Ny kretstillverkare: Våra kretsar är 100 gånger effektivare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Snacka går ju, fram med bevisen.

Bevisen brukar köra i 1/2 mhz och motsvara prestandan av en biltema miniräknare i väldigt specifika scenarion.

Permalänk
Medlem

Eventuella framgångar lär också bero på hur krångligt det är att programmera. Se exempelvis PlayStation 3 med "Cell"-processorn som, trots att det lät bra på papperet, gav utvecklare otroligt mycket huvudvärk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Eventuella framgångar lär också bero på hur krångligt det är att programmera. Se exempelvis PlayStation 3 med "Cell"-processorn som, trots att det lät bra på papperet, gav utvecklare otroligt mycket huvudvärk.

Just Cell var ju någonting som i princip alla utvecklare, förutom de hos Sony, sade skulle ge extremt mycket huvudvärk och att arkitekturen absolut inte lämpade sig för spel.

Sonys hets kring att hela tiden försöka låsa in sig i en helt egen standard är så destruktivt för företaget, de gör ju annars överlag väldigt bra saker.

Permalänk
Medlem

Är det en FPGA som löpande eller i förväg programmeras med beräkningsenheter specialiserade för koden som förväntas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

ZISC 78 implementerar ett neuralt nätverk och kan bara utföra några väldigt specifika funktioner relaterade till mönstermatchning. Den har mer gemensamt med dagens NPU:er än med processorerna du nämnde.

Så att den inte användes särskilt mycket har inget att göra med att den var svår att programmera, den har i själva verket inte stöd för det, utan för att det helt enkelt inte är en generell processor som man kan bygga en dator med.

Fast hans poäng var väl inte att göra en direkt jämförelse mellan arkitekturerna. Utan visa hur något som låter väldigt bra i marknadsföringen kan ha inbyggda nackdelar som gör det svårt att realisera i kommersiellt.

Permalänk
Medlem

Först AI och sen en otroligt mycket effektivare processor. Hmm, detta känns igen nånstans ifrån?

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Folk kanske blir skeptiska efter att ha hört liknande saker 100 gånger förut, utan att något kommit av det.
100 gånger effektivare kretsar, 100 gånger energitätare batterier, 100 gånger snabbare processorer...

De största klassikerna är ju optiska lagringsmedium med mångfalt större kapacitet och passagerplan i överljudshastighet (det senare kanske inte ljust på Sweclockers).

Permalänk
Hedersmedlem

Varför är den här redan bumpad med "MISSA INTE" för? Den kom ju ut för typ lite drygt ett dygn sedan bara.

Permalänk
Medlem

Påminner om hypen Grafen, hur går det med det med det boys?

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Sonys hets kring att hela tiden försöka låsa in sig i en helt egen standard är så destruktivt för företaget, de gör ju annars överlag väldigt bra saker.

De vill inte låsa in sig själva, de vill låsa in ALLA i Sonys standard.. Sony lyckades med det konststycket med CD (tillsammans med Philips) och de tjänade så bra på det att de har jagat det sen dess.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Först AI och sen en otroligt mycket effektivare processor. Hmm, detta känns igen nånstans ifrån?

Hmm..
Och den uttalade målsättningen att AI skall ersätta mänskliga programmerare. Dom är så mycket lämpligare för detta.

Permalänk
Medlem

Designen påminner "lite" om Transmeta Crusoe en VLIW design som genom Code Morphing var x86 compatible, förutom då att Efficient går mycket längre och likheten bleknar något.

Där Transmeta emulerade x86, verkar Efficient gå direkt på högnivåspråk såsom C med flera.

Med en switchboard (istället för VLIW kärna) som verkar likt en on the fly FPGA med ALU så styr dom upp flödet av information och beräkning i kretsen, till detta så finns på chippet även lokalt minne/cache.
På sidan så hittar man RipTide - A programmable, energy-minimal dataflow compiler and architecture, som i stort verkar vara grunden för Efficient Fabric, där Fabric verkar ha fått i princip dubbla resurserna.

Jag kan mycket väl ha missat en del, då jag bara snabbt har ögnat igenom dokumenten som man hittar på sidan.

Oavsett så är det ett intressant projekt

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

De vill inte låsa in sig själva, de vill låsa in ALLA i Sonys standard.. Sony lyckades med det konststycket med CD (tillsammans med Philips) och de tjänade så bra på det att de har jagat det sen dess.

Ja, det är ju sant.

Men tron på att en så unik arkitektur som CELL skulle få hela datorspelsvärlden att byta till deras proprietära design är så jävla långsökt...

Det är så synd att Sony har den här tendensen för annars gillar jag ju att de oftast har bra kvalitetstänk kring många saker osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Just Cell var ju någonting som i princip alla utvecklare, förutom de hos Sony, sade skulle ge extremt mycket huvudvärk och att arkitekturen absolut inte lämpade sig för spel.

Sonys hets kring att hela tiden försöka låsa in sig i en helt egen standard är så destruktivt för företaget, de gör ju annars överlag väldigt bra saker.

Då måste det ha skapat enorm huvudvärk hos Toshiba och IBM som var 2/3-delar av alliansen STI som skapade Cell processorn.

Det är däremot sant att programmering så man fick ut Cell's fulla potential var en plåga, men inte omöjligt. Något som IBM lyckades rätt okej med 2008 när dom byggde den första superdatorn baserad på PowerXCell 8i som passerade petaflop barriären.

Däremot så har Cell inte ens med bästa vilja den minsta likhet med Efficient Fabric, förutom då att båda är byggda på kisel.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Då måste det ha skapat enorm huvudvärk hos Toshiba och IBM som var 2/3-delar av alliansen STI som skapade Cell processorn.

Jag vet inte hur intresserade Toshiba och IBM var av just spelprestandan dock.

Skrivet av Bengt-Arne:

Det är däremot sant att programmering så man fick ut Cell's fulla potential var en plåga, men inte omöjligt. Något som IBM lyckades rätt okej med 2008 när dom byggde den första superdatorn baserad på PowerXCell 8i som passerade petaflop barriären.

Ja, som arkitektur till superdatorkluster eller liknande så var den bra och inte sååå svår att utnyttja till hög grad.

Till spel däremot, som i PS3 och det som Sony använde för att pusha ut arkitekturen lämpar den sig synnerligen illa.

Permalänk
Medlem

Playstation 3 skulle ju från början inte ha en GPU, utan låta Cells mindre kärnor ersätta GPUn.

Citat:

For a while, [PS3 had] no GPU, it was going to run everything with SPUs. The ICE team proved to Japan that it was just impossible. It would be ridiculous. Performance-wise, it would be a disaster. That’s why they finally added the GPU, closer to the end. Källa IGN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Att jämföra instruktioner per klockcykel, eller instruktioner per sekund, mellan maskiner med helt olika instruktionsuppsättningar är som att jämföra päron med äppelmos.
Vad instruktionerna gör varierar, liksom hur många instruktioner som behövs för att utföra en viss operation.
Sen så beror det ju på hur man mäter - för många arkitekturer så kan instruktioner per tidsenhet variera rätt mycket beroende på vilka instruktioner som används.

fast själva principen är ju ganska lik och därmed ganska passande i diskussionen, det hela påminner också om Itanium där de skulle fixa allt i kompilatorn. Att ha 260 instruktioner per cykel är ju hyffsat likt hur denna nya arkitektur fungerar, det tråkiga blir ju när kompilatorn inte kan fylla alla 260 stegen (vilket var problemet som Itanium råkade ut för) och då blir ju det ju inte 100ggr snabbare längre utan plötsligt mycket långsammare.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|