Släppa Playstation-exklusiva spel på PC ett lyckat drag av Sony

Permalänk
Melding Plague

Släppa Playstation-exklusiva spel på PC ett lyckat drag av Sony

Flera av spelen som tidigare bara fanns på Playstation men nu har kommit till PC har sålt i miljontals exemplar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ge oss Bloodborne för tusan.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Inte ett dugg förvånad.
Inte ens när den släpptes för 3 år sedan kunde PS5'an mäta sig med riktiga speldatorer, och nu är det ju inte ens nära.
Konsollerna håller helt enkelt på med för mycket trixande med framerates, grafik och upplösningar för att kunna göra spelen rättvisa.

Permalänk
Medlem

Bra spel säljer så enkelt är det, det är inget konstigt alls att dom säljer även när dom släpps utanför PS5 marknaden.

Permalänk

Fast ändå mindre än jag trodde. 1-3 miljoner på PC för spel som sålt ca 10-20 miljoner på PlayStation. Om det leder till att färre köper en PlayStation (något jag endast kan spekulera om) så beslutet att släppa spel på PC ingen no brainer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rödskägg d ä:

Fast ändå mindre än jag trodde. 1-3 miljoner på PC för spel som sålt ca 10-20 miljoner på PlayStation. Om det leder till att färre köper en PlayStation (något jag endast kan spekulera om) så beslutet att släppa spel på PC ingen no brainer.

Nej att släppa spel på pc leder inte att nån märkbart antal kommer avstå att köpa playstation utan helt enkelt bara kommer generera mer inkomster.
Många PC gamers köper inte nåb konsol oavsett vad det finns för spel för PC har mycket mer spel och spel med dedikerade spelare.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rödskägg d ä:

Fast ändå mindre än jag trodde. 1-3 miljoner på PC för spel som sålt ca 10-20 miljoner på PlayStation. Om det leder till att färre köper en PlayStation (något jag endast kan spekulera om) så beslutet att släppa spel på PC ingen no brainer.

Alltså, även om jag älskade Horizon Zero Dawn (på PC) så är det ju inget märkvärdigt för en PC-spelare. Medan för en konsolspelare så blir dessa titlar mer av ett dragplåster.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

Alltså, även om jag älskade Horizon Zero Dawn (på PC) så är det ju inget märkvärdigt för en PC-spelare. Medan för en konsolspelare så blir dessa titlar mer av ett dragplåster.

Horizon zero dawn är nog fortfarande mitt favoritspel när det kommer till både visuellt och gameplay ihop.
Med hdr 1000 och qd oled dvs. Med vanlig ips utan hdr så ser det ut som valfritt spel men med de två skillnaderna blev det något magiskt fint.

Edit: Har man spelat spelet utan HDR1000 och QD/OLED och skaffat sig en ny skärm så tycker jag till 100% att man borde ge det en chans till om man är osäker.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Men kunde ha trott att ju fler som får chansen att spela ens spel skulle leda till mer försäljning? *gasp in spanish*

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

Alltså, även om jag älskade Horizon Zero Dawn (på PC) så är det ju inget märkvärdigt för en PC-spelare. Medan för en konsolspelare så blir dessa titlar mer av ett dragplåster.

Är väl inte ett dugg märkvärdigare för en konsolspelare än en pc-spelare. Förutom den tidsmässiga aspekten då; eftersom det var i nån mån gammalt när det väl kom till pc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej att släppa spel på pc leder inte att nån märkbart antal kommer avstå att köpa playstation utan helt enkelt bara kommer generera mer inkomster..

Källa på det?

Med nuvarande strategi, med rätt lång tid mellan releaserna, så minimerar de absolut risken (med baksidan att intresset må ha minskat på pc-sidan, har ju ev. kommit annat som pockar på uppmärksamheten) men om det inte gjorts nån seriös undersökning så är det svårt att veta.

Permalänk

Slutsatsen det var lyckat går ej dra igenom försäljningen.
Företag har insett att Vendor lock-in is the shit. Genom att göra spel ps5 exklusiva så motiverar de fler köpa en PS5 eller behålla den. Jag själv tycker beteendet är skit emot oss konsumenter och är glada att Sony nu även släpper spelen på PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Källa på det?

Med nuvarande strategi, med rätt lång tid mellan releaserna, så minimerar de absolut risken (med baksidan att intresset må ha minskat på pc-sidan, har ju ev. kommit annat som pockar på uppmärksamheten) men om det inte gjorts nån seriös undersökning så är det svårt att veta.

