Permalänk

Köpråd - Pendlarbil

Hej,
Jag ska börja pendla till jobbet, det rör sig om totalt 90 km dagligen (fram och tillbaka). Jag behöver tips och råd kring vilken bil jag ska köpa. Har tidigare ej haft egen bil då jag inte haft behovet tidigare, så jag är rätt så ''ny'' när det gäller bilar, så uppskattar all hjälp! Jag kommer att köra motorväg nästan hela vägen så en dieseldriven bil känns mest lockande. Jag vill ha en snål bil och som är pålitlig, som inte kommer kosta mig så mycket i längden. Samtidigt vill man ha en trevlig bil som också är behaglig att titta på, en sedan är att föredra. Jag har tänkt prisklass runt 80k då detta kommer att bli min första bil och vill helst ej lägga mer än så. Har ni bra tips på bilar? All input är av värde!

Permalänk
Medlem

En VW Golf, Renault Clio, någon mindre Toyota eller dylikt kanske. Är det bara pendling du ska använda den till så en så liten bil som möjligt skulle jag säga eftersom en mindre bil generellt förbrukar mindre. Skulle dock säga att det är bäst försöka hitta så ny bil med så låg körsträcka som möjligt för de pengarna. En för gammal bil kan sluta med stora underhållskostnader.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cantreadlol:

Samtidigt vill man ha en trevlig bil som också är behaglig att titta på

Med din budget och andra önskemål är det nog bara glömma den punkten

Vacker, billig och pålitlig är sällan något man hittar på samma fordon.

Du vill titta på hur du passar i bilen, komforten, ljudnivå (även om du tänker köra med hörselskydd/ANC hörlurar). För du kommer ju sitta i bilen närmare två timmar om dagen, tio timmar per vecka.

Även såklart driften, vad det kommer kosta tiden du äger den osv.

Ska du ha bilen i flera år skulle jag seriöst titta mot elbilar, 9mil om dagen blir väl över 30k om året i diesel (räknade grovt på 15kr/mil i diesel) och den kommer troligen bara bli dyrare med tiden. Kan du ladda hemma eller på jobbet har du nog snabbt tjänat in extra kostnaden för elbilar i 100-200k klassen (troligen ännu dyrare också).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

https://www.blocket.se/annons/uppsala/mazda_3_sedan_150h__3_9...

Mazda 3 år 2014 sedan, snygg, snål dieselmotor à 150hk, låg skatt (1103 kr), 15000 mil=inte mycket för en dieselmotor men möjligt att egr-ventil/partilekfilter börjar säcka ihop om några tusen mil som med typ alla dieselbilar. Annonserad för 93000 kr.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

https://www.blocket.se/annons/uppsala/mazda_3_sedan_150h__3_9...

Mazda 3 år 2014 sedan, snygg, snål dieselmotor à 150hk, låg skatt (1103 kr), 15000 mil=inte mycket för en dieselmotor men möjligt att egr-ventil/partilekfilter börjar säcka ihop om några tusen mil som med typ alla dieselbilar. Annonserad för 93000 kr.

den har dock ett väldigt högt vägbuller, speciellt på motorväg. Kommer bli olidligt utan hörselskydd om man ens är lite känslig för det

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Förlåt för orelevansen till din fråga men om jag skulle pendla 9 mil om dagen så skulle jag snarare sätta säkerheten högst och strunta i om bilen drar 0.55 eller 0.45 liter per mil. Inte kul att sitta i en skitbil när olyckan väl är framme.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade faktiskt exakt samma dilemma som dig (dock pendlade jag cirka 60km dagligen).

Det slutade upp med att jag köpte en Ford Mondeo Econetic 2012 (1,6L Diesel) på 115hk. Ingen raket alls men när man väl kommit upp i hastighet var den väldigt stabil och komfortabel. Dessa brukar ligga kring 60-80k nu om man köper manuell kring 10-15k mil.
Lastkapaciteten i halvkombin är grym, dock får man lite lastläpp som kan vara lite i vägen.

körde mest 80-90km/h till jobbet och bilen hade en blandad körning på 0,48 dagen jag sålde den.

Gillade mondeo som modell så mycket så att min nuvarande bil blev en 2018 kombi 180hk automat.

