Uppgraderad dator - får inte igång Windows?

Permalänk

Uppgraderad dator - får inte igång Windows?

Hej!
Vi har uppgraderat en speldator med nytt nästan allting. Det vi har behållt från den gamla är chassi med kablage, 650W nätagg, SSD med Windows och en mekanisk hårddisk.

När vi startar den kommer vi inte förbi BIOS. Vi trodde den skulle kunna hitta SSD:n med Windows på och vi hittar inget sätt i BIOS att peka på den. Hur kan vi komma vidare? Vad borde vi göra nu?
Jag har letat på Gigabytes hemsida men hittar inget för detta. Jag hittar om att installera Windows men vi vill ju använda en befintlig installation?

Specen är:
Nya delar:
Gigabyte B650 UD AX
AMD Ryzen 5 7600X 4.7 GHz 38MB
be quiet! Pure Rock 3 LX
Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz CL36 FURY B
Kingston NV3 M.2 NVMe Gen 4 1TB
Intel Arc B580 12GB Limited Edition

Från tidigare:
Samsung 860 EVO 500GB
Seagate BarraCuda Desktop 2TB 7200rpm 256MB
Corsair CX650W 650W
Koloink void chassi

Permalänk

Hur är windows installerat tidigare via UEFI eller legacy mode? Och vad är BIOS inställt på? Om det är installerat i Legacy mode och bios är satt att leta efter Uefi kommer den inte hitta windowsdisken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X | MSI B450 Tomahawk Max
Asus Geforce 2080 S ROG Strix | Fractal Design Edison M 750W - BF19
Corsair DDR4-2133 16gb x2 | Kingston SA2000
Corsair iCUE H170i Elite Capellix XT | Fractal Design Define R6

Permalänk
Skrivet av Knumskull:

Hur är windows installerat tidigare via UEFI eller legacy mode? Och vad är BIOS inställt på? Om det är installerat i Legacy mode och bios är satt att leta efter Uefi kommer den inte hitta windowsdisken.

Det är bara för mig att erkänna att jag vet inte, känner inte till vad UEFI eller Legacy mode är... Vi installerade Windows 10 på SSDn 2020, inköpt OEM från Inet.
BIOS ser inte ut som vi är vana vid (vi är glada amatörer)

Permalänk
Medlem

Jag personligen installerar alltid om OS:et när jag byter dator. För mycket strul med drivrutiner annars. Se till att hämta drivrutiner för moderkort och lägg på USB stickan du installerar Windows från innan du börjar installera så slipper du mycket strul. Bara peka ut drivrutinerna under installationen sen.

Vad ser du om du trycker F12 under uppstarten? Det ska ge dig en boot meny.

Permalänk
Medlem

Ser BIOS:et överhuvudtaget ens lagringsenheterna? Borde få en lista i boot menyn som alla enheter, även om de inte har windows eller inte.

Annars hade jag som Hasse_L sagt fixa senaste versionen av BIOS:et på ett USB, uppdatera BIOS:en sen ladda ett USB med win 10 installerings media och kör en "reperation".

Sätt in USB:et och välj att BIOS:en ska boota från det USB:et och därifrån kan ni installera om Windows och om jag inte har fel ska ni kunna välja att behålla nuvarande filer och dokument(?).

Permalänk

Antagligen kör du BIOS i UEFI, men din boot-hårddisk är i MBR-format (den bör vara i GPT). Har du Windows 10 redan installerat på boot-hårddisken så bör du kunna ändra från UEFI till BIOS-legacy. Då kan du köra MBR-to-GPT via kommandotolken. Sen ska det funka att ändra tillbaka till UEFI (om du vill installera win11.

Om du vill installera om allt fresh, så kan du ladda ned en Windows 11-iso och göra om ett USB till en Windows installer. Finns manualer på Microsofts hemsida. Då behöver du inte krångla med MBR-to-GPT. Det fixar installationen själv.

Jag hade problem med MBR för ett tag sedan. Fick hjälp av chatGPT för att klura ut hur jag skulle lösa det. Du kan prova samma sak också.

Visa signatur

i7 6700k @4ghz, NH-D15 | ASUS TUF RTX3080 | Gigabyte XTREME GTX1080 | 4x 16GB DDR4 2133MHz CL13 | ASRock Z170 Fatal1ty Gaming K6 | 1TB Intel 660p | 120GB OCZ Agility II | 2x 1TB, 700GB HDD | Cooler Master v1000 | Windows 10 Home 64bit | Fractal Design Define R5 | Dell U3219Q 4k 32" | BenQ G2420HD 24" | Fujitsu p23t-6 Thor 23" | Epson 1080p projektor | Keychron K1 | Logitech MX Anywhere 2 | Logitech z906 5.1 | Audio-Technica ATH-M50x | T-Flight Hotas X | | Logitech G27 | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inriggare:

Hittar du SSDn i BIOS?
För mig försvann den och jag fick reseta CMOS så kom den tillbaka.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Skrivet av Cabbage:

Ser BIOS:et överhuvudtaget ens lagringsenheterna? Borde få en lista i boot menyn som alla enheter, även om de inte har windows eller inte.

Annars hade jag som Hasse_L sagt fixa senaste versionen av BIOS:et på ett USB, uppdatera BIOS:en sen ladda ett USB med win 10 installerings media och kör en "reperation".

Sätt in USB:et och välj att BIOS:en ska boota från det USB:et och därifrån kan ni installera om Windows och om jag inte har fel ska ni kunna välja att behålla nuvarande filer och dokument(?).

Tack för tipsen! Nej, BIOS ser inte någon lagringsenhet från Boot menyn. Men däremot om jag går in under IO Ports/Sata så kan jag se SSDn jag vill boota från

Just nu har jag tänkt plocka bort den nya SSDn och den mekaniska hårddisken och prova starta med bara "Windows-SSDn" kopplad på SATA inmonterad.

Funkar inte det så ska jag prova som du skriver.

Permalänk
Skrivet av Hasse_L:

Jag personligen installerar alltid om OS:et när jag byter dator. För mycket strul med drivrutiner annars. Se till att hämta drivrutiner för moderkort och lägg på USB stickan du installerar Windows från innan du börjar installera så slipper du mycket strul. Bara peka ut drivrutinerna under installationen sen.

Jag behöver inte trycka nånting kommer ändå till BIOS Setup men den hittar "no bootable devices". Skall prova starta om med bara den hårddisken Windows ligger på inkopplad först, sen kan jag kolla detta igen mer exakt.

Permalänk
Medlem

Leta upp hur man slår på CSM i manualen för bios/moderkortet.

När du väl har fått igång windows rekommenderar jag att du konverterar till UEFI-mode. https://learn.microsoft.com/en-us/answers/questions/2337087/(...

Permalänk
Medlem

Det har talats om UEFI och Legacy Mode (BIOS-läge).

Det enklaste sättet att bekräfta detta är gå in i BIOS.
Uppe till höger, klicka på "Advanced Mode"
Klicka sedan på "Boot".
Ändra CSM från "Disabled" till "Enabled".

Om din boot-disk nu dyker upp och du kan boota till Windows så vet du att disken garanterat är i MBR-läge.

Om Bootdisken går att ändra från MBR till GPT med kommandot "MBR2GPT" beror helt på hur upplägget av partitioner ser ut. Följer det standardmönster så kommer det inte vara något problem, gör det det inte så är det absolut enklaste att installera om.

Vad är orsaken till att du inte önskar installera om? OEM-licensen kommer mest troligt deaktiveras och du kommer bli tvungen att skaffa en ny eftersom det är så många hårdvaru-ID:n som bytts ut när du bytt både moderkort och CPU...

Permalänk
Skrivet av Viita:

Klicka sedan på "Boot".

Om din boot-disk nu dyker upp och du kan boota till Windows så vet du att disken garanterat är i MBR-läge.

Om Bootdisken går att ändra från MBR till GPT med kommandot "MBR2GPT" beror helt på hur upplägget av partitioner ser ut. Följer det standardmönster så kommer det inte vara något problem, gör det det inte så är det absolut enklaste att installera om.

Vad är orsaken till att du inte önskar installera om? OEM-licensen kommer mest troligt deaktiveras och du kommer bli tvungen att skaffa en ny eftersom det är så många hårdvaru-ID:n som bytts ut när du bytt både moderkort och CPU...

Tack för info! Ska prova.

Ja, orsaken är ju just det att det kostar att skaffa en ny licens.... Vi var inte förberedda på att det inte skulle vara "plug&play", de andra sönerna har inte haft problem att byta moderkort och processor på detta sättet, men det var ju ett antal år sedan.

