AMD Ryzen 9 7950X3D – mer cache för mer cash

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Jag fick uppfattningen att det är hög latency just nu för att alla cores används.
Och då antog jag att en fix var påväg. Som egentligen borde vara klar innan release.
Kanske hörde fel?

Ja, så är det ju om man använder alla kärnor.

Min kommentar är baserad på vad jag såg Steve på GN prata om, dvs just hur viktigt det var för spelprestanda att man faktiskt installerar den nya chipset drivrutinen som släpptes just för detta ändamål, där det finns en ny komponent som verkar göra något i stil med att aktivera "game mode" vid behov.

Det slår väl dock säkert fel ibland, men verkar ju huvudsakligen fungera? Och går säkert att optimera vidare hur det där funkar.
På det hela taget verkar väl 7800X3D enklare och bättre i det avseendet, eftersom den inte har det bekymret.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Är ju bästa CPUn som finns i nuläget, borde ha fått "Toppklass" som utmärkelse. Den kräver mindre energi för samma prestanda, toppar de flesta spel, och går svalt

Alla bilder är från Techpowerup, personligen håller jag dem lika högre än Sweclockers då de utför avsevärt fler tester.

Även Leo var väldigt imponerad.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Ska dom inte släppas idag? Sitter och väntar här!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segafreakone:

Ska dom inte släppas idag? Sitter och väntar här!

Brukar vara 15:00

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Brukar vara 15:00

Mvh

Hehe ändå sitter du här och väntar? xD
Blir nog ändå att jag går 7800X3D men kul att se vad butiker har för priser och tillgång!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

Är ju bästa CPUn som finns i nuläget, borde ha fått "Toppklass" som utmärkelse. Den kräver mindre energi för samma prestanda, toppar de flesta spel, och går svalt

Alla bilder är från Techpowerup, personligen håller jag dem lika högre än Sweclockers då de utför avsevärt fler tester.

https://tpucdn.com/review/amd-ryzen-9-7950x3d/images/relative-performance-games-38410-2160.png

https://tpucdn.com/review/amd-ryzen-9-7950x3d/images/power-games-compare.png

https://tpucdn.com/review/amd-ryzen-9-7950x3d/images/cpu-temperature-gaming.png

Även Leo var väldigt imponerad.

https://youtu.be/qy5anB-qkoI

Mvh

13900k 87c i gaming? Hur satan då.
Aha de använder en u14s. Typ en h212 fast 140mm

Vore trevligt med prestandatest vid samma watt och/eller klockfrekvens också. Med ett 4090.

Permalänk
Medlem

Det är rätt ointressant med spel där alla nya prollar får 200fps+. Jag skulle vilja se tester på dom riktiga system-dräparna.

MSFS är en sådan och där verkar denna 7950X3D vara riktigt bra.

Witcher 3 RT, torget i Novigrad, ett ställe som normalt sett kräver frame generation, hur presterar 7950X3D där? Det vore intressant att veta. Liksom som jag skrev tidigare, RT i hogwarts.

Det man är lite rädd för är att detta inte är generell råstyrka med den stora cachen, det kan komma ett CPU/Minnesbandbredd-krävande spel i morgon som inte kan använda cachen. Det kan vi inte veta så mycket om, men för att förstå det bättre borde man testa de allra tyngsta spelen som finns att tillgå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Alla bilder är från Techpowerup, personligen håller jag dem lika högre än Sweclockers då de utför avsevärt fler tester.

Jo, jag har också börjat göra det. När jag skall jämföra prestanda brukade jag alltid innan googla på "sweclockers 3900x", etc. Men det har ändrats till techpowerup. Inte reflekterat över det förrän nu.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Men, själva produkten är ju ”bra”. Kanske inte alltid bäst eller ”topp”.

Den är inte bra, den har inget Use-case. Aldrig kan den rekommenderas till någon. Det finns processorer som inte är bäst men har en USP i något läge.

