Dyraste datorbygget någonsin?

Permalänk
Melding Plague

Dyraste datorbygget någonsin?

40 000 kronor för komponenter och 114 000 för arbetskostnad.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hahaha. Galet. Vad är det som tagit 280 timmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvingitGolf:

Inget, det är ju en offert.

Permalänk
Medlem

Beroende på hur mycket mods som görs så kan det väl ta hur många veckor som helst. Enklast är väl att inte beställa om man tycker det är dyrt, för man är nog bara fel kundgrupp då.

Permalänk

Bilden i artikeln ger en hint.
Arbetskraft kostar. Och är ska de göra något speciellt med chassit så kan det gå åt många timmat, jag vet inte orkar inte gräva i det.
Jag ser som kostnad för omlackering av motorhuv också kan gå på 100 000kr om man ska ha ett dyrt handsprajad målning av något.

Om firman som de frågade vill få affärer gjorde så kan de ej ha högre pris än vad kunder vill betala, hur det går ihop med denna dator. Ja, det kan vara felskrivet, det kan vara saker som vi ej vet om. Det kan ha varit SBS hos den som lämnade offerten.

Permalänk
Medlem

Hur många anställda är det som ska lägga tid på att genomföra och leverera bygget, från starten av planeringen tills kunden tar emot datorn?

Det är ju uppenbart inte ett "kasta ner prylarna i ett chassi på kortast möjliga tid och sparka ut genom dörren"-företag av den sort som folk normalt kommer i kontakt med när de köper färdigbyggda datorer.

Sen är det ju i slutänden en fråga om hur många andra som finns på marknaden, vad de erbjuder samt vad kunden är villig att betala. Jag får intrycket av att detta är ett fall av viral marknadsföring.

Permalänk
Medlem

Läste inte ordentligt men baserat på bilderna så om dom t ex designar, 3d printa och lackerar diverse extra bitar som ska monteras så visst. En vecka kan det säkert ta. Sen att det är överpris på en del grejer är en annan sak. Men tidmässigt om det är ett specialbygge och inte bara ihopsatt med massproducerade delar så springer tiden lätt iväg.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Skribent
Skrivet av SvingitGolf:

Även om mycket dekaler och delar idag kan 3D-skrivas, så tar det fortfarande rätt många timmar med designen om det är helt skräddarsydda komponenter. Är det tillräckligt invecklade moduler kan det krävas resin-skrivare, och varken råmaterialet eller tidsåtgången för detta är på den sparsamma sidan. Utöver det kan saker och ting behöva itereras på, vilket lägger på minst dubbla tiden rakt av också.

Kollar man på vad riktigt skräddarsydda lösningar investerar i tid och material, exempelvis denna Cyberpunk-dator, då är inte 280 timmar orimligt i slutändan. Särskilt om det är flera personer som jobbar på projektet i fråga. Sedan vad man sätter för pris på arbetet, ja det kan såklart diskuteras och är i slutändan förhandlingsbart. En offert är just en offert, finns alltid diskussionsutrymme.

Visa signatur

< R5 7600X | 32 GB 6000 MT/s | RX 9070 XT >

< Redmi Note 14 Pro | Redmi Pad SE 11" >

Permalänk
Medlem

Är inte artikelns rubrik felaktig?
114 000 är inte arbetskostnaden utan totalpriset för bygget, eller är det jag som feltolkar rubriken?

Permalänk
Medlem

Är man dum i huvudet ja, då får man fan skylla sig själv känner jag. xD

Permalänk
Medlem

A men har alla redan glömt en chassi som kostade skjortan och såg ut som en sko? Och den var inte ens unik. Här är det ännu värre. Det är ju ett konstverk. Och konstnären kan fråga den summan som hen tycker konstverket är värt. Ingen ifrågasätter väl vad en Picasso tavla är värt. Handgjord design grej är ett konstverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klatten:

114 000 är inte arbetskostnaden utan totalpriset för bygget, eller är det jag som feltolkar rubriken?

$15000 är mer än 114 000, närmare 141 000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klatten:

Nej, däremot är deras kostnader lite väl... 120 timmar innan dom ens börjar bygga och sen 160 timmar för att bygga datorn.

Arbetskostnaden är 3840 pund för allt prepp och sen 5120 pund för själva byggandet vilket blir 8960 pund som motsvarar runt 113 000 sek

totala kostnaden för hela bygget är 12 062,97 pund som motsvarar runt 150 230 sek

Står klart å tydligt, men kan förstå att det kan va svårt att se om man inte är van vid denna typ av excel kalkyler

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Snacka om saltad faktura..

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Nej, däremot är deras kostnader lite väl... 120 timmar innan dom ens börjar bygga och sen 160 timmar för att bygga datorn.

Arbetskostnaden är 3840 pund för allt prepp och sen 5120 pund för själva byggandet vilket blir 8960 pund som motsvarar runt 113 000 sek

totala kostnaden för hela bygget är 12 062,97 pund som motsvarar runt 150 230 sek

Står klart å tydligt, men kan förstå att det kan va svårt att se om man inte är van vid denna typ av excel kalkyler

Det har du helt rätt i, två rader för byggkostnaden där.

Permalänk
Medlem

Vilken kommun var det som upphandlade detta?