Permalänk
Medlem

@Inriggare om inte cmos hjälper.

Du skulle kunna hämta ut nyckeln med en linux live usb, om du nu hittar hårddisken windows är installerat på.
Alternativt om du har tillgång till en till dator, montera hårddisken i den och kör antingen en linux live usb i den, eller om den redan har linux på sig

https://amedee.be/find-the-windows-11-product-key-using-linux...

Hade du kunnat komma in på windows hade du kunnat hämta ut den på samma sätt, enklast med:
https://www.magicaljellybean.com/keyfinder/

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Leta upp hur man slår på CSM i manualen för bios/moderkortet.

När du väl har fått igång windows rekommenderar jag att du konverterar till UEFI-mode. https://learn.microsoft.com/en-us/answers/questions/2337087/(...

Skrivet av Viita:

Klicka sedan på "Boot".

Har nu provat att Enablea CSM Support två gånger. Första gången blev skärmen bara svart. Fick resettat CMOS för att kunna komma in i Bios igen.
Andra gången kom jag bara till Gigabyte power-on skärm, och det gick inte att komma till Boot-menyn med F12 eller DEL. Den startade om sig gång på gång.
Har resettat CMOS igen för att kunna komma in i Bios igen.

Permalänk
Medlem

Ser ni övrigt lagringsmedia? Såsom Seagate BarraCuda'n? Eller Kingston NV3'an..

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av Hasse_L:

Jag kommer inte till Boot menu alls utan bara till Bios setup

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Ser ni övrigt lagringsmedia? Såsom Seagate BarraCuda'n? Eller Kingston NV3'an..

Jag kan se SSDn i System info i Bios Setup.
De andra hårddiskarna har jag just nu inte ikopplade, om det skulle störa av nån anledning.

Permalänk
Medlem

Råkade ut för ngt likande när jag skulle fixa win11 på sonens dator (en gammal win 10 installation).
Ändrade ngt till Uefi från Legacy i bios och vips så blev det inget bra..
Hårddiskarna syntes ej längre i bios och datorn startade (naturligtvis) inte.
Fick fixa en usb sticka med win 11 installation, då syntes bara ena disken vid installation men den var fel format.
Fick köra F12 när nyinsatallationen skulle ske och sedan göra .. något .. som säkert någon annan kan (eller Google).

Inte mycket till hjälp kanske men eventuellt en bit på väg för TS?

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Inriggare:

Jag kan se SSDn i System info i Bios Setup.
De andra hårddiskarna har jag just nu inte ikopplade, om det skulle störa av nån anledning.

Men den går alltså inte att välja som boot disk?
Ser i tråden att du försökt ändra till Legacy boot mode istället för UEFI och att inget av det fungerar, alltså att SATA SSD'n blir boot disk.

Du skriver att ni inhandlade SATA SSD'n 2020, var Seagate BarraCuda'n tidigare boot disk med OS?

Om så... Då kan det uppriktigt vara så att boot ligger på Seagate BarraCuda'n och enbart Windows 10 (utan boot) ligger på SATA SSD'n.

Skulle nog föreslå att koppla in Seagate BarraCuda'n och se om den dyker upp som bootbar antingen i UEFI mode or Legacy mode.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Men den går alltså inte att välja som boot disk?
Ser i tråden att du försökt ändra till Legacy boot mode istället för UEFI och att inget av det fungerar, alltså att SATA SSD'n blir boot disk.

Du skriver att ni inhandlade SATA SSD'n 2020, var Seagate BarraCuda'n tidigare boot disk med OS?

Om så... Då kan det uppriktigt vara så att boot ligger på Seagate BarraCuda'n och enbart Windows 10 (utan boot) ligger på SATA SSD'n.

Skulle nog föreslå att koppla in Seagate BarraCuda'n och se om den dyker upp som bootbar antingen i UEFI mode or Legacy mode.

Tack för bra idéer. Men vi har testat med CSM support enabled (legacy) både med Seagate Barracuda och utan. Med CSM Support enabled blir det ännu mer problem, man kommer inte ens till BIOS utan behöver resetta CMOS.
Ett annat problem är att jag aldrig kommit längre än till BIOS setup - inte till Boot menu, eftersom den inte förstår att det finns bootable devices.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inriggare:

Tack för bra idéer. Men vi har testat med CSM support enabled (legacy) både med Seagate Barracuda och utan. Med CSM Support enabled blir det ännu mer problem, man kommer inte ens till BIOS utan behöver resetta CMOS.
Ett annat problem är att jag aldrig kommit längre än till BIOS setup - inte till Boot menu, eftersom den inte förstår att det finns bootable devices.

Vilket moderkort, processor, minnen hade du tidigare, hur hade du systemet där..?
Har du kvar de, används de, skrotade?

Egentligen så handlar detta om att du försöker föra över en OEM version av windows samtidigt som OEM är knutet till ovanstående uppsättning.
"OEM-licenser är bundna till den hårdvara de installerades på. Om du byter ut eller uppgraderar datorn kan du inte överföra licensen till en ny maskin."
Nu i en ny dator, samtidigt som Windows går att köra helt gratis också.
Windows 10 går att köra utan att betala en krona, med konto säkerhetsuppdateringar ett år till, så enklast är egentligen att bara sätta in Kingston NV3 M.2 NVMe Gen 4 1TB och inget mer, sen borde bios hitta den.
Jag antar du vill ha denna som systemdisk egentligen?

"Skapa ett installationsmedium för Windows 10" från en fungerande dator, till en USB sticka. Det borde egentligen ALLA göra så man har en backup av Windows 10 innan 14 oktober! Installera valfritt windows, pro väljer jag.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Ställ in bios för UEFI, kolla även bios version, det kan vara bra att uppdatera det någon gång.

Om man vill ha en egen skrivbordsbakgrund bör man lägga in detta innan man kopplar in någon sorts form av nätverksanslutning. Har datorn inte kopplat upp så är den fri att byta hur man vill.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Vad var det för tillverkare och modellbeteckning på det gamla moderkortet, för att lättare kanske förstå vad du hade för inställningar i BIOS på det?
Du kan även fota dina inställningar i nya moderkortet och lägga upp bilder här i forumet, så vi lättare kan hjälpa dig med problemet.

Klicka på ikonen i den röda ringen så öppnas ett fönster, dra och släpp bilden/bilderna i det, en i taget om det är flera bilder (klicka på ikonen igen för varje ny bild):

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inriggare:

Tack för info! Ska prova.

Ja, orsaken är ju just det att det kostar att skaffa en ny licens.... Vi var inte förberedda på att det inte skulle vara "plug&play", de andra sönerna har inte haft problem att byta moderkort och processor på detta sättet, men det var ju ett antal år sedan.

En licens på t.ec gamekey för win 11 kostar 129kr

Att byta kritisk hårdvara utan att formatera om, är ett recept för att få många konstiga problem i framtiden. Jag vet 😁

Permalänk
Medlem

Kollat Secure Boot inställningarna i BIOS?
Har du uppdaterat BIOS så att det är kompatibelt med din nya CPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Att byta kritisk hårdvara utan att formatera om, är ett recept för att få många konstiga problem i framtiden. Jag vet 😁

Och min erfarenhet är tvärtom, bytt moderkort, processor m.m. och behållit windows disken utan ominstallation minst 5 gånger på datorerna här hemma. Flutit på fint i flera år utan problem

Ville bara visa att inte alla har dina erfarenheter.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Och min erfarenhet är tvärtom, bytt moderkort, processor m.m. och behållit windows disken utan ominstallation minst 5 gånger på datorerna här hemma. Flutit på fint i flera år utan problem

Ville bara visa att inte alla har dina erfarenheter.

Nu har du det

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Nu har du det

Nej, jag är inte den som skrivit den här tråden, så än har jag inte stött på några problem personligen.

Men om du menar att nu har jag stött på personer som har fått problem (dig) så yepp

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Skrivet av EmilH:

Vilken Windows licens kostar bara 129kr menar du?

Permalänk

Nu har jag gjort en nyinstallation av Windows med USB installation media på den nya SSDn som sitter direkt på moderkortet M.2 - för det är väl det bästa och snabbaste stället att ha operativsystemet på (och jag orkade inte försöka få igång den gamla med alla risker för buggigheter). Men det positiva är att den accepterade att aktivera Windows med vår befintliga produktnyckel från DVD konvolutet! Ta i trä och håll i hatten och tvi tvi tvi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inriggare:

Vilken Windows licens kostar bara 129kr menar du?

https://www.gamekeys.se/produkt/windows-11-home-retail/