Permalänk

Tips om skärmar

Hej

Jag arbetar som en proffesionell video redigerare.
Jag håller på att kolla på dastor komponenter då jag tänker bygga en video redigering station ochy undrar vilken typ av skärm jag ska borde använda. Jag vill använda mig av två stycken.

Det program som jag ska klippa i är Davinci resolve.

Tänker använda mig av färgkorregering, AI funktioner som magic mash och depth map.

Vill använda mig av skärmar som stödjer 4k material dock så kommer jag göra proxys till 1080p för att klippa snabbare, men vill ha 4k då sen man exporterar ut projektet så vill man se det i sin fulla upplösning.

Storleksmässigt vill jag hålla mig till 27 till 28 tum om ni inte har andra förslag.

Permalänk
Medlem

Eizo, BenQ och Asus (Proart) är tre tillverkare som alla har skärmar med stöd för hårdvarubaserad LUT. Vilken som är bäst är nog hugget som stucket eftersom du kommer kalibrera dom oavsett vilken du väljer.
Ligger dom utanför din tänkta budget så är dom flesta nya gaming-skärmar som har HDR-stöd hyffsat bra kalibrerade från fabrik men även här bör du ha en kalibrerare som t.ex. xrite eller liknande.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall du ska börja lite på färgerna och få det korrekt i en kedja där du endast utgör en del av kedjan behöver du tänka i termer av en clean video feed. Typiskt att du har Black Magics videolösningar likt DeckLink och Ultrastudio vilken du sedan kopplar till en kapabel monitor enbart för att ha koll på videomaterialet. Då frigör du monitorn från påverkan som operativsystem och drivrutiner innebär.

Därifrån utgår du från en monitor som matchar din färgmässiga behov. Rec.709 är sällan problem. HDR10 med korrekt tonemapping 1000 nits kan bli dyrt.