Bytt från 1440p till 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjorndahlberg:

Det är av, det känns lite som att 1920x1080 är för stort för att vara 1920x1080. Allt i windows är gigantiskt stort

Detta skulle kunna vara att DPI skalning är på.
Windows aktiverar i många fall detta automatiskt om en skärm med högre upplösning ansluts.
Sen vet jag inte om det inaktiverar eller sänker det automatiskt när en skärm med lägre upplösning ansluts. Skulle gissa på att det inte gör det.....

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Har testat 2 1080p skärmar och bli likadant med båda 2. Men är helt normal med 1440p skärmen

jag hade liknande i bfv när jag satte ner allt till lägsta nivån, jag fick det förklarat att då använder gpu så lite resurser att det gå in i någon form av energispar,vilker ger väldigt mycket lagg, satte jag upp allt till auto flyter det väldigt bra. jag vet inte om det stämmer men det fungerade om jag höjer inställningarna.

sedan har jag ett annat exempel med liknande inställningar men då var det cpu som gick in i väldigt låga frekvenser och inte hoppa upp igen om jag inte startade om datorn och startade något krävande

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

jag hade liknande i bfv när jag satte ner allt till lägsta nivån, jag fick det förklarat att då använder gpu så lite resurser att det gå in i någon form av energispar, satte jag upp allt till auto flöter det väldigt bra. jag vet inte om det stämmer men det fungerade om jag höjer inställningarna.

Har provat alla möjliga inställningar, men problemet kvarstår. När jag pluggar in 4k skärmen igen så flyter allt normalt.

Permalänk
Skrivet av ELF:

Detta skulle kunna vara att DPI skalning är på.
Windows aktiverar i många fall detta automatiskt om en skärm med högre upplösning ansluts.
Sen vet jag inte om det inaktiverar eller sänker det automatiskt när en skärm med lägre upplösning ansluts. Skulle gissa på att det inte gör det.....

Skalningen står på 100%. Gjort en nyinstallation av windows nu precis men verkar inte få rätt på detta fenomenet, så nu kastar jag in handduken och känner mig mäktigt besegrad & får helt enkelt glida vidare med min 1440p och lagg

Permalänk
Medlem

Skalningen står på 100%. Gjort en nyinstallation av windows nu precis men verkar inte få rätt på detta fenomenet, så nu kastar jag in handduken och känner mig mäktigt besegrad & får helt enkelt glida vidare med min 1440p och lagg

En 4K-skärm kan man ju köra 1080p på i vissa krävande spel. Har du testat det? Om man får skalningen rätt så blir vardera pixel representerade som fyra på skärmen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Du har inte kopplat in skärmen till moderkortets videoutgång? Då kör den ju via CPUn grafikkrets som är rätt långsam för gaming.

Får du sämre prestanda än innan du bytte skärm? (Antar att du bytte skärm och inte bara upplösning men i praktiken samma sak ur prestandasynpunkt).

Om du inte ser någon förbättring i FPS mellan 1440p och 1080p så är du förmodligen CPU-bunden, dvs CPUn är för långsam och GPUn blir tvungen att ”vänta” på den hela tiden. Kolla med msi afterburner hur hög GPU belastning du har i spel. Om det it e ligger på typ över 90% hela tiden så är du CPU bunden (om du inte satt på frame limit eller vsync)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Det är för övrigt mkt trevligare att köra 1440p med FSR eller DLSS eller Tom minska resolution scale i spelet än att gå över helt på naitive 1080p. Jag ser väldigt få anledningar att byta till en 1080p skärm för prestandans skull. Om det inte är typ för CS och du vill ha en skärm med typ 480hz

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

En 4K-skärm kan man ju köra 1080p på i vissa krävande spel. Har du testat det? Om man får skalningen rätt så blir vardera pixel representerade som fyra på skärmen.

Jag hade denna idén också. Men kunde inte hitta en enda skärm som mappar pixlarna rätt utan att göra någon konstig interpolering :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag hade denna idén också. Men kunde inte hitta en enda skärm som mappar pixlarna rätt utan att göra någon konstig interpolering :/

Tänker du att skärmen skulle ställas ned till 1080p?
För jag tänker på skalning i spelen. Både AMD och nvidia har tekniker i deras mjukvara som klarar detta väldigt bra utan att själva upplösningen ändras.
AMD har Radeon super resolution som funkar väldigt bra.
Jag vet inte vad det heter nu hos Nvidia, men deras NIS provade jag när jag hade ett 1070 och det fungerade bra.
Intel.. Ingen aning.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Xiaomi Mi 34" 3440x1440 144Hz. Tv:3 Samsung 48" 3D. Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Ja vad är det för skärmar och vad är det för cpu och vad är resten av komponenterna?

