Allmänna frågor: event, nattöppet, kampanjer med mera

Permalänk
Webhallen
Skrivet av xSean145:

Kan man bara köpa en PS5 från er eller? Jag köpte en till mig själv och nu vill sonen ha en. Kan man köpa en till när det finns i lager igen?

Hej!

Ja precis, tills bristen är löst så tillämpar vi 1st per kund

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte förstår betygssystemet? Två personer har gett fem stjärnor men snittet blir en stjärna trots att det bara är två personer som gjort recension. Hur hänger det ihop?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Webhallen visar ju inte alla recensioner heller frågor tyvärr.
Men kanske det sammanlagda betyget av alla är det som visas i snittbetyget?
Dvs ett par betyg som ej visas!

Har själv 8-10 olika betyg som ej visas alls och 4st som visas, och av nån konstig anledning så är det bara dom med fem stjärnor som visas!
Har även 10-12 frågor två visas då det är relativt enkla frågor, dom andra med svårare frågor heller lätta frågor som leder till att svaret visar på en dålig produkt/etc visas INTE.

Så tyvärr är dessa två helt onödig funktioner som ingen bör använda heller titta på alls!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Jumpcut:

Är det bara jag som inte förstår betygssystemet? Två personer har gett fem stjärnor men snittet blir en stjärna trots att det bara är två personer som gjort recension. Hur hänger det ihop?

<Uppladdad bildlänk>

Hej!
Det är en känd bugg som vi känner till, har referens till detta i vår Discord Discordlänk

Skrivet av grizzly666:

Webhallen visar ju inte alla recensioner heller frågor tyvärr.
Men kanske det sammanlagda betyget av alla är det som visas i snittbetyget?
Dvs ett par betyg som ej visas!

Har själv 8-10 olika betyg som ej visas alls och 4st som visas, och av nån konstig anledning så är det bara dom med fem stjärnor som visas!
Har även 10-12 frågor två visas då det är relativt enkla frågor, dom andra med svårare frågor heller lätta frågor som leder till att svaret visar på en dålig produkt/etc visas INTE.

Så tyvärr är dessa två helt onödig funktioner som ingen bör använda heller titta på alls!

Vi jobbar absolut inte med att ta bort dåliga betyg, innehåller däremot recensioner fult språk eller helt orelevant feedback så kan den komma att tas bort. För att ställa detta mot något så har jag fått data som visar på att 17 recensioner av 1862 de senaste 30 dagarna har tagits bort pga de brutit mot våra riktlinjer.

När det kommer till frågor så är det i min mening en lite väl överambitiös funktion från vår sida, jag satt själv och svarade på frågor där när jag var produktchef och resterande frågor plockas upp av kundtjänst när de hade lugnare perioder. Förhoppningsvis är det något som vi kan bli bättre på i framtiden givetvis.

Våra riktlinjer för recensioner hittar ni här: https://www.webhallen.com/se/info/41-Recensioner-hos-Webhalle...

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk

Varför får jag som långtida kund hos Webhallen en känsla av att ni långsamt stryps när det gäller produktsortiment och antal? Kollar man på Komplett, som ni har samröre med(ägs eller samverkar med) finns det oftast stora mängder med produkter medan det ofta är tomt i era listor när det gäller weblager. Jag vill helst handla hos er men när sakerna inte finns att uppbåda så tvingas man ibland att vara "otrogen" och handla på annat ställe. Finns det någon överhängande risk att ni försvinner helt i närtid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bratfalken:

Varför får jag som långtida kund hos Webhallen en känsla av att ni långsamt stryps när det gäller produktsortiment och antal? Kollar man på Komplett, som ni har samröre med(ägs eller samverkar med) finns det oftast stora mängder med produkter medan det ofta är tomt i era listor när det gäller weblager. Jag vill helst handla hos er men när sakerna inte finns att uppbåda så tvingas man ibland att vara "otrogen" och handla på annat ställe. Finns det någon överhängande risk att ni försvinner helt i närtid?

Tvivlar verkligen på att det är någon direkt risk i närtid, men å andra sidan skulle de aldrig erkänna något sånt här i tråden nånsin om det skulle vara sant

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Om jag köpt något hos er för säg ca 50k i kontanter i butiken och jag vill lämna tillbaka det, ger ni mig 50k i kontanter tillbaka eller hur fungerar det om ni inte skulle ha just den summan i kontanter just då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbbw:

Om jag köpt något hos er för säg ca 50k i kontanter i butiken och jag vill lämna tillbaka det, ger ni mig 50k i kontanter tillbaka eller hur fungerar det om ni inte skulle ha just den summan i kontanter just då?

Finns i deras köpvillkor: "Vid kontantbetalningar där köpets värde överstiger 1000 kr behöver vi av säkerhetsskäl göra en banköverföring av överstigande belopp. Max 1000 kr återbetalas kontant. Vid retur av produkt som är betalad med presentkort återfås presentkortssumman i form av tillgodo." Källa: https://www.webhallen.com/se/info/8-Kopvillkor under 30 dagars öppet köp för privatpersoner

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bratfalken:

Varför får jag som långtida kund hos Webhallen en känsla av att ni långsamt stryps när det gäller produktsortiment och antal? Kollar man på Komplett, som ni har samröre med(ägs eller samverkar med) finns det oftast stora mängder med produkter medan det ofta är tomt i era listor när det gäller weblager. Jag vill helst handla hos er men när sakerna inte finns att uppbåda så tvingas man ibland att vara "otrogen" och handla på annat ställe. Finns det någon överhängande risk att ni försvinner helt i närtid?

Känner lite samma när det gäller produktfloran. Saknar att man kunde köpa lite allt möjligt på Webhallen, speciellt energidryck och annorlunda godis.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Fungerar eran chat funktion på en surfplatta? Känns som den slutar uppdatera efter ett tag, kanske pga viloläge men det finns ingen som har en surfplatta inställd på mer än 5 min.

Permalänk
Medlem

Vad händer med kvalitén hos Webbhallen? Hemsidan känns opersonlig. Filtreringsalternativen är i nivå med elgiganten. Chatten är helt opålitlig, vågar knappt f5a sidan då vet man inte om man är kvar i chatten eller om den buggar på något vänster. Priserna är ofta helt i osynk med vad t.ex. Inet kan erbjuda. Utbudet på datorkomponenter är ja... jag vet inte... helt okej får man väl säga.

Vill inte trycka ner kära webbhallen men ärligt talat så känns det mer och mer motbjudande att handla där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Kan man bara köpa en PS5 från er eller? Jag köpte en till mig själv och nu vill sonen ha en. Kan man köpa en till när det finns i lager igen?

Ja alltså bor sonen hos dig kan du tyvärr inte köpa en till men du kan ju be han själv gå till en butik och köpa då ska det väl funka.

Permalänk
Skrivet av leffeboi:

Vad händer med kvalitén hos Webbhallen? Hemsidan känns opersonlig. Filtreringsalternativen är i nivå med elgiganten. Chatten är helt opålitlig, vågar knappt f5a sidan då vet man inte om man är kvar i chatten eller om den buggar på något vänster. Priserna är ofta helt i osynk med vad t.ex. Inet kan erbjuda. Utbudet på datorkomponenter är ja... jag vet inte... helt okej får man väl säga.

Vill inte trycka ner kära webbhallen men ärligt talat så känns det mer och mer motbjudande att handla där.

Håller med om allt du nämner.
Handlar typ aldrig på webhallen längre och då är jag ändå level Void. Tråkigt att det blivit så här..

Permalänk
Medlem

Har handlat i många år på Webhallen och har spenderat över 250-300 000kr hos dom över dessa årent.
Men sedan dom gick ihop med Komplett har webhallen blivit extremt värdelös.
Dålig med utbud, dålig med information ifall en beställning blir avbryten, extremt lite antal av varor dom får in av nya saker, då majoriteten verkar gå till komplett.se istället.

Det måste varit sämsta valet för Webhallen att gå ihop med komplett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tricitum:

Har handlat i många år på Webhallen och har spenderat över 250-300 000kr hos dom över dessa årent.
Men sedan dom gick ihop med Komplett har webhallen blivit extremt värdelös.
Dålig med utbud, dålig med information ifall en beställning blir avbryten, extremt lite antal av varor dom får in av nya saker, då majoriteten verkar gå till komplett.se istället.

Det måste varit sämsta valet för Webhallen att gå ihop med komplett

Det är to 10 år sedan som Komplett köpte Webhallen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är to 10 år sedan som Komplett köpte Webhallen

japp och dom har blivit sämre och sämre med åren tycker jag.
Känns som mer och mer av deras saldo hamnar på komplett än hos webhallen, senaste 5 åren känns det som det iaf.

Permalänk
Medlem

Hade förbeställt CoH3 hos er, betalt med kort.
Den skickades inte idag så jag skrev till er, fick då information om att pengarna satts tillbaka p.g.a. det gått x antal dagar. Det gick tydligen inte att lösa att jag kan få spelet på releasedagen, imorgon, utan ni kunde bara skicka en ny betallänk så det kanske skulle skickas med posten imorgon.

Tyvärr skickar ni varken ut information eller uppdaterar beställningen på hemsidan om att pengarna gått tillbaka och att en ny betalning krävs, så allt ser normalt ut för mig som kund.

Nu blir det Steam istället.

Permalänk
Medlem

@Webhallen är väldigt duktiga på att skicka leveranser direkt till ombud trots att man beställt och betalt för hemleverans (har hänt flera gånger och nu senast för en vecka sedan). Enligt info var denna leverans beställd som till ombud av WH.

Påtalade detta för WH kundtjänst (via deras kontaktformulär) som då svarar via mejl två dagar senare (24 mars) cirka 09.45: "Trist att höra att den inte kom fram som planerat, jag har nu bokat in en hemleverans till dig 27/3 mellan 10-15. Återkom om tiden måste justeras."

Jag ser mejlet cirka två timmar senare och svarar då direkt att jag inte är hemma under det tidsintervallet och önskar att de ändra till leverans efter kl. 17 istället. Mitt mejlsvar möttes av total tystnad från Webhallen och Postnord försökte leverera paketet när jag inte var hemma och har därefter lämnat det hos ombudet igen. Nu har det gått en vecka och Webhallen har fortfarande inte hört av sig. Har ingen lust att betala ny leverans ur egen ficka när jag inte orsaken till problemet. Hade WH skött sig och beställt det som hemleverans från början hade jag kunnat välja en tid som passar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfin67:

@Webhallen är väldigt duktiga på att skicka leveranser direkt till ombud trots att man beställt och betalt för hemleverans (har hänt flera gånger och nu senast för en vecka sedan). Enligt info var denna leverans beställd som till ombud av WH.

Påtalade detta för WH kundtjänst (via deras kontaktformulär) som då svarar via mejl två dagar senare (24 mars) cirka 09.45: "Trist att höra att den inte kom fram som planerat, jag har nu bokat in en hemleverans till dig 27/3 mellan 10-15. Återkom om tiden måste justeras."

Jag ser mejlet cirka två timmar senare och svarar då direkt att jag inte är hemma under det tidsintervallet och önskar att de ändra till leverans efter kl. 17 istället. Mitt mejlsvar möttes av total tystnad från Webhallen och Postnord försökte leverera paketet när jag inte var hemma och har därefter lämnat det hos ombudet igen. Nu har det gått en vecka och Webhallen har fortfarande inte hört av sig. Har ingen lust att betala ny leverans ur egen ficka när jag inte orsaken till problemet. Hade WH skött sig och beställt det som hemleverans från början hade jag kunnat välja en tid som passar mig.

Har även varit med om det men det beror snarare på att Postnord inte har hunnit med och skickar det direkt till ombud istället. Men du kan direkt se och boka om tiden i Postnords-app, varför använder du inte den?

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

4070ti red fall

Köpte ett 4070 ti på bredden förra veckan, har fortfarande inte fått epost med kvitto och min redfall key?
I butik sa dom den skulle komma med epost.
Mvh xxbiker..... Löst

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem

Jag är på jakt efter datorkomponenter jämnt. Bokstavligt talat, jämnt. Det enda kravet jag har är att det är en bra deal, därav är jag inne i er fyndhörna så gott som varje dag då det mellan varven dyker upp riktigt bra deals där.

Vad jag dock har lagt märke till är att för allt som inte blir sålt ganska snabbt (oftast för att priset är för dåligt) verkar Fyndhörnan vara lite av en gravplats som inte verkar tillföra mer nytta än att ta plats på hylla någonstans och fylla ut en post i Webhallens ballansräkning. Jag vet inte exakt hur fyndhörnan funkar, vem som sätter priserna, vem (om någon) har ansvar att se över priserna. Jag kan dock konstatera att det ligger en offantlig massa produkter där, som bara ligger och blir äldre och mindre värda men som har ett pris som ingen tänkande människa ens skulle överväga att köpa. Här är ett litet axplock, där det där 3090't med vattenblock är något som jag hållt koll på i några år nu men som inte rört sig en krona i pris förutom när jag gått upp i medlemsnivå:

Så min första fråga är, ser ni faktiskt över priserna i Fyndhörnan? Vad är anledningen till att produkter bara ligger där som död last? Jag hade personligen slitit mitt hår om jag hade haft andelar i ett bolag om jag såg att man hanterade tillgångar på det viset.

Jag har såklart också ett förslag på lösning som inte bara kan rensa era hyllor utan även vara en go kampanj här på SweC. Slå två flugor i en smäll och töm ut lagret till kanonpriser exklusivt för Sweclockare (eller var tråkiga och gör det till alla). Med tanke på att alternativet verkar vara att få noll kronor för grejerna så kan ni ju lika gärna få några kronor från glada spontanköpare som annars hade gått till elräkningar i väntan på nästa högkonjunktur!

@webhallen

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag är på jakt efter datorkomponenter jämnt. Bokstavligt talat, jämnt. Det enda kravet jag har är att det är en bra deal, därav är jag inne i er fyndhörna så gott som varje dag då det mellan varven dyker upp riktigt bra deals där.

Vad jag dock har lagt märke till är att för allt som inte blir sålt ganska snabbt (oftast för att priset är för dåligt) verkar Fyndhörnan vara lite av en gravplats som inte verkar tillföra mer nytta än att ta plats på hylla någonstans och fylla ut en post i Webhallens ballansräkning. Jag vet inte exakt hur fyndhörnan funkar, vem som sätter priserna, vem (om någon) har ansvar att se över priserna. Jag kan dock konstatera att det ligger en offantlig massa produkter där, som bara ligger och blir äldre och mindre värda men som har ett pris som ingen tänkande människa ens skulle överväga att köpa. Här är ett litet axplock, där det där 3090't med vattenblock är något som jag hållt koll på i några år nu men som inte rört sig en krona i pris förutom när jag gått upp i medlemsnivå:

https://www.webhallen.com/api/cart-img/351583,344752,347789,297163,220822,226696

Så min första fråga är, ser ni faktiskt över priserna i Fyndhörnan? Vad är anledningen till att produkter bara ligger där som död last? Jag hade personligen slitit mitt hår om jag hade haft andelar i ett bolag om jag såg att man hanterade tillgångar på det viset.

Jag har såklart också ett förslag på lösning som inte bara kan rensa era hyllor utan även vara en go kampanj här på SweC. Slå två flugor i en smäll och töm ut lagret till kanonpriser exklusivt för Sweclockare (eller var tråkiga och gör det till alla). Med tanke på att alternativet verkar vara att få noll kronor för grejerna så kan ni ju lika gärna få några kronor från glada spontanköpare som annars hade gått till elräkningar i väntan på nästa högkonjunktur!

@webhallen

Det är ingen i dagsläget som äger pucken ur ett helhetsperpektiv (massa bäckar som matar till en flod är typ konceptet nu) men vi är i fas med att sätta en person ansvarig över fyndvaror och jobba aktivt med dom just så att det slipper bli dum prissättning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem

Webhallens diskriminering av funktionsnedsatta

Jag skickade detta till Webhallens kundservice för cirka en vecka sedan.

Eftersom det är en väldigt angelägen fråga för oss så postar jag det här, i hopp om att de bevakar forumet.
Det kan kanske även vara av intresse för deras kunder hur företaget beter sig.

Hej!
Jag är personlig assistent åt en kille med autism.
Hans stora intresse är datorer och teknik, och en stor del av hans sjukpension går till sådana inköp. Många av dem på Webhallen.
(Lite väl mycket av den, kan jag tycka, men väsentligheter ser ju vi till blir betalda först...)

Nu senast möttes han dock av budskapet att han fr o m juni inte är välkommen längre.

Han har nämligen inget kontokort. Han får inte ha det, eftersom han är under förvaltarskap. Jag tror dessutom inte att han skulle klara av att hantera det i praktiken.

Jag har hört från andra assistenter att det här blivit ett allt större problem, men det är första gången min brukare drabbas eftersom han inte är ute så mycket.

Är det numera er officiella policy att vissa människor helt enkelt inte är önskvärda, eller tänkte ni inte på att det kunde bli konsekvensen?

Givetvis är han helt förkrossad över detta. Det handlar trots allt om hans stora glädje i livet.
Eftersom han inte kan tala för sig själv så får jag göra det.

Mina nästa steg blir att kontakta media samt även se om Diskrimineringsombudsmannen är intresserad av att driva en process.
Jag har även tagit kontakt med ett flertal brukar- och anhörigorganisationer.

Så här kan det helt enkelt inte få gå till i Sverige.

PS.
Det där med att det skulle ge "trygghet" átt inte ha några kontanter är, ursäkta uttrycket, fullständigt skitsnack.
Jag råkar ha jobbat som "plit" (kriminalvårdare) tidigare och har alltså träffat flera butiksrånare vi haft som klienter.
Nu ska jag väl inte uttrycka mig alltför hårt - många av dem var i grund och botten bra människor som hamnat väldigt snett - men det är inte de smartaste och mest välplanerande brottslingarna precis.
Inte ens de som faktiskt kan läsa en skylt det står "Kontantfritt"´skulle hindras av det, särskilt inte när det handlar om en butik
som har ett stort lager värdefull elektronik.
Dessutom finns en överhängande risk att man i ren desperation ger sig på kunder istället och att det hela spårar ur fullständigt, med våld och kanske t o m en gisslansituation som följd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TH2:

Jag skickade detta till Webhallens kundservice för cirka en vecka sedan.

Eftersom det är en väldigt angelägen fråga för oss så postar jag det här, i hopp om att de bevakar forumet.
Det kan kanske även vara av intresse för deras kunder hur företaget beter sig.

Hej!
Jag är personlig assistent åt en kille med autism.
Hans stora intresse är datorer och teknik, och en stor del av hans sjukpension går till sådana inköp. Många av dem på Webhallen.
(Lite väl mycket av den, kan jag tycka, men väsentligheter ser ju vi till blir betalda först...)

Nu senast möttes han dock av budskapet att han fr o m juni inte är välkommen längre.

Han har nämligen inget kontokort. Han får inte ha det, eftersom han är under förvaltarskap. Jag tror dessutom inte att han skulle klara av att hantera det i praktiken.

Jag har hört från andra assistenter att det här blivit ett allt större problem, men det är första gången min brukare drabbas eftersom han inte är ute så mycket.

Är det numera er officiella policy att vissa människor helt enkelt inte är önskvärda, eller tänkte ni inte på att det kunde bli konsekvensen?

Givetvis är han helt förkrossad över detta. Det handlar trots allt om hans stora glädje i livet.
Eftersom han inte kan tala för sig själv så får jag göra det.

Mina nästa steg blir att kontakta media samt även se om Diskrimineringsombudsmannen är intresserad av att driva en process.
Jag har även tagit kontakt med ett flertal brukar- och anhörigorganisationer.

Så här kan det helt enkelt inte få gå till i Sverige.

