Vilka chassimärken håller bra kvalitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Jag skrev då i mitt inlägg att just lianlii inte uppfyller mina kvalitetskrav. Vassa kanter, tunn plåt och instabilt. Dåliga skruvhål kan jag lägga till listan på exempel på vad jag anser är usel kvalitet. Så motsatsen är bra kvalitet och det hittade jag i Nzxt som jag byggde i till sonen. Bra passning, rejäla plåtar och inga vassa kanter. Att det dessutom har smarta lösningar är bonus.

Inget onödigt skrammel skulle jag vilja lägga till. Man ska kunna knacka på chassit utan att det låter riktigt illa.
Det har ju delvis med passform och materialtjocklek att göra, men även tex design hur paneler är designade och fästa i chassit.

Här tycker jag tex mitt NZXT H7 Flow fallerade: jag fick lägga till en del typ små "möbeltassar" mellan panelerna för att få ner skramlet litegrann.
(Mitt gamla Jonsbo UMX4 hade både kraftigare plåtar och stummare montering av paneler, men var ju dyrare och mindre också)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Skaffade nyligen ett nytt chassi, Phanteks XT Pro Silent och det är definitivt ett steg ner i kvalité jämfört med mitt gamla Fractal Design-chassi. Tunnare plåt, färre diskplatser (tur det finns dubbelhäftande tejp) och generellt lite sämre passform på allt. Dock kostar det mellan hälften och en tredjedel av vad "lyxigare" chassin kostar, så man får väl ändå säga att man får vad man betalar för och för priset är det helt OK.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Du kanske kunde utveckla ditt "resonemang" genom att beskriva vilket av alla deras chassin som gjort dig så besviken, varför och vad du egentligen jämför med?

Det var dumt av mig att bara säga att FD är dålig kvalitet utan att ge något konkret. Så ber om ursäkt för det.

Men hursomhelst jag köpte Fractal North i vitt när det var relativt nytt eftersom jag tyckte att det var bland det snyggaste jag sett.
Och även att det var FD kvalitet…

Den första gången jag använde det ena USBA uttaget på toppen av lådan så gick stiftet sönder, så den är obrukbar nu.
Visst, det finns två så jag har ett uttag kvar men så dålig kvalitet ska det inte vara på ett 2000kr chassi.
Visst jag hade säkert kunnat sända tillbaka hela chassiet på garanti, men det hade medfört att jag fått plockat ut alla delar, varit utan dator i ex antal veckor och sen plockat ihop den då den kom tillbaka.

Så jag tycker Fractal Designs kvalitet är överskattat.

Mitt tidigare chassi var ett R4 som var bra.
Innan har jag kört med Antec utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Det var dumt av mig att bara säga att FD är dålig kvalitet utan att ge något konkret. Så ber om ursäkt för det.

Men hursomhelst jag köpte Fractal North i vitt när det var relativt nytt eftersom jag tyckte att det var bland det snyggaste jag sett.

Den första gången jag använde det ena USBA uttaget på toppen av lådan så gick stiftet sönder, så den är obrukbar nu.
Visst, det finns två så jag har ett uttag kvar men så dålig kvalitet ska det inte vara på ett 2000kr chassi.
Visst jag hade säkert kunnat sända tillbaka hela chassiet på garanti, men det hade medfört att jag fått plockat ut alla delar, varit utan dator i ex antal veckor och sen plockat ihop den då den kom tillbaka.

Fick bekymmer med 3,5mm kontakten på ett Defince C, det var utanför garantitiden men jag frågade Fractals kundtjänst om delen såldes som reservdel. Det gjorde den inte men de skickade över frontkontaktpanelen utan kostnad till mig med motiveringen att de inte fått igång sin shop än. Kontakta dom direkt så kan de säkert hjälpa dig på ett smidigt vis utan att behöva trassla med att skicka runt stora lådor.

Permalänk
Medlem

Har inget å klaga på gällandes mitt Fractal Torrent. Inte precis billigt dock.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Fick bekymmer med 3,5mm kontakten på ett Defince C, det var utanför garantitiden men jag frågade Fractals kundtjänst om delen såldes som reservdel. Det gjorde den inte men de skickade över frontkontaktpanelen utan kostnad till mig med motiveringen att de inte fått igång sin shop än. Kontakta dom direkt så kan de säkert hjälpa dig på ett smidigt vis utan att behöva trassla med att skicka runt stora lådor.

Tack för tipset!
Ska höra av mig till dom och fråga🙂

Permalänk
Inaktiv

FormD och deras T1 har bäst kvalitet av alla chassin jag haft genom åren, och Louqe och deras Ghost S1 MkIII ligger inte långt efter. Länge sedan jag körde med större chassin men då var Fractal Design och Lian Li bra. Vet dock inte hur det är nu.

Man kan som regel säga, att ju mer du betalar för ett chassi, desto bättre är kvaliteten. Men som alla vet så har regler undantag.

Permalänk
Medlem

Vad anser Sweclockers om detta chassi som Inet säljer för pangpris just nu, någon som använder det?

https://www.inet.se/produkt/6906585/asus-proart-pa602-wood-tg

Ser lovande ut med olika funktioner som är hyfsat ovanliga såsom sensorn för mängden damm i filtret, 200x38mm fläktar, mm.

Mvh

Visa signatur

ASUS ProArt 602 Wood Edition - Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Matsamoto:

Hörde också av mig till dem när dels 3.5 på mitt Define R3 inte fungerade bra och även frågade om man kunde få köpa par reserv skruvar fick båda sakerna helt gratis. Just 3.5 var monterat med skruvar om jag inte har fel, så fick bara reservdelen och inte en hel front, tror även jag köpte något uppgraderingskit till usb3.0 på de chassit (såldes senare för uppgradera till R4).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Phanteks tycker jag håller högre kvalité än både Fractal samt LianLi. Har testat och äger samt använder både atx samt itx chassie från nämnda tillverkare.