Mindre drift och mer lycka med magnetiska Joy-Con-spakar

Permalänk
Melding Plague

Mindre drift och mer lycka med magnetiska Joy-Con-spakar

Medan Nintendo hävdar att det inte går att göra något åt Switch slitna styrspakar tar Gulikit saken i egna händer med egna, drift-fria varianter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

luktar som att någon kommer bli stämd snart =o

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Hur får man dom utbytta av Nintendo?

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Hur får man dom utbytta av Nintendo?

https://www.nintendo.se/support

Permalänk
Medlem

Heh, bytte till slut mina spakar i helgen. Oklart märke på spakarna, men det lär kanske återkomma drift-problemen? Funkar utmärkt nu iallafall, spakarna som nya.

Värre med driften på min Pro Controller där spakarna är fastlödda.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av boogey:

Heh, bytte till slut mina spakar i helgen. Oklart märke på spakarna, men det lär kanske återkomma drift-problemen? Funkar utmärkt nu iallafall, spakarna som nya.

Värre med driften på min Pro Controller där spakarna är fastlödda.

Jag bävar för dagen jag råkar ut för drift på min Lite. Hittills har jag inte haft några problem, men den är fortfarande hyfsat ny iom att jag fick den utbytt av andra skäl för drygt 2 år sedan. Går nog säkert att byta själv, men det känns som att det troligen är jobbigt

Permalänk
Medlem

Har haft drift på en kontroll, löste det genom att öppna upp och "shimsa" med hjälp av en tunnare kartongbit, ex. vis från en piggelinförpackning.

Så råder folk att pröva det före man köper nya spakar i onödan. Kräver dock att man har en triwing mejsel/bits.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Inte fått det själv på mina, men använt JoyConnen väldigt sällan, kör med Pro Controllern.

JoyCon måste ju vara den sämsta kontrollen som gjorts, olidlig att spela med tycker jag...

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Använder inte min Switch mycket alls längre, men däremot är dessa av intresse för min Steam Deck. Får se hur längre orginalen håller på den.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Har Gulikit spakar till min Steam Deck men har ej problem med orginalen ännu så avvaktar

Visa signatur

#1 I7 7700K@5Ghz | 32gb DDR4 | 7900XTX |
#2 I5 6600K@4600Mhz | 8gb DDR4 | GTX1070 |
#3 AMD X2 4200+ | ASUS A8N32-SLI-Deluxe | Zalman CNPS9700LED | 2048mb pc3200 | x1950Pro 512Mb | 6x250gb sata | SB Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag bävar för dagen jag råkar ut för drift på min Lite. Hittills har jag inte haft några problem, men den är fortfarande hyfsat ny iom att jag fick den utbytt av andra skäl för drygt 2 år sedan. Går nog säkert att byta själv, men det känns som att det troligen är jobbigt

Lyckligtvis samma spakar som Joy-Con så det är bara att plocka ur och sätta i nya. Det var rätt simpelt om än lite pilligt.
Sen kollade jag guiden för Lite, är lite mer prylar att plocka loss såklart.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Starta timern, Nintendo kommer slå till med en "cease and desist".
De vill man skall köpa nytt

Permalänk
Medlem

Den sista riktigt bra standardkontrollen (kontroll som följer med när man köper en konsol) som Nintendo gjorde var SNES-kontrollen i mitt tycke. Mina fungerar fortfarande bra 30 år senare.

Gillade Wii U Pro Controller väldigt mycket, men det var ju ingen standardkontroll.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Bytt 5 av 8 spakar till sonens switch. Har några liggandes här hemma. Det är inte så svårt på switchen.
PS4:ans spakar har jag repat två stycken. dom är lite besvärligare att byta men plattan som slits går att byta ut för det mesta.

