Elbilar vs Bränslebilar - Diskussionstråden

Permalänk
Medlem

Så utifrån premierna är det antingen enkelt att stjäla en Tesla, utsätts bilarna för mer skadegörelse eller är förarna mer vårdslösa i trafiken? Eller en foliehatteori, försäkringsbolagen har upptäckt att de kan tjäna pengar då Teslanerna sväljer en omotiverat hög premie för att det är en "Tesla".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shepherds pie:

Så utifrån premierna är det antingen enkelt att stjäla en Tesla, utsätts bilarna för mer skadegörelse eller är förarna mer vårdslösa i trafiken? Eller en foliehatteori, försäkringsbolagen har upptäckt att de kan tjäna pengar då Teslanerna sväljer en omotiverat hög premie för att det är en "Tesla".

Det är nog en kombination. Tesla är ju väldigt motorstarka jämfört med de flesta bilar, även elbilar, så att de har en hög premie är ju inte så konstigt. Sen är de ju inga entusiastbilar, att man kommer billigare undan när man försäkrar sin lika kraftiga 911 eller liknande är ju för att de sällan används för vardagsbestyr liksom, och använder man sin Porsche i vardagen så lär inte försäkringen bli billig för den heller. Att Tesla-förare kanske inte är "entusiaster" på samma sätt som de som köper en "Porsche" kan ju också bidra till att de kanske inte tar hand om bilen på samma sätt, eller är lika vana vid den kraftiga effekten och därmed hamnar i olyckor oftare. Men Tesla har ju också haft lite kvalitetsproblem och en del problem med att repareras och så, vilket förstås ökar risken för försäkringsbolaget.

Försäkringsbolagen är förstås vinstdrivande bolag så de tar väl alla chanser till att tjäna pengar förstås. Samtidigt är ju den stora diskrepansen där att äldre bilar kostar så mycket att försäkra gentemot nyare, vilket innebär att de med äldre bilar subventionerar försäkringarna för de med nyare bilar, annars hade det varit väldigt mycket dyrare att ha en ny bil i landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Försäkringsbolagen är förstås vinstdrivande bolag så de tar väl alla chanser till att tjäna pengar förstås. Samtidigt är ju den stora diskrepansen där att äldre bilar kostar så mycket att försäkra gentemot nyare, vilket innebär att de med äldre bilar subventionerar försäkringarna för de med nyare bilar, annars hade det varit väldigt mycket dyrare att ha en ny bil i landet.

Man kan ju tycka att premien, som utgångspunkt, är viktad mot inköpspriset väldigt kraftigt.

Köper man en bil för 120 000 kr borde premien bara vara runt en femtedel av premien för en bil med inköpspris på 600 000 kr. Sen modifieringar från det baserat på modellrisk.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Vad betalar du för försäkringen för Q4 jmf med Q3? Kollade du om det skiljer mycket mellan olika bolag?

De har varit förmånsbilar, så min arbetsgivare betalar försäkringen. Jag vet tyvärr inte vad de går på.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Man kan ju tycka att premien, som utgångspunkt, är viktad mot inköpspriset väldigt kraftigt.

Köper man en bil för 120 000 kr borde premien bara vara runt en femtedel av premien för en bil med inköpspris på 600 000 kr. Sen modifieringar från det baserat på modellrisk.

Jo fast det är ju bara en aspekt ändå. Försäkringsbolaget är ju inte bara ansvarig att ersätta din bil om du krockar utan också den du krockar med, eventuella skador på annans egendom, stämningar för invaliditet, skador, och så vidare. Men absolut borde inköpspriset avspeglas mer i försäkringskostnaden, än mer så när det gäller begagnade bilar. Varför ska en fem år gammal bil kosta lika mycket att försäkra som en ny av samma modell? En ny bil kan de ju behöva ersätta med en ny bil medan en begagnad förstår bara kommer att ersättas med bråkdelen av värdet för en ny bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är nog en kombination. Tesla är ju väldigt motorstarka jämfört med de flesta bilar, även elbilar, så att de har en hög premie är ju inte så konstigt. Sen är de ju inga entusiastbilar, att man kommer billigare undan när man försäkrar sin lika kraftiga 911 eller liknande är ju för att de sällan används för vardagsbestyr liksom, och använder man sin Porsche i vardagen så lär inte försäkringen bli billig för den heller. Att Tesla-förare kanske inte är "entusiaster" på samma sätt som de som köper en "Porsche" kan ju också bidra till att de kanske inte tar hand om bilen på samma sätt, eller är lika vana vid den kraftiga effekten och därmed hamnar i olyckor oftare. Men Tesla har ju också haft lite kvalitetsproblem och en del problem med att repareras och så, vilket förstås ökar risken för försäkringsbolaget.

