Nu varnar Steam för döda Early Access-spel

Permalänk

Ingen varning på Dota 2, konstigt. 🤔

Permalänk

Jag måste vara trött. Jag läste rubriken som "Nu dödar Steam Early access spel"

Visa signatur

Motherboard: Asrock x870E Taichi Lite | Processor: AMD Ryzen 9 9950X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Medlem

Det borde bli typ block åå döda spel. Alltså att köpknappen försvinner tills dom är aktiva igen

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lacusmons:

Jag måste vara trött. Jag läste rubriken som "Nu dödar Steam Early access spel"

Japp samma här!

Sen finns det ju en uppsjö av intressanta icke early-access också som man någon gång har tryckt "följ" på men det aldrig händer något. Hoppas dom också får taggen "förmodligen dött" så man slipper fundera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

asså är det inte bedrägeri, man köper ett early access spel för att det kommer att komma ut nån gång, men om det aldrig kommer ut så är du ju bedragen.

Early Access är precis som Kickstarter. Du chansar att sponsra okända att kanske utveckla en produkt. Således ska man inte vara butter om spelet ej blir av elr ej fungerar ordentligt under utvecklingstiden.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

oooh nice

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Inte ett dugg för sent, varför inte att dom bara tar bort hela spelet?

För att valda delar av Internet brukar gå upp i extas och skrika censur när någon tar bort någonsin?

Varningarna kan absolut göras tydligare än det här, men det är i slutänden mina pengar - om jag vill lägga dem på spel som eventuellt aldrig kommer ut så är det min sak.

(Fick för nån månad sen leverans på en grej från Kickstarter som jag backade före pandemin.)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

En till som inte förstår sig på early access men på en helt annan nivå.
Ett riktigt dåligt förslag, hej då till early access son fyller en funktion. Hej till buggiga/trasiga spel som är "färdiga", precis som många spel från AAA träsket.

Kan man se early-access som att det handlar om lata utvecklare, att de förlitar sig på feedback från ”folket” istället för att göra jobbet själva? Förstår jag det rätt då? Annars hade man väl kunnat släppa spelet färdigt. Vad jag förstår så är många av dessa spel i early-access i flera år.

Permalänk
Medlem

Många AAA-spel är ju direkt ofärdiga vid release och det accepteras av både den breda massan konsumenter och Steam-butiken. Det är bara extremfall där det publicerande företaget inte vill bli stämda som sådana produkter tas bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Många AAA-spel är ju direkt ofärdiga vid release och det accepteras av både den breda massan konsumenter och Steam-butiken. Det är bara extremfall där det publicerande företaget inte vill bli stämda som sådana produkter tas bort.

Idag är det dessvärre så men de brukar ju fixas. Därför jag själv sällan hänger på låset. Låter mogna något år eller 2.

Bra att steam uppmärksammar det så man slipper köpa ett demo(vilket EA i princip är) som aldrig blir klart.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Kan man se early-access som att det handlar om lata utvecklare, att de förlitar sig på feedback från ”folket” istället för att göra jobbet själva? Förstår jag det rätt då? Annars hade man väl kunnat släppa spelet färdigt. Vad jag förstår så är många av dessa spel i early-access i flera år.

Njae, Snarare så att om flera med olika datorsystem testar spelet "på sitt sätt", så kan man oftast lättare hitta buggar i spelet än om du själv ska sitta och testa varje liten möjlig grej som kanske kan ske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Om det krävs att det står i manualen för din mikrovågsugan att du inte får stoppa smådjur i den...

Grundnivån att utgå i från när det kommer till användare är förvånansvärt låg. Och jag skulle våga påstå att det ligger i Steams egenintresse att göra upplevelsen så bra det går för slutkund – att rensa upp butiksfronten och hålla folk borta från shovelware eller skoj-utvecklare borde vara en topp-prioritering från Valves sida i sammanhanget

På batterier/produkter med batterier så brukar det stå att man inte ska kasta dem i öppen eld.
Man skulle ju kunna tycka att det borde vara uppenbart, men...

Permalänk
Medlem

Någon som har BeamNG.drive ?

Måste väl vara det mest Early Access spelet ?

Vet inte hur många år sen det kom på Early Access ?

Vad jag kan se är senaste uppdateringen från December, till version 0.34
Så det verkar ju inte vara övergivet så sett.
Men man undrar om det finns en plan på att någon gång göra färdigt spelet, eller om det är tänkt att vara ett föralltid EA spel ?

Jag har inte följt det så noga.
Men man undrar lite hur utvecklarna får pengar?
För en utdragen utvecklingsperiod måste kosta pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Men man undrar om det finns en plan på att någon gång göra färdigt spelet, eller om det är tänkt att vara ett föralltid EA spel ?

Nej, det kommer nog aldrig bli färdigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Skrivet av underd0g76:

Nej, det kommer nog aldrig bli färdigt.

Jo det kommer det väll bli och spelet har utvecklats mycket genom tiden.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Nej.
Det habdlar inte om lata utvecklare utan det ha dlar om att stödja utvecklingen.
Är du inte med på villkoren köp i te early access.
Vad som är "lata" utvecklare är AAA studios som släpper ej färdiga spel som färdiga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej.
Det habdlar inte om lata utvecklare utan det ha dlar om att stödja utvecklingen.
Vad som är "lata" utvecklare är AAA studios som släpper ej färdiga spel som färdiga.

Okej, är det alltid så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jo det kommer det väll bli och spelet har utvecklats mycket genom tiden.

Stämmer att det utvecklats men har svårt att se att de kan finputsa spelet till en färdig form, med det utlovade karriärläget och ett grafiskt användargränssnitt som inte känns som det vore stöpt ur äkta Kanadensisk lönnsirap.

Dock, som simulator/sandlåda är det redan färdigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej.

Tänker till exempel som här, när jag köpte Enshrouded och utvecklarna svarar varför man använder sig av early-access:

We have put all our heart and soul into the development of Enshrouded and we are ready to show it to you! We want to develop the game together with you during Early Access and of course beyond! We are counting on the community’s involvement to help make Enshrouded the best game it can be. We are committed to listening to you, the community.

När du skrev stödja utvecklingen tänkte jag genast ekonomiskt, men du menar alltså i utvecklandet av spelet. Vilket jag anser gör dem lata.

Också: “It's especially important to us to listen and to work with you, the community. We will be gathering feedback from our Discord server, our social channels, and the Steam forums, as well as through a dedicated feature directly in the game. We want Enshrouded to become the game you enjoy the most, the one you cannot wait to share with your friends!

Ett snyggt paketerat gratisarbete + att man redan betalar för spelet. Jag förstår absolut att det är frivilligt att delta i utvecklingen men tycker det är lite märklig affärsmodell bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Tänker till exempel som här, när jag köpte Enshrouded och utvecklarna svarar varför man använder sig av early-access:

We have put all our heart and soul into the development of Enshrouded and we are ready to show it to you! We want to develop the game together with you during Early Access and of course beyond! We are counting on the community’s involvement to help make Enshrouded the best game it can be. We are committed to listening to you, the community.

När du skrev stödja utvecklingen tänkte jag genast ekonomiskt, men du menar alltså i utvecklandet av spelet. Vilket jag anser gör dem lata.

Också: “It's especially important to us to listen and to work with you, the community. We will be gathering feedback from our Discord server, our social channels, and the Steam forums, as well as through a dedicated feature directly in the game. We want Enshrouded to become the game you enjoy the most, the one you cannot wait to share with your friends!

Ett snyggt paketerat gratisarbete + att man redan betalar för spelet. Jag förstår absolut att det är frivilligt att delta i utvecklingen men tycker det är lite märklig affärsmodell bara.

Ja det handlar om att stödja utvecklingen ekonomiskt.
Ang exemplet med enshrouded så habdlar det inte om lata utvecklare utan bara ett sett att smörja communityt.
Dom bedömer att det ör exakt vad communityt vill höra, att dom får vara delaktiga.
Finns många spel som utvecklas och färdigställts och dom som köpt spelet fått vara "dealktiga" på det där sättet.
Det är egentligen ingen märklig affärsmodell, finns massor med utvecklare som borde ha amvänts sig av den nör man sett slutresultatet a deras "färdiga AAA spel".

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av BobbyKristensen:

Ingen varning på Dota 2, konstigt. 🤔

Inte så konstigt iom att det inte är ett Early Access spel utan ett gratisspel finansierat med micro transaktioner.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Inte så konstigt iom att det inte är ett Early Access spel utan ett gratisspel finansierat med micro transaktioner.

Skämtet var att det var early access för spelet är fortfarande beta.

Permalänk
Medlem

Bra. Men det borde visas tydligare, med stor svart text på gul bakgrund och högst upp så det inte går att missa.

Har blivit bränd av flera Early Access-titlar som antingen dött eller aldrig blir färdiga, så jag tar inte i skiten med tång sedan många år tillbaka.

Samma sak när det gäller crowdfunding.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Nej de har ingen skyldighet att göra klart spelet vilket står klart och tydligt i early access texten
Du köper på eget bevåg

Fast om det inte längre utvecklas så är det på gränsen till bedrägeri att kalla det "Early Access". EA implicerar att det finns en "late access", annars är det inte early nu.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyKristensen:

Skämtet var att det var early access för spelet är fortfarande beta.

Nja, Dota 2 lämna beta stadiet rätt nyligen (2013) så de är ju bara 12 år sedan.

Permalänk
Skrivet av Myhybris:

Nja, Dota 2 lämna beta stadiet rätt nyligen (2013) så de är ju bara 12 år sedan.

Woosh