Permalänk

Aldrig haft någon kontroll med "stick drift", men är riktigt hypad över att kunna byta glädjepinnarna på Switchens joycons mot framtidens teknologi! Hoppas dom kommer i lager snart igen så att man kan slänga iväg en order

Visa signatur

MSI MAG X570S Tomahawk MAX WIFI - AMD Ryzen 7 5800X3D - HyperX Fury Black 64GB 3200Mhz CL16
PowerColor Radeon RX 6900 XT 16 GB Red Devil - WD Black SN850 1TB Gen 4
Phanteks Enthoo Evolv X (Galaxy silver) - Phanteks Revolt X 1200W - LG 34GN850-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fogelholk:

Aldrig haft någon kontroll med "stick drift", men är riktigt hypad över att kunna byta glädjepinnarna på Switchens joycons mot framtidens teknologi! Hoppas dom kommer i lager snart igen så att man kan slänga iväg en order

Jag har haft det på en 360-kontroll.
Misstänker att det var COD: BLOPS som orsakade problemet då man "alltid" hade vänstra spaken nedtryckt framåt.
Märkte det dock bara i ett spel och det var Halo Anniversary Edition eller vad tusan det hette.
Dödspannet var antagligen mindre än mot andra spel så lät jag kontroller ligga så gick master chief framåt i 0,1 km/h. =P

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Jag har haft det på en 360-kontroll.
Misstänker att det var COD: BLOPS som orsakade problemet då man "alltid" hade vänstra spaken nedtryckt framåt.
Märkte det dock bara i ett spel och det var Halo Anniversary Edition eller vad tusan det hette.
Dödspannet var antagligen mindre än mot andra spel så lät jag kontroller ligga så gick master chief framåt i 0,1 km/h. =P

Hade så på min xbox one kontroll så jag lödde dit en resistor med lämpligt värde som fick gubben att stanna. 😁👍

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Medlem

Företag tjänar inte på att göra hållbara grejer, snarare tvätom. Istället tävlar man om att hitta en balans som konsumenterna accepterar vilket Nintendo ändå verkar ha lyckats med med tanke på hur mycket de säger sig sälja. Det kan såklart låter bra om företaget är miljömedvetet i sin produktion men lönsamhet och överlevnad går såklart långt före.

Har ett par gamla XBOX 360 kontroller(vita) som fortfarande fungerar bra än idag! Vi pratar alltså närmare 15 år i service utan problem Man ska nog vara glad om en JoyCon håller 2-3 år.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Företag tjänar inte på att göra hållbara grejer, snarare tvätom. Istället tävlar man om att hitta en balans som konsumenterna accepterar vilket Nintendo ändå verkar ha lyckats med med tanke på hur mycket de säger sig sälja. Det kan såklart låter bra om företaget är miljömedvetet i sin produktion men lönsamhet och överlevnad går såklart långt före.

Har ett par gamla XBOX 360 kontroller(vita) som fortfarande fungerar bra än idag! Vi pratar alltså närmare 15 år i service utan problem Man ska nog vara glad om en JoyCon håller 2-3 år.

Ja, mina Xbox 360-kontroller har också hållit sjukt bra.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Testpilot

Hall Effect Joysticks är den gyllene standarden och är något som borde komma med alla premium-produkter eller "Pro"-versioner av kontroller oavkortat – finns ingen ursäkt från företaget att inte inkludera detta i redan dyra saker.

Så fort tiden infinner sig är det absolut första uppgraderingen jag kommer göra på min Steam Deck faktiskt, sedan blir det väl SSD-byte framöver när SD-kortet börjar kännas för smalt

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Starta timern, Nintendo kommer slå till med en "cease and desist".
De vill man skall köpa nytt

Skrivet av Neon:

Företag tjänar inte på att göra hållbara grejer, snarare tvätom. Istället tävlar man om att hitta en balans som konsumenterna accepterar vilket Nintendo ändå verkar ha lyckats med med tanke på hur mycket de säger sig sälja. Det kan såklart låter bra om företaget är miljömedvetet i sin produktion men lönsamhet och överlevnad går såklart långt före.