Försäkringsbolagen är förstås vinstdrivande bolag så de tar väl alla chanser till att tjäna pengar förstås. Samtidigt är ju den stora diskrepansen där att äldre bilar kostar så mycket att försäkra gentemot nyare, vilket innebär att de med äldre bilar subventionerar försäkringarna för de med nyare bilar, annars hade det varit väldigt mycket dyrare att ha en ny bil i landet.

Det är nog en kombination av flera faktorer där typ av bil, olyckstal, inköpspris och möjliga reparationskostnader som försäkringsbolaget kan få betala påverkar premien. Fossildrivna bilar har normalt bara en dyr motor men sällan behöver bytas helt och hållet, hybrider och rena elbilar har ofta flera men lägre pris per enhet. Dock är det en väldig skillnad i pris på bensintank och batteripaket, en ny tank kostar några tusenlappar medans den andra beroende på märke och modell hamnar någonstans ~70.000 till 200.000kr.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

När jag spekulerade i att köpa en Tesla så hittade jag Water Circles som verkar inrikta sig på Tesla eller i alla fall elbilsförsäkring, jag vet inte om de är billigare dock då det är så individuellt, men kan vara värt att begära en offert kanske. Många verkar rekommendera dem på typ Tesla Club Sweden och så.

Schysst tips! Jag hade WaterCircles till för någon vecka sedan när dom höjde med 60% p.g.a. att jag flyttat till ett "mer oroligt" område. Men dom är riktigt bra, "billiga" (relativt till övriga såklart) och bra självriskreducering.

Tack!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oceanic:

Det är nog en kombination av flera faktorer där typ av bil, olyckstal, inköpspris och möjliga reparationskostnader som försäkringsbolaget kan få betala påverkar premien. Fossildrivna bilar har normalt bara en dyr motor men sällan behöver bytas helt och hållet, hybrider och rena elbilar har ofta flera men lägre pris per enhet. Dock är det en väldig skillnad i pris på bensintank och batteripaket, en ny tank kostar några tusenlappar medans den andra beroende på märke och modell hamnar någonstans ~70.000 till 200.000kr.

Samtidigt är ju risken att behöva byta ett batteripaket inte så stor. Jag vet förstås inte om den är högre eller lägre än att behöva byta en förbränningsmotor, men det är ju inte så himla ovanligt. Min farsa har fått byta motor åtminstone ett par gånger på tjänstebilar som ju var typ nya, och jag har hjälpt några polare att byta motor några gånger på äldre bilar, dessutom har jag flera andra polare som har fått motorn utbytt på försäkringen ofta typ för 55K (för en begagnad motor från skroten plus jobbet) för en bil som de bedömde var värd 65K eller så. Att jag inte känner någon som behövt byta ett batteripaket behöver knappt sägas, men urvalet är förstås väldigt mycket mindre också.

Men risken att behöva byta en elmotor är nog försvinnande liten, och även om det skulle behövas är de motorerna inte så dyra jämfört med en förbränningsmotor. Så en mer relevant jämförelse är ju hur ofta en förbränningsmotor havererar helt så att den behöver bytas ut jämfört med hur ofta en elbils batteri havererar helt och behöver bytas ut. Båda är sannolikt de dyraste komponenterna i bilen och båda har ju en viss, sannolikt liknande, risk att gå sönder.

Hybriders förbränningsmotorer är väl inte mindre komplexa än andra förbränningsmotorer däremot. Sen kan de slitas mindre beroende på teknik. Toyotas hybridlösning innebär ju att motorn får arbeta mer i optimala varvtal exempelvis, men Volvos fyrcylindriga motor uppskrämd i väldigt många hästkrafter lär belastas rätt hårt oavsett om den sitter i en hybrid eller ej. Plugin-hybrider kan man ju tänka sig använder förbränningsmotorn mindre förstås, om användaren laddar batteriet vilket inte alltid är fallet, men samtidigt är det ju inte bra för en motor att inte användas heller, så jag vet inte om det gör sakerna bättre eller sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är nog en kombination. Tesla är ju väldigt motorstarka jämfört med de flesta bilar, även elbilar, så att de har en hög premie är ju inte så konstigt. Sen är de ju inga entusiastbilar, att man kommer billigare undan när man försäkrar sin lika kraftiga 911 eller liknande är ju för att de sällan används för vardagsbestyr liksom, och använder man sin Porsche i vardagen så lär inte försäkringen bli billig för den heller. Att Tesla-förare kanske inte är "entusiaster" på samma sätt som de som köper en "Porsche" kan ju också bidra till att de kanske inte tar hand om bilen på samma sätt, eller är lika vana vid den kraftiga effekten och därmed hamnar i olyckor oftare. Men Tesla har ju också haft lite kvalitetsproblem och en del problem med att repareras och så, vilket förstås ökar risken för försäkringsbolaget.