Permalänk
Medlem

Ser ju trevlig ut denna. Påminner mig ännu en gång om att det börjar bli dags att få tag på en 5800X3D till min burk, ganska skapligt upplyft för mitt system. 🙂

Gissar att 7800X3D är den mer intressanta CPUn sett till värdet i förhållande till spelprestandan. Synd att de inte öppnar med att släppa den, men jag gissar att den kommer prestera väldigt lika i framförallt spel och kosta mindre så det blir väl lite som att skjuta sig själva i foten av AMD om de gjort så.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Men, själva produkten är ju ”bra”. Kanske inte alltid bäst eller ”topp”.

Tycker inte det, finns inget scenario där den är ett bra val.

Permalänk
Medlem

Alla dessa medelvärden... FPS, börjar bli ointressant. Frametimes, längst under 10s spelande skulle säga mer. Hursomhelst är ju 1% low på Assasins Creed riktigt imponerande om än enda ljusglimten i dessa tester. Kudos till Sweclockers för energiåtgångstest men siffrorna kan ju lätt tiltas rejält med en BIOS-uppdatering eller en enkel inställningsförändring, scatter hade kanske varit lämpligare eftersom det är svårare med energieffektiviteten ju högre prestandan går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Den är inte bra, den har inget Use-case. Aldrig kan den rekommenderas till någon. Det finns processorer som inte är bäst men har en USP i något läge.

Skrivet av Mordekai:

Tycker inte det, finns inget scenario där den är ett bra val.

Alla tycker vi olika, men jag tycker topp-prestanda (eller nära på iaf) i både spel och produktivitet till halva effektförbrukningen mot konkurrerande i9 är bra. Om det är någon som vill ha bästa spel-CPU och behöver fler kärnor än kommande 7800X3Ds 8 (om du gör mer än bara spelar på datorn) så är det här en solklar rekommendation om du frågat mig

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Sweclockers inte "hade tid" att testa Arc med vettiga drivers kan ett tips från mig vara att skippa 4K-speltester för CPU:er.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av superapan:

Med tanke på att Sweclockers inte "hade tid" att testa Arc med vettiga drivers kan ett tips från mig vara att skippa 4K-speltester för CPU:er.

Det är lite skillnad på att testa 5 spel i en viss upplösning och att göra om alla tester från början men men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Alla tycker vi olika, men jag tycker topp-prestanda (eller nära på iaf) i både spel och produktivitet till halva effektförbrukningen mot konkurrerande i9 är bra. Om det är någon som vill ha bästa spel-CPU och behöver fler kärnor än kommande 7800X3Ds 8 (om du gör mer än bara spelar på datorn) så är det här en solklar rekommendation om du frågat mig

Den är ju bevisligen sämre oavsett vad du gör än intel i9 13900KS som kostar lika mycket, max effektuttag har inget med energiförbrukning att göra. Intel 13th gen har betydligt större "dynamiskt omfång" på effektuttaget än AMDs senaste alster.

Permalänk

Alltså en processor där endast hälften av kärnorna drar nytta av den funktion som är hela dess existensberättigande, dessutom krävs en hel del meck från slutanvändaren själv för att få komponenten att fungera som förväntat. Hela konstruktionen känns ju lite som Frankensteins monster. Luktar lite flopp tycker jag personligen, osar inte direkt "väldesignad produkt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edinovitj:

Alltså en processor där endast hälften av kärnorna drar nytta av den funktion som är hela dess existensberättigande, dessutom krävs en hel del meck från slutanvändaren själv för att få komponenten att fungera som förväntat. Hela konstruktionen känns ju lite som Frankensteins monster. Luktar lite flopp tycker jag personligen, osar inte direkt "väldesignad produkt".

Målgruppen känns rätt nischad. Själv kör jag dual OS - en för spel/casual och en för jobb (utveckling, vms etc). Det hade kunnat bli en fin hybridlösning förutsatt att det inte blir meck så man får aktivera/inaktivera ccd manuellt för att det ska fungera som bäst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem

Nu efter sådana resultat på 4K spelandet kan jag lätt konstatera att jag behålla min nuvarande 5800x3D.
Ingenting på horisonten som stör.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Den är ju bevisligen sämre oavsett vad du gör än intel i9 13900KS som kostar lika mycket, max effektuttag har inget med energiförbrukning att göra. Intel 13th gen har betydligt större "dynamiskt omfång" på effektuttaget än AMDs senaste alster.

7950X3D är snabbare än 13900KS i Blender (från HWU). Samtidigt som den har mycket lägre energiförbrukning (HWU). 7950X3D är minst lika snabb som en 13900KS i en större svit av testade spel (HWU).

Absolut finns det fall där en Intel är snabbare (framförallt om man bara läser Swecs test), men sett överlag så verkar 7950X3D vara ytterst kompetent, speciellt när man väger in effekten. Jag förstår inte riktigt var du får din negativitet ifrån? Eller hade du förväntat dig att de skulle krossa Intel totalt bara av att lägga till lite cache till befintliga Zen 4?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Hur många lusentappar billigare tror vi att 7800X3D blir då? 🤔

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det är rätt ointressant med spel där alla nya prollar får 200fps+. Jag skulle vilja se tester på dom riktiga system-dräparna.

MSFS är en sådan och där verkar denna 7950X3D vara riktigt bra.

Witcher 3 RT, torget i Novigrad, ett ställe som normalt sett kräver frame generation, hur presterar 7950X3D där? Det vore intressant att veta. Liksom som jag skrev tidigare, RT i hogwarts.

Det man är lite rädd för är att detta inte är generell råstyrka med den stora cachen, det kan komma ett CPU/Minnesbandbredd-krävande spel i morgon som inte kan använda cachen. Det kan vi inte veta så mycket om, men för att förstå det bättre borde man testa de allra tyngsta spelen som finns att tillgå.

Kan bara hålla med! Exakt de här spelen jag skulle vilja se mer tester i!

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Hur många lusentappar billigare tror vi att 7800X3D blir då? 🤔

Runt 5900 kr kommer den kosta.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fenrisulvfan:

En "jack of all trades, master of none" till priset av en "master of all".

Ptja, det är ju en åsikt man kan ha, men för en person som köpte en tio-kärnors i9-7900X för 10 papp när den var hyfsat ny så är den här ändå inte så dum ur pris/prestandasynvinkel, särskilt mtp inflationen vi haft senaste året.

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag trodde den skulle prestera bättre i spel än så här. Känns ganska så meh i slutändan med tanke på priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

7950X3D är snabbare än 13900KS i Blender (från HWU). Samtidigt som den har mycket lägre energiförbrukning (HWU). 7950X3D är minst lika snabb som en 13900KS i en större svit av testade spel (HWU).

Absolut finns det fall där en Intel är snabbare (framförallt om man bara läser Swecs test), men sett överlag så verkar 7950X3D vara ytterst kompetent, speciellt när man väger in effekten. Jag förstår inte riktigt var du får din negativitet ifrån? Eller hade du förväntat dig att de skulle krossa Intel totalt bara av att lägga till lite cache till befintliga Zen 4?

Hardware Unboxed lyckas alltid få ut mer av sina AMD-proppar relativt andra publikationer, ingen annan kan återskapa Hardware Unboxeds testresultat. Processorn riktar sig till gamers, energiförbrukning och momentanlast är två helt olika saker. Energieffektivitet påverkas enormt av enkla BIOS-inställningar och defaults i moderkort. Det negativa är priset och att den i flera tester är sämre än 7950X.

Blender, kom igen, vem sitter och renderar (så mycket att det spelar roll) i blender på sin desktop-cpu? Det skulle i så fall vara extremt korkat att köpa 7950X3D.
https://www.pugetsystems.com/solutions/3d-design-workstations...

Igen, får du din info från HWU förstår jag att du tycker att AMD släpper bra grejer.

Ett enda test? Som är helt idiotiskt? Hade du valt Assasins Creed i denna recension hade det i alla fall varit en potentiell verklighet, dvs att man spelar det spelet så mycket att det påverkar valet av CPU.

Jag står fast vid att 7950X3D aldrig är ett vettigt processorval. Inte ens om man redan äger ett AM5-moderkort, då är AMDs övriga processorer ett bättre val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Hardware Unboxed lyckas alltid få ut mer av sina AMD-proppar relativt andra publikationer, ingen annan kan återskapa Hardware Unboxeds testresultat. Processorn riktar sig till gamers, energiförbrukning och momentanlast är två helt olika saker. Energieffektivitet påverkas enormt av enkla BIOS-inställningar och defaults i moderkort. Det negativa är priset och att den i flera tester är sämre än 7950X.

Blender, kom igen, vem sitter och renderar (så mycket att det spelar roll) i blender på sin desktop-cpu? Det skulle i så fall vara extremt korkat att köpa 7950X3D.
https://www.pugetsystems.com/solutions/3d-design-workstations...

Igen, får du din info från HWU förstår jag att du tycker att AMD släpper bra grejer.

Ett enda test? Som är helt idiotiskt? Hade du valt Assasins Creed i denna recension hade det i alla fall varit en potentiell verklighet, dvs att man spelar det spelet så mycket att det påverkar valet av CPU.

Jag står fast vid att 7950X3D aldrig är ett vettigt processorval. Inte ens om man redan äger ett AM5-moderkort, då är AMDs övriga processorer ett bättre val.

Finns många andra exempel där 7950X3D presterar bra. Både TechPowerUp, TomsHardware, KitGuru och AnandTech ger den bra betyg i sina tester. Men visst var sur du

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Toppklass på Intel under åren med quads och ökning på ipc med 5-10%.Men AMD här
som är bäst på spel nu och i toppen förövrigt får inte toppklass eller utmärkt. Antar ni vill ändra på saker som till med börja med slutet först här.

Så förklara varför Intel 7700k fick toppklass?När inte ens AMD här får utmärkt prudukt.
Blir väl toppklass på 7800x3d och inget fel eller problem uppdagas. Det blir ju också konstigt när ni sätter dessa så lågt.

https://www.sweclockers.com/test/23087-intel-core-i7-7700k-oc...

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD73:

Toppklass på Intel under åren med quads och ökning på ipc med 5-10%.Men AMD här
som är bäst på spel nu och i toppen förövrigt får inte toppklass eller utmärkt. Antar ni vill ändra på saker som till med börja med slutet först här.

Så förklara varför Intel 7700k fick toppklass?När inte ens AMD här får utmärkt prudukt.
Blir väl toppklass på 7800x3d och inget fel eller problem uppdagas. Det blir ju också konstigt när ni sätter dessa så lågt.

https://www.sweclockers.com/test/23087-intel-core-i7-7700k-oc...

Kan ju vara pga dåliga drivrutiner samt otroligt högt pris. Jag gissar 7800x3d får utmärkt/toppklass dock

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Paul från Paul's Hardware säger i inledningen av sin utmärkta recension att detta är världens snabbaste processor för spel Det är sannerligen en fantastisk tid för dem som har valt att satsa på AM5 plattformen.

Det kommer flera generationer framåt med nya CPUer som grädde på moset, blir en långlivad investering.

Det är märkligt att många andra, välrenommerade recensenter delar ut toppbetyg men hos Sweclockers nådde den inte Toppklass.

Samtidigt fick 13900K Toppklass med sin vansinniga energiförbrukning: https://www.sweclockers.com/test/35066-intel-core-i9-13900k-r...

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED