Veckans fråga: Har du uppgraderat till OLED-skärm (nu då)?

Permalänk
Medlem

Vad är den samlade koncensusen om att köra oled till ett hemmakontor som agerar spelhörna på kvällarna? Dvs typ åtta timmar mer eller mindre statisk bild om dagen och sen, om man har tur, nån timmes pangpang på kvällen? Är det fortfarande inte att rekommendera eller?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Jag är inne på att byta en eller båda mina skärmar.

Nuvarande är IPS 27", en 144HZ gaming-monitor från ASUS 6-7 år gamma, och en "standard" från DELL (mycket bra färger) ca 8 år gammal.
Jag är både gamer, jobbar lite med content creation och framför allt fotografering, mycket foto..

Hur står sig OLED i förhållande till IPS när det gäller bildhantering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

BG3 med VRR är fruktansvärt på min C1 åtminstone. Och ja, frametime är lite som en jojo, med mods. Mouseover ger stutters, byta karaktär ger stutters osv -- men det syns inte som hack, bara som flimmer, så utan VRR är det bra.

The Last of Us stängde jag också av VRR i; det kändes bättre med 70-90 fps och 120 Hz än med VRR på, också pga flimret.

På min IPS-skärm märker jag enbart av väldigt lätt VRR-flimmer i laddningsskärmar, och aldrig i gameplay.

Vad händer om du sänker Fine Tune Dark Areas till exempelvis -3? Bättre eller sämre?
Hade blinkande disco i valheim under nattetid på min C4, sänkte den inställningen till -3 och det försvann.

Permalänk
Snusfri

Självklart.
OLED är överlägset allt annat just nu och skulle aldrig kunna gå ner till IPS/VA/TN.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Ja, sedan nyligen. Gamla skärmen dog plötsligt och så fanns det en OLED på rea så då det blev svårt att motstå...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

"Uppgraderat till OLED"? Är det omröstningssponsorn som har formulerat rubriken?

Permalänk
Medlem

Att gå från IPS till OLED känner jag personligen är lite som att gå till RT från icke RT. Långt ifrån en markant ändring jag behöver till mina spel och särskilt inte värt kostnaden av kronor/FPS för att njuta av det. Jag väntar tills OLED blir mer mainstream eller tills jag finner ett faktiskt behov av det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 32GB (4x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

När den väl finns i upplösning 3840 x 1600 ska jag fundera på det...men just nu, nej.

Permalänk
Hjälpsam

Planerar att göra det, men inte i närtid.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Nej, för än så länge är oled inte en uppgradering jämfört med en bra ips, snarare en nedgradering. Tekniken måste utveckas mycket mer innan det kan bli tal om någon uppgradering

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Efter att ha vant mig vid en OLED-TV så är backlight bleed på IPS-paneler oerhört irriterande. Det gör så mycket för upplevelsen.

Själv väntar jag ivrigt på att LGs 45GX990A ska släppas.
45", 5120x2160 pixlar i 165Hz.

Är det vid de tillfällen skärmen ännu inte visar en bild och startar? Annars ser jag inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Är det vid de tillfällen skärmen ännu inte visar en bild och startar? Annars ser jag inget.

Vad har du för skärm och ljusstyrka i % av 100? Hur långt från skärmen sitter dina ögon? Distans har stor påverkan när det gäller IPS glow. Men också vinkel och ljusstyrka. BLB har alla TN, IPS och VA skärmar något man inte kommer undan. Men är såklart olika på exemplar.

IPS och mörka spel fungerar inte alls för mig.

Permalänk
Medlem

Har 2 vertikala streck på nuvarande. Nya 4th gen LG verkar bra.

https://tftcentral.co.uk/reviews/gigabyte-mo27q28g

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

Vad har du för skärm och ljusstyrka i % av 100? Hur långt från skärmen sitter dina ögon? Distans har stor påverkan när det gäller IPS glow. Men också vinkel och ljusstyrka. BLB har alla TN, IPS och VA skärmar något man inte kommer undan. Men är såklart olika på exemplar.

IPS och mörka spel fungerar inte alls för mig.

Jag tänkte närmast på min tv, en HiSense 55U7KQ, där ser man en del, i mitt fall uppe i hörnet till höger. Vad gäller min skärm, en Dell S2725QC, ser jag ingenting. Tv:n kör automatisk ljusstyrka och Dell ligger på 60 procent.

Permalänk
Medlem

Ja jag uppgraderade min 20 år gamla primärskärm nu till en oled och ångrar mig grymt. Beställde först en ny IPS men den var trasig och kunde inte bytas till en ny av de gamla vanliga anledningarna när man retunerar något. Så i frustration tog jag en oled och nu lider jag. Jag jobbar ju som utvecklare och spelar en del på kvällarna. Man ska köra det här pixeluppfräshningsprogrammet var 4:e brukstimma och knappen placering ihop med hur långt in i submenyerna denna grejjen ligger gör att man blir förbannad varje gång. Visst när man spelar är ju kvaliten bra men så mycket bättre än min gamla ips? Nej inte så det rättfärdigar prislappen. Sen när man använder den i arbetet så lider man ju av att ljusstyrkan är så kass så vissa saker syns knappt som syns tydligt på min sketna sekundärskärn som är en billig va-skärm.

Har även oledtv och där är det ju det bästa sen skivat bröd men som monitor not so much. Önskar jag hade hållt ut till micro/mini-led hade kommit på bred front ist innan jag uppgraderade.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig välja OLED för datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

Var hittar du den informationen av LGs nya skärmar med tandem har webos?

Vet inte vad tandem är, men på LGs sida så står det att de har webos:
https://www.lg.com/se/monitor/ultragear-gaming-oled/34gx90sa-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Vet inte vad tandem är, men på LGs sida så står det att de har webos:
https://www.lg.com/se/monitor/ultragear-gaming-oled/34gx90sa-...

Tandem är 2025 modellerna som släppts från Juli 2025.
Är det bara den du är intresserad av? För många av skärmarna där har inte alls webos.

Permalänk
Medlem

OLED tekniken brukar kännas omkring fem år bort för mig och gör det ännu. Strukturen på subpixlarna behöver fortfarande bli bättre och på senare år har jag blivit allt mer känslig för flimmer.

En dag så...

Permalänk
Medlem

Det bästa med OLED tycker jag är svärtan som tekniken presenterar, så once you go black, you never go back
Jag har inga problem med pixelstrukturer och skit, jag är gammal och lite "skumögd" så om det
suddar eller blir lite skimmrigt på det jag skriver så passerar det mig förbi ändå.

Visa signatur

Hemma : Ryzen 9 3900X | X470 | 64GB | RTX5080 | 2TB M.2 | W11 pro | LG C4 42" | Benchmark DAC3 B / HPA4 | Focal Solo 6 ST6
Borta : MSI Raider 18 HX A14VHG | RME ADI-2 DAC FS | Denon AH-D9200

Permalänk

Väntar på att tandem woled ska släppas i rätt specifikation som jag vill ha.
Sitter just nu på en 32" VA 1440p-skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

Tandem är 2025 modellerna som släppts från Juli 2025.
Är det bara den du är intresserad av? För många av skärmarna där har inte alls webos.

Bara intresserad av ultrawide! Har en helt ok just nu, så ingen stress, men villhöver. Villhöver dock inte webos på min monitor!

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, det finns inga direkta fördelar när skärmarna hemma används till kontorsarbete till allra största delen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Nä, backlight bleed är när panelen inte klarar av att blockera all bakgrundsbelysning i mörka scener. Så ljuset "blöder" igenom, och det blir inte helt svart.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OSkar000:

Nej, det finns inga direkta fördelar när skärmarna hemma används till kontorsarbete till allra största delen.

Släpp sargen nu och häng med på lite EXTREME Excel i RTX HDR 240hz.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Har haft en LG C2 48" sedan mars eller april 2023, kostade mig 8400kr vad jag kommer ihåg. Älskar den, glossy OLED är fantastiskt.

Permalänk
Medlem

Uppgraderade dator och skärmar i våras. Köpte två olika Asus-skärmar. Den primära som används till spel blev en OLED 240Hz och den sekundära som har mycket statiskt innehåll blev en IPS 240Hz. Hade jag vetat vad jag vet idag så hade jag köpt två stycken OLED tror risken för eventuell inbränning. OLED'en har en helt annan lyster i färgerna och svärtan ger ett helt otroligt liv i bilden trots att jag gjort mitt yttersta för att ställa in färgerna så likt som möjligt mellan de två skärmarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jefe:

Köpte en LG 45GX950A-B i somras och är tok nöjd med skärmen.
Precis som med tv´n har man en gång haft Oled går man aldrig tillbaka igen.

Hur upplever du böj-radien på den? Jag inväntade 45GX990 för jag var tveksam till om inte 800R var för lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Hur upplever du böj-radien på den? Jag inväntade 45GX990 för jag var tveksam till om inte 800R var för lite.

Det var klart ovant i början och jag kom ändå från en curved LG 34GN850-B.

Men eftersom så har jag vant mig och tycker att det är bra att den är mer curved då den är relativt bred.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Jepp, haft i snart 2 år och skulle aldrig kunna tänka mig att gå tillbaka till IPS/VA/TN.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1