Youtube ska låta dig komplettera videoklipp med fakta

Permalänk
Melding Plague

Youtube ska låta dig komplettera videoklipp med fakta

Den nya funktionen ska låta dig lägga till kontext för om en video är exempelvis en parodi.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är alldeles för mycket "tränande" på folks kommentarer, bilder, videos m.m...Nästan så man hoppas dessa anteckningar fylls med mumbo jumbo för att förvirra ai:n. Fast de kanske inte kör med ai ännu iofs....

Permalänk
Medlem

Skulle det på något sätt gå att låta Microsofts ko-pilot lägga till kommentarer på Youtube-videos, det kanske skulle generera lite intressanta resultat

Permalänk
Medlem

Det är som tur är lätt att plocka bort dessa kontext rutor med Firefox och Brave i alla fall. Palla dessa så kallade fact-checkers.

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Det är som tur är lätt att plocka bort dessa kontext rutor med Firefox och Brave i alla fall. Palla dessa så kallade fact-checkers.

Alldeles för jobbigt med fakta, ja. Gillar min fantasivärld av konspirationsteorier och grundlösa påståenden bättre

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem

Så, kopiera X (Twitter), nice!

Visa signatur

Power > Ideology

Permalänk
Medlem

Är det inte den här infon man brukar skriva i "description"?

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Alldeles för jobbigt med fakta, ja. Gillar min fantasivärld av konspirationsteorier och grundlösa påståenden bättre

Du får det att låta som att "fact-checkers" alltid har rätt, det har de verkligen inte.

Permalänk
Hedersmedlem

Kasst.

Ge oss tillbaka tummen ner-räknaren på videos bara, så framgår det direkt av de siffrorna om det är trams i videon.

Det finns alldeles för mycket nonsens på internet att man ska kunna bemöta allt med sakliga argument. Vill man kommentera finns det redan ett kommentarfält.

Permalänk
Medlem

Internet 2024. 🥴

Permalänk

Något jag har lagt märke till är många klipp handlar om att tjäna pengar. Kanske främst på facebook men lite på Youtube.
Alltså man ser någon "Karen" som gnäller på något dumt, vad som helst. Detta får många vissningar. Sedan helt plötsligt ser man samma person spela en helt annan "karen". Och jag insåg att det hela är skådespeleri. Efter jag noterade detta ser jag bara mer och mer av samma sak, att det är fejk.

Dessa klipp vill såklart inte ägaren visa att de är fejk, syftet är att lura folk för att få många visningar.

Permalänk
Avstängd

Jag hörde att Chatt control har klubbats igenom nu. Helt offtopic.

Nu ska AI'n läsa våra meddelande <3

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Sedan helt plötsligt ser man samma person spela en helt annan "karen". Och jag insåg att det hela är skådespeleri.

Har du något exempel? Är inte en annan lika rimlig förklaring att en ”Karen” alltid är en ”Karen” och att det därför inte är alls konstigt om hen hamnar i såna situationer flera gånger? Även på film…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Å andra sidan brukar jag tänka att om en video har fått på sig en sådan "faktaruta" så innehåller den obekväma sanningar. Jag ser det som en kvalitetsstämpel.

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Har du något exempel? Är inte en annan lika rimlig förklaring att en ”Karen” alltid är en ”Karen” och att det därför inte är alls konstigt om hen hamnar i såna situationer flera gånger? Även på film…

Jag vill ej hänga ut folk. Men det finns en superpopulär HOA (Homeowner association medlem på facebook som jag misstänker är fejk. Liksom samma snubbe som klagar på det ena och andra varenda dag i några år..

Min poäng är att jag upplever småklipp som jag upplever är fake och de får många visningar och genererar säkert en hel del pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KungFredda:

Skulle det på något sätt gå att låta Microsofts ko-pilot lägga till kommentarer på Youtube-videos, det kanske skulle generera lite intressanta resultat

Haha, kan man göra så att ko-piloten liknar en cowboy med hatt & piska, är det då fakta?