Försäkringsbolagen är förstås vinstdrivande bolag så de tar väl alla chanser till att tjäna pengar förstås. Samtidigt är ju den stora diskrepansen där att äldre bilar kostar så mycket att försäkra gentemot nyare, vilket innebär att de med äldre bilar subventionerar försäkringarna för de med nyare bilar, annars hade det varit väldigt mycket dyrare att ha en ny bil i landet.

Men om motorn är för kraftig för målgruppen borde Tesla kanske göra en svagare alternativ med alla fördelar det medför, men det måste dom övervägt och uteslutit. Går ju att göra premium med lägre/tillräcklig motoreffekt men istället satsa på kvalité, design och komfort för att motivera satt pris.

Diskrepansen för nya och äldre bilars premie borde ställas på sin spets när toppen av alla privatleasingbilar behöver åtgärdas innan återlämnandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Samtidigt är ju risken att behöva byta ett batteripaket inte så stor. Jag vet förstås inte om den är högre eller lägre än att behöva byta en förbränningsmotor, men det är ju inte så himla ovanligt. Min farsa har fått byta motor åtminstone ett par gånger på tjänstebilar som ju var typ nya, och jag har hjälpt några polare att byta motor några gånger på äldre bilar, dessutom har jag flera andra polare som har fått motorn utbytt på försäkringen ofta typ för 55K (för en begagnad motor från skroten plus jobbet) för en bil som de bedömde var värd 65K eller så. Att jag inte känner någon som behövt byta ett batteripaket behöver knappt sägas, men urvalet är förstås väldigt mycket mindre också.

Men risken att behöva byta en elmotor är nog försvinnande liten, och även om det skulle behövas är de motorerna inte så dyra jämfört med en förbränningsmotor. Så en mer relevant jämförelse är ju hur ofta en förbränningsmotor havererar helt så att den behöver bytas ut jämfört med hur ofta en elbils batteri havererar helt och behöver bytas ut. Båda är sannolikt de dyraste komponenterna i bilen och båda har ju en viss, sannolikt liknande, risk att gå sönder.

Hybriders förbränningsmotorer är väl inte mindre komplexa än andra förbränningsmotorer däremot. Sen kan de slitas mindre beroende på teknik. Toyotas hybridlösning innebär ju att motorn får arbeta mer i optimala varvtal exempelvis, men Volvos fyrcylindriga motor uppskrämd i väldigt många hästkrafter lär belastas rätt hårt oavsett om den sitter i en hybrid eller ej. Plugin-hybrider kan man ju tänka sig använder förbränningsmotorn mindre förstås, om användaren laddar batteriet vilket inte alltid är fallet, men samtidigt är det ju inte bra för en motor att inte användas heller, så jag vet inte om det gör sakerna bättre eller sämre.

Om förbränningsmotorer rasar så gör dom så oftast tidigt inom perioden av fabriksgaranti, vissa bilfabrikat och specifika motorer brukar det handla om, äldre bilar slits och då kan kritiska komponenter som kamkedja/rem ställa till det rejält, många byter dessa innan rekommenderat miltal bara för att vara på säkra sidan. Byte av elmotorer är ovanligt och ska hålla bilens livslängd och inte speciellt dyra, men om lager och annat behöver bytas så brukar dom vara väl inkapslade och då rätt mycket jobb att få ut dom, kan kosta en del. Batterier ska hålla med en förväntad kapacitetsreduktion under lång tid, vissa bättre på detta andra sämre. Då data över skador på batterier eller andra problem inte finns i någon nämnvärd omfattning så ser nog försäkringsbolag en stor riskfaktor här speciellt om byte behöver göras, kostnaden är enorm och kanske spelar in varför premierna är rätt höga.

Jag hoppas att man utvecklar sättet hur batterier monteras i bilarna så att man kan byta separata celler snabbt och enkelt, exempelvis på insidan längs bilens centerlinje som del av bilens struktur (tidigare kardantunnel upphöjning), åtkomst genom att lyfta lite täckande paneler bara. Kommer det fram sådana lösningar så kunde jag tänka mej köpa en elbil framöver.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Vi böt i höstas från årsm. 2019 Q3 TFSI 35 tilll årsm. 2022 Q4 E-Tron 40, och intressant nog så är det förvånansvärt liten skillnad i yttermått, men inuti känns Q4 betydligt större. Yttermåtten är Q4 närmare Q3, medan den är närmare Q5 på insidan.

Kan ju vara att Q4 upplevs större pga bättre utrymme invändigt.
Men jag har själv en 2022 Q3 TFSIe 45 och nog tycker jag den är mindre både utvändigt och invändigt än Q4:an jag beställt, iaf upplevde jag det så när jag testade den.

