Synology NAS, utrymmesproblem

Permalänk
Medlem

Synology NAS, utrymmesproblem

Jag har en Synology DS420+ med 2x4TB diskar. De kör SHR (Synology Hybrid Raid) så jag har ett totalt utrymme på 3,6TB.
Nu varnar det för att jag börjar få ont om utrymme, har cirka 100GB kvar.
Men grejen är att jag inte har så mycket saker på Nasen, alla filer som jag har i min File Station tar upp cirka 1,7TB.
Så vad är det som tar sådan plats? Varför börjar det bli fullt?
Jag behöver hjälp här

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Nvidia 1660 Super Tangentbord:Xtrfy K4 TKL Mus:Rival 3 Ljud:Creative SB GS3
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 14 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Jag har en Synology DS420+ med 2x4TB diskar. De kör SHR (Synology Hybrid Raid) så jag har ett totalt utrymme på 3,6TB.
Nu varnar det för att jag börjar få ont om utrymme, har cirka 100GB kvar.
Men grejen är att jag inte har så mycket saker på Nasen, alla filer som jag har i min File Station tar upp cirka 1,7TB.
Så vad är det som tar sådan plats? Varför börjar det bli fullt?
Jag behöver hjälp här

Kan du inte gå in och kika? Gissar alla dina snapshots? Om du inte rensar dessa regelbundet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt liknande problem. Tog bort en OneDrive-mapp som jag hade dublett på men trots det så rensas inte utrymmet och jag har inga papperskorgar påslagna på NAS:en.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kan du inte gå in och kika? Gissar alla dina snapshots? Om du inte rensar dessa regelbundet

In och kika var? Har som sagt kollat i file station och där finns filer som upptar cirka 1,7TB. Har inget snapshot replication eller liknande vad jag kan hitta.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Nvidia 1660 Super Tangentbord:Xtrfy K4 TKL Mus:Rival 3 Ljud:Creative SB GS3

Permalänk
Medlem

installera storage analyzer i paketcenter och kör en rapport så får du fram vad som tar utrymme

Permalänk
Medlem

Har inte jobbat så mycket med det här det senaste, men detta är vad jag får fram när jag kör lagringsanalysen.
Har alltså 64GB ledigt av 3,6TB och detta är vad som tar upp utrymmet, har visserligen bara läst Matte C men det där blir inte i närheten av 3,6TB.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte så att du uppgraderat diskarna och glömt att expandera raiden till den nya storleken?
Kommer inte ihåg exakt vad det heter, var ett gäng år sedan jag gjorde det.
Men det kanske ligger under storage manager > Volume > Action > Configure

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Inte så att du uppgraderat diskarna och glömt att expandera raiden till den nya storleken?
Kommer inte ihåg exakt vad det heter, var ett gäng år sedan jag gjorde det.
Men det kanske ligger under storage manager > Volume > Action > Configure

Nej, har haft 2x4TB sedan starten och inte bytt ut någon eller puttat in någon extra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Nej, har haft 2x4TB sedan starten och inte bytt ut någon eller puttat in någon extra.

Men hur ser det ut under volume ?
Tänker mest på "Current allocated" vs "Max allocatable".

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Gjorde det igår, ingen skillnad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu är jag något på spåret här, men varför blir det så här? Ligger det dubbelt på något sätt eller vad?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Printen med "all shares" är väl bara den delade mappen på 1.6TB.
901.88
+ 597.33
+ 125.44
+ 37.82
+ 0.230
+ 0.000038
= 1,662.700038 GB

1.6 TB + 137.1 GB + 1.7 TB ≈ 3.45 TB
+ 50.2 GB ≈ 3.5 TB totalt

Använd File station för att hitta "Övriga" och se om du kan rensa något där.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Nu är jag något på spåret här, men varför blir det så här? Ligger det dubbelt på något sätt eller vad?

<Uppladdad bildlänk>

Kanske lite tips här:
https://community.synology.com/enu/forum/1/post/154889

"Uninstalling "Synology Drive Server" just solved the issue. Thanks!
Plus I did a "file system defragmentation" in "Storage Manager" clicking on the 3 dots on the right of the volume, and that recovered me even more space."