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Jag vill ej hänga ut folk. Men det finns en superpopulär HOA (Homeowner association medlem på facebook som jag misstänker är fejk. Liksom samma snubbe som klagar på det ena och andra varenda dag i några år..

Min poäng är att jag upplever småklipp som jag upplever är fake och de får många visningar och genererar säkert en hel del pengar.

I princip alla 5-minute crafts och lifehacksvideos.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Att folk ens glor på skiten…

Permalänk
Medlem

Det är precis som med reality-tv, extremt mycket fake och scriptat. Någon gör något som visar sig populärt, andra ser en chans att tjäna pengar och då sätter fabriken igång.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Kasst.

Ge oss tillbaka tummen ner-räknaren på videos bara, så framgår det direkt av de siffrorna om det är trams i videon.

Det finns alldeles för mycket nonsens på internet att man ska kunna bemöta allt med sakliga argument. Vill man kommentera finns det redan ett kommentarfält.

Ja! Tummen ner stats gör ju youtube mycket mer användbart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Jo det kan ju vara ett redskap för lågt begåvade som inte klarar investera några minuter av sitt doomscrollande för att göra en egen granskning i ett ämne dem inte bry sig om

Permalänk
Medlem

Så de som ska bedömma om en faktaruta är korrekt blir alltså exakt samma foliehattar och memers som lägger och avgör toppkommentarer på de flesta videor om vadsomhelst. Kommer fungera toopen det. Inte konstigt att AIn rekommenderar klister på pizzan..

"Lemuren är giftig pågrund av dess kost bestående av portugisiska örlogsmän." +1

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Man kan tycka vad man vill om X, men jag tycker att den funktionen är fantastisk när det gäller desinformation från ryssbottar och annat pack.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Man kan tycka vad man vill om X, men jag tycker att den funktionen är fantastisk när det gäller desinformation från ryssbottar och annat pack.

Fungerar i vanlig ordning inte när det är något folk ändå vill tro på. CIA orsakade en hel del extra dödsfall med sin Coviddisinformationskampanj.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

När fact checkers som vid närmare granskning visade sig vara "journalister", bedömer en peer reviewed medicinsk forskningsrapport som felaktig så är det nog inte så mycket faktagranskning de sysslar med.

Men kritiskt tänkande är ju upp till var o en.

Permalänk
Medlem

Ännu ett exempel på: ”låter som en bra idé, men funkar bara under perioder av politisk harmoni.”

Permalänk
Medlem

Ni som klagar på det, vad ska man göra istället? Eller är ni helt enkelt ok med att fabricerad information sprids som sanning?

Har hellre en faktaruta än censur vilket ofta är alternativet. Tagga vissa "politiska" klipp som underhållning så kan de vara kvar och vissa (de blinda når man ändå aldrig) ta sig en funderare.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Fungerar i vanlig ordning inte när det är något folk ändå vill tro på. CIA orsakade en hel del extra dödsfall med sin Coviddisinformationskampanj.

Nä, men det fungerar i det andra fallen. Hellre att en blir lurad av desinformation än två.

Misstänker att det inte bara är CIA som kommer att vara factcheckers.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Å andra sidan brukar jag tänka att om en video har fått på sig en sådan "faktaruta" så innehåller den obekväma sanningar. Jag ser det som en kvalitetsstämpel.

Eller i vissa fall osanningar som någon kokat ihopa i sin foliehatt. I vissa fall skulle man behöva Ghostbusters för hjärnspöken.

Man behöver väga trolighet, sannolikhet, syfte och motiv. Vi har funktioner i hjärnan som letar efter bevis på det som vi har bestämt oss för, man måste alltid vara beredd att se det från båda sidor för att försöka hitta sanningen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Kasst.

Särskilt om man söker efter en lösning på något relativt ovanligt och den enda video är en sån där där personen inte pratar utan sakta kommunicerar genom att långsamt skriva(och sudda) i notepad. Förr kunde man ju avgöra om det är värt ens tid genom att kika på antalet views och jämföra med dislikes. Är det 324 views och 228 dislikes då hoppar man den.