Veckans fråga: Hur mycket mobildata använder du?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Hur mycket mobildata använder du?

I takt med bättre mobilnät ökar mängden data vi använder. Hur mycket använder du varje månad?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Comviq. Skräp-nät. Använder en hel del och kopplas ner slumpmässigt. Rekommenderas inte.

Permalänk
Medlem

Använder ca 1GB +/- i normala fall.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F Gaming | AMD Ryzen™ 7 5800X | Kingston FURY Renegade 64 GB
Red Devil AMD Radeon™ RX 6950 XT 16GB | CREATIVE Sound BlasterX AE-9
Phanteks Enthoo Pro II Server Edition | Phanteks Glacier One 420D30
LG 32" UltraGear 180Hz 32GS85Q | BenQ 32" 60Hz PD3200Q
Glorious GMMK 3 100%| Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem

Med mobilen eller via kort i annan device?

Permalänk
Medlem

13,87 MB förra månaden Jag använder inte mobilen särskilt mycket, och när jag gör det så har den oftast tillgång till WiFi.

Permalänk
Medlem

Ingen aning, fri datamängd.

Edit: 60-80 GB/månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

I takt med bättre mobilnät ökar mängden data vi använder. Hur mycket använder du varje månad?

Läs hela artikeln här

använder ca 80 mb /m med Wifog..och endast när jag inte har tillgång till Wifi nät

Permalänk
Medlem

Jag bor i hyresrätt och lider som många andra av Tele2s ensamrätt på fibernätet i vår fastighet.

När Huawei släppte en 5G router för 6kkr så såg jag chansen att slå mig fri från Tele2 Maffian och hoppa på 5G nätet.
Jag pungade ut 6kkr för en kinarouter och tecknade obegränsat 5g nät med Telia som sen inte visade sig vara obegränsat efter 1tb surf då de började strypa uppkopplingen.

Nu har jag gått tillbaka till Tele2 maffian igen, dom vann, men jag tog iaf chansen att göra lite motstånd.

Permalänk
Medlem

Senaste månaderna 3-4gb, tidigare 1-2gb. Men kommer ibland på mig ha av wifi på telefonen när jag är i hemmet, samt ansluter jag ibland inte till andra nätverk som jag inte har något emot. 500mb hade enkelt räckt utan att ha påverkat min 'livskvalité'

Permalänk
Medlem

Obegränsad via Familjen Telia 8st delar på de vi använder runt 400 GB ber månad mobil data.

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Medlem

Använder inte mobildata, gammalt kontantkort från -98.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sturgis:

Jag bor i hyresrätt och lider som många andra av Tele2s ensamrätt på fibernätet i vår fastighet.

När Huawei släppte en 5G router för 6kkr så såg jag chansen att slå mig fri från Tele2 Maffian och hoppa på 5G nätet.
Jag pungade ut 6kkr för en kinarouter och tecknade obegränsat 5g nät med Telia som sen inte visade sig vara obegränsat efter 1tb surf då de började strypa uppkopplingen.

Nu har jag gått tillbaka till Tele2 maffian igen, dom vann, men jag tog iaf chansen att göra lite motstånd.

Men brukar inte fiber vara mycket billigare i lägenhet (ingår t.o.m ofta i hyra?)?

Ja "obegränsad" har vi snackat om här, urselt att de får hålla på med falsk marknadsföring.

Permalänk
Medlem

Cirka 1GB/månad. Använder oftast någon form av wifi

Permalänk
Medlem

Är det inte fantastiskt att jag för mina egna pengar köper en elektronisk sak som kartlägger massor om mig och sänder data som jag själv betalar så att den kan sändas. Men köper jag en dum telefon då kan jag inte gå på toaletten, åka kommunalt, och inte parkera och en del annat jag inte kommer på just nu. så därför är jag mindre eller mer påtvingad att ha den här manicken om jag vill kunna leva ett normalt liv.

Men åter till trådens ämne

Jag röstade 2GB men normalt är det mindre än 1GB då jag är ytterst sparsam bara för att jag vill lägga mina pengar på kvalitet(Stora saker). har ju en stor pott som kan användas på vandring, eller om man råkar hamna i nåns sommarstuga eller nått, (jag frågar alltid om det finns wifi)
Kör inte så mycket data när jag är på språng, bara nån app för biljett, toalett , parkering, kolla kartdata.

Kör Hallon för 109 SEK där 5GB ingår, har 100GB i potten så lite använder jag.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Men brukar inte fiber vara mycket billigare i lägenhet (ingår t.o.m ofta i hyra?)?

Ja "obegränsad" har vi snackat om här, urselt att de får hålla på med falsk marknadsföring.

När det är en ägare av nätet yes.
Han borde kunna få det väldigt billigt

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Mindre än vanligt så runt 250 GB förra månaden. Bör noteras att detta enbart är på mobilen, har fiber hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Om du bor i en brf som har tänkt på sina medlemmar - ja.

Men om du bor i en hyresrätt eller eget hus/villa... Kan få upp till 700-800 kr i månad för en pissanslutning.

Permalänk
Medlem

75% ligger på upp till 10GB är väntat.
Väldigt mycket overhead för konsumenterna. Dvs konsumenterna ligger ligger långt under vad de betalar för.

Hade alla satt sig ner och tittat på sina siffror och vad de betalar för. Och sedan ända på abonnemanget så det passar bättre hade vi nog sett en del KK eller stora nedskärningar?

De lever på våran FOMO

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Mellan 7-13gb är vanligast men förra månaden var tydligen lite mer extrem med 17gb. Har vanligtvis 15gb data men nu 30 under bindningstid.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Just nu ganska mycket, brukar snitta 60-80GB per månad på senaste tiden. Men sen kommer mina behov minska neråt 10GB per månad. Har förnärvarande Halebop kontantkort med 100GB data per månad vilket nyttjar Telias nät, tyvärr endast 4G LTE då märlligt nog de inte erbjuder 5G på deras kontantkort trots att det finns här.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

2-3 GB/mån.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Varierar kraftigt beroende på om jag är ute och reser eller inte.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Mellan 20-40GB per månad då jag pendlar mycket dagligen. Kör Comviq, har väldigt god hastighet och bra täckning där jag befinner mig.. Fungerar bättre än Telia som jag hade innan.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Kör Comviq har 100GB + 100 sparade (BF Deal).
Använder 1-2GB i månaden.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

4 MB använde jag förra månaden.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

1-2 GB. Jag har nästan alltid tillgång till wifi så det blir inte mycket.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

I genomsnitt 25 GB/månad, då datakortet på landet går på samma pott, samt även kortet i iPaden (Tele2). Smidigt 😊

Permalänk
Medlem

4-5 GB mobildata i vanliga fall. Mest till Tidal eller Youtube när man är ute och går. Annars har man ju Wifi på dom flesta ställen man befinner sig på.

Permalänk
Medlem

1-2 gb beroende på hur mycket jag är ute och flänger.
5 gb i abbonemanget med pot så den växer och växer och växer.... Tror det få bli familjeabbonemang snart så vi delar på det.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

75% ligger på upp till 10GB är väntat.
Väldigt mycket overhead för konsumenterna. Dvs konsumenterna ligger ligger långt under vad de betalar för.

Hade alla satt sig ner och tittat på sina siffror och vad de betalar för. Och sedan ända på abonnemanget så det passar bättre hade vi nog sett en del KK eller stora nedskärningar?

De lever på våran FOMO

Nej, vi hade sett högre priser. De lägre alternativen existerar för att tillräckligt många fortfarande väljer att betala mer.

Se exempelvis fiber, finns inga billiga 100/10 att välja.