Förvirrade koppartjuvar kapade fiberkablar

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Samtidigt finns det stor potential att arbeta mer förebyggande. Ett exempel vore att göra belastningsregistret mer tillgängligt i vissa sammanhang, så att hyresvärdar och arbetsgivare kan fatta välgrundade beslut. Det skulle kunna bidra till tryggare miljöer både på arbetsplatser och i boendemiljöer – samtidigt som det öppnar för en ärlig och tydlig dialog kring ansvar och förtroende.

Hur ska belastningsregistret fungera förebyggande? Det är ju gamla synder. Om något kommer det minska deras möjligheter att få bostad och jobb, vilket ökar risken för nya brott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Var länge sedan.

Underskatta inte folk med beroende problematik. Dom kan även sammarbeta om det är värt det.
Troligen ligor men främmande makt stjäl nog knappast koppar för att "pröva" vår infrastruktur. Det är rätt korkat då vi kommer förstärka just den svagheten och öka bevakningen. Tex genom att gräva ned kabeln istället för att ha den ovan mark.

Idag är nog det både lättaste och effektivaste att gå på IT sidan. Alternativt infiltrera verksamheter och förstöra tex reservkraft systemen men har det gått så långt har vi nog andra värre bekymmer.
Alla viktiga och seriösa byggnader har idag backup system så ett strömavbrott är inga stora problem.
Att göra det så avsides och på öde platser är för att undgå upptäckt så länge som möjligt. Lika med RTG'er i ryssland där folk tar sig väldigt långt ut i terrängen för att stjäla metallen. Vissa dör ju då de inte förstår vad en RTG är för något.

Kikar man på koppar priset så talar det sitt tydliga språk.

Korkat och korkat.. Främmande makt prövar oss regeulbundet och eftersom att SÄPO är inkopplade så har misstanke uppenbarligen funnits?

Jag tror att du underskattar hur komplext det är att, i syfte att skydda oss mot sabotage, "gräva ned lite kablar" eller göra andra ingrepp i den över 100 år gamla elanläggningen på järnvägen - som sett nära identisk ut sedan dess begynnelse. Och att bevaka typ 1000 mil järnväg är varken enkelt eller billigt.
Åtgärder i syfte att skydda mot rena stölder är ju en annan femma.. där tror jag att man redan idag smutsar ned metallen så att den blir mycket mindre värd.

Det är en stor byråkratisk process att ens ändra färg på pennan för de som utför arbete på järnvägen och åtgärder för att "förstärka" elanläggnigen kommer bli otroligt kostsamma. Så korkat är nog inte rätt ord..

OM främmande makt skulle ha gjort detta tror jag att de skulle varit ganska nöjda med resultatet. Dom har nu insett att de på någon timmes jobb kan orsaka enorm skada på Sveriges infrastruktur och att detta medför enorma samhällskostnader.

Det som främst talar emot att detta var ett sabotage är väl att de redan borde veta detta.

Sen förstår jag inte hur du menar att kopparpriset talar sitt tydliga språk?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Hur ska belastningsregistret fungera förebyggande? Det är ju gamla synder. Om något kommer det minska deras möjligheter att få bostad och jobb, vilket ökar risken för nya brott.

Till exempel kan en hyresvärd bidra till tryggheten i området genom att vara selektiv med boende, och en kommun kan stärka säkerheten genom att rekrytera på ett ansvarsfullt sätt. Det gynnar både individen och samhället – en verklig win-win, där lätt tillgång till belastningsregistret kan göra skillnad.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Korkat och korkat.. Främmande makt prövar oss regeulbundet och eftersom att SÄPO är inkopplade så har misstanke uppenbarligen funnits?

