Permalänk
Melding Plague

Windows 95 fyller 30

I helgen var det 30 år sedan Microsoft började sälja Windows 95 till allmänheten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag saknar fortfarande Windows 3.11!

Första åren med Windows 95 var dock smått plågsamma. Det var när Windows 95B kom som det började bli vettigt men det är ändå väldigt opolerat jämfört med Windows 98SE.

Men galet vad åren gått fort!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Först måndag. Sedan en artikel som påminner en om att man börjar bli gammal 😂

Windows 95 satte verkligen mallen för Windows utseende och som används fortfarande än idag i senaste Windows 11.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

På den tiden var det roligt och rent magiskt att sitta framför en Windows 95 dator.

Minns min glädje när jag hittade ett par musik mpg filer på windows skivan, b.la "good times"

Good Times

Visa signatur

| 9800X3D @5.4GHz | 9070 XT @3300 MHz | DDR5 @6400 MHz | Asus X870-P | Samsung 9100 PRO M2 | Corsair RM750x | MSI MAG 32" OLED | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 |

Permalänk
Medlem

Minns att W95 kändes helt otroligt futuristiskt jämfört med W3.1

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Vår första dator var en IBM Aptiva med Windows 95.

Delar med mig ett minne av min bortgångne mamma, som sitter framför den och jobbar. Hon började jobba som självlärd webdesigner under 90-talet, tack var den.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Var med och skrev första Svenska applikationen som vart certifierad för Windows 95 i C++, Windows 95 var en bedrift att få fram, Microsoft hade inte klarat det idag.
Ett litet team på tre programmerare och någon konsult som gjorde externa kopplingar skrev ihop det här CRM systemet (första release 1996): https://www.mynewsdesk.com/se/superoffice_business_solutions_...

Permalänk
Medlem

Glömmer aldrig när jag fick en beta-cd på windows "Chicago" som sen fick namnet windows 95.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

På den tiden var det roligt och rent magiskt att sitta framför en Windows 95 dator.

Minns min glädje när jag hittade ett par musik mpg filer på windows skivan, b.la "good times"

Good Times

Haha samma här, good times är fortfarande en bra låt och har åldrats väl.

Permalänk

Minns lanseringen i Globenannexet med långa köer och kaos, man fick med Windows 95 Plus! med teman, utilities etc. gratis på lanseringsdagen så länge de hade ex kvar. Sedan hem och installera, steget från att boota in i CLI (DOS) och istället direkt in i ett GUI kändes enormt.

Därefter var det bara något år till inköp av ett av de första Voodoo 1 korten från Diamond som kom till Sverige och därmed var grunden till dagens PC spelande lagd. Känns som utvecklingen gick väldigt snabbt då, var inte många år från att jag satt med DOS och CGA/EGA till högupplöst 3D.

Windows 95 var nog sista gången det kändes stort och nytt med ett nytt OS. Sedan var smekmånaden ganska kort och mer stabilt och användbart blev det väl först med Windows 98.

Visa signatur

9800X3D, ASUS X870E Crosshair Hero, 64 GB 6000/CL28, ROG Astral 5090 OC, 4+8 TB NVME SSD, Seasonic 1600W Noctua Ed.
i7-13700K, 64 GB , Gigabyte Gaming OC 4090, 2 TB NVME SSD, 8 TB SATA SSD
ASUS 32" Mini LED 4K PG32UQX
ASUS Strix Scar 16, i9-13980HX, 32 GB, RTX4090 laptop GPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Jag saknar fortfarande Windows 3.11!

Första åren med Windows 95 var dock smått plågsamma. Det var när Windows 95B kom som det började bli vettigt men det är ändå väldigt opolerat jämfört med Windows 98SE.

Windows 98SE med 98Lite är fortfarande en favorit hos mig!

Just Windows 3.11 ger däremot en ännu mer nostalgisk känsla. Minns framför allt hur jag gjorde enkla spel i Klick & Play

På något sätt så har även gränssnittet i Windows 3.11 alltid känts mer genomarbetat än Windows 95, även om mycket var ologiskt jfm AmigaOS, System 7 (Mac) och OS/2.

Permalänk
Medlem

Jag avskydde Win95 i början. Bootade manuellt till DOS 90% av gångerna när jag satt vid datorn för spel funkade bättre i DOS.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Nåt sätt man kan få tag på det legalt idag? För att installera på en äldre burk. Gärna på svenska

Permalänk

Fyllde också 30 i år! Men säljas till allmänheten har jag aldrig utsatts för.

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Hedersmedlem

Ren lycka!

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Skrivet av Mathias71:

Minns lanseringen i Globenannexet med långa köer och kaos, man fick med Windows 95 Plus! med teman, utilities etc. gratis på lanseringsdagen så länge de hade ex kvar. Sedan hem och installera, steget från att boota in i CLI (DOS) och istället direkt in i ett GUI kändes enormt.

Därefter var det bara något år till inköp av ett av de första Voodoo 1 korten från Diamond som kom till Sverige och därmed var grunden till dagens PC spelande lagd. Känns som utvecklingen gick väldigt snabbt då, var inte många år från att jag satt med DOS och CGA/EGA till högupplöst 3D.

Windows 95 var nog sista gången det kändes stort och nytt med ett nytt OS. Sedan var smekmånaden ganska kort och mer stabilt och användbart blev det väl först med Windows 98.

Jag var där också, Blev medbjuden med farsan och hans bekant datorkunniga kille.
Vi skrattade åt OSet då, men blev även imponerad av Windows 95 på plats, Pinball var helt otroligt!

Jag är född -84

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░ -= In Trance We Trust =- ░▒▓█▇▆▅▄▃▂
38" LG 38GN950 | Intel i7 8086K Limited Edition | 32GB 3600DDR4 | RTX 3060 12GB | 2x1TB WD BLACK SN750 / 2x500GB 850 EVO | AUDIO PRO T8 ADDON

Permalänk
Medlem

Att gå från Amiga till PC/Windows var ett klart steg ner i allt utom brute force och då klarade jag mig ändå från första versionen av 95an utan hoppade på först med service release 2.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Ojoj härliga minnen!
Otroligt kul att byta ut windows ljudet till andra mindre sköna ljud.
Bästa av allt byta ut start och avslutningsbilden till mindre bekväma bilder på polarens dator.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Att gå från Amiga till PC/Windows var ett klart steg ner i allt utom brute force och då klarade jag mig ändå från första versionen av 95an utan hoppade på först med service release 2.

Jag gick från Amiga till Linux, sedan höll jag mig där till Windows 10 då jag tyckte Windows blivit bra. Det tog ett tag för Microsoft att övertyga mig.

Kan tänka mig att gå tillbaka till Linux igen, men Windows är typ 100% stabilt idag så jag har inte så bråttom.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Win95, det var en härlig bunt med floppy disks man fick mecka med vid installation.

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + 4TB WD SN7100 | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Där blev man officielllt gammal :/

Permalänk
Medlem

På den gamla goda tiden när allt fortfarande var nytt och spännande. 😃

Permalänk
Medlem

Förresten, ganska besviken på att ingen lagt upp denna i tråden ännu.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Saknar tiderna när ny teknik verkligen gav "wooo" känsla, som att gå ifrån Windows 3.11 till 95 och till XP osv, kommer ihåg när man satt o köra WINNUKE95 på LAN haha fy fean de va kul

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Kan tänka mig att gå tillbaka till Linux igen, men Windows är typ 100% stabilt idag så jag har inte så bråttom.

Det är lite dilemmat med Windows, då det faktiskt kan snurra på otroligt bra utan större trixande.

Har kört Photoshop i över 30 år på Windows, så känns bara dumt att försöka leta efter alternativ.

De som påstår att "allt funkar" i GNU/Linux, får gärna låna mina Wacom-ritplattor och skapa animationer som H.264-filmer direkt från Photoshop CS6 eller nyare.

Har fortfarande inte fått Photoshop CC att rulla till 100% på Apple Silicon under macOS, utan kör just Windows för konverteringen ovan.

Och då har vi fortfarande inte berört CameraRaw eller Stable Diffusion.

Tack Microsoft för alla år av hatkärlek till Windows!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Minns att W95 kändes helt otroligt futuristiskt jämfört med W3.1

Ja, 3.11 --> 95 var en revolution och allt sedan dess har varit smärre lyft, eller försämringar, även om stora saker skett under huven.

Men i användarupplevelse var det WOW när W95 kom och sen har min upplevelse varit:
98 var typ samma men bättre helt enkelt.
Windows 2000 var typ samma men kändes stabilare och modernare, en del kompatibilitetsproblem som jag dock sällan råkade ut för.
XP var bättre men kändes bloatat till en början så körde först med gammalt utseende.
ME provade jag aldrig själv men en kompis hade det en liten stund och det var fruktansvärt dåligt.
Vista var en hemsk upplevelse till en början då jag bara hade det på min laptop som helt enkelt inte borde varit godkänd för att köra Vista, hjärter hackade t.ex. Körde aldrig Vista på min stationära men när jag uppgraderade minnet i laptoppen och Vista fick lite uppdateringar var det rätt bra.

Windows 7 är nog den bästa, relativt, Windows versionen enligt mig. Den gjorde nästan allting rätt och hade så många småsaker som förenklade mycket saker, hemgrupp osv. gjorde det så mycket enklare med nätverksdelning. Absolut den version som jag varit mest nöjd med av alla.

Windows 8 försökte göra för mycket nytt och var bara dåligt, det blev bättre så småning om men minns ingenting jag tycker faktiskt blev bättre än 7an.

10 kändes som en ordentlig modernisering av 7an med många förbättringar.

11 är som Windows 10 men med massa uppdateringar som gjort saker mer avancerade vilket gjort dem sämre. Jag vill inte ha tabbar och AI i min Notepad! Har några förbättringar men har infört reklam och försvårat nätverksdelning på ett extremt enerverande sätt. Att blanda Windows 10 med Windows 11 och lokala konton med nätregistrerade konton har gjort saker och ting jävligt komplicerat helt i onödan. Det känns medvetet för att pusha folk att bara köra registrerade konton.
Och så känns det med flera andra "funktioner" också, de har försämrat det för att pusha oss till att göra på ett visst sätt.

Hade jag inte varit gammal gubbe som inte orkar engagera mig i något nytt hade jag bytt till Linux.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av m4gnify:

Nåt sätt man kan få tag på det legalt idag? För att installera på en äldre burk. Gärna på svenska

Tradera ser jag har nåt, Ebay kan jag tänka mig har också:)

Permalänk
Medlem

För mig känns 95 riktigt lastgammalt. Hade en gammal skoldator som räddades ifrån skroten som min första egna dator som liten. Hade skolans namn inbränt i musen bland annat minns jag. Spelade Age of Empires 1, Command & Conquer/Red Alert på den. Men den kändes som sagt redan gammal då emot den modernare Compaqen vi hade var, som hade Windows 98 och senare 2000 på.

Att 95 är 30 år gammalt känns rimligt. Betydligt mindre rimligt är att det bara är dryga 10 år mellan 95 och Vista. Alltså ungefär lika lång tid som det gått sedan Windows 10 kom. Hur går det ens ihop?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Windows 8 försökte göra för mycket nytt och var bara dåligt, det blev bättre så småning om men minns ingenting jag tycker faktiskt blev bättre än 7an.

10 kändes som en ordentlig modernisering av 7an med många förbättringar.

Bortsett från ny startmeny, så var många "nyheter" i Windows 10 direkt hämtade från Windows 8.1

Det är ingen slump att WinRE (Windows Recovery Environment) ser ut som en del av Windows 8.