Ingen av dem har strulat något. Körde 5000 mil med 12'an och är på cirka 1000 mil med 18's.

https://www.blocket.se/annons/uppsala/ford_mondeo_1_6_tdci_11...
https://www.blocket.se/annons/varmland/ford_mondeo_1_6_tdci_1...
https://www.blocket.se/annons/orebro/ford_mondeo_kombi_1_6_td...
https://www.blocket.se/annons/orebro/ford_mondeo_kombi_1_6_td...

Sen om de är "trevliga" att titta på är väl subjektivt!

Permalänk
Medlem

Jag pendlar 12 mil om dagen. När jag började så körde jag 2010 Passat kombi med automat, riktigt skön pendlarbil. Bensin/gas, drog ca 0,7l/M. Bytte till diesel, Ford Mondeo kombi, även den var skön att åka långt i, dock inte automat. snittade ca 0,6l/M. Nu kör jag sista modellen av Ioniq sedan, elbil. Snittar ca 1,4kWh/M och kan ladda med "nödladdaren" på jobbet så det brukar räcka med en fullladdning hemma på helgen. Privatleasar den och priset har gått upp men den kostar mig ändå mindre per månad än Mondeon gjorde i soppa och underhållskostnader utslaget per månad.

Permalänk
Avstängd

Jag pendlade 6 mil om dagen i några år och vad jag lärde mig från det var att bekvämlighet och ljudisolering är viktigt. Hade en Toyota Aygo och sen en Iq, men de blev jobbiga rätt fort. Sen köpte jag en Accord som var mycket lyxigare med elstolar och så, och förstås väldigt mycket bättre ljudisolering och så. Den drog ungefär samma också då jag bytte från bensin till diesel, så kostnaden ökade ju inte så värst mycket, bara skatt på typ 3600 istället för 360. Dock höll den inte så bra så det blev bra mycket dyrare över de tre åren jag hade den.

Samma läge idag, och utan barn för det ställer ju andra krav, så hade jag nog satsat på en BMW i3. Dyrare i inköp men väldigt billig i drift. Det minsta batteriet borde räcka för dig och de kan man hitta rätt billigt.

Permalänk
Medlem

Alla säger olika, det är beroende på hur mycket tur man har att inget går sönder
Men jag själv köpte en Volvo V40 D3 2015 modell och är väldigt nöjd med den, har haft stora och tunga bilar innan så för mig blev det märkbart mycket billigare i både bränsle, skatt, försäkring.

Men gå in på någon legitim bilhandlare och förklara så kommer du tillslut hitta en bra bil, men testa att gå till olika handlare och inte bara ta den första bästa bilen du hittar.

Permalänk
Medlem

Min förra bil tyckte jag var mycket bra till just pendling. En Volvo V40 D2 2014.
Bör gå att få tag i en kring 70-90K idag. Finns ju även 2013 modeller. Så länge du köper en som nyss bytt kamrem och vattenpump. Då bör den gå ett bra tag till. Min kunde dra så lite som 0.36 - 0.45.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Kia E-Niro från 2019 - Även med dyr el så är det billigare än bensin/diesel. Casha typ 65-70k för 20%, månadskostnad på lånet 2,5k, försäkring kanske 600kr, elkostnad (räknad på januaris snittpris) 528kr.

Jämför det med att lägga 2500kr i månaden på drivmedel, snarlik kostnad på försäkring samt avsevärt högre kostnad för service, för att inte tala om driftsäkerheten.

Det hela hänger ju såklart på att du har möjlighet att ladda antingen på jobbet eller hemma.

Permalänk

Jag står fast vid att man får väldigt mycket för pengarna om man köper en saab.

Saab 9-3 ttid 2011
17.000 mil
1500 årsskatt
Bekväm
Relativt kvick
Inom budget

Motorn kan gå hur långt som helst.

Permalänk
Medlem

Varför diesel?

Bränslet kostar 4 kr mer per liter och de drar inte mycket mindre än motsvarande bensinare idag, mot el/bensin hybrider har de inte ens en chans.

Vägskatt på dieselbilar är inte rolig heller.

Det kommer inte bli bättre då regeringen vill bli av med dieselmotorer, alla förbränningsmotorer men diesel är först på listan.

Permalänk
Medlem

Mot vägbuller tycker jag ett par Airpods Pro, med eller UTAN musik/podcast, är en bra och billig lösning.

(Eller Sony's dito om man kör Android)

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Varför diesel?

Bränslet kostar 4 kr mer per liter och de drar inte mycket mindre än motsvarande bensinare idag, mot el/bensin hybrider har de inte ens en chans.

Vägskatt på dieselbilar är inte rolig heller.

Det kommer inte bli bättre då regeringen vill bli av med dieselmotorer, alla förbränningsmotorer men diesel är först på listan.

Jag tror TS bil kommer vara förbrukad innan några förbjud kommer. Skatten på en dieselbil som är 8-10 år inte heller hög. Runt 1000kr per år?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Mot vägbuller tycker jag ett par Airpods Pro, med eller UTAN musik/podcast, är en bra och billig lösning.

(Eller Sony's dito om man kör Android)

Att inte kunna höra andra fordon tuta, räddningsfordon eller whatever är inget du tänker på? Men ja, det funkar nog.

Volvo V70 drar ju relativt mycket men de är jäkligt sköna att både köra och åka. Ganska tysta också. Det går ju att köpa en <2007 för 30k eller en >2007 för upp mot 100k beroende på skick och motor.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landqvist00:

Jag står fast vid att man får väldigt mycket för pengarna om man köper en saab.

Saab 9-3 ttid 2011
17.000 mil
1500 årsskatt
Bekväm
Relativt kvick
Inom budget

Motorn kan gå hur långt som helst.

This!

Fiat motorn i dessa är fan skottsäker. 9-3an är en äckligt bra bil och plattform.

Sån automat så slipper man problem med masssvänghjulet som brukar behövas bytas vid 20K.

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Pendlar 80 km om dagen på ett olycksdrabbat avsnitt av E6:an.

Måsten för mig är:
Golfklass eller större. Bättre komfort och allmänt säkrare.
Automatlåda. Det är en mardröm att hålla på med kökörning efter en olycka med manuell låda.
Farthållare.

Nice to have:
Adaptiv farthållare. Finns varianter för kökörning. Oerhört skönt och stressreducerande.
Autobroms.
Blåtand. Skönt att streama poddar i bilen.

Det absolut viktigaste:
Oavsett vad du väljer så skall du alltid ha bra däck på bilen som är rätt för säsongen.

Permalänk
Medlem

Om du inte vill satsa på en elbil eller plugin är det en liten familjebil du söker.
Tex Toyota Auris, BMW 1-serie, Volvo V60, Vw Golf osv..

Olika saker att hålla koll på:
- 4-hjulsdrift (mycket bättre grepp och stabilare gång på vägen MEN ökar förbrukning och ger en falsk självsäkerhet)
- Farthållare som gärna får vara adaptiv
- Uppgraderad stereo/ljudpaket med bluetooth/android-auto/apple carplay
- Keyless är skönt att slippa fippla med nycklarna
- Rattvärme mot frusna händer
- Manuell drar mindre bränsle
- Automat är mer skönt i stadskörning/kökörning
- En dyrare elbil kan vara billigare att äga räknat ihop med lån än en mellanstor diesel/bensin

Finns mycket att skriva och informera eftersom bilar är dyra historier. När du väl köpt en bil har du förlorat 20-30tusen som du aldrig får tillbaka

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Precis vart i samma sits, dock en budget på 60k.
Köpte igår en Peugeot 207 1,6hdi 90hk från 2010
Körde den 32mil hem, motorväg med en hastighet på 110km/h, gick åt 11L diesel. Så förbrukningen landade på 0.34.
1100kr i skatt.

Denna köpte jag nyservad med kamrem, nya vinterdäck och fina sommardäck och ett miltal på 10500mil för 52.000kr.

Ser ok ut, lättkörd, hyffsat tyst och ganska rymlig!

Annars skulle det kanske va en Toyota Auris D4D eller Kia ceed som jag även kollade på men de låg lite utanför budget.

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Att inte kunna höra andra fordon tuta, räddningsfordon eller whatever är inget du tänker på? Men ja, det funkar nog.

Volvo V70 drar ju relativt mycket men de är jäkligt sköna att både köra och åka. Ganska tysta också. Det går ju att köpa en <2007 för 30k eller en >2007 för upp mot 100k beroende på skick och motor.

Har du ngnsin testat noise cancellation?