Jag tror att du underskattar hur komplext det är att, i syfte att skydda oss mot sabotage, "gräva ned lite kablar" eller göra andra ingrepp i den över 100 år gamla elanläggningen på järnvägen - som sett nära identisk ut sedan dess begynnelse. Och att bevaka typ 1000 mil järnväg är varken enkelt eller billigt.
Åtgärder i syfte att skydda mot rena stölder är ju en annan femma.. där tror jag att man redan idag smutsar ned metallen så att den blir mycket mindre värd.

Det är en stor byråkratisk process att ens ändra färg på pennan för de som utför arbete på järnvägen och åtgärder för att "förstärka" elanläggnigen kommer bli otroligt kostsamma. Så korkat är nog inte rätt ord..

OM främmande makt skulle ha gjort detta tror jag att de skulle varit ganska nöjda med resultatet. Dom har nu insett att de på någon timmes jobb kan orsaka enorm skada på Sveriges infrastruktur och att detta medför enorma samhällskostnader.

Det som främst talar emot att detta var ett sabotage är väl att de redan borde veta detta.

Sen förstår jag inte hur du menar att kopparpriset talar sitt tydliga språk?

Men när man gör sådana här saker så kommer saker onekligen bli säkrare och dessa saker som du sa borde de redan veta om och inte börja pilla på sådant de redan vet.

Byråkrati kan gå väldigt fort om det behövs och då är det allvarligt på riktigt.

Koppar är en metall som blivit dyrare på senare tid och ligger rätt högt nu.

Hur smutsar man ned metallen menar du? Då leder den ström sämre och blir en allmänt sämre produkt att använda för elöverföring.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Min föräldrar var missbrukare och alkoholister. Många av deras vänner som skalade eller eldade för att komma åt koppar kablar och sedan sålde.
Flera dog för att de tog sig in i nätstationer och började kapa kabel.

Så väldigt sällan handlar detta om sabotage, vill man sabotera finns det betydligt bättre och effektivare sätt jag inte tänker gå in på här.

Som ett så kallat "maskrosbarn" har jag en ganska djup insikt i vad det är för typ av människort som stjäl koppar och mycket andra saker få har verklig erfarenhet av.

Därför som de som köper knark är en del av problemet oavsett om de själva begår andra brott, de möjliggör ett ekosystem av kriminella organisationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Därför som de som köper knark är en del av problemet oavsett om de själva begår andra brott, de möjliggör ett ekosystem av kriminella organisationer.

Och platser där försäljning minskar ökade utpressning istället 🙂
Enda sättet att bekämpa brottslighet är att uppväxten blir kantad av aktiviteter och gemenskap och inte utanförskap

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Alla som köper olagliga varor eller droger är en del av problemet.

Visa signatur

Permalänk
Testpilot
Skrivet av cyklonen:

Det är helt orealistiskt att övervaka och skydda tiotusentals mil av nergrävd kabel. Att övervaka alla "noder" där saker står ovan mark skulle teoretiskt gå, men vi snackar nog en väktarstyrka på flera tiotusentals personer som jobbar i skift. Kameraövervakning, absolut, men det förhindrar inte sabotage eftersom det skulle ta så lång tid för polis eller väktare att komma dit så en statsunderstödd sabotör kan göra det utan hinder, och maskerad så det inte går att spåra.

Så tyvärr går det inte att skydda sig särskilt väl.

Lösningen är patrullerande automatiserade drönare som skjuter först och larmar sen.

Behöver inte vara dödligt våld, räcker med ett hagel brak av gummikulor.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Lösningen är patrullerande automatiserade drönare som skjuter först och larmar sen.

Behöver inte vara dödligt våld, räcker med ett hagel brak av gummikulor.

Samt att dömda brottslingar och utlänningar har gps sändare som alltid sänder. Sker ett brott kan man lätt koppla det till personen ifråga. Hade gissningsvis så gott som helt utraderat vissa brott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Du kan läsa om Polisen i Umeås sammarbete med både SÄPO och MSB här. Dessa myndigheter har sannolikt större insyn i verklighetsförankringen av ett eventuellt sabotagemotiv än du.

Att du inte förstår något medför inte att detta något inte kan vara sant.

Husbränder utreds som mordbrand, det innebär inte att man tror att det är mordbränder, utan att man inte skall missa/ha förstört bevis om det senare visar sig att en brand var mordbrand.

Troligen samma sak här, är det kopparstölder som drabbar viktig infrastruktur så väljer man att från början utreda det som möjligt sabotage med då Säpo inblandat.

Det är ju inte precis så att koppartjuvar tar hänsyn till viktig infrastruktur.

Permalänk
Medlem

Samt att dömda brottslingar och utlänningar har gps sändare som alltid sänder. Sker ett brott kan man lätt koppla det till personen ifråga. Hade gissningsvis så gott som helt utraderat vissa brott.

Övervakningssamhälle som fungerer så bra i både verkligheten och i böcker?
Det enda som kommer hända är att det spoofar sändare

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Övervakningssamhälle som fungerer så bra i både verkligheten och i böcker?
Det enda som kommer hända är att det spoofar sändare

Lösbart.

Permalänk
Medlem

Turister som landar på Arlanda får ett fotledsband på sig som berättar var de är hela tiden. Realistiskt och bra

Permalänk
Medlem

Lösbart.

Nej helt verklighets frånvarande

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Varför? Alla vet väl att speciellt Ryssland och Iran betalar för att förstöra för andra länder?

Garanterat Kina med

Visa signatur

Stop-motion kreatör på hobbynivå Youtube

Permalänk

Nej helt verklighets frånvarande

Verklighetsfrånvarande är snarare att säga att vi trots de senaste 1000 årens allt snabbare tekniska utveckling, just nu 2025 aldrig mer kommer se teknisk utveckling. Varför?

Permalänk
Medlem

Verklighetsfrånvarande är snarare att säga att vi trots de senaste 1000 årens allt snabbare tekniska utveckling, just nu 2025 aldrig mer kommer se teknisk utveckling. Varför?

Aldrig påstått att tekniken kommer sluta utvecklas, men att tro att en demokratisk stat skall övervaka brottslingar och "utlänningar" , alltså alla som landar på Arlanda, detta är helt verklighets frånvarande. Vi skall alltså övervaka i runda slängar 900 000 icke svenska medborgare, som jobbar här, samt flera miljoner turister

Får ju knappt avlyssna en telefon idag

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade hellre sett att alla fick det i förebyggande syfte!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Klokt! Och folk på tillfälligt besök i Sverige?

Permalänk

Aldrig påstått att tekniken kommer sluta utvecklas, men att tro att en demokratisk stat skall övervaka brottslingar och "utlänningar" , alltså alla som landar på Arlanda, detta är helt verklighets frånvarande. Vi skall alltså övervaka i runda slängar 900 000 icke svenska medborgare, som jobbar här, samt flera miljoner turister

Får ju knappt avlyssna en telefon idag

Poltiker är mästare i att vända kappan efter vinden. Det som anses omöjligt idag kan med ett par Sifo-mätningar bli mycket möjligt.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av ClintBeastwood:

Varför stanna vid boja, GPS rätt in i skallbenet när förlossningen sker 😁

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Alla misstänkta är skyldiga och alla andra är misstänkta.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Klokt! Och folk på tillfälligt besök i Sverige?

Vi får fråga våra vänner på Nordkoreas ambassad hur dom löser det där hemma.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Varför stanna vid boja, GPS rätt in i skallbenet när förlossningen sker 😁

Ett skämt idag. Verklighet om 100 år. Eller snabbare om Musk+fanboys får sin vilja igenom.

Permalänk
Medlem

Har ärligt talat svårt att tro att svenska knarkare skulle stjäla koppar för att finansiera ett missbruk.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Skrivet av dool:

Har ärligt talat svårt att tro att svenska knarkare skulle stjäla koppar för att finansiera ett missbruk.

"Möjliggör ett ekosystem"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Men när man gör sådana här saker så kommer saker onekligen bli säkrare och dessa saker som du sa borde de redan veta om och inte börja pilla på sådant de redan vet.

Byråkrati kan gå väldigt fort om det behövs och då är det allvarligt på riktigt.

Koppar är en metall som blivit dyrare på senare tid och ligger rätt högt nu.

Hur smutsar man ned metallen menar du? Då leder den ström sämre och blir en allmänt sämre produkt att använda för elöverföring.

Jag förstår inte hur ditt resonemang inte kan appliceras på IT-attacker också? Finns väl ingen som inte säkrar upp efter ett omfattande IT-angrepp?

Ja, byråkratin kan få en spark i arslet. Däremot så skulle de fysiska åtgärderna i anläggningen förbli en långsam process och det finns betydligt svagare punkter i anläggningen än kopparstölder sett utifrån ett beredskapsperspektiv, så inget krut skulle läggas här.

Vet ej hur det fungerar men den DNA-märks väl på något sätt. Sen byts den ut i sin helhet till annan mindre värdeful metal.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Jag förstår inte hur ditt resonemang inte kan appliceras på IT-attacker också? Finns väl ingen som inte säkrar upp efter ett omfattande IT-angrepp?

Ja, byråkratin kan få en spark i arslet. Däremot så skulle de fysiska åtgärderna i anläggningen förbli en långsam process och det finns betydligt svagare punkter i anläggningen än kopparstölder sett utifrån ett beredskapsperspektiv, så inget krut skulle läggas här.

Vet ej hur det fungerar men den DNA-märks väl på något sätt. Sen byts den ut i sin helhet till annan mindre värdeful metal.

Aldrigt sagt att det inte kan appliceras på it sidan också. Poängen är att it attacker kan ut föras direkt från pojkrummet och man behöver inte smyga sig in i ett annat land och göra inbrott och stjäla saker.

Stulna kablar är nog inte superhög prioriterat skulle jag tro. Såvida det inte verkar vara en riktad attack mot något specifikt mål.

DNA märkning får nog svårt att överleva eld eller att skalas bort.

Aluminium kan användas istället för koppar med då krävs det dubbelt så tjocka kablar för samma lednings förmåga, frågan är om det är värt det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jo det är det mest troliga, ganska vida känt i sådana kretsar och såg det under hela uppväxten. Var ibland rätt rejäla mängder de samlat ihop.

Vad har du själv sett angående detta? Misstänker att du mest läser saker och tror blint på det. Säpo och msb säger och går givetvis inte ut med det som stämmer, lite hela deras syfte.
Skulle det vara främmande makter skulle vi inte få veta att något ens hänt.

Men det är ju kul och spännande att läsa om...

Jag ställde en fråga. Utifrån den antar du något jag inte sagt, även fast jag inte sa ett enda ord om vad jag tror om det hela.
Min poäng är att bara för att det för dig är det mest troliga så har du troligen inte koll på hur vanligt det är med andra orsaker. Oavsett är allt spekulation för de allra flesta.

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av chif:

Jag ställde en fråga. Utifrån den antar du något jag inte sagt, även fast jag inte sa ett enda ord om vad jag tror om det hela.
Min poäng är att bara för att det för dig är det mest troliga så har du troligen inte koll på hur vanligt det är med andra orsaker. Oavsett är allt spekulation för de allra flesta.

Ja och jag frågade tillbaka? Fick inte jag fråga dig något? Många stjäl inte koppar som sin stora hobby och de som gör det hänger knappast här så jag tar för givet att du aldrig befunnit dig i sådana kretsar som jag gjort men jag kan ju ha fel? Så jag gissade lite halvt om hur du får din info.

Jag kan GARANTERA dig till 100% nästan alla kopparstölder just är det och inget sabotage.

Visa signatur