Google varnar att Ublock Origin snart försvinner

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Och vad menar du med webbapp?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Progressive_web_app

Facebook i mitt tidigare exempel räknar jag också till webbapparna, där den bundlas med en modifierad version av Chrome/Chromium.

Info kring WebView:
https://chromium.googlesource.com/chromium/src/+/HEAD/android...

Även om WebView numera är separerat från Android i sig, så vill jag hävda att din mobil blir rätt obrukbar utan det.

Sen tror jag du missar lite av min poäng. Google lever på reklam och är ökända för att spåra och kartlägga sina användare. Huawei blev utkastade då de kartlägger användare på uppdrag av kinesiska staten. Väljer du pest eller kolera?

Att Huawei kallar Chrome för Khrome hjälper föga. HarmonyOS NEXT som är under utveckling kommer inte att kunna köra Android-appar vad jag förstått.

Åter till min poäng. Om du kör Android, så är det svårt för vanliga användare att motverka annonser och tracking i hela systemet. Tror endast ett fåtal aktivt ändrar DNS- och VPN-inställningar för detta.

Än så länge är iOS/iPadOS skyddat mot andra webbmotorer än WebKit (Safari), vilket ökar skyddet. Apple har även flertalet inställningar för att skydda den personliga integriteten samt blockera oönskat material i hela systemet. AdGuard Pro utökar detta skyddet!

Kan även tillägga att appar som exempelvis Skandiabanken tidigare vägrade fungera utan Chrome på Android. Kul att höra att alla appar numera fungerar fint helt utan Chrome

Försökte frysa Chrome på min Android-lur, men det gjorde endast att DuckDuckGo Browser och annat inte uppdaterades korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Får se om jag pallar byta webläsare privat. på jobbet är det ju edge som är företagsbrowser, och bäst integrerad med MS enterprise floran av produkter.

"Pallar"?

Ladda ned ersättare, e.x Firefox, starta, välj att importera allt från Chrome, klart.

Vad tar det, kanske 5 minuter max?

Förstår mig verkligen inte på folk som envist klamrar sig fast vid plattformar, mjukvaror på det där viset.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Jo finns många som förespråkar firefox då allt annat är chromium, men som vi såg är de inte bättre än google...

Vet inte vad du svamlar om, ingen av dom är perfekt, men Mozilla och Firefox är inte ens i samma solsystem som Google och Chrome när det gäller datainsamling och integritetskränkande verksamhet.

Permalänk
Medlem

Brave går helt bort då deras inbyggda adblocker totalsuger och dom kommer inte att kunna köra Ublock Origin då dom måste köra manifest v3 eftesom Chromiums uppdateringar inte kommer stöda v2.
Braves inbyggada adblockare missar en hel del reklam och dessutom så kan man inte lägga in vissa custom filters för svenska sidor där man tex inte kan blockera reklam på TV4 (som man kan med vissa custom listor i Ublock origin).

Kollade skillnaderna mellan Ublock Origin och Ublock origin lite. Med reservation att jämförelsen är ett år gammal (och funktioner kan ha tillkommit) så visar den att lite saknar väsentliga saker som gör den tom sämre än Braves inbyggda adblocker.4. I mina ögon oanvändbar.

https://www.reddit.com/r/uBlockOrigin/comments/1067als/eli5_u...

Kortfattat, bla kan man inte:

1. Stänga av blockering för indviduella siter (per site switches. En av/på knapp). Dvs om en sida upptäcker att du kör en adblocker eller om en sida fungerar dåligt med adblockern på så måste du stänga av Ublock lite totalt för alla siter för stunden. Sen måste man komma ihåg att slå på den igen då man lämnar sidan. Absolut värdelöst.

2. Göra strict block pages. I vanliga Ublock så upptäcks ibland en riktigt nasty sida där du kan drabbas av skit och hela sidan blockeras direkt, vilket är bra (man kan komma vidare om man vill dock). Detta finns inte heller.

3. Importera externa listor. Alltså custom lists som tex fanboys swedish list eller en viss annan svensk lista som blockerar saker som TV4-reklam.

4. Kan inte skapa egna filter (tex med "element picker" där du pekar på saker på en sida som du vill blockera).

Dessa fyra saker (det finns mera som saknas) gör att Ublock Origin Lite är totalt oanvändbar! Blockerar inte tv-reklam (fyran tex), inte svenska speciallistor, kan inte stänga av per sida och kan inte ta bort störande element manuellt. Ja, i princip värdelös!

Så Firefox är ENDA tänkbara alternativ. Där ska dessutom Ublock Origin fungera bättre än i sin nuvarande (fungerande) form i Chrome/Chromium.
Synd tycker jag då Firefox alltid kännts klart sämre varje gång jag försökt använda den en lägre period. Har Firefox alltid installerad dock (Som en backup i fall sidor ej fungerar i Chrome bland annat). Tycker Brave känns bättre än Firefox, men den kommer alltså inte att kunna köra Ublock Origin (och inbyggda blockern suger).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Vet inte vad du svamlar om, ingen av dom är perfekt, men Mozilla och Firefox är inte ens i samma solsystem som Google och Chrome när det gäller datainsamling och integritetskränkande verksamhet.

https://www.sweclockers.com/nyhet/39695-mozilla-anklagas-for-...
Detta är vad jag "svamlar om"

Permalänk

Har aldrig använt.. finns inte bara en adblocker att välja

jag använder Adblock plus samt Undetectable addblocker samtidigt...

Jag tycker nog Undetectable addblocker funkar bättre då sajter verkar inte veta att jag använder en adblocker

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

"Pallar"?

Ladda ned ersättare, e.x Firefox, starta, välj att importera allt från Chrome, klart.

Vad tar det, kanske 5 minuter max?

Förstår mig verkligen inte på folk som envist klamrar sig fast vid plattformar, mjukvaror på det där viset.

För mig tar bytet tid. Jag ändrar rätt mycket för att få det som jag vill ha det.
Sen måste plugins konfigureras. Sen ska det bytas i mobila enheter också eftersom jag vill ha synk.
Så, det tog lite tid att byta men det blev bra. Förstår om folk inte pallar. Just nu funkar ju manifest v2 så man måste inte riktigt än. Jag valde att byta tidigare för att slippa ta det när jag känner mig tvungen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

För mig tar bytet tid. Jag ändrar rätt mycket för att få det som jag vill ha det.
Sen måste en del plugins konfigureras också. Sen ska det bytas i mobila enheter också eftersom jag vill ha synk.
Så, det tog lite tid att byta men det blev bra. Förstår om folk inte pallar. Just nu funkar ju manifest v2 så man måste inte riktigt än. Jag valde att byta tidigare för att slippa ta det när jag känner mig tvungen.

Sedan så importerar de inte alla tabbar och fönster man har liggandes överallt

Permalänk
Medlem

Brave går ju bort pga namnet och loggan. Ja, så ytlig är jag.

Att deras chef har fått en del kritik, eller att de fått kritik för kryptokramning, etc, är inget jag lägger för stor vikt vid, jag ratar redan vid namnet. Ja, jag har provat Brave några gånger genom åren.

Men, jag är öppen för att byta browser. Kör sedan länge Opera, främst på MacOS, baserad på Chromium, och vi får väl se var det landar. Egentligen vill jag byta till Vivaldi men har inte riktigt lyckats trots flera försök.

Jag kör Android, och är egentligen ingen Google-hatare, orkar inte bry mig om spårning etc i dagsläget (var mer anti för 20-25 år sedan), men Chrome behöver helt klart konkurrens. Jag kör Firefox som andrabrowser på dator och mobil, men det saknas något...vet inte vad.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Brave går ju bort pga namnet och loggan. Ja, så ytlig är jag.

Att deras chef har fått en del kritik, eller att de fått kritik för kryptokramning, etc, är inget jag lägger för stor vikt vid, jag ratar redan vid namnet. Ja, jag har provat Brave några gånger genom åren.

Men, jag är öppen för att byta browser. Kör sedan länge Opera, främst på MacOS, baserad på Chromium, och vi får väl se var det landar. Egentligen vill jag byta till Vivaldi men har inte riktigt lyckats trots flera försök.

Jag kör Android, och är egentligen ingen Google-hatare, orkar inte bry mig om spårning etc i dagsläget (var mer anti för 20-25 år sedan), men Chrome behöver helt klart konkurrens. Jag kör Firefox som andrabrowser på dator och mobil, men det saknas något...vet inte vad.

Jag testade bland annat Vivaldi med flera när jag bestämde mig för att byta bort Chrome. Jag har också svårt för loggan men det landade i Brave ändå till slut. Det blev att stänga av deras egna ai Leo, Wallet/Web3, Rewards m.m och jag kör Google som sökmotor och deras andra funktioner. Jag bytte bara pga manifest v3. Jag gillar Chrome men vill ha en ordentlig adblock.

Permalänk
Skrivet av Magnus303:

Brave går helt bort då deras inbyggda adblocker totalsuger och dom kommer inte att kunna köra Ublock Origin då dom måste köra manifest v3 eftesom Chromiums uppdateringar inte kommer stöda v2.
Braves inbyggada adblockare missar en hel del reklam och dessutom så kan man inte lägga in vissa custom filters för svenska sidor där man tex inte kan blockera reklam på TV4 (som man kan med vissa custom listor i Ublock origin).

Kollade skillnaderna mellan Ublock Origin och Ublock origin lite. Med reservation att jämförelsen är ett år gammal (och funktioner kan ha tillkommit) så visar den att lite saknar väsentliga saker som gör den tom sämre än Braves inbyggda adblocker.4. I mina ögon oanvändbar.

1. Stänga av blockering för indviduella siter (per site switches. En av/på knapp). Dvs om en sida upptäcker att du kör en adblocker eller om en sida fungerar dåligt med adblockern på så måste du stänga av Ublock lite totalt för alla siter för stunden. Sen måste man komma ihåg att slå på den igen då man lämnar sidan. Absolut värdelöst.

2. Göra strict block pages. I vanliga Ublock så upptäcks ibland en riktigt nasty sida där du kan drabbas av skit och hela sidan blockeras direkt, vilket är bra (man kan komma vidare om man vill dock). Detta finns inte heller.

3. Importera externa listor. Alltså custom lists som tex fanboys swedish list eller en viss annan svensk lista som blockerar saker som TV4-reklam.

4. Kan inte skapa egna filter (tex med "element picker" där du pekar på saker på en sida som du vill blockera).

Dessa fyra saker (det finns mera som saknas) gör att Ublock Origin Lite är totalt oanvändbar! Blockerar inte tv-reklam (fyran tex), inte svenska speciallistor, kan inte stänga av per sida och kan inte ta bort störande element manuellt. Ja, i princip värdelös!

Så Firefox är ENDA tänkbara alternativ. Där ska dessutom Ublock Origin fungera bättre än i sin nuvarande (fungerande) form i Chrome/Chromium.
Synd tycker jag då Firefox alltid kännts klart sämre varje gång jag försökt använda den en lägre period. Har Firefox alltid installerad dock (Som en backup i fall sidor ej fungerar i Chrome bland annat). Tycker Brave känns bättre än Firefox, men den kommer alltså inte att kunna köra Ublock Origin (och inbyggda blockern suger).

Jag kan inte leva utan element picker. Så blir Firefox för mig antagligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

Jag kan inte leva utan element picker. Så blir Firefox för mig antagligen.

Finns i Brave med deras inbyggda Shields.
Högerklick på sidan -> Brave -> Blockera element så får man välja som i uBlock origin. Du kan kopiera dina filter från uBlock och klistra in i Brave. Brave använder uBlock origins syntax.

Permalänk
Medlem

Jag är medveten om att man har gjort övertramp med Firefox, därav att jag påpekade att ingen av dom är perfekt. Det är däremot ett enormt kliv att gå från Mozilla till Googles nivå. Det fundament som Google står på är världens största reklamplattform byggd på väldigt aggressiv datainsamling, Mozilla har ingenting ens i närheten av det maskineriet. Men man kan självklart fortsätta använda Chrome om man tycker att det är samma lika, det är ingen som tvingar en att byta, men att komma och påstå att det inte är skillnad mellan Mozilla och Google håller inte.

Permalänk
Entusiast

Testade AdGuard med AdGuard Extra och hittills verkar det fungera lika bra som UO... AdGuard fanns ju även som APK till Android och att surfa runt med den var en helt ny upplevelse faktiskt

Permalänk
Skrivet av Dacko:

Dags att byta webläsare?

Det är alltid bra att inte använda Chrome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Läs gärna @evil penguins inlägg: #20615382 gällande fortsatt stöd för Manifest V2 i Chromiumbaserade webbläsare såsom Brave.

