Tidigare Playstation-chef: Skivläsare här för att stanna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Må hända men likt att det finns billigare Ps5 så finns det mer prisvärda datorer. Man behöver ju inte köpa en dator med RTX 5090/5080

Jag skulle nog våga påstå att Pro-versionen av en konsol i samma generation (PS5 Pro i detta fallet) motsvarar en 'värstingdator', medans originalet (PS5) får jämföras med en vanlig speldator.

Det är ju väldigt svårt att jämföra mot PC rakt av eftersom det finns så många olika grafikkort att välja mellan. Men om du tar det som ligger närmast prestandan i PS5 och bygger en komplett PC så lovar jag dig att du INTE hamnar på 6000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Kan dom inte flytta över spelen till USB kassetter istället. Just den optiska skivan känns föråldrad.

Med tanke på att USB minne börja bli billigt. Sony & co bruka vara duktiga på bygga DRM lösningar som låser datan.

Vad skulle vinsten med det vara?

USB är fortfarande mycket långsammare än interna lagringen, så datan måste ändå flyttas dit.

Höja priset på varje spel med uppåt en hundring för att spara in tillverkning av läsaren för priset av typ två-tre av dem.

Kommer bli jobbigt i handeln dessutom då stora lager av billiga skivor inte kan hållas på samma sätt. Sämre alternativ fysiskt = ännu sämre konkurrens till nedladdning.

Skrivet av FX9:

Vad som vore nice är om man kunde koppla skivläsaren från PS5 till sin PS6

Mja. Det förutsätter bara att skivorna i sig inte ändras till dess. (BDXXL?) Eller att de vill ha ett nytt gränssnitt till spelaren för säkerheten kompromissats i den nuvarande.

Skrivet av Anwest:

Jag tror att skivläsare kommer att bli optional på PS6. Det vill säga att konsolerna säljs utan men att vi kommer att kunna köpa till den som tillbehör, precis som med PS5 Pro. En av huvudanledningarna är att jag tror att så länge Sony ger det alternativet så kommer inte EU att kunna varna med Digital Markets Act. Sony vill inte öppna upp för tredjeparts-appar/affärer på PlayStation på samma sätt som Apple och Google behövt göra. Tänk en Game Pass-app på PlayStation Att ha kvar skivläsare, och således indirekt "konkurrens" till PS Store, stävjar nog detta.

Ja fast antagligen högst oklart om det räknas eller inte. Just leveransmetoden i sig har ju inte mer konkurrens för det liksom.

Sen är hela frågan rejält märklig ändå. Som varför gäller det en sorts media men inte ett annat. Varför bara vissa av plattformarna. Bedömningen av vad som är av vikt, vilka som är dominanta, så mycket abstrakta bedömningar.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

USB som databärare. Sedan att installeras på maskinens interna skivminne är självklart. Nu är inte jag så naiv tro att Sony eller någon konsol tillverkare skulle ta standard USB-C. Självklart blir det Sonys special buss med extra mycket DRM annan skit.

Skrivet av AndreaX:

Vad skulle vinsten med det vara?

USB är fortfarande mycket långsammare än interna lagringen, så datan måste ändå flyttas dit.

Höja priset på varje spel med uppåt en hundring för att spara in tillverkning av läsaren för priset av typ två-tre av dem.

Kommer bli jobbigt i handeln dessutom då stora lager av billiga skivor inte kan hållas på samma sätt. Sämre alternativ fysiskt = ännu sämre konkurrens till nedladdning.

Mja. Det förutsätter bara att skivorna i sig inte ändras till dess. (BDXXL?) Eller att de vill ha ett nytt gränssnitt till spelaren för säkerheten kompromissats i den nuvarande.

Ja fast antagligen högst oklart om det räknas eller inte. Just leveransmetoden i sig har ju inte mer konkurrens för det liksom.

Sen är hela frågan rejält märklig ändå. Som varför gäller det en sorts media men inte ett annat. Varför bara vissa av plattformarna. Bedömningen av vad som är av vikt, vilka som är dominanta, så mycket abstrakta bedömningar.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.