Tittar man här så är det en del som skiljer.
https://www.carsized.com/en/cars/compare/audi-q3-2018-suv-vs-...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shepherds pie:

Men om motorn är för kraftig för målgruppen borde Tesla kanske göra en svagare alternativ med alla fördelar det medför, men det måste dom övervägt och uteslutit. Går ju att göra premium med lägre/tillräcklig motoreffekt men istället satsa på kvalité, design och komfort för att motivera satt pris.

Tja, det är inte riktigt Teslas melodi om man säger så. Men det finns ju en del mer "sansade" elbilar, och fler är ju på gång.

Citat:

Diskrepansen för nya och äldre bilars premie borde ställas på sin spets när toppen av alla privatleasingbilar behöver åtgärdas innan återlämnandet.

Kanske. Samtidigt brukar så nya bilar ha "garanti" (vilket egentligen är en påtvingad försäkring). Det är väl en del av problemet i och för sig, importören som köper dessa "garantier" från försäkringsbolagen kan ju pressa priserna ganska hårt då de köper så mycket på en gång, vilket gör att bolagen måste kompensera detta med högre priser för försäkringar till äldre bilar.

Skrivet av oceanic:

Om förbränningsmotorer rasar så gör dom så oftast tidigt inom perioden av fabriksgaranti, vissa bilfabrikat och specifika motorer brukar det handla om, äldre bilar slits och då kan kritiska komponenter som kamkedja/rem ställa till det rejält, många byter dessa innan rekommenderat miltal bara för att vara på säkra sidan. Byte av elmotorer är ovanligt och ska hålla bilens livslängd och inte speciellt dyra, men om lager och annat behöver bytas så brukar dom vara väl inkapslade och då rätt mycket jobb att få ut dom, kan kosta en del.

Jo, men likväl är det väldigt mycket färre komponenter, som kan gå sönder och som slits ut, i en elmotor än i en förbränningsmotor. Elmotorer går i princip inte sönder så det är en icke-faktor. Det betyder inte att resten av bilen håller bättre förstås, men att slippa en av de största felkällorna i en bil är ju positivt. Även om man istället har ett dyrt batteri som i teorin kan behöva bytas ut, men även batteriet är ju ganska felfritt jämfört med de hundratals delar som utgör en förbränningsmotor liksom.

Citat:

Batterier ska hålla med en förväntad kapacitetsreduktion under lång tid, vissa bättre på detta andra sämre. Då data över skador på batterier eller andra problem inte finns i någon nämnvärd omfattning så ser nog försäkringsbolag en stor riskfaktor här speciellt om byte behöver göras, kostnaden är enorm och kanske spelar in varför premierna är rätt höga.

Ja osäkerheten kan absolut vara en del av orsaken till den höga försäkringskostnaden. Samtidigt är ju inte andra elbilar så dyra att försäkra, de som inte har effekt som en superbil från tjugo år sedan alltså, och de borde ju ha samma risker med batteriet.

Citat:

Jag hoppas att man utvecklar sättet hur batterier monteras i bilarna så att man kan byta separata celler snabbt och enkelt, exempelvis på insidan längs bilens centerlinje som del av bilens struktur (tidigare kardantunnel upphöjning), åtkomst genom att lyfta lite täckande paneler bara. Kommer det fram sådana lösningar så kunde jag tänka mej köpa en elbil framöver.

Utvecklingen går åt andra hållet. Batterierna blir mer integrerade i bilen och går bort från att vara en fastbultad låda i botten. Det gör att man kan paketera bilen mer effektivt och förbättrar krocksäkerheten. Att byta separata celler gör man inte då det är komplicerat på flera sätt, och onödigt. Bilens system försöker ju slita cellerna jämnt så behovet att byta enstaka på grund av förslitning är obefintligt, sen kan det finnas problem med enstaka celler förstås men då är det mycket enklare att bara avaktivera dem och ta förlusten i kapacitet.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av snajk:

Utvecklingen går åt andra hållet. Batterierna blir mer integrerade i bilen och går bort från att vara en fastbultad låda i botten. Det gör att man kan paketera bilen mer effektivt och förbättrar krocksäkerheten. Att byta separata celler gör man inte då det är komplicerat på flera sätt, och onödigt. Bilens system försöker ju slita cellerna jämnt så behovet att byta enstaka på grund av förslitning är obefintligt, sen kan det finnas problem med enstaka celler förstås men då är det mycket enklare att bara avaktivera dem och ta förlusten i kapacitet.

Att batterierna integreras allt mer är ett mindre problem än det kanske verkar.

Även om det rent mekaniskt vore lätt att byta enskilda celler vill man sällan göra det. Varje cell har en nominell maxspänning på runt 4,2 V (varierar lite beroende på kemi). Dessa seriekopplar man sedan så man uppnår 400 V eller 800 V (400 V är än så länge betydligt vanligare).

Seriekopplingen gör att kapaciteten för hela slingan (hela "strängen") tyvärr dikteras av den sämsta cellen. Av den anledningen vill man försöka hålla kapaciteten på alla celler ungefär på samma nivå i hela strängen.

I större batterier har man sedan flera strängar, olika strängar är parallellkopplade så olika strängar med olika kapacitet är enklare att hantera men finns nackdelar även där, man tappar däremot effekt om en sträng skulle nå 0 % state-of-charge tidigare än övriga.

Man har monitorering och kontrollkretsar kopplade till varje enskild cell. Det finns i praktiken alltid passiv cell-balansering, men kapaciteten rätt begränsad då den i praktiken fungerar så att man "eldar upp" energi genom att bränna elen genom ett effektmotstånd.

Poängen med detta är att plocka ned spänningen i celler med högst spänning, för åter igen: då allt är seriekopplat måste man avbryta laddningen när första cellen når maxspänning (typiskt den med minst kapacitet). Genom att bränna av energi i de celler som laddas snabbast kan alla laddas fullt ut.

Går även att ha aktiv lastbalansering, i det läget kan energi föras över mellan celler. Men även här handlar det om relativt små effektmängder (inget som går att använda under körning för att kompensera stora skillnader i kapacitet mellan celler i samma sträng). I praktiken är cellerna tillräckligt nära varandra i kapacitet så det fungerar väl med passiv lastbalansering i samband med laddning, är försumbar mängd energi som går till spillo om man har celler med ungefär samma hälsa.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Att batterierna integreras allt mer är ett mindre problem än det kanske verkar.

Även om det rent mekaniskt vore lätt att byta enskilda celler vill man sällan göra det. Varje cell har en nominell maxspänning på runt 4,2 V (varierar lite beroende på kemi). Dessa seriekopplar man sedan så man uppnår 400 V eller 800 V (400 V är än så länge betydligt vanligare).

Seriekopplingen gör att kapaciteten för hela slingan (hela "strängen") tyvärr dikteras av den sämsta cellen. Av den anledningen vill man försöka hålla kapaciteten på alla celler ungefär på samma nivå i hela strängen.

I större batterier har man sedan flera strängar, olika strängar är parallellkopplade så olika strängar med olika kapacitet är enklare att hantera men finns nackdelar även där, man tappar däremot effekt om en sträng skulle nå 0 % state-of-charge tidigare än övriga.

Man har monitorering och kontrollkretsar kopplade till varje enskild cell. Det finns i praktiken alltid passiv cell-balansering, men kapaciteten rätt begränsad då den i praktiken fungerar så att man "eldar upp" energi genom att bränna elen genom ett effektmotstånd.

Poängen med detta är att plocka ned spänningen i celler med högst spänning, för åter igen: då allt är seriekopplat måste man avbryta laddningen när första cellen når maxspänning (typiskt den med minst kapacitet). Genom att bränna av energi i de celler som laddas snabbast kan alla laddas fullt ut.

Går även att ha aktiv lastbalansering, i det läget kan energi föras över mellan celler. Men även här handlar det om relativt små effektmängder (inget som går att använda under körning för att kompensera stora skillnader i kapacitet mellan celler i samma sträng). I praktiken är cellerna tillräckligt nära varandra i kapacitet så det fungerar väl med passiv lastbalansering i samband med laddning, är försumbar mängd energi som går till spillo om man har celler med ungefär samma hälsa.

De har också möjligheten att "stänga av" och helt avaktivera och frikoppla celler som har problem, vilket sker mer eller mindre automatiskt vad jag förstår.

Man kan absolut spekulera i hur de kommer designa batterier av denna storlek i framtiden men idag är det inte lönsamt att reparera enstaka celler av flera anledningar. Det är inte alls mekaniskt lätt att byta celler utan dagens batterier är tight integrerade med kylning/värmning, brandskydd och annat och det tar timmar att bara komma åt en cell, och frågan är om det ens är möjligt att "sätta ihop" det igen efteråt och nå upp till kraven på säkerhet. Och utvecklingen går inte åt hållet att göra det lättare eller ens möjligt utan tvärtom mot att cellerna blir mer integrerade, ibland till och med en del av den bärande konstruktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo fast det är ju bara en aspekt ändå. Försäkringsbolaget är ju inte bara ansvarig att ersätta din bil om du krockar utan också den du krockar med, eventuella skador på annans egendom, stämningar för invaliditet, skador, och så vidare. Men absolut borde inköpspriset avspeglas mer i försäkringskostnaden, än mer så när det gäller begagnade bilar. Varför ska en fem år gammal bil kosta lika mycket att försäkra som en ny av samma modell? En ny bil kan de ju behöva ersätta med en ny bil medan en begagnad förstår bara kommer att ersättas med bråkdelen av värdet för en ny bil.

"Problemet" är ju bara att en fem år gammal bil kostar exakt lika mycket att krocklaga som en ny bil, om du inte har en totalskada vilket är relativt ovanligt. Sedan har du också andra saker som påverkar, en ny bil kanske ägs av en ägare som är försiktigare/mindre olycksbenägen med sin bil, tänk en 20 år gammal BMW M3 ägd av en 19-årig bilburen ungdom, jämfört med en M3P som körs av en 60-årig gentleman.

Det finns skillnader i andra typer av fordonsförsäkringar, en båtförsäkring är t.ex. mera en sakförsäkring. Där bestämmer du ett värde på din båt, sedan blir du bara ersatt upp till detta värde alternativt vad den blir värderad till vid en skada. Så det är upp till dig som båtägare att ha din båt försäkrad för "rätt värde" och i rätt omfattning.

Permalänk
Medlem

I framtiden blir det bara Johnny cabs och civilia personer kommer vara förbjudna att äga en egen bil.

Vadå, min gissning är precis lika bra men att det blir 1.5 miljarder elbilar är vi överens om att det kommer inte att ske

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunde:

"Problemet" är ju bara att en fem år gammal bil kostar exakt lika mycket att krocklaga som en ny bil, om du inte har en totalskada vilket är relativt ovanligt.

Samtidigt blir ju bilen värd mindre hela tiden så maxbeloppet försäkringsbolaget kan behöva stå för (för den bilen alltså, skador på andra bilar, personer och liknande är ju samma oavsett), går ju stadigt nedåt. Köper du en ny bil för en halv miljon så kan försäkringsbolaget behöva stå för en helt ny bil också för en halv miljon det första året eller så, beroende på hur långt man kör och villkoren för den specifika försäkringen. Men när bilen är två eller tre år är den inte värd en halv miljon längre och således kommer maxersättningen de kan behöva stå för för den bilen att gå ner precis lika mycket som värdet på den. Man byter inte en motor för 150K på en bil som är värd 100K utan då löser försäkringsbolaget ut den för 100K.

Citat:

Sedan har du också andra saker som påverkar, en ny bil kanske ägs av en ägare som är försiktigare/mindre olycksbenägen med sin bil, tänk en 20 år gammal BMW M3 ägd av en 19-årig bilburen ungdom, jämfört med en M3P som körs av en 60-årig gentleman.

Jo men det är ju redan aspekter de tar med i försäkringskostnaden. En ung oerfaren förare får betala rätt mycket mer än en äldre, någon som har varit vållande i någon form av incident den senaste tiden får betala mer än en "skadefri" person, en "busbil" kostar redan mer att försäkra än en mer sansad, baserat på statistik, och så vidare. Rent logiskt känns det ju som en BMW M3 borde vara dyrare att försäkra än en Tesla Model 3 P exempelvis, trots liknande prestanda, då M3 är mer av en "busbil". Om det inte är så är det väl för att försäkringsbolagen har sett att Model 3 är lika "olycksbenägen" som M3.

Riskanalys är ju ganska komplicerat men på en hög nivå får man ju lägga samma riskerna över vad som kan inträffa, hur sannolikt det är, och konsekvensen av att det inträffar.

Risken för en tjugo år gammal M3 kanske inte ligger så mycket i värdet på den bilen, även om det inte är oväsentligt, utan mer i vad en person kan orsaka för skador på andra med den bilen. Medan för en ny M3 är det en rätt stor kostnadspost att ersätta själva bilen utöver allt det andra, vilket borde göra den rätt mycket dyrare att försäkra. En Model 3 P är väl ändå en del billigare än en M3 dock så den borde vara billigare på grund av det, om allt annat är samma, är den inte det så måste vi dra slutsatsen att allt annat inte är samma utan Model 3-förare kostar försäkringsbolagen ungefär vad M3-förare kostar dem trots att de inte kan behöva betala lika mycket för själva bilen.

Men jag har ingen insikt i hur deras beräkningar eller deras statistik ser ut så jag lägger mig inte i prissättningen mellan olika nya bilar. Däremot tycker jag fortfarande att skillnaden i potentiell kostnad mellan en ny bil och en äldre borde avspeglas mer i försäkringspremien. Om den kalkylerade kostnaden för annans egendom, personskador och så, är X och kostnaden för att ersätta själva bilen är Y så borde en minskning av Y med 50% eller 75% innebära en minskning av premien, men ofta är det inte alls så. Det skulle kunna vara så att X ökar lika mycket som Y minskar, men det känns inte sannolikt, speciellt inte då man redan tar höjd för skillnader i vana, ålder, bostadsområde och liknande.

Citat:

Det finns skillnader i andra typer av fordonsförsäkringar, en båtförsäkring är t.ex. mera en sakförsäkring. Där bestämmer du ett värde på din båt, sedan blir du bara ersatt upp till detta värde alternativt vad den blir värderad till vid en skada. Så det är upp till dig som båtägare att ha din båt försäkrad för "rätt värde" och i rätt omfattning.

Jo så är det förstås. Men man får ju inte ersättning för mer än vad egendomen är värd oavsett vad man har satt för försäkringsvärde.

Permalänk
Medlem

Det här lär ju innebära ett snabbt slut för utveckling av ICE-fordon i många läger: https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/miljo-och-teknik/klart-eu-forbjuder-nya-bensinbilar-och-dieselbilar-2035/

Permalänk

Jag har en elbil och en bensinare. Elbilen är en Polestar 2, 2021 och bensinaren är en Chevrolet Silverado 2019 med V8. Båda har ju sina absoluta fördelar. Jag kan omöjligt bestämma mig för vilken som är bäst för de är så olika.

Polaren får ju ta mängd-resorna så klart, då den är mer ekonomisk att åka med. Skall jag åka småvägar är det ju absolut roligast medan Chevan är får rulla när vi är fler än fem eller mycket packning skall med.

Jag ägnar dock mer tid att tanka Chevan (två tankningar i månaden cirka) än vad jag ägnar att ladda elbilen. Det tar inte många sekunder att plugga in handsken ett par ggr i veckan, sen laddas den när jag sover. De gånger jag har laddat hemifrån har det oftast varit på långsamladdare på hotell och då blir det ju samma sak. Laddning medan man sover.

När det är dags att byta elbilen, blir det mot en ny elbil. Förmodligen samma sak med pickupen, men då kanske det blir en Suburban i stället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnabelostSWE:

Jag har en elbil och en bensinare. Elbilen är en Polestar 2, 2021 och bensinaren är en Chevrolet Silverado 2019 med V8. Båda har ju sina absoluta fördelar. Jag kan omöjligt bestämma mig för vilken som är bäst för de är så olika.

Polaren får ju ta mängd-resorna så klart, då den är mer ekonomisk att åka med. Skall jag åka småvägar är det ju absolut roligast medan Chevan är får rulla när vi är fler än fem eller mycket packning skall med.

Jag ägnar dock mer tid att tanka Chevan (två tankningar i månaden cirka) än vad jag ägnar att ladda elbilen. Det tar inte många sekunder att plugga in handsken ett par ggr i veckan, sen laddas den när jag sover. De gånger jag har laddat hemifrån har det oftast varit på långsamladdare på hotell och då blir det ju samma sak. Laddning medan man sover.

När det är dags att byta elbilen, blir det mot en ny elbil. Förmodligen samma sak med pickupen, men då kanske det blir en Suburban i stället.

Att de bilarna är olika har ju ganska lite med vilken typ av bränsle de använder.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

En stor fördel med min bränslebil är att den kan tankas på endast en minut på massor av stationer som finns överallt.
En stor nackdel med elbilen är att jag inte har någonstans att ladda den.

Det där kommer dock förändras snabbare än du tror, tjänar inte mackarna pengar läggs de ned.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det där kommer dock förändras snabbare än du tror, tjänar inte mackarna pengar läggs de ned.

Verkar gå trögt av det jag sett

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det där kommer dock förändras snabbare än du tror, tjänar inte mackarna pengar läggs de ned.

Det innebär ju inte slutet för ICE bilar 2035, det kommer ju finnas massor av begagnade som även dom behöver tanka.
Men det positiva med beslutet är ju att utvecklingen kommer att koncentreras mer på elbilar vilket gör att vi förhoppningsvis kommer se en enorm utveckling där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Verkar gå trögt av det jag sett

Klart det går långsamt nu med så många år kvar, men vi kommer snart vara där och då kommer det blir svårare att tanka sin ICE-bil.
Det kommer inte finnas utrymme för en mack eller flera mackar med fossilt drivmedel i varje liten ort.
Kommer säkerligen finnas kvar en mack med fossilt drivmedel i varje större samhälle.
När konkurrensen försvinner kan vi räkna med rejält mycket högre priser.

Anledningen till att elbilarna väldigt långsamt är ju att det finns en mack i närheten överallt, men vändningen kommer komma och då kommer det gå väldigt snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Det innebär ju inte slutet för ICE bilar 2035, det kommer ju finnas massor av begagnade som även dom behöver tanka.
Men det positiva med beslutet är ju att utvecklingen kommer att koncentreras mer på elbilar vilket gör att vi förhoppningsvis kommer se en enorm utveckling där.

Frågan är väl om det kommer vara värt att tanka när drivmedelspriserna ökar rejält, det du ser idag är ingenting jämfört mot vad som kommer.
Det är stenhård konkurrens idag mellan mackarna, hur tror du det kommer se ut när det bara finns en mack som säljer drivmedel till ICE-bilar inom 5-10 mils radie?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

De har också möjligheten att "stänga av" och helt avaktivera och frikoppla celler som har problem, vilket sker mer eller mindre automatiskt vad jag förstår.