Det är ju precis vad jag skrev? På sikt så kommer alla Chromiumbaserade webbläsare att påverkas av detta.

Permalänk
Skrivet av N!klas:

Finns i Brave med deras inbyggda Shields.
Högerklick på sidan -> Brave -> Blockera element så får man välja som i uBlock origin. Du kan kopiera dina filter från uBlock och klistra in i Brave. Brave använder uBlock origins syntax.

Då kmr väl shields också nedgraderas när v2 manifest försvinner framöver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

Nej.
Det är inbyggt. Inget tillägg.
https://brave.com/blog/brave-shields-manifest-v3/

Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

Chrome försvinner innan v2 manifest försvinner, alla bör genast sluta använda Chrome om man bryr sig om sig själv på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Det låter ju isåfall väldigt bra, men min erfarenhet då jag testade Brave adblocker är att den var väldigt begränsad jämfört med Ublock Origin och att den inte blockade i närheten av lika bra i defaultläge. Visste iofs inte att den (numera?) stöder att man kan importera Ublock custom filterlistor. Har det tillkommit den senaste tiden (åren)?

Känns fortfarande som att Firefox nog blir det jag blir tvungen att övergå till då jag är så djupt beroende av Ublock Origin.
Detta trots att jag helt klart gillar Brave mycket mer än Firefox som webläsare. Aldrig varit ett jättefan av firefox även om det var den jag körde innna jag gick över till Chrome (eftersom Chrome släpptes inte förrän 2008 och inte "blev bra" förrän typ 2010-2011)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Det låter ju isåfall väldigt bra, men min erfarenhet då jag testade Brave adblocker är att den var väldigt begränsad jämfört med Ublock Origin och att den inte blockade i närheten av lika bra i defaultläge. Visste iofs inte att den (numera?) stöder att man kan importera Ublock custom filterlistor. Har det tillkommit den senaste tiden (åren)?

Känns fortfarande som att Firefox nog blir det jag blir tvungen att övergå till då jag är så djupt beroende av Ublock Origin.
Detta trots att jag helt klart gillar Brave mycket mer än Firefox som webläsare. Aldrig varit ett jättefan av firefox även om det var den jag körde innna jag gick över till Chrome (eftersom Chrome släpptes inte förrän 2008 och inte "blev bra" förrän typ 2010-2011)

Vet inte när det kommit eftersom jag bytte från Chrome och uBlock Origin för bara någon vecka sen.
Importerar gör den inte men du kan klistra in det själv.
Finns under Inställningar.
"Skapa anpassade filter"
Det är även där det hamnar om du använder elementblockeraren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Vet inte när det kommit eftersom jag bytte från Chrome och uBlock Origin för bara någon vecka sen.
Importerar gör den inte men du kan klistra in det själv.
Finns under Inställningar.
"Skapa anpassade filter"
Det är även där det hamnar om du använder elementblockeraren.

Äh, då är det inte så smidigt alls. Måste alltså copy-pasta in den rena texten i filen. Och om den inte ligger öppen (som den ibland gör) i samband med filnedladdningslänken, så måste man importera den till ngn form av editor och sen copy-pasta den därifrån.
Extra onödigt fippel!

Sen är det en annan sak också.
Jag använder numer chromes password manager. Hade tiidgare last pass men blev så trött på den då den hela tiden blev hackad så jag gick till slut över till inbyggda Chrome pwmanagern. Resonerar att eftersom Chrome är så vida använd och dessutom på skolor, universitet, insitutioner med sina molnbaserade program (google docs, calc etc) så skulle det vara fullständig katastrof om inte den höll måttet. Mig veterligen har det aldrig förekommit några problem med den, till skillnad från tex last pass.
Dessutom nu när passkeys kan användas så blir den än mer säker och mkt smidigare.
Jag använde vid tillfället Brave men då last pass falerade fullständigt så skiftade jag tilbaka till Chrome pga att jag litar på trycket som dom känner från att ha en så stor användabas och konsekvenserna av att deras password manager skulle falera.
Brave har en så försvinnande liten andel användare och dom är inte lika fullt molnbaserade som Chrome så det skulle inte vara en lika "big blow" för dom.
Fast nu med passkeys som gör inträde så är ju det den viktiga säkrande faktorn och då spelar återigen det ingen roll vilken passwordmanager man kör så länge den stöder passkeys. Och det gör väl Brave?
Firefox gör det (alldeles nyligen infört). O med Friefox får man en full blown Ublock Origin som den var tänkt. Ska fungera tom bättre än på Chrome (i nuläget). Fast tycker FF är mycket skit i övrigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Äh, då är det inte så smidigt alls. Måste alltså copy-pasta in den rena texten i filen. Och om den inte ligger öppen (som den ibland gör) i samband med filnedladdningslänken, så måste man importera den till ngn form av editor och sen copy-pasta den därifrån.
Extra onödigt fippel!