PS.
Det där med att det skulle ge "trygghet" átt inte ha några kontanter är, ursäkta uttrycket, fullständigt skitsnack.
Jag råkar ha jobbat som "plit" (kriminalvårdare) tidigare och har alltså träffat flera butiksrånare vi haft som klienter.
Nu ska jag väl inte uttrycka mig alltför hårt - många av dem var i grund och botten bra människor som hamnat väldigt snett - men det är inte de smartaste och mest välplanerande brottslingarna precis.
Inte ens de som faktiskt kan läsa en skylt det står "Kontantfritt"´skulle hindras av det, särskilt inte när det handlar om en butik
som har ett stort lager värdefull elektronik.
Dessutom finns en överhängande risk att man i ren desperation ger sig på kunder istället och att det hela spårar ur fullständigt, med våld och kanske t o m en gisslansituation som följd.

Bara så vi är helt med på vad som händer här;
Webhallen har bestämt sig för att inte ta emot betalning i kontanter, stämmer det?

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att höra Webhallen uttala sig här på forumet igen...
Inloggade konstant men inga inlägg eller svar på frågor sen den 15/2...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bratfalken:

Varför får jag som långtida kund hos Webhallen en känsla av att ni långsamt stryps när det gäller produktsortiment och antal? Kollar man på Komplett, som ni har samröre med(ägs eller samverkar med) finns det oftast stora mängder med produkter medan det ofta är tomt i era listor när det gäller weblager. Jag vill helst handla hos er men när sakerna inte finns att uppbåda så tvingas man ibland att vara "otrogen" och handla på annat ställe. Finns det någon överhängande risk att ni försvinner helt i närtid?

Detta är inget nytt fenomen. Webhallen har väldigt mycket på listorna men ofta inget stort lager. Köpte filmer där för 20 år sedan och det tog 8 månader innan de kom då de som mycket annat låg som beställningsvara.
Det är webhallens akkileshäl och har så länge jag handlat där alltid varit. Som kompensation har de ofta detaljerad information om lagerstatusen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThisIsDansk:

Bara så vi är helt med på vad som händer här;
Webhallen har bestämt sig för att inte ta emot betalning i kontanter, stämmer det?

Precis.
Förutom att det drabbar min brukare, så vore det ju intressant att få ett svar på om de alls tänkt på följderna av det. Eller om de tror att "alla" har/kan hantera kontokort.

Än så länge är det knäpptyst från dem, trots att de svarat offentligt på andras frågor: https://forum.webhallen.com/org/webhallen-sverige/d/tar-ni-ko...

Där är man ju iaf lite ärligare med motiven än på skyltningen i butikerna om att det skulle vara pga miljöhänsyn (?!?!).
Tydligen för dyrt att låta vissa vara med i samhället numera...?

Mitt nästa steg blir väl att skicka papperspost till företaget o företrädarna, det borde väl smälla högre kan man tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TH2:

Precis.
Förutom att det drabbar min brukare, så vore det ju intressant att få ett svar på om de alls tänkt på följderna av det. Eller om de tror att "alla" har/kan hantera kontokort.

Än så länge är det knäpptyst från dem, trots att de svarat offentligt på andras frågor: https://forum.webhallen.com/org/webhallen-sverige/d/tar-ni-ko...

Där är man ju iaf lite ärligare med motiven än på skyltningen i butikerna om att det skulle vara pga miljöhänsyn (?!?!).
Tydligen för dyrt att låta vissa vara med i samhället numera...?

Mitt nästa steg blir väl att skicka papperspost till företaget o företrädarna, det borde väl smälla högre kan man tycka.

Okej, så då har de alltså inte sagt "Du är inte välkommen mer"?
Jag förstår att konsekvensen är att det inte är möjligt för din brukare att handla utan kontanter, och effekten är således att din brukare inte kan handla hos Webhallen, men det finns inget i det som är direkt riktat mot varken din brukare eller andra i samma situation.
Jag förstår frustrationen, men att påbörja en häxjakt för att din brukare inte får ha kontokort är som att skälla på morsan för att det inte fanns mjölk till pannkakorna på ICA, det är inte WH's "fel" att din brukare inte får ha kort.

I slutet av dagen så finns det flertal lösningar att kringgå bristen på kort, men det är lättare att smutskasta ett företag som försöker bedriva verksamhet på sitt eget sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThisIsDansk:

Okej, så då har de alltså inte sagt "Du är inte välkommen mer"?

Han kan inte prata särskilt bra, så jag tror inte han haft någon djupare diskussion med personalen eller så.
(Behöver vara lite försiktig med detaljer iom sekretess dock)

Citat:

Jag förstår att konsekvensen är att det inte är möjligt för din brukare att handla utan kontanter, och effekten är således att din brukare inte kan handla hos Webhallen, men det finns inget i det som är direkt riktat mot varken din brukare eller andra i samma situation.
Jag förstår frustrationen, men att påbörja en häxjakt för att din brukare inte får ha kontokort är som att skälla på morsan för att det inte fanns mjölk till pannkakorna på ICA, det är inte WH's "fel" att din brukare inte får ha kort.

I slutet av dagen så finns det flertal lösningar att kringgå bristen på kort, men det är lättare att smutskasta ett företag som försöker bedriva verksamhet på sitt eget sätt.

Om det är "smutskastning" att redogöra för de faktiska följderna av deras agerande så är det ju agerandet det är fel på...?

Han har alltså
Inget kort
Inget BankID eller tillgång till internetbank
Ingen kreditvärdighet
Begränsad möjlighet att ingå avtal på egen hand
Kognitiva utmaningar som gör det svårt att hantera ekonomi o siffror (kan inte gå in på mer detaljer än så, sekretessen igen)

Tills nyligen gick det alldeles utmärkt för honom att handla hos Webhallen. Nu går det inte längre.
"Snällaste" tolkningen är ju att man helt enkelt inte tänkt på hur det kan drabba medmänniskor, men då kan man ju åtminstone förvänta sig ett svar från dem.

Fick faktiskt bara härom dagen reda på att det inte är tillåtet att göra så här i bland annat Norge... så det känns väldigt okunnigt (eller svinigt) av Webhallens norska ägare att passa på bara för att svaga grupper har sämre skydd i Sverige

Det är ju en ganska stor fråga huruvida såna som min brukare ska få vara med i samhället eller inte. Att han skulle behöva ha med sig en assistent för att kunna handla känns både ineffektivt och väldigt kränkande (och - med viss rädsla för att säga mer än som är lämpligt - ett stort steg bakåt eftersom han gjort väldigt stora framsteg vad gäller att klara sig själv,)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TH2:

Han kan inte prata särskilt bra, så jag tror inte han haft någon djupare diskussion med personalen eller så.
(Behöver vara lite försiktig med detaljer iom sekretess dock)

Om det är "smutskastning" att redogöra för de faktiska följderna av deras agerande så är det ju agerandet det är fel på...?

Självfallet förstår jag att du inte kan diskutera allt för noga i detaljer.
Min poäng är bara att du kommer i högsta hugg i ett offentligt forum och säger att WH diskriminerar din brukare och att de har sagt att han inte är välkommen längre är att smutskasta, för först och främst är det inte diskriminering mot din brukare att din brukares betalningsalternativ inte motsvarar de betalningsalternativ som erbjuds.
Nu var jag ju inte där, men jag är 174% säker på att det inte sades att din brukare inte är välkommen (vilket med lite kritiskt tänkande borde du också kunde förstå nog inte vad var som sades), utan snarare att om din brukare vill fortsätta att handla måste ett annat sätt att betala hittas då kontanter försvinner som alternativ.

Jag håller med dig om att det vore trevligt om WH kan återkomma med hur de resonerar kring valet att ta bort kontanter som betalning, men det gör ju inte någon så värst intresserad att svara när någon obefogat anklagar för diskriminering.
Och om jag förstår dig rätt, var du inte där för konversationen, så förmodligen har något tappats i vidareberättelsen.

I min mening är den bättre vägen att gå (men ganska Off Topic) att lobba för störra rättigheter för människor i liknande sitts, istället för att ge sig efter varje individuellt företag som väljer att ta bort kontanter som betalningsalternativ.