Nintendo stämmer utvecklarna av Switch-emulatorn Yuzu

Permalänk
Melding Plague

Nintendo stämmer utvecklarna av Switch-emulatorn Yuzu

Nintendo har lämnat in en stämningsansökan mot Tropic Haze LLC som utvecklar Yuzu.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nintendo använder väl själva dessa emulatorer för att köra gamla spel på ny hårdvara. Nintendo Virtual Console och NES Classic

https://emulation.gametechwiki.com/index.php/Canoe

Permalänk
Medlem

Dom kör oftast hårt mot sånt här inte direkt förvånad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nintendo använder väl själva dessa emulatorer för att köra gamla spel på ny hårdvara. Nintendo Virtual Console och NES Classic

https://emulation.gametechwiki.com/index.php/Canoe

Canoe som du länkar till är utvecklat av Nintendo själva så viss skillnad.

Permalänk
Medlem

Det tråkiga är att företag som Nintendo vinner sånt här trots att de inte har någon laglig grund. Via förlikning.

Permalänk

Nintendo är pinsamma, speciellt efter man funnit INES headers i deras """officiella""" roms på Mini Snesen.

Permalänk
Medlem

Jag är faktiskt förvånad att de inte har gjort det tidigare. De brukar försöka stänga ner precis allt som de inte gillar.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Skulle inte bli förvånad om detta handlar om att minimera risken för piratkopiering av kommande spel för deras nästa konsoll, Switch 2 eller vad den nu ska heta.

Det ryktas ju om att den blir bakåtkompatibel enhet och det kan hända att mycket av arkitekturen och mjukvaran återanvänds från Switch, dock med högre upplösning och mer prestanda.

Detta skulle kanske innebära att Yuzu eller Ryujinx emulatorerna inte tar mer än halvår eller ett år eller så på sig, innan de lirar Switch 2 spel. Dessa utvecklare av emulatorer har ju extremt duktiga kodare, så det är egentligen bara en fråga om NÄR Switch 2 spel kan liras på PC, inte OM.

Men som med allt annat inom piratkopiering och emulering, sätter de dit Yuzu och Ryujinx utvecklarna i fängelse, så kommer någon annan ta efter, ändrar namn på emulatorn och allt rullar på som inget har hänt.

Det är så dumt att Nintendo lägger resurser på sånt istället för att satsa sina enorma vinster på att utveckla uppdaterade konsoller i tid.

Hade de släppt en Switch refresh med högre prestanda och 4K stöd (eller åtminstone 60fps i alla spel) för något år sen så hade detta inte behövts. Inte många hade brytt sig om att pirata och lira TOTK på datorn. Spelet är lätt värt 60-70USD. Men inte när det rullar som skräp på en Switch, medans en emulator kan lira det i 4K 60fps, HDR, Gsync osv. Det är närmast skrattretande hur mycket bättre Switch spelen är emulerade.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Skulle inte bli förvånad om detta handlar om att minimera risken för piratkopiering av kommande spel för deras nästa konsoll, Switch 2 eller vad den nu ska heta.

Det ryktas ju om att den blir bakåtkompatibel enhet och det kan hända att mycket av arkitekturen och mjukvaran återanvänds från Switch, dock med högre upplösning och mer prestanda.

Detta skulle kanske innebära att Yuzu eller Ryujinx emulatorerna inte tar mer än halvår eller ett år eller så på sig, innan de lirar Switch 2 spel. Dessa utvecklare av emulatorer har ju extremt duktiga kodare, så det är egentligen bara en fråga om NÄR Switch 2 spel kan liras på PC, inte OM.

Men som med allt annat inom piratkopiering och emulering, sätter de dit Yuzu och Ryujinx utvecklarna i fängelse, så kommer någon annan ta efter, ändrar namn på emulatorn och allt rullar på som inget har hänt.

Det är så dumt att Nintendo lägger resurser på sånt istället för att satsa sina enorma vinster på att utveckla uppdaterade konsoller i tid.

Hade de släppt en Switch refresh med högre prestanda och 4K stöd (eller åtminstone 60fps i alla spel) för något år sen så hade detta inte behövts. Inte många hade brytt sig om att pirata och lira TOTK på datorn. Spelet är lätt värt 60-70USD. Men inte när det rullar som skräp på en Switch, medans en emulator kan lira det i 4K 60fps, HDR, Gsync osv. Det är närmast skrattretande hur mycket bättre Switch spelen är emulerade.

Instämmer- jag är en av dom som köper på min switch sen dumpar och spelar på PC, nästan allt. utom spel som "kräver" online typ animal crossing. switchen är värdelös för många spel som pushar hårdvaran onödigt hårt.

det är lite sjukt när emulering har bättre prestanda än konsolen. innan konsolens död.
Gamecube och Wii var ju jättejobbigt att emulera medans de var aktuella.
PS2 och PS3 är väl fortfarande relativt drygt? ps4 och 5 ska vi inte snacka om än.
Switch, ez pz! LOL

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Instämmer- jag är en av dom som köper på min switch sen dumpar och spelar på PC, nästan allt. utom spel som "kräver" online typ animal crossing. switchen är värdelös för många spel som pushar hårdvaran onödigt hårt.

det är lite sjukt när emulering har bättre prestanda än konsolen. innan konsolens död.
Gamecube och Wii var ju jättejobbigt att emulera medans de var aktuella.
PS2 och PS3 är väl fortfarande relativt drygt? ps4 och 5 ska vi inte snacka om än.
Switch, ez pz! LOL

ps2 (pch ps3 tror jag) är ez pz för moderna maskiner om du inte ska köra med uppskalning, och även då kräver det inte jättemycket.
360 däremot verkar vara en tuff nöt

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Är inte precis insatt i det hela, då jag (nästan) aldrig spelat Nintendo spel. Fast det hela låter ju rätt absurt om det är som jag får intrycket av; att svaret på frågan "Hur man bäst spelar Nintendo-spel" är: "På nästan all möjlig hårdvara...utom deras egen".

Man tycker dom lätt kunde använda Sony som förebild. Så vitt jag förstår, så har dom tjänat storkovan genom att släppa på exklusiviteten och släppa sina spel även till PC. Vet inte om det finns några faktorer som gör Nintendos situation annorlunda?

Permalänk

Har aldrig tyckt om emuleringsverktyg. Solklart inkräktar det på nintendos IP och produkter och om någon vill tillhandahålla en emulator borde de betala en avtalad licenssumma.

Alla är däremot fria att utveckla sina egna hittepå emulatorer för konsoler som inte finns och utveckla tillhörande spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Instämmer- jag är en av dom som köper på min switch sen dumpar och spelar på PC, nästan allt. utom spel som "kräver" online typ animal crossing. switchen är värdelös för många spel som pushar hårdvaran onödigt hårt.

det är lite sjukt när emulering har bättre prestanda än konsolen. innan konsolens död.
Gamecube och Wii var ju jättejobbigt att emulera medans de var aktuella.
PS2 och PS3 är väl fortfarande relativt drygt? ps4 och 5 ska vi inte snacka om än.
Switch, ez pz! LOL

Emulering idag är mkt annorlunda från förut, snes hade en 3.58 MHz processor och krävde nästan 300MHz för emulera i full hastighet, koden var trots det sjukt optimerad i assembler.

Idag, istället för att tolka varje instruktion i isolation, så kompileras koden om till värdarkitekturen och koden körs i princip i full hastighet, minus lite quirks som måste specialhanteras.

Nuförtiden är ofta konsoler jättelika moderna datorer dvs enkla att emulera, vill man ställa till det för emulatorer är smidigaste hitta på något flyttalsformat som inte är kompatibelt med x86.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feist:

Är inte precis insatt i det hela, då jag (nästan) aldrig spelat Nintendo spel. Fast det hela låter ju rätt absurt om det är som jag får intrycket av; att svaret på frågan "Hur man bäst spelar Nintendo-spel" är: "På nästan all möjlig hårdvara...utom deras egen".

Man tycker dom lätt kunde använda Sony som förebild. Så vitt jag förstår, så har dom tjänat storkovan genom att släppa på exklusiviteten och släppa sina spel även till PC. Vet inte om det finns några faktorer som gör Nintendos situation annorlunda?

Situationen är annorlunda eftersom Nintendo, förutom att de knappast söker förebilder då de redan är Japans rikaste företag i cash, inte är i direkt behov (till skillnad från Sony) att söka vägar att uppnå större marginaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Situationen är annorlunda eftersom Nintendo, förutom att de knappast söker förebilder då de redan är Japans rikaste företag i cash, inte är i direkt behov (till skillnad från Sony) att söka vägar att uppnå större marginaler.

Ok! Med andra ord så är det mest en fråga om att de inte har skäl till att göra det, snarare än att de har skäl som talar emot det. I så fall, kunde man ju spekulera att det här emulerings bryderiet, kanske kunde bli skälet som får dom att ändra inställning i frågan? (åtminstone om det blir rättssak & domstolen inte dömer till deras fördel)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeamRocket:

Har aldrig tyckt om emuleringsverktyg. Solklart inkräktar det på nintendos IP och produkter och om någon vill tillhandahålla en emulator borde de betala en avtalad licenssumma.

Alla är däremot fria att utveckla sina egna hittepå emulatorer för konsoler som inte finns och utveckla tillhörande spel.

Det där är en extremt slippery slope som troligtvis ingen skulle vilja dra i.
Det är absolut inte säkert att en emulator inkräktar på något IP alls, och implikationen kring en lagstiftning som skulle göra det du föreslår öppnar för extremt mycket konsumentfientligt beteende.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Jag tror att ett stort problem är att dom har en Patreon. Dom tjänar pengar på det.
Ryujinx t.ex är vad jag vet helt open source och gratis, och har ingen Patreon eller liknande.