Sen är det en annan sak också.
Jag använder numer chromes password manager. Hade tiidgare last pass men blev så trött på den då den hela tiden blev hackad så jag gick till slut över till inbyggda Chrome pwmanagern. Resonerar att eftersom Chrome är så vida använd och dessutom på skolor, universitet, insitutioner med sina molnbaserade program (google docs, calc etc) så skulle det vara fullständig katastrof om inte den höll måttet. Mig veterligen har det aldrig förekommit några problem med den, till skillnad från tex last pass.
Dessutom nu när passkeys kan användas så blir den än mer säker och mkt smidigare.
Jag använde vid tillfället Brave men då last pass falerade fullständigt så skiftade jag tilbaka till Chrome pga att jag litar på trycket som dom känner från att ha en så stor användabas och konsekvenserna av att deras password manager skulle falera.
Brave har en så försvinnande liten andel användare och dom är inte lika fullt molnbaserade som Chrome så det skulle inte vara en lika "big blow" för dom.
Fast nu med passkeys som gör inträde så är ju det den viktiga säkrande faktorn och då spelar återigen det ingen roll vilken passwordmanager man kör så länge den stöder passkeys. Och det gör väl Brave?
Firefox gör det (alldeles nyligen infört). O med Friefox får man en full blown Ublock Origin som den var tänkt. Ska fungera tom bättre än på Chrome (i nuläget). Fast tycker FF är mycket skit i övrigt...

Du menar nog något annat än vad jag pratade om. Det jag pratade om är att element picker finns i Shields också och funkar som i uBo. Det som finns i uBo under "Mina filter" kan du kopiera in till Brave så du inte förlorar något du skapat med till exempel element picker. Filterlistor kan du aktivera eller inaktivera från listan som redan finns som standard eller lägga till valfri url så där behöver du inte köra någon copy-paste (som i uBo).

Jag kör Bitwarden så jag har ingen koll på webbläsarnas inbyggda lösenordshanterare.

Brave:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Google stod för 81% av Mozillas revenue år 2021. Google betalar stora summor för att deras sökmotor ska vara förhandsval även i Firefox.

Nu har det ju börjat pratad om att det är ett utnyttjande av Googles monopol så kanske blir Google tvingade att sluta betala Mozilla för detta och då blir det tråkigt för Mozillas ekonomi. Även om de har byggt upp en skön kassa.

Det är inte så att Google på något sätt äger delar av Mozilla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Det är inte så att Google på något sätt äger delar av Mozilla?

Mozilla Foundation, är som framgår av namnet med all önskvärd tydlighet, en stiftelse och är därmed inte möjlig att köpa delar av. Mozilla Corporation, där mycket av verksamheten bedrivs, är helägt av stiftelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Vad menar du? Jag har lagt till reklamblockerare för svenska sajter i Braves filter? Frellwitz filter... finns till och med bland standardfiltrerna man kan adda. Sedan kan du adda vilka filter du vill genom att, precis som i uBlock, lägga till en länk till valfritt filter. De använder uBlocks filtermotor... så Brave är lika effektivt som uBlock Origin. För mig var detta avgörande och det fungerar klockrent som ersättare. I Brave får jag ingen reklam, precis som jag inte heller fick i uBlock Origin.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem

Kan inte blokera i webbläsaren? Synd, då blokerar jag direkt via hosts.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

vad använder du för webbläsare och vad för telefon?

Edge på datorn och Safari på min iPhone...du då?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Edge på datorn och Safari på min iPhone...du då?

Mestadels Safari.

Då du skrev att du undvek allt som Google vidrörde så känns valet av Edge lite udda då Google i allra högsta grad är involverade i Chromium.