Du hör alla plötsliga ljud tydligt.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Toyota Prius.. bör kunna hitta långt under budget, och drar kanske 0.55.. Alternativet är nyare hybrider från toyota.. Billigaste bilen jag ägt.. dock inte bekvämaste.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Olika saker att hålla koll på:
- 4-hjulsdrift (mycket bättre grepp och stabilare gång på vägen MEN ökar förbrukning och ger en falsk självsäkerhet)

4-hjulsdrift ger ej bättre grepp och jag vet inte vad du menar med "stabilare gång på vägen" ?

Det 4hjulsdrift gör är att det hindrar bilen från att fastna i snö, lera, ojämn mark och sådant.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Att inte kunna höra andra fordon tuta, räddningsfordon eller whatever är inget du tänker på? Men ja, det funkar nog.

Du har aldrig haft på dig hörlurar eller? Skyddar inte så bra.

Sen när hörde du tuta på motorvägen sist (om du inte är en sån som gör helt galna omkörningar osv). Man ser ju blåljusen flera kilometer innan man hör dem.

Bara ta bort när man närmar sig civilisationen. Sitta och bli sövd av vägbuller är nog värre än det lilla du tappar på att inte höra en tuta ibland.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Har du ngnsin testat noise cancellation?

Du hör alla plötsliga ljud tydligt.

Skrivet av BergEr:

Du har aldrig haft på dig hörlurar eller? Skyddar inte så bra.

Sen när hörde du tuta på motorvägen sist (om du inte är en sån som gör helt galna omkörningar osv). Man ser ju blåljusen flera kilometer innan man hör dem.

Bara ta bort när man närmar sig civilisationen. Sitta och bli sövd av vägbuller är nog värre än det lilla du tappar på att inte höra en tuta ibland.

Jodå, jag körde med mina QC35or ett tag tills det låg en brandbil rakt bakom mig o tutade (stadstrafik visserligen). Lade inte så mycket fokus bakåt utan mest framåt och sidorna för övergångstället. Musiken låg på så hörde inte sirenerna förrän de tutade till. Inte kört med NC eller lurar sedan dess.
Borde jag varit mer uppmärksam bakåt med synen? Kanske men det är inte frågan här.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jodå, jag körde med mina QC35or ett tag tills det låg en brandbil rakt bakom mig o tutade (stadstrafik visserligen). Lade inte så mycket fokus bakåt utan mest framåt och sidorna för övergångstället. Musiken låg på så hörde inte sirenerna förrän de tutade till. Inte kört med NC eller lurar sedan dess.
Borde jag varit mer uppmärksam bakåt med synen? Kanske men det är inte frågan här.

Håller med, man kan fan itne köra bil med NC lurar och musik på utan att bli en trafikfara. Möjligtvis kan du köra NC lurar utan musik, enbart för NC-funktionen.

Ett bättre alternativ än båda är nog vettiga öronproppar, finns sånna man kan själv manipulera dämpningskurvan i. Jag har inte testat detta men det framstår som en bra lösning iaf.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jodå, jag körde med mina QC35or ett tag tills det låg en brandbil rakt bakom mig o tutade (stadstrafik visserligen). Lade inte så mycket fokus bakåt utan mest framåt och sidorna för övergångstället. Musiken låg på så hörde inte sirenerna förrän de tutade till. Inte kört med NC eller lurar sedan dess.
Borde jag varit mer uppmärksam bakåt med synen? Kanske men det är inte frågan här.

Ja i staden bör man undvika det. Sällan mycket buller när man ligger under 50km/h. Men pendla motorväg/landsväg är helt annorlunda. Majoriteten av yrkesförare kör med hörlurar idag, går fan inte annars.

Och ja självklart ska man kolla bakom sig, det bör inte gå en minut mellan varje gång du kollar bakåt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

4-hjulsdrift ger ej bättre grepp och jag vet inte vad du menar med "stabilare gång på vägen" ?

Det 4hjulsdrift gör är att det hindrar bilen från att fastna i snö, lera, ojämn mark och sådant.

Det finns ingen i Sverige idag som måste ha 4-hjulsdrift till/från jobbet om man bor söder om Sundsvall.