Permalänk
Medlem

Stäng av alla Add-ons, är typ i 9 av 10 gånger något add-on som dödar prestandan i WoW.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Bildexpert 📺

Förstår jag denna tråd av en mening per post rätt, så har TS gått från en 1440p-skärm kapabel till 320 Hz ned till en 1080p-skärm som klarar max 180 Hz?

I sådana fall är det en försämring på alla sätt bara där. Självklart att en annan 1080p/120-skärm inte gör saken bättre. Till och med jag som är 50+ och inte ens spelar särskilt rappa spel märker skillnaden på den backningen i panelfrekvens. Först när man förlorar det man en gång hade märker man av försämringen och vad hög frekvens faktiskt gav till spelandet.

Sedan kan det alltid finnas en lång rad andra förklaringar till "lagg". En detalj jag inte tror jag läst är att spelen när man byter skärm i kan få för sig att defaulta till v-sync: on vilket förstås lär märkas.

Permalänk
Medlem

Ändra så att skalning utförs på GPU enhet och välj "heltalsskalning" (integer scaling) så ska det funka

Visa signatur

9800X3D | RTX 3080 | 64GB DDR5 | 1+2+2TB M.2 | MSI B850 Tomahawk | RM1000x | NZXT H7
A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Du blir ju väldigt CPU bunden i 1080p, och speciellt i wow som är ett CPU hungrigt spel.

Inte omöjligt att du sänker din fps med 1080p i det fallet.

ööh, jo, det är faktiskt omöjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Du blir ju väldigt CPU bunden i 1080p, och speciellt i wow som är ett CPU hungrigt spel.

Inte omöjligt att du sänker din fps med 1080p i det fallet.

Fast det blir oftast inte sämre än vad det redan var så att säga. CPU-belastningen i spel är ofta nästan helt frånkopplad från upplösningen (om inte saker som fov osv ändras också)

Det som händer är att kontrasten mellan lägsta och högsta fps blir mer märkbar, dvs i 1080p när scenarion är icke CPU bunden så får du markant högre fps än vid 1440p i samma scen, och då blir dippen mer till ett scenario som är CPU bundet mer märkbar. Men oftast är det ingen skillnad i 1% low eller 0.1% low.

Men ja, över lag, är man CPU bunden är det oftast kört, väldigt få inställningar i spel påverkar CPU prestanda. Speciellt om det är multiplayer och många spelare.

Det enda man man göra för att inte märka av CPU begränsningen är att låsa sin fps under nivån som dipparna sker vid. Eller höja upplösningen så mycket så fpsen hamnar under nivån som dipparna sker vid. Det är därför många tycker att dom får ”bättre” prestanda i 4K när dom är CPU begränsade, i verkligen är det inte bättre det är bara jämnare på lägre nivå

Håller med tidigare kommentarer att skärmbyte i detta fallet är ganska meningslöst

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Stäng av alla Add-ons, är typ i 9 av 10 gånger något add-on som dödar prestandan i WoW.

Ryzen 5800 (även utan X!) med ett RTX 5070 kan OMÖJLIGT ha prestandaproblem i WoW p.g.a. otillräcklig prestanda, oavsett vilka addons det har. Min förra dator pumpade ut 200+ FPS i 1440p Ultra settings med en hel drös addons, och det var inte ens ett GPU-bundet resultat med ett RTX 3080.

Det här är något mjukvaruproblem mest troligt, kan tyvärr ingenting om vad som behövs på datorn när man kör AMD, men det kan inte "magiskt" bli problem av lägre upplösning. När man kopplar in en ny skärm så installerar Windows normalt sett en drivrutin, men det låter som att det av någon anledning bara blir en generisk drivrutin med grundläggande stöd för att funka som monitor. Det kan ju vara idé att t.ex. kolla på tillverkarens hemsida och undersöka om det finns en drivrutin till skärmen.

Det framgår inte vilken Windows-version som används här heller.

Permalänk
Medlem

Håller med tidigare kommentarer att skärmbyte i detta fallet är ganska meningslöst

Det är inte bara helt meningslöst utan helt absurt att byta skärm för att försöka lösa FPS-problem i WoW på en ny dator med Ryzen 5800/RTX 5070. Ungefär som att testa att köpa en ny uppsättning hjul för att bilen börjat gå långsamt efter senast däckskiftet. De flesta som har några grundläggande kunskaper om bilar hade förstått att prestandaproblemen inte orsakades av att byta hjulen.