Apples mobilkrets piskar AMD och Intel i Geekbench

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Problemet är att megapixlarna ökar med storleken på sensorn vilket leder till mycket "brus". Hur stor är inte en sådan sensor på en riktig kamera med samma upplösning?

Var en telefon som gick emot strömmen ett tag och hade en relativt lågupplöst kamera på 4mp när de andra tävlade i 16mp området och kvaliten i mörker var slående, det var innan all AI filtrering men dom la ned eftersom alla trodde kameran var dålig för det bara var 4 megapixel men de flesta kunde ändå inte se skillnad på sina mobilskärmar. Var bara de som kunde något om kameror som visade intresse vilket är rätt få.

Kompakt kameror är väll mer eller mindre utdöda?

Har du bra ljus funkar de ofta rätt bra men i mörker är det ofta riktigt horribla.

Nja, nästan alla mobilkameror idag kombinerar pixlar och binnar ned 2-4x från sensorns upplösning. T.ex. Iphone 16 binnar ned från 48 mpix till 12mpix vid ”normala” bilder, så den effektiva pixelstorleken är nog större idag än den gamla 4 mpix-sensorn du nämnde (tror det var HTC). Den ”råa” upplösningen kan bara användas när man fotar RAW eller använder digital zoom.

En populär kompaktkamera som säljs idag är Sony ZV1 med 1”-sensor på 20 mpix; alltså en effektiv pixelstorlek i samma storleksordning som iphone 16!

Permalänk
Medlem

Geek....................Bench, undrar just vilken användargrupp de siffrorna vänder sig till? 🤔

Som Apple iPhone-användare är det inte svårt att konstatera att samtliga Apple-enheter numera i praktiken är mobiltelefoner i olika storlekar, med tangentbord på vissa modeller. Jag var imponerad vid min första smartphone, iPhone 5S, som hade desktop-prestanda redan då.

Nu har det gått över sedan länge, det är något självklart som passerar lika omärkt som väderleksrapporten. Om en relativ entusiast reagerar så, så kan man ju fråga sig hur viktigt detta är för övriga mellanmjölksanvändare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har du bra ljus funkar de ofta rätt bra men i mörker är det ofta riktigt horribla.

Jo, håller helt klart med.

Finns en anledning till att jag kör med ett par fasta f/1.8 objektiv till systemkameran.

Men vill fortfarande hävda att dagen mobilkameror är ett bra komplement, även om mina norrskensbilder från i vintras antagligen hade blivit bättre med systemkameran.

Som du var inne på tidigare, så är objektiven oftare viktigare än kamerahuset i sig vilket många tyvärr glömmer bort.

Sen försöker jag alltid hålla ISO:n på under 1600 om möjligt. Månen togs med ISO 200 sist

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Officiella Blender benchmark.

Du jämför alltså CPU mot GPU?

Skrivet av Yoshman:

Saknar inte VRay helt GPGPU-rendering?

Det är väl helt irrelevant. Det finns ingen som använder/köper sin dator på det sättet.

Ska man ha en dator för 3D-rendering, så köper man den datorn som ger bäst prestanda/kr. Eller helt enkelt bäst prestanda.

Mac är inte med i matchen där, hur gärna du än vill.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Xeonist:

Du jämför alltså CPU mot GPU?

Absolut då denna del-tråd kommer från "2 oxar vs 1000 kycklingar" och att det faktiskt finns fall där 1000 kycklingar är bättre.

Ett sådan typfall är 3D-rendering som idag görs klart mer effektivt av GPGPU. Huvudproblemet med GPGPU var länge att mängded VRAM var betydligt mer begränsat jämfört med mängden RAM för CPU, så även om GPGPU tidigt blev snabbare kunde det inte hantera väldigt komplexa scener.

Med iGPU är även det ett icke-problem, så är en fullt rimlig jämförelse då de utför exakt samma jobb fast GPGPU gör det med i alla fall en order-of-magnitud bättre perf/W och högre absolut-prestanda.

Sen finns självklart en lång rad fall där 2 oxar är, och lär förbli, överlägsen 1000 kycklingar. Majoriteten av uppgifterna normalanvändarna gör på skrivbordet faller inom detta område.

Skrivet av Xeonist:

Det är väl helt irrelevant. Det finns ingen som använder/köper sin dator på det sättet.

Ska man ha en dator för 3D-rendering, så köper man den datorn som ger bäst prestanda/kr. Eller helt enkelt bäst prestanda.

Blender används allt mer även professionellt, så Blender benchmark är väl ändå högst relevant information om man köper sin dator för det. Eller?

Skrivet av Xeonist:

Mac är inte med i matchen där, hur gärna du än vill.

Personligen optimerar jag mina datorer för maximal prestanda vid programutveckling. Där är inte Mac inte bara med i matchen, utanför att designa en ren bygg-server som konsekvent bygger allt från scratch så är just detta en punkt där de just nu är ledande. Och gillar inte Apple mer än det blir ett rätt omedelbart byte till den som gör något bättre här.

Har egentligen inte mycket till övers för Apple, körde trots allt Linux på skrivbordet under lite mer än 15 år i jobbet. Bytte nästan direkt till Apple efter M1 lanserades.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Blender används allt mer även professionellt, så Blender benchmark är väl ändå högst relevant information om man köper sin dator för det. Eller?

Är det inte bättre att gå efter resultaten här då?

https://opendata.blender.org

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Absolut då denna del-tråd kommer från "2 oxar vs 1000 kycklingar" och att det faktiskt finns fall där 1000 kycklingar är bättre.

Då ska du väl jämföra det med GPU (1000 kycklingar) på PC-sidan!?

Skrivet av Yoshman:

Med iGPU är även det ett icke-problem..

Du har väl samma problem där, när minnet är slut så är det slut.

Skrivet av Yoshman:

..och högre absolut-prestanda.

Högre prestanda? Än Nvidia?

Permalänk
Medlem

Tycker ändå att det känns lite knepigt att min dator kräver 200W för att prestera liknande multitrådat. Apple har ju täten, men andra är inte såå långt efter om det bara kommer ett system (OS+enhet) som kan utnyttja det. Det som för svennebanan som mig troligen är tyngst cpu-mässigt i vardagen är väl numera websidor...även om Windows 11 kräver ungefär en 14600K för att vara lika responsiv som Windows 10 på en 2600K. (ok, det är en annan tråd, men visar på att det inte bara är CPU-kraft som räknas, omgivningen (OS, etc) räknas också för upplevelsen)

Jag brukar tjata om att vilja koppla in min mobil i skärmen, och jag gör det ju då och då - men när ger min mobil (vi säger typ Galaxy 25, för att vara modern) bra desktop-prestanda när jag dockar in den med skärm, tangentbord och mus? Den springer ju totalt cirklar runt min pi400, och ska enligt benchmarks även brottas bra med min desktop-PC. Varför ska folk flest ha en PC, om de inte är uttalade gamers, när deras mobiler sannolikt är kraftfullare än PCn de har stående i nåt hörn? Men just nu känns det inte lika smidigt som det borde, med mobilen indockad.

Google arbetar ju med desktop-läge, Samsung har harvat runt lite med sitt Dex, Linux on Dex, osv. Får se om det tar skruv nu. Har lekt lite med Termux osv men det är ju inte direkt tuta och kör.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Datavetare
Skrivet av walkir:

Är det inte bättre att gå efter resultaten här då?

https://opendata.blender.org

Var därifrån resultaten jag postade ovan togs från.

Och bara för att sätta Apple iGPU-prestanda i kontext. De är inte bara "snabba för att vara iGPU", M4 Max serien är faktiskt i detta specifika fall snabbare än alla AMDs dGPUer. Däremot är Nvidia fortfarande i en helt egen liga sett till GPGPU, RTX5090 får 14900 poäng och workstation-kortet RTX Pro 6000 får 16500 poäng.

Skrivet av Xeonist:

Då ska du väl jämföra det med GPU (1000 kycklingar) på PC-sidan!?

Varför då? Det spelar väl ändå ingen roll hur man uppnår ett resultat om det blir samma resultat?

Historiskt var 3D-rendering i ett program som Blender något man bäst gjorde på en CPU. Det har ändrats, nu görs det snabbare/effektivare med GPGPU på de plattformar som har HW och programvarustödet.

Skrivet av Xeonist:

Du har väl samma problem där, när minnet är slut så är det slut.

Absolut, skillnaden är att GPUer har än idag betydligt mindre mängd VRAM än plattformarna med "high-end iGPUer" har. Och priset på workstation/datacenter GPUerna ligger i en lite annan prisnivå.

Skrivet av Xeonist:

Högre prestanda? Än Nvidia?

Absolut inte. Men vi diskuterade väl ändå Threadripper vs Mac, Nvidia tillverkar inte TR.

Ett 5090 är betydligt snabbare, men det kan vara en begränsning att det bara har 32 GB VRAM. Har för mig att GPGPU-rendering i Blender inte skalar något vidare med multi-GPU och inte heller säkert att det skulle ge en additiv effekt på VRAM-kapacitet.

Blackwell 6000 Pro verkar finnas med upp till 96 GB RAM i alla fall. Så man kan köra med det om priset på runt 100k är OK.

Nvidia kan mycket väl slå Apple på fingrarna här, bara de får ut sin DGX-spark någongång*, ett RTX 5070 får ca 6100 poäng och en komplett sådan plattform kostar 4000 USD (MacStudio M4 med 128 GB RAM startar på 52k SEK).

Här har det skett ett rätt stort skifte i "optimal HW" bara på några år!

* Senaste budet var "under september månad". DGX-spark har på pappret ungefär samma kapacitet som ett 5070 sett till "compute" och kommer med 128 GB RAM. Två DGX-spark kan kopplas ihop och enligt en den info ska de då uppföra sig rätt mycket som en GPU med dubbla kapacitet både till compute och VRAM, men det är upp till bevis.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av urbanist:

Nja, nästan alla mobilkameror idag kombinerar pixlar och binnar ned 2-4x från sensorns upplösning. T.ex. Iphone 16 binnar ned från 48 mpix till 12mpix vid ”normala” bilder, så den effektiva pixelstorleken är nog större idag än den gamla 4 mpix-sensorn du nämnde (tror det var HTC). Den ”råa” upplösningen kan bara användas när man fotar RAW eller använder digital zoom.

En populär kompaktkamera som säljs idag är Sony ZV1 med 1”-sensor på 20 mpix; alltså en effektiv pixelstorlek i samma storleksordning som iphone 16!

Aha ja det var nog HTC som gjorde så ja. Som nedan sa så är mycket runtom ganska viktigt också, tex objektiven. Kommer sådana tillbehör så kan vi snacka men då kommer telefonerna bli betydligt större och bökiga att få ned i fickan

Skrivet av walkir:

Jo, håller helt klart med.

Finns en anledning till att jag kör med ett par fasta f/1.8 objektiv till systemkameran.

Men vill fortfarande hävda att dagen mobilkameror är ett bra komplement, även om mina norrskensbilder från i vintras antagligen hade blivit bättre med systemkameran.

Som du var inne på tidigare, så är objektiven oftare viktigare än kamerahuset i sig vilket många tyvärr glömmer bort.

Sen försöker jag alltid hålla ISO:n på under 1600 om möjligt. Månen togs med ISO 200 sist

Ja jag har försökt fota med mobilkamera i mörker och det är så gott som omöjligt att få det bra. Man måste ha mycket ljus.

Ja mobilkameror fungerar för vardagligt fotande + att det är kameran man alltid har med sig.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Enda nackdelen jag ser är att man får prylabstinens När man ser hur ett modernt chipp SKA funka vill iaf jag inte lägga en krona till på något från AMD eller Intel innan de kommit på banan, och det känns som det kommer ta flera år.

Samtidigt kan man ju inte låsa in sig i Apples trädgård heller. Den var fin och grön när de lanserade Leopard, men de har inte fattat många riktiga beslut för macplattformen sedan dess så nu är den rätt vissen och luktar illa.

Man spar ju lite pengar under tiden det är så här, men jag hoppas ändå någon släpper något kul snart!

Du jämför äpplen och päron morötter.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Gör du 100 sökningar på en dag, och inte har 5-10 minuter över, så har du kanske andra problem.

Du hade själv en Fold 4 för 2-3 år sedan, menar du att ditt liv var helt annorlunda då, pga. det?

Huh? Aldrig haft nån Fold? Har en Nord 4 16/512.

Är man nyfiken och aktiv så är 100 sökningar små potatis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Du jämför äpplen och päron morötter.

Det är det ju inte, båda är generella processorer som kan utföra samma arbete.

Visst, visst - Apple har låst sin teknik till MacOS, och man kan inte spela spel på MacOS. Är det en tröst? Jag sitter med en skitprocessor men det är lugnt för det är den enda det går att spela på?

Nej! Det är ändå en skitprocessor och jag vll inte ha en skitprocessor! Jag vill definitivt inte betala nästan lika mycket för den som Apple tar för en komplett dator med en BRA processor!

Man tänker på hur man undervoltar och vattenkyler och justerar fläktkurvor för att få en dator som kan hänga med Apples laptops utan att låta som ett jetplan. Man känner sig alltmer som en raggare med en Cheva från 60-talet när macanvändarna susar förbi i sina motsvarigheter till Teslor och Xpengs.

Det kommer bli som med elbilar, när alla andra argument försvinner kommer de sista Intel- och AMD-användarna muttra "En riktig dator skall LÅTA"

(Inlägget har dramatiserats i underhållningssyfte )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metric:

Höga inställningar? Pratar vi spel på iPhone, är möjligheterna till att ändra grafikinställmingarna högst begränsade, om ens möjligt. Vågar också påstå att du knappast får någon större prestandavinst i spel på en iPhone med A19 Pro-prolle jämfört med tex en A18.

Finns flera inställningar i spel jag spelar på iphone
Och kommer snart nya med ännu högra grafikinställningar
Jag vill kunna köra i minst 60+ fps på telefonen
Kommer också ha dennna telefon i minst 4 år så den ska kunna hålla ut i längden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metric:

Imponerande, men vad ska man som Apple-användare göra med all denna enkeltrådade kraft?

Det gör ju att den funkar i många år utan att den blir seg.
Min förra iPhone hade jag i nästan 7 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle proffs:

Är du verkligen säker på det? Igen, dålig mjukvara. En gpu är mer eller mindre 10000 kycklingar som presterar bättre än dina 16 oxar I cpu.

Det är väl just det som är poängen? 10000 kycklingar kan vara snabbare än 16 oxar på massor med saker, men de kan inte göra allt oxarna kan så de ersätter dem inte. Och det är inte enbart dålig mjukvara, vissa problem kan inte fördelas på många kycklingar, rent teoretiskt.

För att lämna liknelsen så finns det ju en anledning till att du inte installerar windows på ditt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Det är det ju inte, båda är generella processorer som kan utföra samma arbete.

Kom igen när Apple har x86 och x86_64 licens....
Eller när de utvecklat egen CISC arkitektur.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Skämt åsido köper jag gärna en x86-kompatibel som inte är junk. Kanske om några år…

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Se det såhär istället. Hade du varit okej med 4-10sekunder reklam innan varje hemsida laddade in?
Det handlar ju inte om tiden man "förlorar" utan att det blir irriterande.

Om vi säger såhär, jag undviker oftast wifi om ethernet skulle kunna vara ett alternativ.

Ingen tror mig säkert men det är för att jag blir fruktansvärt irriterad över lagg. Hatar när företag inte har ethernet som alternativ vid arbetsplatser. Drog en extra ethernet till tvn i somras, tvboxen hade redan men de få gånger jag använde apparna i tvn blev jag galen.

Däremot har jag en 4 år gammal telefon, dess prestanda har hittills aldrig irriterat mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Eller så kör man bara x86_64 appar på Apple Silicon-kretsar som om inget hade hänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoppitoss:

Behöver du söka efter saker på nätet och det laddar 4-10 sekunder per hemsida, vips så har du slösat 5-10 min extra för att du har en långsam telefon.

Lägg bort Fold 4;an i en månad, så får du se.

vad är det du inte förstår? Har redan använt min A32 i 6 veckor utan problem!

Öppnar jag chrome, söker efter sweclockers på google och sen går in på sweclockers så kanske det som absolut värst skiljer 1-2 sekunder jämfört med min fold 4.

Samt värt att tänka på är också OM man hade fokuserat på faktiskt användbara funktioner och effektivitet mer än ren prestanda så hade även Operativsystemet optimerats därefter vilken då även hade förbättrat situationen för den långsammare hårdvaran. Men idag optimeras det för extremt onödigt kraftfull hårdvara istället vilket gör att dom enklare enheterna får lida (även om det säkert är väldigt lite så är det något)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av urbanist:

Skrivet av Aka_The_Barf:

Aha ja det var nog HTC som gjorde så ja. Som nedan sa så är mycket runtom ganska viktigt också, tex objektiven. Kommer sådana tillbehör så kan vi snacka men då kommer telefonerna bli betydligt större och bökiga att få ned i fickan

Ja jag har försökt fota med mobilkamera i mörker och det är så gott som omöjligt att få det bra. Man måste ha mycket ljus.

Ja mobilkameror fungerar för vardagligt fotande + att det är kameran man alltid har med sig.

Tänk att Nokia gjorde detta redan 2012 med N808 Pureview https://www.gsmarena.com/nokia_808_pureview-review-776p6.php

Blindtest N808 mot div telefoner från den eran plus Olympus E-PL2 12MP https://www.gsmarena.com/pureview_blind_test-review-773.php

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anCOOL:

Tänk att Nokia gjorde detta redan 2012 med N808 Pureview https://www.gsmarena.com/nokia_808_pureview-review-776p6.php

Blindtest N808 mot div telefoner från den eran plus Olympus E-PL2 12MP https://www.gsmarena.com/pureview_blind_test-review-773.php

Ja och vi såg ju det gick för dom 😗😉

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Eller så kör man x86 emulerat på apples kisel snabbare än någon x86–laptop klarar native

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det påminner lite om alla 0-100 (0-60Mph) videor som kom när Tesla slog igenom.

Det var såklart jättekul, men det har/hade ingen praktisk betydelse, och Teslas försäljning idag är...vad den är.

Som att jämföra en lastbil med en sportbil. Helt olika ändamål

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Mobiler för 15000kr+. Helt sanslöst vad folk lägger pengar på, årligen..

Men dyra datorer och grafikkort är helt okej eller?

Ärligt talat spenderar jag mer tid på telefonen än datorn

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

vad är det du inte förstår? Har redan använt min A32 i 6 veckor utan problem!

Öppnar jag chrome, söker efter sweclockers på google och sen går in på sweclockers så kanske det som absolut värst skiljer 1-2 sekunder jämfört med min fold 4.

Samt värt att tänka på är också OM man hade fokuserat på faktiskt användbara funktioner och effektivitet mer än ren prestanda så hade även Operativsystemet optimerats därefter vilken då även hade förbättrat situationen för den långsammare hårdvaran. Men idag optimeras det för extremt onödigt kraftfull hårdvara istället vilket gör att dom enklare enheterna får lida (även om det säkert är väldigt lite så är det något)

Knappast, Websidor är ren tämligen optimerade för all slags hårdvara, man kan inte tälja guld med en smörkniv.

Kör man en SOC med teknik från 2017 och som lanserade 2020 får man förvänta sig att saker går långsamt. Man behöver inte betala mycket extra för en telefon med en vettig SOC som tillverkats med 4 nm litografi och använder dom näst nyaste ARM kärnorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoppitoss:

Knappast, Websidor är ren tämligen optimerade för all slags hårdvara, man kan inte tälja guld med en smörkniv.

Kör man en SOC med teknik från 2017 och som lanserade 2020 får man förvänta sig att saker går långsamt. Man behöver inte betala mycket extra för en telefon med en vettig SOC som tillverkats med 4 nm litografi och använder dom näst nyaste ARM kärnorna.

Hemsidor självklart, men nu syftar jag på helheten inte EN del av det, hela operativsystemet, alla appar osv allt hänger ihop. Samt ändrar inte faktumet att skilladen mellan min fold 4 och min a32 (som är likvärdig sätt till prestanda med en s7 edge) är obefintlig när det kommer till webbläsare, youtube, bankappar osv.

Så problemet med det du säger är att det inte är långsamt, sure öppna chrome första gången tar 0,6 sekunder mer men det är bara första gången sen är den lika snabb som på en ny telefon.

Allt jag menar är att dagens mobiler är för merparten onödigt kraftfulla, och användare hade tjänat mer på mer fokus på batteritid och användbara funktioner. Sen självklart så är SOCn bara en liten del av det som drar batteri och mestadels så är det skärmen. men en mycket effektivare SOC tillsammans med optimerad mjukvara skulle utan tvekan kunna göra skillnad, även om det bara är någon timme extra så är det otroligt mycket mer användbart än 10-20% mer prestanda som ALDRIG kommer utnyttjas.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Hemsidor självklart, men nu syftar jag på helheten inte EN del av det, hela operativsystemet, alla appar osv allt hänger ihop. Samt ändrar inte faktumet att skilladen mellan min fold 4 och min a32 (som är likvärdig sätt till prestanda med en s7 edge) är obefintlig när det kommer till webbläsare, youtube, bankappar osv.

Så problemet med det du säger är att det inte är långsamt, sure öppna chrome första gången tar 0,6 sekunder mer men det är bara första gången sen är den lika snabb som på en ny telefon.

Allt jag menar är att dagens mobiler är för merparten onödigt kraftfulla, och användare hade tjänat mer på mer fokus på batteritid och användbara funktioner. Sen självklart så är SOCn bara en liten del av det som drar batteri och mestadels så är det skärmen. men en mycket effektivare SOC tillsammans med optimerad mjukvara skulle utan tvekan kunna göra skillnad, även om det bara är någon timme extra så är det otroligt mycket mer användbart än 10-20% mer prestanda som ALDRIG kommer utnyttjas.

Det är ju skillnad på hemsidor och hemsidor, slår vad om att när du laddar in en hemsida med många grafiska element, videor etc. så är allt betydligt rappare på Fold 4;an.

Dagens SOCer klockar ner sig aggressivt när prestandan inte används, därför batteritiden på dom bästa telefonerna också är väldigt bra. Ju mer kisel som används vid låg frekvens ju bättre, i en gammal telefon får den ju gå på full fart betydligt oftare... samt att energieffektiviteten är dålig då den är tillverkad med en mycket äldre litografi nod.

Prestandan utnyttjas varje gång tyngre element behöver processeras, istället för a vänta nån sekund så kan en nyare processor göra samma sak på några millisekunder... och därmed vara rappare.

Bytte från en telefon med lite bättre specs än A32, får betydligt mycket mer gjort på samma tid med nya utan att ödsla tid på att vänta på hemsidor som blir slöa av SOCn. Man spenderar mindre tid totalt på telefonen när man inte behöver vänta stup i kvarten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoppitoss:

Det är ju skillnad på hemsidor och hemsidor, slår vad om att när du laddar in en hemsida med många grafiska element, videor etc. så är allt betydligt rappare på Fold 4;an.

Dagens SOCer klockar ner sig aggressivt när prestandan inte används, därför batteritiden på dom bästa telefonerna också är väldigt bra. Ju mer kisel som används vid låg frekvens ju bättre, i en gammal telefon får den ju gå på full fart betydligt oftare... samt att energieffektiviteten är dålig då den är tillverkad med en mycket äldre litografi nod.

Prestandan utnyttjas varje gång tyngre element behöver processeras, istället för a vänta nån sekund så kan en nyare processor göra samma sak på några millisekunder... och därmed vara rappare.

Bytte från en telefon med lite bättre specs än A32, får betydligt mycket mer gjort på samma tid med nya utan att ödsla tid på att vänta på hemsidor som blir slöa av SOCn. Man spenderar mindre tid totalt på telefonen när man inte behöver vänta stup i kvarten.

Som sagt, jag och förmodligen dom flesta skulle inte märka någon större skillnad, det absolut ända skillnaden i mitt användande är annonser på sweclockers som tar typ 1 sekund extra innan dom hoppar in, men hindrar mig inte från att börja använda sidan innan dess.

Du tillhör förmodligen i sånt fall inte merparten av användare är inte svårare än så. Jag själv tror mig dock vara det utöver att jag försöker minimera sociala medier och använder mer eller mindre bara Facebook. Men i övrigt så använder jag den mer eller mindre till samma saker som sambon och min mor som båda defenetift tillhör "merparten av användare"

Visa signatur

here we go!