4-hjulsdrift för folk som inte har användning för det orsakar sannolikt fler olyckor pga falsk säkerhet (Du känner inte hur halt det är förrän du ska stanna...) och svårare att kontrollera vid sladd (Erfarenhet och allmän "kört bil mycket" spelar roll, så det är ju snudd på olämpligt som tips till TS).
För att inte tala om att kör du konstantdrift (ex. Samtliga Subaru) så drar det 30% mer än motsvarande bil utan. Kör man med Haldex / Motsvaranre (Quattro / 4-Motion / AWD) så spelar det ändå ingen roll, för du kommer aldrig köra fast när du kör motorväg så då kan du likaväl köpa en utan om du aldrig kommer använda det.

Edit*
Det var inte menat att vara riktat specifikt mot dig men kände att det är värt att lägga ut för andra som läser
__________________________

Jag hade rekommenderat en Toyota, antingen småbil (Yaris / Auris, om du kan få en Corolla för det priset men det vet jag inte) alternativt en hybrid (Prius). Nackdelen (och fördelen) är att dessa håller förbannat bra andrahandsvärde så de är dyrare att köpa in sig hos (och du får "mindre" för pengarna), men samtidigt håller de värdeminskningarna något bättre.
De drar lika mycket som dieselbilar men du slipper skatten (360kr / år) och du kan vara något mer framtidssäker, men det svängar så fort så det vet jag inte om det spelar någon roll (Diesel var ju miljöbil mindre än 10 år sedan, nu är det synden självt).

Alternativet är ju större bilar (Passat, S/V60, 3-serien) men då har de gått längre och kommer kosta mer när du väl behöver åka till verkstaden.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperSverker:

Det finns ingen i Sverige idag som måste ha 4-hjulsdrift till/från jobbet om man bor söder om Sundsvall.

4-hjulsdrift för folk som inte har användning för det orsakar sannolikt fler olyckor pga falsk säkerhet (Du känner inte hur halt det är förrän du ska stanna...) och svårare att kontrollera vid sladd (Erfarenhet och allmän "kört bil mycket" spelar roll, så det är ju snudd på olämpligt som tips till TS).
För att inte tala om att kör du konstantdrift (ex. Samtliga Subaru) så drar det 30% mer än motsvarande bil utan. Kör man med Haldex / Motsvaranre (Quattro / 4-Motion / AWD) så spelar det ändå ingen roll, för du kommer aldrig köra fast när du kör motorväg så då kan du likaväl köpa en utan om du aldrig kommer använda det.

För en bil som bara används till pendling på välplogade vägar håller jag med, men fyrhjulsdrift medför ju många bra grejer.

Den här grejen med att det bara hjälper vid acceleration och inte vid inbromsningar är så fånig ändå, det är klart att det bara hjälper vid framdrivning liksom, det är en del av drivlinan. Bromsarna bromsar dock på alla fyra hjulen oavsett vilka som är drivhjul. Ska man inte ha vinterdäck heller för det hjälper ju inte när du går till och från bilen?

Citat:

Edit*
Det var inte menat att vara riktat specifikt mot dig men kände att det är värt att lägga ut för andra som läser
__________________________

Jag hade rekommenderat en Toyota, antingen småbil (Yaris / Auris, om du kan få en Corolla för det priset men det vet jag inte) alternativt en hybrid (Prius). Nackdelen (och fördelen) är att dessa håller förbannat bra andrahandsvärde så de är dyrare att köpa in sig hos (och du får "mindre" för pengarna), men samtidigt håller de värdeminskningarna något bättre.
De drar lika mycket som dieselbilar men du slipper skatten (360kr / år) och du kan vara något mer framtidssäker, men det svängar så fort så det vet jag inte om det spelar någon roll (Diesel var ju miljöbil mindre än 10 år sedan, nu är det synden självt).

Alternativet är ju större bilar (Passat, S/V60, 3-serien) men då har de gått längre och kommer kosta mer när du väl behöver åka till verkstaden.

Toyota är hållbara, men de är dyra begagnade och inte direkt i topp när det gäller bekvämligheten. Däremot sparar man ju några hundralappar om året i bränslekostnad jämfört med andra bensinmodeller i liknande storlek. Diesel är väl ungefär samma dock.

Jag vet inte vad som är bäst för det handlar väldigt mycket om prioriteringar. En BMW i3 vidhåller jag hade funkat väldigt bra, men är det inte ett alternativ med elbil så kanske en Civic? Nästan lika bra kvalitet som Toyota och trevligare bilar generellt, dock vet jag inte om hybridvarianten är bra.