Har ett par gamla XBOX 360 kontroller(vita) som fortfarande fungerar bra än idag! Vi pratar alltså närmare 15 år i service utan problem Man ska nog vara glad om en JoyCon håller 2-3 år.

Jag skulle inte säga att jag håller med er, eftersom Nintendo sjösatt ett stort projekt att byta ut dessa driftande kontrollers. Har själv haft problem med detta från ett begagnat Switch, fick ändå spaken utbytt utan någon kostnad. Enligt mig är det viktigt för Nintendo att vi köper nya grejer, men deras anseende är mer viktigt, och de bättrar på sitt anseende genom att åtgärda inbyggda fel på detta sätt. Tumme upp till Nintendo enligt mig.

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Den sista riktigt bra standardkontrollen (kontroll som följer med när man köper en konsol) som Nintendo gjorde var SNES-kontrollen i mitt tycke. Mina fungerar fortfarande bra 30 år senare.

Gillade Wii U Pro Controller väldigt mycket, men det var ju ingen standardkontroll.

Håller med om snes, men gillade GC kontrollen mycket också. Synd att den saknade en axel knapp bara ..

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberSpace:

Jag skulle inte säga att jag håller med er, eftersom Nintendo sjösatt ett stort projekt att byta ut dessa driftande kontrollers. Har själv haft problem med detta från ett begagnat Switch, fick ändå spaken utbytt utan någon kostnad. Enligt mig är det viktigt för Nintendo att vi köper nya grejer, men deras anseende är mer viktigt, och de bättrar på sitt anseende genom att åtgärda inbyggda fel på detta sätt. Tumme upp till Nintendo enligt mig.

Kommer ihåg när jag köpte min Switch på releasen, första som slog mig var hur bräcklig joycon:en var! Det dröjde inte heller länge förens folk klagade över tappad kontakt, driftning m,m. Jag åkte ganska snart på att gummihatten lossnade och den var verkligen inte tänkt att kunna monteras tillbaka utan en "servicetekniker", resultatet blev en ojämn oskön kontroll. Man förstår såklart varför kontrollen togs fram men vidare hållbara eller sköna är de inte jämfört med en riktig kontroll(Nintendos fall, Pro Controller). Att de är givmilda med garanti känner jag inte till men med tanke på att ett Joy-coin pare kostar 799 kr + Chargring Grip 300 kr = 1100 kr så har de nog taget med det i beräkningarna

Galet egentligen, man tillverkare 2 identiska kontrollhållare, men den man lägger i lådan till konsolen skippar man ladduttaget på!? Det är grym marknadsföring, lite som att sälja en toalettstol utan spolknapp, man kan ju alltid hälla vatten med en spann. Kanske inte störde de som körde mycket handhållet men vi som bara körde docka var det drygt!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag har precis fått hem dessa spakar till sonens switch, passade även på att köpa deras "King Kong 2 Pro" och jag har bara kört lite med den igår kväll. Men det är den bästa "xbox"-style kontroller jag någonsin provat, åtminstone när det gäller spakarna. Eftersom de inte behöver ha så stor deadzone så reagerar den supersnabbt. Sen att den har en massa roliga features gör ju bara saken bättre. Superlätt att ställa om mellan Nintendo Pro, Xbox, Android/Ios och Mac läge var också en glad överraskning. Dessutom billigare än Switch Pro skräpet som vi redan nött ut en.

https://www.amazon.de/dp/B0B5TVZ7XJ?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anhjo:

Hade så på min xbox one kontroll så jag lödde dit en resistor med lämpligt värde som fick gubben att stanna. 😁👍
<Uppladdad bildlänk>

Haha nice.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Verkar som halleffektstickor börjar slå igenom, inte en sekund för tidigt

Noterade också att 8bitdo släppt en ny handkontroll med dylika, man blir bra sugen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!