Det är nått man läst gång på gång genom tiderna.
Folk på PC-sidan köper inte en konsol för några få exklusiva spel, iaf inte när det kommer till Playstation och xbox som i det stora hela får samma spel som PC.
Att släppa på PC minskar inte konsolförsäljningen nämvärt, däremot får man sälja mer om man släpper på PC också.
PC är så mycket mer än en "spelmaskin" därför avstår folk konsoler.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Sony släpper fler och flera av sina exklusiva spel på bland annat GOG också. Att de gör det är faktiskt helt ortroligt tycker jag och det är en mycket fin gest mot oss som vill äga våra spel på riktigt. Gillar verkligen Sonys tillvägagångssätt då de inte låser alla sina spel till Steam, som ett annat spelkonsolbolag gör. . . .

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

Sony släpper fler och flera av sina exklusiva spel på bland annat GOG också. Att de gör det är faktiskt helt ortroligt tycker jag och det är en mycket fin gest mot oss som vill äga våra spel på riktigt. Gillar verkligen Sonys tillvägagångssätt då de inte låser alla sina spel till Steam, som ett annat spelkonsolbolag gör. . . .

Fin gest?

Nja, de vill nog bara tjäna mera pengar ska du se. Med det sagt så är det absolut inget dåligt med mer valmöjlighet över hur du väljer att spela spel.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rödskägg d ä:

Fast ändå mindre än jag trodde. 1-3 miljoner på PC för spel som sålt ca 10-20 miljoner på PlayStation. Om det leder till att färre köper en PlayStation (något jag endast kan spekulera om) så beslutet att släppa spel på PC ingen no brainer.

Håller med. Det har varit ett jäkla grinande från PC-spelare från alla håll tycker jag, "konsulexklusivitet sucks!!"
Sen fläskar Sony på några av dom största IP:na till PC, utan några imponerande siffror.

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Det är nått man läst gång på gång genom tiderna.
Folk på PC-sidan köper inte en konsol för några få exklusiva spel, iaf inte när det kommer till Playstation och xbox som i det stora hela får samma spel som PC.
Att släppa på PC minskar inte konsolförsäljningen nämvärt, däremot får man sälja mer om man släpper på PC också.
PC är så mycket mer än en "spelmaskin" därför avstår folk konsoler.

Det stämmer för mig i alla fall. Skulle aldrig köpa en konsol för något spel. Kan säga att jag har köpt alla Playstation spel de har släppt på PC utom ett, Last of Us. Har att göra att jag har sett serien och är rädd att det är exakt samma så har hållit mig borta från den.
Den bästa har varit God of War så kommer 2:an är det 100% att jag köper den med.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Är väl inte ett dugg märkvärdigare för en konsolspelare än en pc-spelare. Förutom den tidsmässiga aspekten då; eftersom det var i nån mån gammalt när det väl kom till pc.

Håller inte med. Om vi tar GTA som exempel, så släpptes det mycket tidigare till konsol. Gick rätt bra på PC sen. Men GTA är ju som vi alla vet ett PC-spel i grunden. Själv spelade jag GTA V på PS3, PS4 och PC. Den release-modellen har nog mest med försäljning att göra. Men man vet att man har en skara PC-fans.

Halo är ett spel som jag aldrig riktigt fattade varför många har som favoritspel från barndomen. Men sedan ägde jag ingen Xbox heller. Jämför Halo med alla PC-varianter som fanns under samma period, så utmärker sig Halo mest för att det var det enda riktigt FPS-spelet på Xbox. PC hade massor.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är nått man läst gång på gång genom tiderna.
Folk på PC-sidan köper inte en konsol för några få exklusiva spel, iaf inte när det kommer till Playstation och xbox som i det stora hela får samma spel som PC.
Att släppa på PC minskar inte konsolförsäljningen nämvärt, däremot får man sälja mer om man släpper på PC också.
PC är så mycket mer än en "spelmaskin" därför avstår folk konsoler.

Va?

Att alla xboxspel kommer på PC och dessutom är mediokra är ju givet men dom exklusiva toppspelen på PS5 är ju självklart konsolens stora dragplåster.

God of war, Horizon, Spiderman, Final Fantasy Ghost of Tsushima och vad nu Sucker punch släpper här näst....

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Håller med. Det har varit ett jäkla grinande från PC-spelare från alla håll tycker jag, "konsulexklusivitet sucks!!"
Sen fläskar Sony på några av dom största IP:na till PC, utan några imponerande siffror.

det är väll inga dåliga siffror och som sagt finns så mycket mer att välja på PC så spelen är imponerande på konsolerna men kanske inte bland alla pc-spelare.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Va?

Att alla xboxspel kommer på PC och dessutom är mediokra är ju givet men dom exklusiva toppspelen på PS5 är ju självklart konsolens stora dragplåster.

God of war, Horizon, Spiderman, Final Fantasy Ghost of Tsushima och vad nu Sucker punch släpper här näst....

Vadå va?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Tror poletten till slut trillade ner för Sony. Det finns en marknad som de inte kommer åt med sina konsoler hur hårt de än försöker. Verkar ju som det fallit väl ut för dem med duglig försäljning.