Permalänk
Medlem

Jag tog bort en del filmer, så delad mapp gick ner till 1,1TB men Övrigt gick upp till 1.9TB. Vad är det som händer? Papperskorgarna är tömda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kanske lite tips här:
https://community.synology.com/enu/forum/1/post/154889

"Uninstalling "Synology Drive Server" just solved the issue. Thanks!
Plus I did a "file system defragmentation" in "Storage Manager" clicking on the 3 dots on the right of the volume, and that recovered me even more space."

Det är avinstallerat sedan tidigare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har jag varit i kontakt med supporten som har loggat in på nasen och kollat. Det verkar vara en mapp som heter download som är boven i dramat. Där samlas alla temporära filer, framförallt från download station.
Detta är en gömd mapp som inte syns i file station och som verkar omöjligt att komma in i, de har tagit bort alternativet att visa dolda filer och mappar i deras dsm 7.xx.
Så Synologys lösning är att ta bort alla seedningar i download station och sen stänga av och starta download station i paketcenter, detta borda rensa mappen på filer.
Är inte det en jäkligt konstig lösning på problemet? Speciellt om det är enda lösningen för att ta bort temporära filer?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Nu har jag varit i kontakt med supporten som har loggat in på nasen och kollat. Det verkar vara en mapp som heter download som är boven i dramat. Där samlas alla temporära filer, framförallt från download station.
Detta är en gömd mapp som inte syns i file station och som verkar omöjligt att komma in i, de har tagit bort alternativet att visa dolda filer och mappar i deras dsm 7.xx.
Så Synologys lösning är att ta bort alla seedningar i download station och sen stänga av och starta download station i paketcenter, detta borda rensa mappen på filer.
Är inte det en jäkligt konstig lösning på problemet? Speciellt om det är enda lösningen för att ta bort temporära filer?

Det finns en annan lösning också. Slå på SSH i inställningarna och logga sen in med valfritt SSH-verktyg (tex Putty).
sen kan du browsa bland dina filer och se allt. Då borde du kunna hitta den där download-mappen och tömma den.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av svalle:

Eller får du lära dig att logga in på NAS'en med SSH och fixa problemet där. Det finns mycket du inte kan se i File Station. Jag håller med om att det är en irriterande bugg, men detta är ju risken när man kör ett system som DSM som tar hand om allting till dig. Blir det fel så är det inte säkert du kan fixa det från UI't.

Uppdatering nedan:
Jag hittade en mapp på min DS412+ som heter /volume1/@download
I denna mapp fanns det några kvarglömda temporära filer i mappar med numeriska namn, i mitt fall 174, 177 osv. Går jag in i dem kan jag se att det var filer från saker som jag har laddat ner med DownloadStation tidigare. Jag raderade helt enkelt mapparna med följande kommando mapp för mapp.

sudo rm -rf 174

Det går också bra att använda * som wildcard, tex 17*, man får då bara se till att det inte följer med saker som man inte tänkt radera.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Eller får du lära dig att logga in på NAS'en med SSH och fixa problemet där. Det finns mycket du inte kan se i File Station. Jag håller med om att det är en irriterande bugg, men detta är ju risken när man kör ett system som DSM som tar hand om allting till dig. Blir det fel så är det inte säkert du kan fixa det från UI't.

Jag hittade en mapp på min DS412+ som heter /volume1/@download/torrents

Jag såg även en tråd på redit som pratar om /volume1/@appdata där jag har en DownloadStation mapp, men i den finns bara logs, så jag tror inte att temporära filer hamnar där.

Så man ser det via SSH? Han på supporten nämnde inte ens det, så trodde inte att det gick den vägen heller.
Chatgpt får hjälpa mig den vägen

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av svalle:

Så man ser det via SSH? Han på supporten nämnde inte ens det, så trodde inte att det gick den vägen heller.
Chatgpt får hjälpa mig den vägen

Jag uppdaterade mitt tidigare inlägg med ny info.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur kommer jag in i mappen då?
Vilket är det bästa SSH-verktyget? Använder Powershell just nu.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Mappen heter /volume1/@download glöm inte snabel-a

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kolla upp kommandot "du" för att lista mappar och dess storlek.
Kolla också upp find och grep med gtp för att hitta filer/folder.

Vet inte om du är inloggad at in som root? Vissa mappar syns inte annars som system och containers

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Det var det där jäkla @ haha.
Nu är jag inne och tagit bort massa filer och har nu över 2TB ledigt utrymme igen

Visa signatur