Polisen tar över utvecklingen av statlig BankID-utmanare

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Är du som kund som väljer vilken bank du vill ha. Om ett fysiskt kontor är viktigt för sig så antar jag att du valt ett sådant för att visa ditt stöd? Istället för 100 kr extra i månaden i ränta.

100kr faktisk 😂 ok, u win. Måste stöda bankernas monopol på digitala id handlingar 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

100kr faktisk 😂 ok, u win. Måste stöda bankernas monopol på digitala id handlingar 😂

Jag antar att du använder Freja för på alla ställen som stödjer det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Varför kan du inte byta mobil innan dess?

Som jag sa, kan inte få något nytt Bank ID

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Med nordea så kan du förnya ditt bankid själv och signera med ditt "gamla" bankid som är fortfarande giltigt, så ditt nya bankid kan installeras på en annan mobil t.ex.

Nordea tar jag inte ens med tång, värsta bank jag nånsin har haft på alla punkter !!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det skulle jag tro att man kan göra hos alla banker.

Nej INTE alla banker!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbe60:

Nej INTE alla banker!!

Jag är medveten om detta. Se tidigare inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbe60:

Som jag sa, kan inte få något nytt Bank ID

Varför kan du inte det? Är det för att du inte är svensk medborgare och därmed inte kan skaffa ett svenskt pass eller nationellt körkort? Är det för att du inte får lova att byta bank till en bank där det förnärvarande räcker med körkort för att identifierna dig på plats i samband med att du skaffar bankid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag skulle nog säga att exempelvis skatteverket haft supersmidiga och enkla lösningar på plats rätt tidigt för deklaration ändå.
Sedan kan man kanske fråga sig om deklarationen ens kan jämföras med privata diton hehe. Ok - fair.

Men att kunna godkänna deklaration via SMS och inte behöva fylla i något alls själv på hyfsat tidigt 2000tal var ändå rätt bra jobbat på digitaliseringsfronten.

Allt är inte bäckmörkt

Edit:
Fast jag ser såklart också möjligheten i att det här blir klart alldeles för långt fram - och inte riktigt slår igenom för lösningen är årtioenden för sent på plats.

Jag är beredd att äta mina ord. Historiskt sett känns oddsen rätt bra dock....

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fast kontakta ärenden med f-kassan digitalt utanför föräldraledigansökan är ju dock omöjligt! Då de enbart godtar brev (wtf) eller telefon 😅

En snabb blick på https://www.forsakringskassan.se/privatperson/e-tjanster-blan... visar att du har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Varför kan du inte det? Är det för att du inte är svensk medborgare och därmed inte kan skaffa ett svenskt pass eller nationellt körkort? Är det för att du inte får lova att byta bank till en bank där det förnärvarande räcker med körkort för att identifierna dig på plats i samband med att du skaffar bankid?

Varför ska man behöva byta bank för att sjukanmäla sitt barn ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbe60:

Skandiabanken kräver ett Nationellt ID-kort eller pass (dock inte med Körkort) för att få ett Bank ID och dom har bara ett fysiskt bankkontor i Sverige, gissa vara det ligger, jo i Stockholm, tidigare kunde man få det via att logga in på Skandiabanken med sin pinkod och engångskoder ..det går inte mera..mitt mobila bankid går ut 2026..sen är det kört..så jag kan inte byta mobil innan dess.

Skandia skickar en blankett där du styrkar med kopia av id sen skickar in , enligt deras kundservice .

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

Varför ska man behöva byta bank för att sjukanmäla sitt barn ?

Nej, varför skall man behöva det? Det förstår jag inte heller och ser inte heller att man behöver göra. Har jag skrivit ett man behöver göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Nej, varför skall man behöva det? Det förstår jag inte heller och ser inte heller att man behöver göra. Har jag skrivit ett man behöver göra det?

