möjlighet att jämföra dem i verkligheten själv, så vill mest gärna höra om någon har en stark nog åsikt om ja eller nej. Har råd med C2an, men menar mest om 5 lax extra gör skillnad nog i bildkvalitet, året om.

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk

Du är helgrym, gör de så simpelt för oss som har noll aning om TV Tack!

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sqd:

Åh, känslan att ha tillgång till en resurs som detta för att få tips är ju underbart, så jag har en fundering

I dagsläget har jag en "vanlig" 65" LG LED från typ 2017 i vardagsrummet, som nu absolut ska bytas ut. Och jag vill ha en i 75/77".

Användningsområdet är 90% film och serier, mest Netflix, Plex-streaming från datorn, HBO, Disney+ osv. Sen lite spelande med PS5/One X, men inte ens i närheten lika mycket som tittandet. Allt görs via Nvidia Shield TV Pro, så TVns egna OS och funktioner är nära på orelevant. Vardagsrummet är en del av en stor öppen planlösning, men ljuset närmast TVn kan stängas ute ganska bra då vi har tjocka gardiner att dra för fönstren med, dock ligger eftermiddags- & kvällssolen på de fönstren på sommarhalvåret, så helt mörkt blir det aldrig.

I vilket fall som helst, hade siktat in mig på C1 i 77", nu finns den ju för 20k. Men börjar fundera lite, är det värt 5000 extra tro, för C2? Jag har ingen möjlighet att jämföra dem i verkligheten själv, så vill mest gärna höra om någon har en stark nog åsikt om ja eller nej. Har råd med C2an, men menar mest om 5 lax extra gör skillnad nog i bildkvalitet, året om.

77" C2 finns för 22.6k på lg.com nu: https://www.sweclockers.com/forum/post/19818414

Satt också och kollade på C1, men för 2.6k mer blev valet enklare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Bildexpert 📺

LG OLED A1, B1, C1, G1, A2, B2, C2, G2 är alla på samma nivå i fråga om bildkvalitet. Skulle jag smyga hem och byta ut någons C2:a mot en C1 skulle man inte märka skillnad, förutsatt att exemplaren var någorlunda jämna. Vore ju en annan sak om jag smög dit ett exemplar med en magentatintad kant. Vilket är lite av LG:s svaghet generellt med många ojämna exemplar.

Däremot skiljer sig på utförandet och exakt ljusstyrka. 42 och 48 är svagare än 55:or och 65:or är lite starkare än 55:or. 77:or och 83:r har jag tyvärr inga återkommande siffror på.

Behöver man marginellt högre ljusstyrka kan man välja modeller med marginellt högre ljusstyrka. Men behöver man en viss ljusstyrka, likt säg 100–200 nits beroende på rummets mysbelysningsnivå, då minskar alla skillnader ytterligare.

Tar upp det där i artikeln: https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...

Frågor om LG OLED A1, B1, C1, G1, A2, B2, C2 eller G2 etc. handlar om utförandet. Behöver du 4K/120? Behöver du det på alla fyra HDMI-kontakter? Ska det vara snyggt på väggen? Vill du det allra bästa och senaste LG kan ge dig?

Men i fråga om grundläggande bildkvalitet är min erfarenhet att det är samma nivå. Större skillnad mellan individuella exemplar än mellan modellerna. Särskilt när man inte måste brassa på max ljusstyrka.