Iphone 17 - Blir det uppgradering för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Exakt 8x är "optical-like quality" och inte 8x äkta optisk zoom.

Från Apples specs-sida:
48MP Fusion Telephoto: 100 mm (4x), ƒ/2.8 aperture, Hybrid Focus Pixels, 3D sensor‑shift optical image stabilization and autofocus, tetraprism design
Also enables 12MP optical-quality 8x Telephoto: 200 mm, ƒ/2.8 aperture, Hybrid Focus Pixels, 3D sensor‑shift optical image stabilization and autofocus, tetraprism design

Om man på apples hemsida jämför olika telefoner så är apple inte lika tydliga med att det är "optical-quality":

I praktiken blir det nog rätt så bra bilder ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

I praktiken blir det nog rätt så bra bilder ändå.

Enligt reviewsen som är ute verkar det så, men nog är det mer än lite fult att påstå att det är optisk zoom. Jag kan också zooma in på en bild, blir inte mer optiskt för att att det sker automatiskt i telefonen med lite ml ovanpå.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

På G, tyvärr valde de UPS istället för DHL denna gång. DHL är rock-solid, UPS händer att de noterar "försökt leverera, ingen hemma" där försöket att leverera har skett genom en osynlig förare som aldrig fastnar på övervakningskameran och jag inte heller hört att de ringt på trots att jag varit hemma hela dagen.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Det är väl 0.5x, 1x och 4x som är de optiska brännvidderna.

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

<Uppladdad bildlänk>

På G, tyvärr valde de UPS istället för DHL denna gång. DHL är rock-solid, UPS händer att de noterar "försökt leverera, ingen hemma" där försöket att leverera har skett genom en osynlig förare som aldrig fastnar på övervakningskameran och jag inte heller hört att de ringt på trots att jag varit hemma hela dagen.

Jag använder alltid mig av UPS access point just pga denna anledningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

<Uppladdad bildlänk>

Samma erfarenhet här. En gång ringde jag och gick all-in-Karen för att jag var så trött på det här beteendet då jag också har kameror och visste att de inte varit hos mig. Slutade med att UPS kom i en hyrbil från Circle K - kändes ganska bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolkittens:

Jag använder alltid mig av UPS access point just pga denna anledningen

Just apples paket kan jag inte välja att styra om av någon anledning. Jaja, bara hålla tummarna att de har köpt en frakt variant som inkluderar "ja, vi ska försöka leverera paketet på riktigt"

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Just apples paket kan jag inte välja att styra om av någon anledning. Jaja, bara hålla tummarna att de har köpt en frakt variant som inkluderar "ja, vi ska försöka leverera paketet på riktigt"

Jag har haft problem med UPS på det sättet många gånger också (verkligen inte bara dom dock) men även om det här blir anekdotiskt så just dom 3 gånger jag beställt något direkt från Apple, samt skickat tillbaka till Apple, så har dom faktiskt kommit och plingat på.
Behöver ju inte ha något samband, men kanske dom är noggrannare med Apple paket för dom är en så stor kund? ^^
Eller så är det bara tillfälligheter.

Airme som så många andra har haft problem med, och gnäll om är den enda leverantör som varit fläckfri för mig faktiskt.
Trotts väldigt många leveranser från Amazon som varit nextday och dykt upp kl 22 på kvällen.
Dom har ju dock övervakning på sina chauförer så man kan följa deras resa i appen, så kan ju vara därför, att dom helt enkelt inte sparar tid på att bara åka vidare.
Sen om dom ska lämna utanför så ska dom ju ta bild på paketet också.
DHL har varit en riktig katastrof!

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

Jag hittar inte alternativet att köpa abonnemang hos 3 utan bindningstid - kan någon vänlig själ peka mig rätt?

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Skrivet av Tubb3:

Jag hittar inte alternativet att köpa abonnemang hos 3 utan bindningstid - kan någon vänlig själ peka mig rätt?

Det plockades bort för någon dag sedan på hemsidan, vissa har dock lyckats teckna det via chatt eller i butik efter detta ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Du bör kunna göra det om du skapar ett konto, dvs ett MyUPS konto. Så länge du har ett spårningsnr så ska du kunna lägga till det och omdirigera dina paket till ett ombud istället.
Jag har gjort det då jag handlat från utländska amazon.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonutWizard:

Det plockades bort för någon dag sedan på hemsidan, vissa har dock lyckats teckna det via chatt eller i butik efter detta ändå.

Tack för svar! Får kontakta dem då.

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tubb3:

Skrivet av DonutWizard:

Spelar nog inte någon roll längre.
Dom har även ändrat priset för iPhone Air på avbetalning utan abonnemang.
Nu kostar den 600kr (tot 14400kr blir dyrare än att köpa den rent hos Apple) i månaden i 24mån istället för 320kr i månaden 24mån.
Så nu är det billigare att lägga till ett bundet abonnemang ändå, och landa på 559kr i mån.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Du bör kunna göra det om du skapar ett konto, dvs ett MyUPS konto. Så länge du har ett spårningsnr så ska du kunna lägga till det och omdirigera dina paket till ett ombud istället.
Jag har gjort det då jag handlat från utländska amazon.

Ja, går oftast men inte på alla paket som t.ex. detta. Antar att det har med vad den som skickar köpt för frakt.

På temat intresseklubben antecknar så skickades de airpods jag beställde samtidigt med DHL. But why lixom?

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Någon som förbeställt på inet och som hört något om sin order?

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Spelar nog inte någon roll längre.
Dom har även ändrat priset för iPhone Air på avbetalning utan abonnemang.
Nu kostar den 600kr (tot 14400kr blir dyrare än att köpa den rent hos Apple) i månaden i 24mån istället för 320kr i månaden 24mån.
Så nu är det billigare att lägga till ett bundet abonnemang ändå, och landa på 559kr i mån.

Spelar roll för alla andra telefoner då du tex kan få en pro för 11 520 kr, vilket är en väldigt bra rabatt och slippa bundet

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonutWizard:

Spelar roll för alla andra telefoner då du tex kan få en pro för 11 520 kr, vilket är en väldigt bra rabatt och slippa bundet

Ah sorry! Då har dom fortfarande inte justerat alla

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Inte ens om jag hade bott i västra Sverige och vunnit en dryg miljard på lotto, hade jag lagt en enda krona på detta företags produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Ah sorry! Då har dom fortfarande inte justerat alla

Fattar inte vad Tre håller på med. I tisdags höjde de alla telefoner till standard pris och nu är alla förutom Air tillbaka på det rabatterade priset.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torpedvägg:

Inte ens om jag hade bott i västra Sverige och vunnit en dryg miljard på lotto, hade jag lagt en enda krona på detta företags produkter.

Noterat. Antar att du investerar i uppstickarna Samsung eller Google istället?

Felstavning
Permalänk
Viking
Skrivet av Torpedvägg:

Föredrar du Google? 🤔

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Fattar inte vad Tre håller på med. I tisdags höjde de alla telefoner till standard pris och nu är alla förutom Air tillbaka på det rabatterade priset.

Är helt galet faktiskt!
Jag utgår vid det här laget att det inte kommer strula för folk när dom vill säga upp sina tillfälliga abonnemang.
Men dom har verkligen gjort en megablunder här.
Det här måste vara bästa lanseringsdealen på iPhone på säkert 10år!
Pro har aldrig varit såhär billig, första pro modellen som kom iPhone 11 Pro kostade 12890kr vid lansering, och nu kan man få 17pro för 11520kr
Tror på riktigt att det är den bästa dealen på iPhone 17 lineuppen i världen.

Halva priset från dag 1, mot vad Apple själva tar för mobilen rent, och Apple är kända för att inte lämna stora marginaler till operatörerna, speciellt vid lansering, och här är det många som beställt flertalet mobiler dessutom.
Känns som dom måste göra en mega förlust på det här helt ärligt.
Att det tog flera dagar att fixa det hela, och att dom inte ens fixat det helt nu är helt galet.

Var ju inte så att abonnemangen var kassa priser på heller, jag får min Air för 500kr~ mindre än Apples pris, med 24mån 200gb data och abonnemang.
Det anser jag också är sjukt bra! Alla andra operatörer låg avsevärt mycket högre!
Den billigaste andra jag hitta var Halebop där man hade en totalsumma på 16200kr, och andra operatörer låg dom flesta på över 18000kr.
Telia tog lixom 19056 med obeg surf.
Och många fulade sig och tog samma pris för Air som Pro, samt lockpriser på billigare pris första 12mån, som var det priset dom visa utanför det finstilta.
Medans Tre med 200gb 13419kr, eller obegränsad surf 14616kr.
Iphone Air rent överallt annars 13995kr.

Är bara tacka och bocka!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torpedvägg:

Betalar heller lite extra än att sälja min själ till Google (Android). Men tur att det finns något för alla

Permalänk
Medlem

Apple sålde ju lite av Air modellen tack vare tre iaf
Tycker AIR är en av de sämsta mobilerna någonsin av Apple, du kompromissar med i princip allt för att få en tunn "flashig" mobil
Hade ju hellre kört på vanilla iphone 17 alla dagar i veckan typ.

Men prismässigt så var det ju bra pris för att få en iphone typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Tycker AIR är en av de sämsta mobilerna någonsin av Apple, du kompromissar med i princip allt för att få en tunn "flashig" mobil

De flesta lär ju lägga ut dom direkt för mest pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag tycker att samma batteritid som förra årets 16 Pro, och mycket mer än förra årets 16, enligt Apple är fullt dugligt för att få en annan form. (Deras batterisiffror brukar stämma faktiskt, men återstår att se reviewsen)
När det kommer till prestandan så är den inte lika bra som 17 Pro nej, men är den kass? Nej!
Du har samma skärm, och kamera fram, det är just kameran bak som är kruxet, men den slår nog många av dom tidigare Pro modellerna ändå.
Helt ärligt så använder jag inte min kamera mer än till enkla bilder i vardagen, semester och Instagram, där du ändå tappar massor av kvaliteten.
Håller inte på och redigerar och tänker ta professionella filmer eller bilder komerciellt.
9/10 (förmodligen fler) klarar sig med kameran på en Air.
Och för min del så var det helt klart den mest intressanta Apple mobilen på många år!
Jag tyckte den orangea Pro var snygg färg i år, men mobilen ser lite "chonky" ut.
Jag går från en 12 Pro, så allt blir stora uppgraderingar ändå för min del.
Inte säkert att jag kommer fortsätta köpa Air till nästa uppgradering, men för min del så var det helt klart den som jag var mest sugen på i år, oavsett dealen på Tre!

Tror faktumet att dom släpte en powerbank till den blandannat, gör att folk hänger upp sig på att den ska ha dålig batteritid.
En kamera är inte lika bra som två eller tre, men den nya singelkameran är riktigt bra den också, och som sagt nästan alla använder bara sina kameror till instagram, och håller inte på med pro res RAW osv.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Jag tycker att samma batteritid som förra årets 16 Pro, och mycket mer än förra årets 16, enligt Apple är fullt dugligt för att få en annan form. (Deras batterisiffror brukar stämma faktiskt, men återstår att se reviewsen)
När det kommer till prestandan så är den inte lika bra som 17 Pro nej, men är den kass? Nej!
Du har samma skärm, och kamera fram, det är just kameran bak som är kruxet, men den slår nog många av dom tidigare Pro modellerna ändå.
Helt ärligt så använder jag inte min kamera mer än till enkla bilder i vardagen, semester och Instagram, där du ändå tappar massor av kvaliteten.
Håller inte på och redigerar och tänker ta professionella filmer eller bilder komerciellt.
9/10 (förmodligen fler) klarar sig med kameran på en Air.
Och för min del så var det helt klart den mest intressanta Apple mobilen på många år!
Jag tyckte den orangea Pro var snygg färg i år, men mobilen ser lite "chonky" ut.
Jag går från en 12 Pro, så allt blir stora uppgraderingar ändå för min del.
Inte säkert att jag kommer fortsätta köpa Air till nästa uppgradering, men för min del så var det helt klart den som jag var mest sugen på i år, oavsett dealen på Tre!

Tror faktumet att dom släpte en powerbank till den blandannat, gör att folk hänger upp sig på att den ska ha dålig batteritid.
En kamera är inte lika bra som två eller tre, men den nya singelkameran är riktigt bra den också, och som sagt nästan alla använder bara sina kameror till instagram, och håller inte på med pro res RAW osv.

En sak att tänka på är att Air och Pro har 12 GB ram medans basmodellen har 8 GB ram.

Permalänk
Medlem

Var precis i kontakt med säljare från 3, och de har tagit bort möjligheten att köpa nya iPhone med deras abonnemang utan bindningstid.
Dealen var nog för dyr för dem egentligen. Som nån sa - typ inte nånstans i världen har en ny iPhone sålts så rabatterad.

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tubb3:

Var precis i kontakt med säljare från 3, och de har tagit bort möjligheten att köpa nya iPhone med deras abonnemang utan bindningstid.
Dealen var nog för dyr för dem egentligen. Som nån sa - typ inte nånstans i världen har en ny iPhone sålts så rabatterad.

Provade du att bara starta ett nytt obundet abonnemang utan mobil via kundtjänst?
Eller ville dom inte det heller nu?
För det är klart dom säger så i telefonen.
Sen så efter du fått det, så kan du gå in och beställa iaf Pro modellen online till ett bättre pris än rent.
11.520kr landa den på istället för 14995kr. Inte lika bra som du tidigare kunde du dock få Air för avsevärt mycket billigare.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Är helt galet faktiskt!
Jag utgår vid det här laget att det inte kommer strula för folk när dom vill säga upp sina tillfälliga abonnemang.
Men dom har verkligen gjort en megablunder här.
Det här måste vara bästa lanseringsdealen på iPhone på säkert 10år!
Pro har aldrig varit såhär billig, första pro modellen som kom iPhone 11 Pro kostade 12890kr vid lansering, och nu kan man få 17pro för 11520kr
Tror på riktigt att det är den bästa dealen på iPhone 17 lineuppen i världen.

Halva priset från dag 1, mot vad Apple själva tar för mobilen rent, och Apple är kända för att inte lämna stora marginaler till operatörerna, speciellt vid lansering, och här är det många som beställt flertalet mobiler dessutom.
Känns som dom måste göra en mega förlust på det här helt ärligt.
Att det tog flera dagar att fixa det hela, och att dom inte ens fixat det helt nu är helt galet.

Var ju inte så att abonnemangen var kassa priser på heller, jag får min Air för 500kr~ mindre än Apples pris, med 24mån 200gb data och abonnemang.
Det anser jag också är sjukt bra! Alla andra operatörer låg avsevärt mycket högre!
Den billigaste andra jag hitta var Halebop där man hade en totalsumma på 16200kr, och andra operatörer låg dom flesta på över 18000kr.
Telia tog lixom 19056 med obeg surf.
Och många fulade sig och tog samma pris för Air som Pro, samt lockpriser på billigare pris första 12mån, som var det priset dom visa utanför det finstilta.
Medans Tre med 200gb 13419kr, eller obegränsad surf 14616kr.
Iphone Air rent överallt annars 13995kr.

Är bara tacka och bocka!

Ja faktiskt sjuka priser! Även med abonnemang. Jag tog en air med fri surf. Betalar 25kr i månaden för surfen om man räknar bort priset för mobilen.