Permalänk
Medlem

Blir säkert lite av en Barbara Streisand-effekt över det hela. Jag har inte hafts så noga koll på emulator marknaden och viste inte att de lyckas göra emulatorer för switch. Nu vet jag det. Även om som med allt förstod jag att det bara är en tidsfråga innan de knäcks, och jag personligen har inte haft intresse nog av switch för att sätta mig in, men finns säkert många som inte tänker på det som en möjlighet ens. Project som detta verkar också lätta nog att sätta sig in att det kan vara värt besväret, och det hade jag förmodligen inte vetat om inte Nintendo upplyst mig. Tack Nintendo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feist:

Ok! Med andra ord så är det mest en fråga om att de inte har skäl till att göra det, snarare än att de har skäl som talar emot det. I så fall, kunde man ju spekulera att det här emulerings bryderiet, kanske kunde bli skälet som får dom att ändra inställning i frågan? (åtminstone om det blir rättssak & domstolen inte dömer till deras fördel)

Oavsett vad domen blir så lär det inte ändra Nintendos inställning, de har alltid varit aggressiva motståndare till emulering. Men tidigare dommar har slagit fast att emulering i sig är lagligt, så de har oftast inget att vinna på att ge sig på emulatorer. Däremot så tar de varje chans de kan för att stänga ner emuleringsprojekt på andra sätt, i det här fallet påstår de t.ex. att Yuzu kringår deras kopieringsskydd och att Yuzu-teamet använt en hackad Switch för att göra kopior på spel.

Skrivet av m4gnify:

Jag tror att ett stort problem är att dom har en Patreon. Dom tjänar pengar på det.
Ryujinx t.ex är vad jag vet helt open source och gratis, och har ingen Patreon eller liknande.

Både Yuzu och Ryujinx är open source och båda har Patreons.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Både Yuzu och Ryujinx är open source och båda har Patreons.

Mitt misstag.

Permalänk
Medlem

Nintendo avslöjar av misstag att Switch 2 inte kommer vara något speciellt.
Troligen därför de vill få bort Yuzu, så de inte kan snabbt anpassa för Switch 2.

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem

Tror många som spelar TOTK på pc gör det för att slippa horribla framedrops och kunna köra högre upplösning jämfört med den egna switchen

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Tror många som spelar TOTK på pc gör det för att slippa horribla framedrops och kunna köra högre upplösning jämfört med den egna switchen

Jag har ett WiiU och BOTW men spelade det på Cemu istället med 60fps och möjlighet att modda bort att vapnen gick sönder hela tiden, sjukt störigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Jag har ett WiiU och BOTW men spelade det på Cemu istället med 60fps och möjlighet att modda bort att vapnen gick sönder hela tiden, sjukt störigt

Hur var upplevelsen med emulatorn i övrigt? Har kört igenom på switchen, men hade gärna kört på PC också, men när jag kikade på det för ett tag sen var det mycket rapporterade stutters och prestandaproblem!

Rörande vapnen håller jag dock inte med alls.. Players will optimize the fun out of a game!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Hur var upplevelsen med emulatorn i övrigt? Har kört igenom på switchen, men hade gärna kört på PC också, men när jag kikade på det för ett tag sen var det mycket rapporterade stutters och prestandaproblem!

Rörande vapnen håller jag dock inte med alls.. Players will optimize the fun out of a game!

Jag har bara testat det med Cemu (WiiU emulator) inte med någon switch emulator men det flöt på väldigt bra, kika i videon nedan så får du kanske lite inspiration.

https://www.youtube.com/watch?v=SxXR5tTpqx4

Permalänk
Medlem

Förutom piratkopiering, vad har emulatorer för användningsområde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Förutom piratkopiering, vad har emulatorer för användningsområde?

spela sina legalt köpta spel på annan hårdvara för att kunna öka prestanda/upplösning
Jag använder det för att kunna spela PS2/XBOX360 i 4k

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

spela sina legalt köpta spel på annan hårdvara för att kunna öka prestanda/upplösning
Jag använder det för att kunna spela PS2/XBOX360 i 4k

Ok! Kör du bara emulatorn via datorn eller finns det tillgängligt så du kan köra emulatorn på ps5/xbox one?

Permalänk
Skrivet av iFerz:

Rörande vapnen håller jag dock inte med alls.. Players will optimize the fun out of a game!

Jepp de bör gå sönder iom balanserat för det, finns randomizers som jag bara sett gameplay från, verkar göra botw bättre/mer spännande överlag iaf om man får för sig att spela om det (typ random events som händer och massor av grejer).

On topic, så tror jag det blir vinster och förluster på olika punkter om något, men slamdunk förnintendo tror jag inte på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Ok! Kör du bara emulatorn via datorn eller finns det tillgängligt så du kan köra emulatorn på ps5/xbox one?

Jag kör den via datorn (HTPCN) har tyvärr inte koll på om det finns till andra plattformar

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P