Man kan absolut spekulera i hur de kommer designa batterier av denna storlek i framtiden men idag är det inte lönsamt att reparera enstaka celler av flera anledningar. Det är inte alls mekaniskt lätt att byta celler utan dagens batterier är tight integrerade med kylning/värmning, brandskydd och annat och det tar timmar att bara komma åt en cell, och frågan är om det ens är möjligt att "sätta ihop" det igen efteråt och nå upp till kraven på säkerhet. Och utvecklingen går inte åt hållet att göra det lättare eller ens möjligt utan tvärtom mot att cellerna blir mer integrerade, ibland till och med en del av den bärande konstruktionen.

Vad jag vet så finns det ingen som kan frikoppla individuella celler. Celler är i princip alltid fast kopplade till nästa, via busbars eller liknande. Att ha relä mellan är inte riktigt realistiskt idag. Så kallade smart celler är på ingång men vad jag vet har ingen kommit dit än.

Beroende på cellkonfiguration kan detta också vara allt från väldigt dåligt till helt omöjligt. Om vi tar konfigurationen 4s2p som jag vet att åtminstone finns i vissa bilar, dvs varje modul av celler sitter 4 i serie och 2 i paralellel så skulle kapaciteten i hela batteriet halveras om kopplade bort en cell.

Vad jag har sett så är det olika från oem till oem det här med att byta enskilda celler. Men det verkar som om branschen är på väg mot att batterier blir sealed for life. Vilket I min mening är en bra grej. De batterier jag har öppnat och stängt är oerhört svåra att få täta igen. Dessutom minskar man vikten ganska markant totalt på fordonet med ett totalt integrerat batteri.

De batterier jag jobbar med så byter man k te individuella celler men däremot kan man byta hela moduler

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oppna:

Vad jag vet så finns det ingen som kan frikoppla individuella celler. Celler är i princip alltid fast kopplade till nästa, via busbars eller liknande. Att ha relä mellan är inte riktigt realistiskt idag. Så kallade smart celler är på ingång men vad jag vet har ingen kommit dit än.

Beroende på cellkonfiguration kan detta också vara allt från väldigt dåligt till helt omöjligt. Om vi tar konfigurationen 4s2p som jag vet att åtminstone finns i vissa bilar, dvs varje modul av celler sitter 4 i serie och 2 i paralellel så skulle kapaciteten i hela batteriet halveras om kopplade bort en cell.

Vad jag har sett så är det olika från oem till oem det här med att byta enskilda celler. Men det verkar som om branschen är på väg mot att batterier blir sealed for life. Vilket I min mening är en bra grej. De batterier jag har öppnat och stängt är oerhört svåra att få täta igen. Dessutom minskar man vikten ganska markant totalt på fordonet med ett totalt integrerat batteri.

De batterier jag jobbar med så byter man k te individuella celler men däremot kan man byta hela moduler

Jag tänkte nog moduler när jag sa celler.

Det är nog bra att slippa öppna batterierna, men då får man ju antingen se till att kvaliteten är på topp alltid eller så får man se till att automatisk avkoppling av de moduler (eller celler) som fallerar funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Frågan är väl om det kommer vara värt att tanka när drivmedelspriserna ökar rejält, det du ser idag är ingenting jämfört mot vad som kommer.
Det är stenhård konkurrens idag mellan mackarna, hur tror du det kommer se ut när det bara finns en mack som säljer drivmedel till ICE-bilar inom 5-10 mils radie?

Visst kommer priserna säkert gå upp, men att mackarna skulle lägga ner på löpande band händer inte närmsta 20 åren, tror jag.
Förhoppningen är väl att många av dagens mackar kommer antingen konvertera helt eller delvis till laddning av elfordon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Visst kommer priserna säkert gå upp, men att mackarna skulle lägga ner på löpande band händer inte närmsta 20 åren, tror jag.
Förhoppningen är väl att många av dagens mackar kommer antingen konvertera helt eller delvis till laddning av elfordon.

Allt beror på hur fort svenska folket ställer om, köper man bil idag tittar nog många på en ren elbil, de som inte gör det kommer troligtvis få se dalande andrahandsvärde när elbilarna kommer ut på andrahandsmarknaden ordentligt.
Elbilarna kommer inte alltid var så dyra som idag utan kommer att komma ner i pris, det krävs inte längre en hel armé av ingenjörer och konsulter för att ta fram en motor, elmotorer är väldigt enkla konstruktioner jämfört med förbränningsmotorer som är väldigt komplicerade.

Permalänk
Medlem

Kör en bensinare och kommer så att göra i många år till av den enkla anledningen att det bara tar några minuter att tanka samt att jag kan serva bilen själv och även utföra vissa reparationer om något skulle börja fela. Drivmedel, parkering, försäkring, årsservice (görs av mig), servicebuffert, däckbuffert, besiktning samt skatt kostar mig endast 2000 kr/mån.