Vilka chassimärken håller bra kvalitet?

Permalänk
Medlem

Så här skulle jag ranka kvalitet, detta avser chassin i prisklassen 1200kr+
1. Fractal Design
2. Lian Li och Phanteks
3. Corsair och NZXT

Allt ovan är rätt safe, antaget att du inte väljer deras budget-budget varianter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Thanks, där gick det att byta valuta och specifierat att skickas globalt. Från nånstans i Asien antar jag, med tull och moms och viss fördröjning potentiellt. Men ett väldigt fint chassi. Ska spara referensen.

Här har du originella T1, från skaparen: https://formdt1.com/collections/all

Tycker personligen att denna versionen, V2.1, är bättre i toleranser än V2.5 som länkades tidigare (NCASE).

Permalänk

Gillade verkligen att bygga i nzxt h7, och många bra lösningar samt plats. Allt känns som kvalitet i min bok.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Skrivet av Tempel:

InWin har väl inte så mycket närvaro längre på den svenska marknaden men de har haft bra chassin om ej vare sig Nordic Light design eller Gamers deluxe design.

Det är dock väldigt mycket mode i design av chassin och olika marknader har olika favoriter.

ja InWin var inget man hörde igår direkt.
vet att jag hade ett chassi från dom ~2005 eller nå sånt men sedan aldrig stött på märket efter det så trodde inte de exiserade längre.

vill minnas att de var väldigt budget generic chassin typ oem med ganska tunn plåt och lite flashigare färger och osade inte direkt byggkvalitet men det gjorde vad det skulle.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Mycket prat om vilka märken som har bra kvalitet. Men jag saknar en definition. Att det ser snyggt ut räcker inte.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Skrivet av nanne:

Mycket prat om vilka märken som har bra kvalitet. Men jag saknar en definition. Att det ser snyggt ut räcker inte.

min definition på Kvalitet är att chassit känns robust och typ kan klara lite stryk från att flyttas runt och sparkas på där nere under skrivbordet och inte kännas som att man nästan kan knyckla ihop det som en colaburk med händerna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Precis byggt ny dator I fractal designs Meshify 3.

Osar kvalité och otroligt lätt att bygga i.

Enda nackdelen var att om man behöver sätta dubbla 2.5" ssd I ett fäste på baksidan av moderkortet så funkar det inte om satakablarna är vinklade, åtminstone inte bägge. Helst raka kablar.

Hur kom det sig att du valde det chassit och inte torrent?

Permalänk
Medlem

Haft chassin från både Lian Li, Antec, Bitfenix och Fractal Design. Har varit nöjd med samtliga.
Men är det just att du inte vill ha svajande plåt så är det nog https://louqe.com/ du ska köra på.

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Skribent
Skrivet av Dinkefing:

Kanske inte i första hand prisvärda men nära inpå och ändå håller genomgående bra kvalitet? Svårt att hålla reda på sådant när inte Jonas är kvar på swec och recenserar längre så jag frågar er vilka chassimärken kan ni rekommendera?

Är så trött på tunn svajande plåt!

Efter att ha haft privilegiet att bygga ett gäng datorer genom åren i egenskap av testpilot, i allt från budgetvänliga chassin till modeller i premiumsegmentet, landar jag i en ganska tydlig slutsats: lägger du pengarna, så följer kvaliteten med.

Det finns mycket trevligt att hämta i chassiklasserna kring 1 000 till 2 000 kronor, ofta fullt tillräckligt för den breda massan. Men kliver du över 2 000-strecket är det, enligt min erfarenhet, svårt att gå fel oavsett tillverkare. Några personliga favoriter genom åren är NZXT H7 Flow/Elite, Fractal Design Terra, Be Quiet Silent Base 802 – samt den mer plånboksvänliga Phanteks XT Pro Ultra.

Överlag skulle jag säga att Phanteks levererar gedigna och prisvärda basprodukter i sina senare serier. Deras NV5-modell överraskade mig positivt på den fronten; ett chassi som erbjuder mycket för pengarna, både sett till byggkvalitet och konfigurationsmöjligheter, precis som XT Pro Ultra.

Visa signatur

< R5 7600X | 32 GB 6000 MT/s | RX 9070 XT >

< Redmi Note 14 Pro | Redmi Pad SE 11" >

Permalänk

Gillar Phanteks Bytte nyligen ut mitt gamla Enthoo primo till ett NV9. Gillar hur genomtänkt det var och en fröjd att bygga/vattenkyla i. 2x360 och 1x480 rymdes utan problem och kabeldragningen var en dröm. Har dock ingen erfarenhet av att bygga i andra chassin de senaste typ 10 åren dock

Visa signatur

Bonka_Rules

Permalänk

Lian li byggde jag sist i och det imponerade avseende kvalitet!

Permalänk
Medlem

Kör Corsian 5000D Airflow idag, galet nöjd

Visa signatur

Core I913900K, GeFore RTX 4090 TUF OC, 32GB Corsair, 7500GB Kingston Fury SSD, Gigabyte Z790 Aorus Elite AX, Samsung OLED G8 32"

Permalänk
Medlem

Till skillnad mot vad de flesta skriver här så är inte Fractal Design nåt att satsa på.
För mig är FD Temu kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Bortsätt från första versionen av "Era" så går det sällan att bli besviken på Fractal Design.

Det är väldigt lätt att bli besviken på FD.

Permalänk

Fractal alla dar i veckan, ni ser ju, hur bra som helst

Visa signatur

|Fractal Define 7 TG|Intel Ultra 7 265KF|Gigabyte Z890|Astral RTX 5080|RM1000X ATX 3.1|Odyssey G70D|

Permalänk
Medlem

INTE Phanteks iaf. Köpte två Phantexs Pro XT Ultra för de hade bra omdöme och pris. Rangliga skiten vibrerar så det sjunger i halva huset mest hela tiden. Får köra massa fullösningar för att komma till rätta med det.
Kör än så länge med deras standarfläktar som susar en del även på låga varv. Skulle ju vara deras M25 som skulle vara rätt OK. Men nädå.

Tydligen så tar Inet bort recensioner som nämner nackdelar så det är ju lätt att bli lurad om man går på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Till skillnad mot vad de flesta skriver här så är inte Fractal Design nåt att satsa på.
För mig är FD Temu kvalitet.

Skrivet av Matsamoto:

Det är väldigt lätt att bli besviken på FD.

Du kanske kunde utveckla ditt "resonemang" genom att beskriva vilket av alla deras chassin som gjort dig så besviken, varför och vad du egentligen jämför med?

Visa signatur

MB: MSI MAG X670E Tomahawk WIFI // CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC 10Gb // Acer Predator XB271HU
RAM: Kingston FURY Beast 64GB DDR5 6000MHz CL30 // PSU: Corsair RM1000X 3,1 ATX
SSD: Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB // Arctic Liquid Freezer III 360

Permalänk

Har nyligen kollat på mindre chassi än mitt Fractal Design R4 (tror de är R4). Men inte hittat något som är rymligt men är trots de betydligt mindre.

Flesta ligger som bäst några cm mindre och funderade lite på Fractal Design mini (den lite kortare versionen av R4) , men den har tydligen inte blivit uppdaterad på bra länge, har för mig den inte heller tar atx.

Men i alla fall titta på lite andra chassin än Fractal Design och de har oftast flertalet brister. De märks att Fractal Design tänkt till hur insidan ska designas men de är ju också dyrare (dock är ju kvalitet i vissa avseenden inte perfekt, nu när de är så tungt chassi så rör de sig lite i popnitarna). Tror titta på bland annat corsair och be quiet, men inget chassi har riktigt fastnat, behöver ju inte en 360 radiator i fronten (kör luftkylning).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Har haft Be Quiet Dark Base 802 under många års tid och varit supernöjd. Var på väg att uppgradera till Light Base 900 (alternativt Meshify 3 XL) men fick syn på HAVN HS 420 vGPU. Jäklar vilket chassi säger jag bara. Riktigt kul att bygga, kräver en hel del planering, speciellt om man har ett stort grafikkort. Massor med research efter den "snyggaste" fläktlösningen med mera.
Chassit osar kvalité rakt igenom plus massa smarta lösningar på allt från hårddiskplacering, kabeldragning och alla paneler som kan tas loss. Till o med bakstycket är en löstagbar panel.
Chassit väger 31,2 KG med mina komponenter, vilket lär vara i topp 2% tyngsta chassin.

Permalänk
Medlem

Bygger i ett Chieftec Pro Cube CI-02B-OP just nu, helt underbart. Inte det snyggaste kanske men så skönt med ett chassi som är större inuti än utanpå Liggande mammakort och gott om plats för lagring i ett litet stabilt paket som kan öppnas så man tror det är en testrigg. Billigt också. Underbart, sa jag det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krockmannen:

Åh vad jag saknar Jonas chassirecensioner….

NZXT har gjort en radda riktigt bra chassin senaste åren.
Har själv byggt två i h7 flow i år. Ett sant nöje att bygga i dem.

Vad hände med Jonas? Han verkar bara försvunnit helt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modda1337:

Ska uppgradera mitt chassi från Corsair 4000D eller vad de hette (köpte 2021) Då jag tycker att det börjar bli väldigt trångt, samt att jag vill ha en snyggare design. Vad tycker ni om Lian Li chassin?

Mitt första bygge var en Lian Li LanCool, tyckte den var snygg och billig. Lite svårt med kabeldragning, usb portarna och en front fläkt gav upp efter 5+ (?) år, front delen gick av också och ena sidan var alltid jobbig att sätta i, men den var väldigt lite använd, stod bara och dammade de första åren. Hade inga andra problem med den.

De har nog blivit mycket bättre nu, men jag kör nu på Phanteks.
Fractal Design är väldigt estetisk tilltalande, dock kommer bara två fläktar med North modellen.

Länk till Fractal Design North som nu är nedsatt i pris:
https://www.inet.se/produkt/6905530/fractal-design-north-svar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Hur kom det sig att du valde det chassit och inte torrent?

Tittade på det men läste en del rapporter om att fläktarna hade något problem hos en del, minns inte om det var missljud eller nånting sånt. Men sen föll det främst på att jag ville ha ett mindre chassi än mitt nuvarande så då skulle det ha varit torrent compact och det var slut.

Samt så hade meshify 3 fått bra recensioner överlag, kostade samma och hade bra kylning också.

Jag tog vanliga varianten utan fönster och rgb.

Visa signatur

Motorcykel: Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Ryzen 7 9800X3D / Radeon 9070

Permalänk
Medlem

Lian Li helt klart, kört sedan 2009 och första rullar fortfarande som server. Äger 3 st nu.

Permalänk
Medlem

Jag köper chassin utefter vad jag behöver. Har blivit Fractal R5 när jag behöver diskplats. Köpte det smalaste chassit som fortfarande kunde husera mitt 5090 för datorn står på en smal hylla, tror det var ett Cooler Master TD500. När jag köpte ett ITX till andra datorn köpte jag ett Deep Cool CH160 för det har ett handtag, och datorn flyttas runt en del.

Att det skall vara någon specifik kvalité har jag nog aldrig tänkt på, chassin brukar inte bara gå sönder.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Alltid varit nöjd med Lian Li.

Började köpa Lian Li på tidigt 2000-tal. Never looked back.

Visa signatur

MPG X870E CARBON WIFI | 9950X3D | 3080 Ti TUF OC | 48GB DDR5 8000MHz | 2x 990 Pro 2TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Fractal design har jag gillat, såpass att jag gick tillbaka till det efter att prövat många andra.

Hög kvalite, snyggt och väl genomtänkta.

Andra chassin så varierar det. Finns dock även undantag med FD.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem

Silverstone, kommer behålla mitt nuvarande 9 år gamla chassi för nästa bygge. Stabilt som en stridsvagn. Unik luftflödesdesign som inte går att uppbringa längre
Hade Lian Li förra gången, väldigt fin passform och skruvar som satt perfekt som i en gammal Mercedes. Lian Li visserligen med fokus på Alu (då iaf) men fina grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne:

Jag skrev då i mitt inlägg att just lianlii inte uppfyller mina kvalitetskrav. Vassa kanter, tunn plåt och instabilt. Dåliga skruvhål kan jag lägga till listan på exempel på vad jag anser är usel kvalitet. Så motsatsen är bra kvalitet och det hittade jag i Nzxt som jag byggde i till sonen. Bra passning, rejäla plåtar och inga vassa kanter. Att det dessutom har smarta lösningar är bonus.
Utseendet har inget med kvalitet att göra, det är en smaksak. Vissa tycker tillochmed att Audi gör snygga bilar

Permalänk
Skribent
Skrivet av justabit:

Vad hände med Jonas? Han verkar bara försvunnit helt

Jonas är dessvärre inte kvar på Geeks sedan årsskiftet, men han smyger fortfarande runt forumet och skriver emellertid

Visa signatur

< R5 7600X | 32 GB 6000 MT/s | RX 9070 XT >

< Redmi Note 14 Pro | Redmi Pad SE 11" >