Klart de tjänar mer på konsolerna. Men poängen är ju att det finns en marknad här de inte borde ignorera och att släppa spelen fördröjt fungerar. Jag kommer utan tvekan skaffa Horizon zero dawn och God of War framöver. Verkar vara bra spel

Vore ju nice om Nintendo kunde göra samma sak. Lär ju inte hända men drömma går ju. 🙄

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Bloodborne when?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är nått man läst gång på gång genom tiderna.
Folk på PC-sidan köper inte en konsol för några få exklusiva spel, iaf inte när det kommer till Playstation och xbox som i det stora hela får samma spel som PC.
Att släppa på PC minskar inte konsolförsäljningen nämvärt, däremot får man sälja mer om man släpper på PC också.
PC är så mycket mer än en "spelmaskin" därför avstår folk konsoler.

Ingen källa alltså.

Bara för att du har läst att endel, kanske t.o.m. många, PC folk inte köper konsol så innebär inte det på något sätt att det potentiellt finns endel andra som avstår köp av konsol pga utbudet numera är mer lika än någonsin.

Du är t.o.m. inne på det själv. "I det stora hela" är en subjektiv bedömning som mkt väl kan ha påverkas av Sonys "PC satsning".

Det faktum att Sony ändå håller tillbaka på PC-släppen vittnar förövrigt om att att de har gjort tillräckligt mkt marknadsundersökning för att inse att det inte är fullt så vattentäta skott mellan de två marknaderna som du vill ge sken om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ingen källa alltså.

Bara för att du har läst att endel, kanske t.o.m. många, PC folk inte köper konsol så innebär inte det på något sätt att det potentiellt finns endel andra som avstår köp av konsol pga utbudet numera är mer lika än någonsin.

Du är t.o.m. inne på det själv. "I det stora hela" är en subjektiv bedömning som mkt väl kan ha påverkas av Sonys "PC satsning".

Det faktum att Sony ändå håller tillbaka på PC-släppen vittnar förövrigt om att att de har gjort tillräckligt mkt marknadsundersökning för att inse att det inte är fullt så vattentäta skott mellan de två marknaderna som du vill ge sken om.

Jag förstår inte vad ditt inlägg har att göra med nått av det jag skrev från början.
Att Sony släpper Playstation spel på PC kommer inte generera att det säljs färre Playstation.
Du ser ju själv antalet sålda spel PC-version jämfört med Playstation version.
tänker du att det skulle/bör vara 50/50? det har jag svårt att tro.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Håller med. Det har varit ett jäkla grinande från PC-spelare från alla håll tycker jag, "konsulexklusivitet sucks!!"
Sen fläskar Sony på några av dom största IP:na till PC, utan några imponerande siffror.

Oftast inte särskilt tekniskt imponerande titlar när de väl kommer till PC och förmodligen har den tänkta målgruppen redan köpt spelet på Playstation. PC-spelare är oftast också väldigt multiplayer-inriktade och det är inte den typen av spel som Playstation portat till PC. Lägg där till att de Playstation-titlar som släppts till PC ofta inte kommit med några extra, FOMO-munvattnande, tillägg som de som redan spelat spelet på Playstation vill punga ut en gång till för.

Ponera att GTA VI enbart kom till Playstation och sedan till PC med lite extra lull lull - det skulle bli helt andra försäljningssiffror.

Och sist men inte minst, Sony och deras fan-base kanske överskattar Playstation-titlarna något ofantligt. De enda Playstation-lir som jag testat när det kom till PC var Death Stranding - maken till tråkigt spel har jag då aldrig varit med om. Visst, produktionsvärdet helt OK, men inte mycket mer - samt Days Gone, återigen bra producerat men oerhört tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag förstår inte vad ditt inlägg har att göra med nått av det jag skrev från början.
Att Sony släpper Playstation spel på PC kommer inte generera att det säljs färre Playstation.

Ja, DU har påstått det fetade flera gånger nu, men du saknar fortfarande något som styrker detta påstående.

Permalänk
Medlem

Om Sony kunde släppa alla deras spel dag 1 på PC så hade jag aldrig behövt köpa en konsol igen. Men PS5 är en fin maskin utan tvekan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ja, DU har påstått det fetade flera gånger nu, men du saknar fortfarande något som styrker detta påstående.

Det kallas livserfarenhet och att kunna räkna ut saker själv. Som sagt det är nått man läst gång på gång genom åren.
Dom som vill ha playstation har redan köpt eftersom spelen oftat inte släpps samtidigt.
En av dom största argumenten konsol-folket har just är priset jämfört med en dator.
Men du kanske ser att 50miljoner köper speldatorer ist om konsolspelen också kom till datorn. Det tror jag inte.

EDIT: se bara hur man sa förr om nedladdning då räknande man 1 nedladdning = 1 missad försäljning, men så är det inte och det insåg man.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Bra då kan man fortsätta hoppas på Horizon 2, God of war 2 och Spider-man 2 till steam.