Ja får man ej BankID av sin bank är ju det realiteten. Skolorna här kräver BankID för allt. Typ alla tjänster kräver BankID . Inte dom 4 som stöder Freja dok 😂

Permalänk
Skrivet av boibo:

du kanske ska svara på frågorna från din bank om kundkännedom eller känner du att det finns en risk att åka dit när du måste ljuga?

min poäng är att även brottslingar borde få ha rätt att kunna legitimera sig digitalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

Ja får man ej BankID av sin bank är ju det realiteten. Skolorna här kräver BankID för allt. Typ alla tjänster kräver BankID . Inte dom 4 som stöder Freja dok 😂

Det blir onekligen ett problem och det är positivt tycker jag att staten vill kunna utfärda även digitala legitimationer i tillägg till de fysiska som de utfärdar idag.

Permalänk
Medlem

Samma polis som trycker på för mer befogenheter och möjligheter att övervaka och kränka medborgares integritet ska nu ges möjlighet att installera en app i varje medborgares mobiltelefon. Vad kan gå fel?

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av FabriciusRex:

Samma polis som trycker på för mer befogenheter och möjligheter att övervaka och kränka medborgares integritet ska nu ges möjlighet att installera en app i varje medborgares mobiltelefon. Vad kan gå fel?

Du låter väldigt foliehattig, polisen lär inte installera en app på din telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryngel:

Och mina frågor finns inte där 😀 som sagt de har inte allt som e tjänst

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Och mina frågor finns inte där 😀 som sagt de har inte allt som e tjänst

Ja, ingen påstår att FK har alla tjänster digitalt tillgängliga.
Jag svarade dock på ditt "Fast kontakta ärenden med f-kassan digitalt utanför föräldraledigansökan är ju dock omöjligt!". Och det är ett direkt felaktigt påstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryngel:

Ja, ingen påstår att FK har alla tjänster digitalt tillgängliga.
Jag svarade dock på ditt "Fast kontakta ärenden med f-kassan digitalt utanför föräldraledigansökan är ju dock omöjligt!". Och det är ett direkt felaktigt påstående.

Ja det blir fel, även om jag haft 100 % av mina ärenden tvungen att göra via telefon

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Arvid Nordqvist-mannen har såklart inte fel, men i dessa lagstiftartider när tankebrott verkar högt på agendan- fråga Strömmer, så tror jag han läst den boken, så tja, vad skulle vi med BankID till sa vi..?

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Med nordea så kan du förnya ditt bankid själv och signera med ditt "gamla" bankid som är fortfarande giltigt, så ditt nya bankid kan installeras på en annan mobil t.ex.

Inte nu längre, nu kräver dom nationellt ID eller Pass.

Klicka för mer information

Skaffa mobilt BankID till ny mobil/surfplatta – om du har kvar ett giltigt BankID
Gör såhär:
Ladda ner BankID-appen från App Store eller Google Play till din nya mobil/surfplatta.
Klicka på knappen "Skaffa mobilt BankID" nedan från din gamla mobil/surfplatta. Följ flödet och legitimera dig med ditt mobila BankID på din gamla enhet. Välj alternativet ”Öppna BankID”.
Läs, godkänn och klicka på Fortsätt. Signera villkoren i din gamla enhet.
Du skickas automatiskt vidare till bankid.com i din gamla enhet där du klickar på knappen ”Hämta BankID till annan enhet”.
Öppna BankID-appen på din nya enhet och klicka på ”Aktivera BankID”. Rikta den nya enheten mot QR-koden på den gamla enheten.
Bekräfta din identitet med hjälp av ditt svenska pass eller nationella id-kort (ej körkort). En instruktion på hur identifieringen går till visas på din nya enhet.
Välj en säkerhetskod med minst 6 siffror. Du kan använda samma kod du tidigare haft.
Aktiveringen är nu klar och du kan stänga ned BankID-appen.

Visa mer

Skrivet av joakim99:

Ok. Där ser man. Jag kan tycka att det är rimligt att det behövs, förmodligen kommer övriga banker följa efter.

Edit: jag bytte också mobil i veckan och för mig gick det bra att aktivera mitt nya BankID med hjälp av det gamla. Jag har BankID från Swedbank.

Det är upp till varje bank vad dom godkänner vi förnyelse av Bank ID, fler och fler går över till att endast godkänna nationellt ID och Pass.

Permalänk
Medlem

En statlig e-legitimation under polisen väcker farhågor kring ökad övervakning och integritetsproblem, polisen får oproportionerligt mycket makt över individers digitala identiteter. Statens massövervakning som dom genomför att läsa epost etc med svepskälet att det är på grund av pedofiler. Lita på att polisen är främst för allmänhetens bästa är befängt, finns mycket korruption som kommit fram om polisen i Sverige det är sanslöst att det får fortsätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du låter väldigt foliehattig, polisen lär inte installera en app på din telefon.

Han menar ju uppenbarligen att varje svensk kommer att installera "polisens" app i sin telefon då hela Sverige kommer gå över till denna app förr eller senare.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petersv:

En statlig e-legitimation under polisen väcker farhågor kring ökad övervakning och integritetsproblem, polisen får oproportionerligt mycket makt över individers digitala identiteter. Statens massövervakning som dom genomför att läsa epost etc med svepskälet att det är på grund av pedofiler. Lita på att polisen är främst för allmänhetens bästa är befängt, finns mycket korruption som kommit fram om polisen i Sverige det är sanslöst att det får fortsätta.

Nu.. är det väl iof bara sagt att de ska ansvara för att utveckla lösningen. inte hur den ska drivas, hostas etc.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja.
Helt enkelt. Du har ju helt rätt.
Det låter både billigare och enklare faktiskt.

Problemet är väl att det är en alldeles för pragmatisk lösning. När det kommer till pragmatiska lösningar brukar det finnas ett gäng jurister och direktörer som får panikångestattacker, och då blir det inget av det.

Polisen har annars en historia av att bränna miljarder på att ersätta gamla system, med nya och sämre.

Kommer det här bli ett nytt svart hål som slukar pengar, för att sedan generera en produkt som ingen använder? BankID är redan etablerat och integrerat överallt. Hur många kommer vilja byta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

FRA och SÄPO har ju vid flertalet gånger dömt ut säkerheten inom it hos svenska myndigheter så jag ser större problem än eventuella lösningar/fördelar att en myndighet tar över ansvaret.

Glöm inte bort att dom samtidigt som dom dömer ut andra myndigheter, är för inkompetenta att stå till svars för sina egna lagbrott
”Säpocheferna för inkompetenta för att åtalas”

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Min magkänsla klagar mest på att polisen internationellt sett inte har världens bästa historik kring integritet, personlig säkerhet, kryptering, övervakning, något att lita på, … de är allt för tätt kopplade till regimen i landet och kan få nya direktiv när som helst. Känns helt enkelt inte rätt att de ska drifta något som loggar vart jag loggar in och kan stänga mig ute från samhällstjänster

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Min magkänsla klagar mest på att polisen internationellt sett inte har världens bästa historik kring integritet, personlig säkerhet, kryptering, övervakning, något att lita på, … de är allt för tätt kopplade till regimen i landet och kan få nya direktiv när som helst. Känns helt enkelt inte rätt att de ska drifta något som loggar vart jag loggar in och kan stänga mig ute från samhällstjänster

Det gäller väl alla statliga myndigheter? I synnerhet det där med att de är kopplade till regimen i landet och kan få ny direktiv.
Privata alternativ brukar inte vara särskilt mycket bättre när det gäller integritet och sånt - utom möjligen när det finns skarpa regelverk som begränsar vad de får göra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Står ingenstans att polisen ska drifta något, ändå är det en uppgift som smyger sig in i var och vartannat inlägg här. 🤔
Vad får ni den ifrån?

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem