Första Strix Halo-handhållna här – för 17 000 spänn

Permalänk
Datavetare

Test av en pre-production enhet.

På plussidan är att den presterar väldigt bra för att vara en handhållen. Här nämner man flera gånger "jämförbar med mobila RTX4060".

På minussidan hittar man att fläkten nådde ända upp till 67 dB(!!!) och på högsta prestandaläget räcker batteriet en bra bit under en timme. Man tappar också väldigt mycket prestanda när TDP sänks, frågan är hur mycket av prestandafördelen som kvarstår om denna plattform begränsas till vad Steamdeck använder?

Skrivet av medbor:

Inget man vill ha i knät och spela med, jag fattar inte alls grejen med den effekten/värmen/ljudnivå. Dessutom helt bunden till sladd i väggen

Jag vill ha något lätt/tyst/batteritid, kanske sikta på 10-20W max så man kan spela när man vill och inte hela tiden leta eluttag

Och troligen presterar inte denna krets märkbart bättre än Steam Deck i detta effektspann, så även med ett annat bygge hade de inte kommit så långt

Tyvärr har ju inte dagens ARM-kretsar så bra GPU, men borde ju komma något kul snart kan man hoppas

Beror på vad "bra GPU" betyder. Inget utanför Apples laptop Pro-kretsar (som på flera sätt är väldigt lika Strix Halo, bl.a. bandbredd) matchar Strix Halo.

Men Iphone 17 fick en oväntat stor prestandaboost på GPU-sidan, snabbaste varianterna är inte så långt efter laptop M4 som i sin ut är rätt jämförbar med V140 i Lunar Lake och 890M i Strix Point (i.e. "vanliga" Strix plattformen). Alla de senare är snabbare än Steamdeck, så nog fullt realistiskt att denna generation mobiler i alla fall matcha steamdeck fast med ~5 W effekt.

På tisdag presenteras Mediatek Dimensity 9500 (som har senaste Arm Mali GPUn) och senare i veckan (möjligen onsdag) presenteras Qualcomm Snapdragon 8 Elite Gen 5. I båda fallen har man utlovat klara förbättringar i GPU-prestanda.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Citatet "Just because you can doesn't mean you should" dyker upp i huvet..
Dom kanske vill visa att dom kan och få fler investerare typ? Dom förväntar sig nog inte att sälja speciellt många..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Man tappar också väldigt mycket prestanda när TDP sänks, frågan är hur mycket av prestandafördelen som kvarstår om denna plattform begränsas till vad Steamdeck använder?

De har en graf på produktsidan som visar 3DMark-resultat mot TDP. Upp till ca 20W så presterar den likvärdigt med AMD HX370 och Intel 258V, så vid samma TDP som Steam Deck (15W) skulle det nog inte vara någon större skillnad. Men det är ju bara 3DMark och inte riktiga spel förstås.

Permalänk
Medlem

Inte en produkt jag är intresserad av, har en Ally som kanske fått tio timmars användande sedan köp.

Men skulle vara intressant att se hur den kan prestera med vattenkylning och/eller Frankenstein:ad till förbannelsen!

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Ok, inbyggt batteri då. Gå runt med en powerbank i ryggsäcken o koppla in med sladd känns väl sådär.

Och 80Wh till en maskin som i sin egen reklam skryter om att den drar 180w? Då räcker det portabla batteriet 25 om det är nytt o fulladdat.

Nä, i min värld har den inte batteri.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black(1)cat:

Hyllvärmare..Idiotiskt och feltajmat....Kan nästan se Blocketannonserna Bytes mot Tesla eller likvärdigt...hehe

Skrivet av jOnÄTÄn:

Det finns ju en hel del som lägger de pengarna eller mer på ett grafikkort eller en telefon. Det finns nog betydligt färre som köper en modern "gameboy" för de pengarna men tillräckligt många finns det säkert så länge produkten är vettig.

Skrivet av Myllerman:

Citatet "Just because you can doesn't mean you should" dyker upp i huvet..
Dom kanske vill visa att dom kan och få fler investerare typ? Dom förväntar sig nog inte att sälja speciellt många..

Misstänker att denna typ av produkt mer lockar i Asien där bärbart är galet populärt jämfört med här. Dvs den är kanske inte tänkt till vår marknad öht även om vi kommer kunna köpa den också. Så det är klart vi tycker detta känns helt galet.

Bara en tanke. Kanske är ute och cyklar men det är min spontana känsla i varje fall.

Jag menar, jag tycker det känns stört att köpa en gaminglaptop för 30k+. Men för den som inte har uppenbart fasta platser för gaming eller är ute mycket på tjänsteresor etc kanske det är helt logiskt jämfört med att ha en 30k stationär hemma och inget öht på resorna, alternativt fast med mobilen eller ngt.

På samma sätt denna. Känns sjukt att lägga dessa pengar på detta, jag håller med, men om man primärt spelar på resande fot, tex långa resor till och från jobbet etc är det kanske helt rimligt att vilja maximera sin upplevelse om man primärt spelar där snarare än hemma.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Skrivet av Zemlan:

Misstänker att denna typ av produkt mer lockar i Asien där bärbart är galet populärt jämfört med här. Dvs den är kanske inte tänkt till vår marknad öht även om vi kommer kunna köpa den också. Så det är klart vi tycker detta känns helt galet.

Bara en tanke. Kanske är ute och cyklar men det är min spontana känsla i varje fall.

Jag menar, jag tycker det känns stört att köpa en gaminglaptop för 30k+. Men för den som inte har uppenbart fasta platser för gaming eller är ute mycket på tjänsteresor etc kanske det är helt logiskt jämfört med att ha en 30k stationär hemma och inget öht på resorna, alternativt fast med mobilen eller ngt.

På samma sätt denna. Känns sjukt att lägga dessa pengar på detta, jag håller med, men om man primärt spelar på resande fot, tex långa resor till och från jobbet etc är det kanske helt rimligt att vilja maximera sin upplevelse om man primärt spelar där snarare än hemma.

On jag var så gaming sugen på resande fot hade jag använt laptopen med en mus vid sidan om 😁🤣👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generationfloppy:

On jag var så gaming sugen på resande fot hade jag använt laptopen med en mus vid sidan om 😁🤣👍

Lite opraktiskt på bussen eller i tunnelbanan kanske 😉. Därför jag mer tänker "on the fly" dessa är ett sätt att få en bättre upplevelse än mobiler osv kan erbjuda i dessa situationer. Mobile gaming är ju ett enormt segment, denna typ av enhet är ju helt klart riktad dit. Inte för soffgaming hemma. Även om de givetvis klarar det också.

Jag tror många svenskar ser dem ur soffgaming eller gaming-i-hängmattan-på-semestern perspektivet och då är det ju lite mer vansinne att spendera dessa summor kanske. Men ser man dem ur perspektivet att man spenderar flera timmar i veckan på bussen och/eller tunnelbana till och från jobbet osv så är det en annan femma.

Laptop är ju utan tvekan det bättre valet om det är hotellrum, husbil eller liknande däremot, där är jag enig. Men det är inte mobilt utan ändå fasta punkter men man har mer än en fast punkt man rör sig mellan så att säga. Vilket gör stationärt väldigt opraktiskt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |