Problem att bränna DVD Dual Layer

Permalänk

Problem att bränna DVD Dual Layer

Jag har byggt en film på 2 timmar 58 minuter. 6,17 GB.
Jag har DVD+R DL 8+ skivor.
Har provat med 2 olika brännare som stödjer DL.
Använt program Burnova och Any MP4 DVD Creator.
Jag har köpt båda programmen.
Men när bränningen kommer till 97 % så händer det inget den bara står still
och tickar på mätaren rör sig inte.
Man ser att programmet går.
Jag har väntat flera timmar men det händer inget.
Hur skall jag kunna bränna filmen på skivan ?
Jag har säkert förstört 20 DL skivor nu.
Skivorna ligger på 8,5 GB och filmen är 6,17 GB så det skall
ju inte vara några problem.
Hoppas att någon kan hjälpa mig så fort som möjligt.
Vänliga hälsningar
Micke.

Rubrik förtydligad. // MOD
Permalänk
Bildexpert

Försöker du bränna skivorna med ren data eller försöker du göra en uppspelningsbar DVD-film?

Om förstnämnda är det något allvarligt fel på din brännare, skivor eller mjukvara. Om sistnämnda kan det handla om en stor rad olika faktorer. Det jag ändå reagerar på är om allt bara ”står stilla”, för då tänker jag att codecsen inte lirar som de ska eller att filmen är ”out of spec”.

Vad har originalfilen för codec, upplösning och bildfrekvens?

Permalänk
Rekordmedlem

Jag kollade på de programmen och såg inget om att de hade funktioner för dvd authoring där du kan sätta punkten för lagerbyte.
Jag vet inte hur du gjort där men det är nått som ska göras om du ska bränna en 2 lagrig videodvd.
Men varför vill du bränna video dvd idag ? Det är nog dags att uppdatera till modernare format så varför hålla kvar i ett utgånget format ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hej tack för svar.
På vänster sida står det skivtyp där man kan ändra vilken
skivtyp man vill ha.
Där har jag valt DVD9.
Vad menar du nu ?
Hur skall man då lägga filmen på.
Jag har byggt filmen och skall skicka den till några
vänner som present.
Micke

Permalänk

Filmen jag har byggt är format MP4.
Jag har provat 2 olika brännare det blir samma sak.
Om jag bränner en vanlig DVD+R skiva så går det perfekt.
Men inte på DL skiva.

Permalänk
Skrivet av Mickeolsson:

Hej tack för svar.
På vänster sida står det skivtyp där man kan ändra vilken
skivtyp man vill ha.
Där har jag valt DVD9.
Vad menar du nu ?
Hur skall man då lägga filmen på.
Jag har byggt filmen och skall skicka den till några
vänner som present.
Micke

Du köper ett par typ 8-16gb minnen av erkänt märke de kostar ju typ inte mer än kaffepengar idag...

Tippar att du troligen gav mer för dvd skivorna...

Dvd är utdött och jag känner ingen som har en fungerande dvd läsare längre t.ex.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag gissar att felet är omkodningen och storlek. Du verkar köra program som gör allt i ett?

När programmet konverterar en mp4 på 6.17GB så är chansen väldigt stor att mpeg2 filen (dvd) blir större och således inte får plats på skivan.

Testa att koda om din mp4-fil till mpeg2 manuellt och se hur stor filen blir.

Permalänk
Sötast

Ledsen att jag inte kan hjälpa dig med just bränningen.
Har inte bränt en skiva på säkert 15 år och har ingen vidare koll på mjukvaror och liknande längre.

Usb-minnen är nog det lättaste mer "modernt" vis att överföra filer manuellt. Då drar man bara över filen och ger bort minnet, i princip.

Om det skulle vara av glädje för dig så kan jag däremot kostnadsfritt erbjuda onlinelagring för dig för filmen.

Om det är av intresse så får du en länk av mig där du laddar upp filen, sedan får du en länk tillbaka av mig med var man kan hitta den, sedan skickar du länken till de som vill ha den. Servern är uppe över 99% av året.

Garanterat det billigaste, snabbaste och lättaste sättet att dela den på, såvida dina mottagare har möjlighet att trycka på en länk.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mickeolsson:

Filmen jag har byggt är format MP4.
Jag har provat 2 olika brännare det blir samma sak.
Om jag bränner en vanlig DVD+R skiva så går det perfekt.
Men inte på DL skiva.

Då är det inte en dvd videoskiva det handlar om ? Mp4 är inget som har med dvd video att göra utan där använder man mpeg 2 med en maximal bitrate på 8 Mbit till videon och så finns det 2 Mbit för audio, den totala bandbredden får aldrig överskrida 10 Mbit/s

Har du gjort filmen i mp4 fornmat så är den inte dvd videokompatibel och skivan ska brännas som en data dvd och den kommer inte att gå att spela upp i en dvd videospelare men möjligen i en mediaspelare som kan läsa dvd skivor.

Vad är det egentligen du försöker bränna, hur ser mapp och filstrukturen ut, känner du igen ifo, vob, video_ts och audio_ts ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid ladda upp filmen på Youtube och ge länken till dina bekanta.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Du köper ett par typ 8-16gb minnen av erkänt märke de kostar ju typ inte mer än kaffepengar idag...

Tippar att du troligen gav mer för dvd skivorna...

Dvd är utdött och jag känner ingen som har en fungerande dvd läsare längre t.ex.

Allt ovan är helt sant, men samtidigt känner jag flera personer som inte skulle kunna spela upp filmer från USB, tveksamt om deras TV har det exempelvis - däremot kan de spela upp DVD.

==

Jag är inte bekant med programmen trådstartaren använder (annat än att jag hört om dem), men när jag gör DVDer brukar jag använda exempelvis https://www.videohelp.com/software/AVStoDVD för att få en mapp med DVDn på hårddisken. Därefter ser jag med videospelaren VLC om det blev bra. Det går även att se om mappen har rimlig storlek (en bit under 8GB tycker jag är lagom för DL)
Detta bränner jag sedan med Imgburn https://download.imgburn.com/SetupImgBurn_2.5.8.0.exe i 4x hastighet (för DL).

Som andra varit inne på, blir mpeg2-filerna (i mappen VIDEO_TS) tillsammans för stora för skivan? Att det hela tiden blir fel på samma ställe tycker jag indikerar att felet inte är på skivorna (även om det för all del kan bli fel på dem också).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Finns ett äldre program, convertXtoDVD. Använde det för många år sedan och fungerade alltid. Hur man får tag i det idag vet jag dock inte... finns nog på internet.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Har inte alla fakta om din MP4 fil mer än att den är närmare 3 timmar och lite över 6 GB i sin nuvarande form.
Men jag tror också att den kan bli för stor när den konverteras.

Du kan räkna på storleken här.
https://toolstud.io/video/filesize.php

Permalänk

Problem att bränna DVD Dual Layer

När man bygger en film vilket är då det bästa format man skall exponera filmen i
om man vill lägga filmen på DVD skiva.
Jag har alltid kört på MP4.
Jag har varit ute på webben och spanat lite om blue ray.
Är det bättre att lägga filmen på blue ray ?
Det står att man kan bränna max 25 GB.
Är det bättre att lägga filmen på Blue Ray istället ?
Om man nu har en film på MP4 i 6,17 GB hur omkodar man filmen då när man skall
bränna den på DVD+R DL skiva ?
Ni får ursäkta mig men jag är inte så teknisk av mig men jag tycker det
är kul att bygga film.
Min film ligger på Youtube men några av mina vänner vill ha den på skiva.
När jag bygger film så andvänder jag Movavi video edtitor 2023.
Mvh
Micke.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mickeolsson:

När man bygger en film vilket är då det bästa format man skall exponera filmen i
om man vill lägga filmen på DVD skiva.
Jag har alltid kört på MP4.
Jag har varit ute på webben och spanat lite om blue ray.
Är det bättre att lägga filmen på blue ray ?
Det står att man kan bränna max 25 GB.
Är det bättre att lägga filmen på Blue Ray istället ?
Om man nu har en film på MP4 i 6,17 GB hur omkodar man filmen då när man skall
bränna den på DVD+R DL skiva ?
Ni får ursäkta mig men jag är inte så teknisk av mig men jag tycker det
är kul att bygga film.
Min film ligger på Youtube men några av mina vänner vill ha den på skiva.
När jag bygger film så andvänder jag Movavi video edtitor 2023.
Mvh
Micke.

Du behöver nog ett program för dvd authoring, det var länge sedan jag höll på med sånt men en sökning på det gav tex dvdstyler som ett gratis alternativ
https://www.dvdstyler.org/en/ men det går att göra i tex Adobe encore
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_DVD_authoring_applica...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.