Garanti nekad på NVMe hos Inet p.g.a. borttaget klistermärke

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Och deras diskar kostar också nästan dubbelt gentemot Nv modellen 🙂 så därav frågan om vad det kostar

WD Black spelar dock också i en helt annan liga än NV2, med TLC och 1MB DRAM Cache.
Men gissar att det också är mer anledning att ge möjlighet att spara serienr just då det är en betydligt dyrare produkt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarragon:

Western Digital packar faktiskt sina diskar så som jag föreslog, med ett plastfönster. Här är en 2TB SN850X jag hade liggandes, antagligen från den jag snappade upp idén. Det ser ut som ett klistermärke på disken, men det kan vara laminerat och därmed stå emot lösningsmedel genom att det har en plasthinna ovanpå.

<Uppladdad bildlänk>

Jag täckte över delar av serienummer och maskinkoder i bilden av säkerhetsskäl.

WDs (nu Sandisk) etikett är heller ingen heatspreader, dessutom står det inte att du inte får ta bort den. Inte heller kommer säljaren ha skannat S/N från denna, QR-koden innehåller inte S/N heller utan PSID så att skanna serienummer så måste du vara säker på att det är just den streckkoden du skannat och inte bara streckkoden för vilken modell det är.

Denna förpackning bekräftar bara att det ligger en ssd i kartongen, har du t.ex. stoppat in plastbrickan som håller ssdn upp och ner eller bara ssdn i plastbrickan upp och ner går det inte att läsa något eller i.a.f. inte allt som står på ssdn.

Permalänk
Medlem

Och deras diskar kostar också nästan dubbelt gentemot Nv modellen 🙂 så därav frågan om vad det kostar

WS SN850X är inte i samma prissegment som Kingston NV3, så jag kollade priserna på en DRAM-lös disk istället.

NV3 2TB på Inet: 1349 SEK (https://www.inet.se/produkt/4305928/kingston-nv3-m-2-nvme-gen...)
SN7100 2TB på Inet: 1449 SEK (https://www.inet.se/produkt/4306103/wd-black-sn7100-2tb-gen-4)

Nästan identiska priser. När jag bildsöker på NV3 kommer den också i plastkåpa på kartongskiva och har serienumret synligt. Så båda har bra förpackningar ur serienummersynpunkt. Men det var lasergravering vi talade om.

Lasergravering är så snabbt och billigt att det görs på plaströr när de gjuts på "löpande band". Tekniken har funnits i åratal. För PCB-märkning krävs visserligen högre upplösning, men det finns ett exempel från en produktionslinje här: https://www.youtube.com/shorts/TTFi_XBukD8

Vad den faktiska kostnadsökningen blir kan jag inte uttala mig om, men en sökning visade det här:

"Just my 2 cents", som en viss YT-are skulle sagt.

Visa signatur

Martin "xarragon" Persson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarragon:

WS SN850X är inte i samma prissegment som Kingston NV3, så jag kollade priserna på en DRAM-lös disk istället.

NV3 2TB på Inet: 1349 SEK (https://www.inet.se/produkt/4305928/kingston-nv3-m-2-nvme-gen...)
SN7100 2TB på Inet: 1449 SEK (https://www.inet.se/produkt/4306103/wd-black-sn7100-2tb-gen-4)

Nästan identiska priser. När jag bildsöker på NV3 kommer den också i plastkåpa på kartongskiva och har serienumret synligt. Så båda har bra förpackningar ur serienummersynpunkt. Men det var lasergravering vi talade om.

Lasergravering är så snabbt och billigt att det görs på plaströr när de gjuts på "löpande band". Tekniken har funnits i åratal. För PCB-märkning krävs visserligen högre upplösning, men det finns ett exempel från en produktionslinje här: https://www.youtube.com/shorts/TTFi_XBukD8

Vad den faktiska kostnadsökningen blir kan jag inte uttala mig om, men en sökning visade det här:

<Uppladdad bildlänk>

"Just my 2 cents", som en viss YT-are skulle sagt.

Din fråga är generell dock.
Man använder laser redan idag för pcb för att rengöra och gravera logga på vissa delar.

Men att gravera in S/N lär kräva något annat än en standard fiber laser?
Google säger UV laser är mest lämplig.
Sökningar säger också att material behandlat av laser är generellt 30% dyrare i samma material.

Jag gissar att Kingston(eller alla nvme producenter) har valt att strunta i det pga hög kostnad(inköp, drift, underhåll) jämfört mot vinsten med det

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Sökningar säger också att material behandlat av laser är generellt 30% dyrare i samma material.

Jag gissar att Kingston(eller alla nvme producenter) har valt att strunta i det pga hög kostnad(inköp, drift, underhåll) jämfört mot vinsten med det

Det finns ju inget incitament för dem att lasergravera om en etikett är enklare att läsa av visuellt och dessutom ger dem en anledning att neka kunder ersättningsprodukter. Gravering gynnar snarare konsumenten, vilket jag påpekade i mitt ursprunglig inlägg. Vi borde kunna kräva att serienummer är varaktigt applicerade på produkten om de är så kritiska.

Om folk började riva bort etiketten och förstöra firmware på disken för att ersätta diskar vars garantitid gått ut skulle kalkylen kanske ändras. AI-summeringen jag visade påstod snarare att det var billigare än etiketter, men gissningsvis mer svårläst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarragon:

Att gravera in ett unikt serienummer på PCB:n med laser borde inte vara något större problem. Det görs t.ex. på små USB-minnen från Sandisk eller på Logitechs USB-mottagare. På grund av storleken är de svårlästa vilket ger lång hanteringstid i kassan och potentiella fel kommer göra det omöjligt för kund att reklamera. Då blir det också viktigt för kund att kontrollera detta direkt efter betalning. Bra i teorin men svårare praktiskt.

En enkel checksumma som person- och kreditkortsnummer har kanske vore bra?

Exempel på lasergravering på PCB: https://www.youtube.com/watch?v=pAI0zq-0ErY

Jag har aldrig sagt det är svårt att göra det på en PCB innan man satt dit komponenter, det svåra är att göra de efter komponenter är där, för det är då du vill sätta på serienummer eller/och batchnummer. Sen är det inte svårt som i "går inte att göra", utan som i "det är en kostnad som kommer läggas på kund". Samma grej som man sätter inte på datummärkning på brödet i butiken när påsen tillverkas, utan den sätts på när brödet har lagts i påsen.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Jag har aldrig sagt det är svårt att göra det på en PCB innan man satt dit komponenter, det svåra är att göra de efter komponenter är där, för det är då du vill sätta på serienummer eller/och batchnummer. Sen är det inte svårt som i "går inte att göra", utan som i "det är en kostnad som kommer läggas på kund". Samma grej som man sätter inte på datummärkning på brödet i butiken när påsen tillverkas, utan den sätts på när brödet har lagts i påsen.

Varför blir det svårare med komponenter monterade? Det var därför jag föreslog laser till att börja med. Jag har inte sett laserhuvud nära kortytan på någon av filmerna. Här utförs skärning på ett bestyckat kort: https://www.youtube.com/watch?v=5c3d46o6v24

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarragon:

Varför blir det svårare med komponenter monterade? Det var därför jag föreslog laser till att börja med. Jag har inte sett laserhuvud nära kortytan på någon av filmerna. Här utförs skärning på ett bestyckat kort: https://www.youtube.com/watch?v=5c3d46o6v24

Jag har skrivit tidigare varför det blir svårare och varför det kostar mer. Tror du sätta upp automatiseringen, köpa lasern, ha minst en extra person stå och kontrollera lasern fungerar osv. är gratis? Hur snabbt kan du lasra gentemot det du tillverkar? Behöver du en, två, tre, eller 20st stationer som lasrar för att hinna med resten av produktionen? Vad kostar roboten eller systemet som ser till att hårddisken alltid kommer i rätt läge så man inte bränner på fel sida och skadar hårddisken? Finns det plats i fabriken för mer saker på linan? Som sagt, inget av det är "svårt" men det kostar pengar, pengar som någon ska stå för.

Ska dom lasras innan eller efter hårddiskarna separerats från stora PCBs, innan eller efter nuvarande klisterlapp. Om nuvarande maskiner inte stödjer det så måste dom köpa nya eller bygga nya. Kan vara lättare och kan vara svårare att lasra varje hårddisk för sig, eller om de sitter ihop i en klase (innan de kapas från gemensamma PCBn).

Beroende på tillverkningsprocess och hur sakerna överlämnas till laser-stationen så är det generellt lättare att rotera och mekaniskt matcha en PCB rätt när du inte har saker att vara orolig för på kretskortet, men när du väl har komponenter på så vill du kanske inte skaka dom i rätt läge, eller göra andra saker man brukar kunna göra med fysiska objekt för att sortera. Just i Kingstons NVME-tillverkning så verkar de köra uteslutande på robotar som gör allt, dvs. inga människor eller transportsträckor som verkar kunna få saker att snurra fel. Så just i det fallet från videos jag sett så är orienteringen inget problem.

Sen för mer On-topic, hittade en video från kingston:
https://youtu.be/e03pqzG-Veo?t=150
Citat från videon:
"...the labels not only tag the part number, they also include security features to help identify genuine Kingston products."

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Instruktionerna om att inte ta bort lappen spelar noll roll för reklamationsrätten, och som påpekats i tråden, inte heller klart att de skulle innebära att garantin försvinner heller.

reklamationsrätten gäller även fast en tillverkare skriver "ta inte bort lappen".
Ok bra att att veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasabi:

reklamationsrätten gäller även fast en tillverkare skriver "ta inte bort lapper".
Ok bra att att veta.

Andra tillverkare skriver inte ens det, så givetvis kan de förvänta sig att en klisterlapp i plast som inte täcker hela komponenter som blir varma (de sitter oftast inte över hela kontrollern) tas bort för att kunderna bland annat sätter på en kylare.

Permalänk
Medlem

Då får ju köparen se till att den går att identifiera så ÅF vet att det är rätt objekt som kommer in.

Lite moment 22 men ÅF måste ju kunna verifiera att dom får in rätt produkt, för mycket fuffens i dagens samhälle.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Då får ju köparen se till att den går att identifiera så ÅF vet att det är rätt objekt som kommer in.

Lite moment 22 men ÅF måste ju kunna verifiera att dom får in rätt produkt, för mycket fuffens i dagens samhälle.

Vill du att din lokala skobutik, eller en skoaffär på nätet, skall kunna vägra din reklamation av ett par skor för att du inte kan verifiera att skorna du reklarmerar är från dem?

Inet kan förövrigt inte verifera, även med serienumret intakt, att produkten är den som såldes för ordern som reklamationen görs för, detta då de, och alla andra, inte ägnar tid till att ta foton på allt, och på mängder av produkter så kan man ju inte se serienumret utan att öppna förpackningen. Det går på höjd att säga att det är ett serienummer som mottagits av importören vid ett visst tillfälle, men det krävs då kontakt med tillverkaren eller importören.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vill du att din lokala skobutik, eller en skoaffär på nätet, skall kunna vägra din reklamation av ett par skor för att du inte kan verifiera att skorna du reklarmerar är från dem?

Inet kan förövrigt inte verifera, även med serienumret intakt, att produkten är den som såldes för ordern som reklamationen görs för, detta då de, och alla andra, inte ägnar tid till att ta foton på allt, och på mängder av produkter så kan man ju inte se serienumret utan att öppna förpackningen. Det går på höjd att säga att det är ett serienummer som mottagits av importören vid ett visst tillfälle, men det krävs då kontakt med tillverkaren eller importören.

Dina skor kommer nekas reklamation om du inte kan verifiera att det är skorna som står på kvitto, om du i detta fall har tagit bort etiketter som bevisar att det är skon från kvittot....

Det är själva grundbulten i argumentationen, att Inet inte kan avgöra att det ens är en NV2

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Dina skor kommer nekas reklamation om du inte kan verifiera att det är skorna som står på kvitto, om du i detta fall har tagit bort etiketter som bevisar att det är skon från kvittot....

Det är själva grundbulten i argumentationen, att Inet inte kan avgöra att det ens är en NV2

Nej det kommer de inte.

Säg att den exakta modellen av skon står på en klisterlapp som sitter på insidan av skon, även om du inte tar bort den kommer den ramla bort från normal användning. Säga att skon sedan reklameras för ett tillverkningsfel som gör att den faller sönder i förtid på ett uppenbart onormalt sätt så kommer givetvis butiken att tvingas ersätta dina skor.

När det gäller SSDn så vet butiken fortfarande inte serienummer, om butiken vill ha serienummer för att kommunicera med tillverkaren så kan de få den av TS.

Skrivet av High1ander:

"...the labels not only tag the part number, they also include security features to help identify genuine Kingston products."

Hade det varit för att skydda mot bedrägerier så hade de valt en annan lösning.

Här kan vi måla upp två scenarion, en där kunden blir lurad och en där tillverkaren blir lurad:

Du köper en fungerande Kingston SSD från butik, du tar av etiketten och du skaffar en ickefungerande SSD och sätter dit etiketten där och reklamerar den till tillverkaren för att få ny vara.

Du köper en fungerande Kingston SSD från butik, du tar av etiketten och du skaffar en annan billigare SSD och sätter dit etiketten där och säljer nu SSDn som Kingston till privatperson.

I båda fallen har du en äkta etikett med eventuell intakt säkerhetsfunktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Här kan vi måla upp två scenarion, en där kunden blir lurad och en där tillverkaren blir lurad:

Du köper en fungerande Kingston SSD från butik, du tar av etiketten och du skaffar en ickefungerande SSD och sätter dit etiketten där och reklamerar den till tillverkaren för att få ny vara.

Du köper en fungerande Kingston SSD från butik, du tar av etiketten och du skaffar en annan billigare SSD och sätter dit etiketten där och säljer nu SSDn som Kingston till privatperson.

Man referar till vad dom säger funktionen för klisterlappen är, och klassisk Petterk säger att den minsann inte är det.

Ditt exempel är irrelevant.

"Deras" utgångspunkt är att lappen hjälper till att avgöra om den är genuin eller inte (och orsaken man vill veta om något är genuint i denna kontext är troligast för att motverka bedrägerier).

"Din" utgångspunkt är att lappen inte skyddar mot bedrägerier.

Det är inte "din" uppfattning som har gått igenom, det är "deras". Det kommer forsätta vara "deras" tills dess att någon får dom att ändra sig.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej det kommer de inte.

Säg att den exakta modellen av skon står på en klisterlapp som sitter på insidan av skon, även om du inte tar bort den kommer den ramla bort från normal användning. Säga att skon sedan reklameras för ett tillverkningsfel som gör att den faller sönder i förtid på ett uppenbart onormalt sätt så kommer givetvis butiken att tvingas ersätta dina skor.

När det gäller SSDn så vet butiken fortfarande inte serienummer, om butiken vill ha serienummer för att kommunicera med tillverkaren så kan de få den av TS.

Du glömmer bort att Kingston redan nekat , inte Inet i första hand pga verifiering inte kan ske av ssd.

Och nej skor där du har modifierat dessa så du inte kan avläsa vilken sko det är kommer inte att reklameras...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Och det där sista är ju vad Inet uttryckligen säger har skett?
(Vad gäller att hålla reda på det på ordernivå så har ju iaf vissa butiker hållt koll på sådant för åtminstone vissa produktkategorier, så det ska ju inte heller uteslutas mer generellt)

Inet var ju iaf i kontakt med tillverkaren och kunde pga borttagen information om enheten inte verifiera att det var en enhet som sålts av Inet? Det var ju exakt där problemen började, enligt vad Inet sagt till TS?
Så det känns väl inte som något avlägset hypotetiskt scenario utan vad vi rimligen får anta är sant eftersom det verkar ha varit orsaken till nekandet som lades fram från början och dessutom något som inte ens låter långsökt?

Skrivet av Abbe20:

Från Inet:

"Garanti nekad, yttre åverkan - Saknar informations sticker med all spårbar information.
Nekas av tillverkaren på garanti då det inte går att stärka att just denna SSD är köpt av oss och därav vill inte tillverkaren byta ut disken.
Orderhändelser
TidHändelsePlats
2025-08-11 16:21KlarService
2025-08-11 16:20PåbörjadService
2025-08-08 09:34Inlämnad/MottagenService
2025-08-06 16:34InväntasService
2025-08-05 15:08RegistreradService"

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Policyn verkar utbredd

På Amazon har Crucial uppgivit att klistermärket innehåller viktig information för att kunna identifiera produkten och att garantin inte gäller om den tas bort: https://www.amazon.com/ask/questions/Tx2DGT4WN7AGILN/

En diskussionstråd på Toms har en användare som fått garanti nekad på sin Samsung av samma skäl: https://forums.tomshardware.com/threads/dont-make-my-mistake-...

Sandisk verkar ha samma policy enligt den här diskussionen: https://forums.sandisk.com/t/warranty-sticker-illegal-accordi...

Här är ett utskick från FTC i USA som specifikt säger att garantiklistermärken är olagliga: https://www.ftc.gov/news-events/news/press-releases/2024/07/f...

Allt det här kunde ju lösas med nämnda lasergravering. För att undvika förfalskningar kunde man generera en hash av något unikt på enheten, som t.ex. alla initialt trasiga NAND-celler och signera denna, sen bränna in det numret som en QR-kod. Men det kräver ju då möjlighet att verifiera cellerna även om disken är död. Och teoretiskt kan någon då bränna sönder samtliga celler för att få ett hashvärde som matchar på en förfalskad produkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

(Vad gäller att hålla reda på det på ordernivå så har ju iaf vissa butiker hållt koll på sådant för åtminstone vissa produktkategorier, så det ska ju inte heller uteslutas mer generellt)

Och för sakens skull, eftersom det ifrågasätts här och var i tråden att detta öht är en grej kan jag visa ett exempel (detta från Dustin Home, en orderbekräftelse från 2020 på några hårddiskar till en NAS):

Klicka för mer information
Visa mer
Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Man referar till vad dom säger funktionen för klisterlappen är, och klassisk Petterk säger att den minsann inte är det.

Ditt exempel är irrelevant.

"Deras" utgångspunkt är att lappen hjälper till att avgöra om den är genuin eller inte (och orsaken man vill veta om något är genuint i denna kontext är troligast för att motverka bedrägerier).

"Din" utgångspunkt är att lappen inte skyddar mot bedrägerier.

Det är inte "din" uppfattning som har gått igenom, det är "deras". Det kommer forsätta vara "deras" tills dess att någon får dom att ändra sig.

Ingen uppfattning har gått igenom eller nekats, inget har prövats.

Du glömmer bort att Kingston redan nekat , inte Inet i första hand pga verifiering inte kan ske av ssd.

Och nej skor där du har modifierat dessa så du inte kan avläsa vilken sko det är kommer inte att reklameras...

En klisterlapp på insidan av skon har ingen betydelse. Reklamationen kommer gå igenom eller så kommer företaget hamna på svarta listan efter ARN dömer till skoreklamerarens fördel.

Inet har inte bett kunden styrka vilken SSD det är, de har bara sagt att tillverkaren nekar garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

En klisterlapp på insidan av skon har ingen betydelse. Reklamationen kommer gå igenom eller så kommer företaget hamna på svarta listan efter ARN dömer till skoreklamerarens fördel.

Inet har inte bett kunden styrka vilken SSD det är, de har bara sagt att tillverkaren nekar garanti.

Du får läsa om stycket, de har bokstavligen sagt att Kingston inte kan verifiera vilken disk och vägrar tag emot den.
Ingenting annat.

Och jo en sko utan någon form av verifiering att det är en "air Max plus" och inte en air Max kommer bli nekad...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du får läsa om stycket, de har bokstavligen sagt att Kingston inte kan verifiera vilken disk och vägrar tag emot den.
Ingenting annat.

Och jo en sko utan någon form av verifiering att det är en "air Max plus" och inte en air Max kommer bli nekad...

Om TS hade drivit det mer mot butiken hade de fått S/N från bilden #20948129. Det är bara relevant vad det gäller tillverkarens uppstyltade garantihantering, men TS hade likväl kunna ge detta. Varken butiken eller tillverkaren påstår att TS försöker reklamera fel vara och begår bedrägeri.

ARN eller tingsrätten har åter ingen orimlig höjd för att visa vad du reklamerar, sen är det upp till butiken om de vill hamna på svarta listan om det är ARN vi pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Om TS hade drivit det mer mot butiken hade de fått S/N från bilden #20948129. Det är bara relevant vad det gäller tillverkarens uppstyltade garantihantering, men TS hade likväl kunna ge detta. Varken butiken eller tillverkaren påstår att TS försöker reklamera fel vara och begår bedrägeri.

ARN eller tingsrätten har åter ingen orimlig höjd för att visa vad du reklamerar, sen är det upp till butiken om de vill hamna på svarta listan om det är ARN vi pratar om.

Absolut kunde han påvisat den, men nu har han inte det
jag är ganska säker att ARN hade avslagit reklamation utan stickern på om Kingston svarat att de inte kan verifiera att det är rätt disk. Men skulle TS ha visat bilden du länker så hade han fått rätt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Absolut kunde han påvisat den, men nu har han inte det
jag är ganska säker att ARN hade avslagit reklamation utan stickern på om Kingston svarat att de inte kan verifiera att det är rätt disk. Men skulle TS ha visat bilden du länker så hade han fått rätt

ARN är inte att ena parten får köra över de andra. Både säljaren och konsumenten får rätt att yttra sig om den andras svar innan det blir något beslut.

Givetvis går det att identifiera varan med andra medel än en plastetikett, det är inte så svårt för en konsument att visa att det är en SSD som returneras (om du vill gå in på detaljer med rätt mängd minne och kontrollerkrets) och inte ett par strumpor och om tillverkaren vill stå för det eller inte har ingen betydelse för ARN då det är säljaren som ska ersätta eller reparera varan. På TS variant står det t.o.m. nummer på baksidan av kretskortet. Så att visa att det stämmer överens med ett kvitto (tillverkare, modell och minnesmängd) går fint.

Sen är självklart säljarna fria att välja andra tillverkare om de aldrig är behjälpliga med sånt som bör falla under garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag tror du missar poängen: vare sig det är reklamation eller garanti så måste ju först kunden påvisa att det är en produkt som faktiskt köpts av säljaren. Utan kvitto och klistermärket (eller möjligen serienumret på disken om det går att läsa digitalt) så går ju inte det att påvisa, och då kan rimligen Inet neka både reklamation och garanti.

Det krävs inget kvitto. Kan man visa kontoutdrag från banken på köpet så räcker det.

https://www.konsumentverket.se/konsumentratt/regler-for-kvitt...

Permalänk
Medlem

Vill bara flika in. Jag har jobbat med konsumenträtt i över 20 år.

PetterK beskriver Konsumentköplagen och reklamationsrätten helt korrekt.

Många har väldigt svårt att förstå den gigantiska skillnaden på tillverkarens garanti och på den lagstadgade reklamationsrätten.

Stickern har ingen funktion sett ur reklamationsrättslig synpunkt så länge ts kan styrka sitt inköp.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kingstons uppfattning har gått igenom tills dess det drivs vidare.

Fortsätt lev i en fantasivärld där det inte är så.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Kingstons uppfattning har gått igenom tills dess det drivs vidare.

Fortsätt lev i en fantasivärld där det inte är så.

Vart har du argumenten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Det krävs inget kvitto. Kan man visa kontoutdrag från banken på köpet så räcker det.

https://www.konsumentverket.se/konsumentratt/regler-for-kvitt...

Mm, jag har backat en del i min ståndpunkt sen jag skrev det där.
Konsumentverket borde ju veta vad de pratar om, och det har lyfts många praktiska exempel från tråden där serienummer inte krävs.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vart har du argumenten?

Det är du som påstår saker som inte stämmer, att Kingston inte kan använda lapparna för att avgöra om det är genuint, trots att dom just gjort det i detta fall gjort det och själva säger i sina egna videos vad lapparna är till för.

Ditt argument är "så är det inte".

Du klarar inte av att skilja på hur saker har gått till och hur du tycker det borde vara. Men det är skitsamma, tänker inte svara nå mer på dina grejer då du konsekvent saknar bevis och läsförmåga.

Visa signatur

There can be only ONE...