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe + 1+1TB 2,5" HDD RAID|Acer XV272Uz 1440p 240Hz

*14400f|GB B760M D3HP|64GB 2x32 Corsair LPX 2666C16|B580|RM650e|Phanteks Ultra|MSI CL A13 360AIO|1TB NVMe Crucial P310|Sony 720p 60Hz

Permalänk
Medlem

Den kanske ska få rosa guld där det ska dekoreras med rosa. Som gör att den är så dyr. Och ja, det finns Rosa guld. Dock en väldigt komplicerad process från det jag så på Youtube. 80% 24 Karat guld + 20% Aluminium.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Samt tvivlar starkt att det är den dyraste, är väll standard apple pris? Mac pro börjar på runt 100 000kr xD

Samt måste vara en OTROLIGT dålig byggare då LLT's dator dom byggde landade på 4000usd plus en RTX 5090 Dhahab Edition (so ska ha legat runt 9000-12000 dollar), och tog några dagar att bygga så är nog en byggare man ska hålla sig väldigt långt borta från om en random byggare i ett techmall i asien kan bygga något likvärdigt på bara några dagar!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Om pengar inte är några problem för personen så ser jag inga problem med att spendera dem på onödigheter.

Om detta görs för Internet-skrytpoäng och använder sig av andras (sponsorer, gåvor) pengar däremot...

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Samt tvivlar starkt att det är den dyraste, är väll standard apple pris? Mac pro börjar på runt 100 000kr xD

Samt måste vara en OTROLIGT dålig byggare då LLT's dator dom byggde landade på 4000usd plus en RTX 5090 Dhahab Edition (so ska ha legat runt 9000-12000 dollar), och tog några dagar att bygga så är nog en byggare man ska hålla sig väldigt långt borta från om en random byggare i ett techmall i asien kan bygga något likvärdigt på bara några dagar!

Byggde de dock en custom special med massa special 3d printade delar? Allt måste ske i korrelation mellan vad som görs och vad som är plug n play.

Måste någon designa/granska av kund/göra om/ godkänna -> starta Print -> få godkänt etc så drar tiden lätt iväg.

Att någon asiat har gjort något snabbare och billigare blir ju alltid frågan under vilka förutsättningar de gjordes 🙂 inte så att de följer kollektivavtal 😁

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Arbetskraft kostar pengar. Vill man inte betala för att någon bygger helt specialgjorda grejer så ska man kanske nöja sig med något enklare.

Lite som att klaga på att en Ferrari är dyrare än en Kia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Byggde de dock en custom special med massa special 3d printade delar? Allt måste ske i korrelation mellan vad som görs och vad som är plug n play.

Måste någon designa/granska av kund/göra om/ godkänna -> starta Print -> få godkänt etc så drar tiden lätt iväg.

Att någon asiat har gjort något snabbare och billigare blir ju alltid frågan under vilka förutsättningar de gjordes 🙂 inte så att de följer kollektivavtal 😁

osäker, men målat chassi och dom hade till å med sand i datorn! sen om dom 3d printade delar vet jag inget om då det inte direkt framgick i videon.

Samt att det va i asien har nog inget med saken att göra, om du tror att kollektivavtal följs bra här speciellt i mindre företag så måste du vakna upp! i Sverige behöver du komma upp till en ganska stor storlek innan kolektivavtal följs många gånger...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Hoppas ägaren blev nöjd.

Personligen betraktar jag det som vansinne. Datorer är förbrukningsvaror.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Snacka om saltad faktura..

Vilken faktura?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

De som betalar runt 150 000kr för en specialdesignad dator tjänar troligen klart mer än folk i tråden och lägger därmed en mindre del av sin inkomst än vad andra gör. Sen kan man ju ha en åsikt om det, men det blir ju politik.

Gissar även att det finns folk på Twitch och dylikt som betalar ordentligt för något som passar estetiskt in när de streamar och sen tar det på företaget.

Att sedan komponenter kostar mer än vad man själv kan få tag på dem borde ju inte vara säkert förvånande för de som haft att göra med hantverkare...

Permalänk
Medlem

När arbetet går från teknik till konst.
x1 Serieproducerat
x5 Beställningsvara
x10 Limited edition
x50 Exklusivt / One of a kind (känd levande byggare)
x100 Gold and diamonds, extra allt.
x500 Exklusivt / One of a kind (känd död byggare)

Permalänk
Medlem

Har man pengarna och intresset så förstår jag inte varför folk blir upprörda. För så mycket pengar räknar jag med att det är högsta kvalitet på bygget.
Personligen tycker jag det är slöseri med pengar, men det är ju upp till var och en. Avundsjuka får ofta folk att bete sig illa.

Permalänk
Rekordmedlem

Verkar rimligt och snarare billigt om man ser det som brukskonst, det är en skulptur som även fungerar som dator.
Tycker snarare att många "standarddel-blingade" datorer är mer överprissatta, vattenkylare, kabelstrumpor och rgb av massproducerad standardmodell som en del lägger ut en massa för har jag mycket svårare att förstå än det där bygget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

osäker, men målat chassi och dom hade till å med sand i datorn! sen om dom 3d printade delar vet jag inget om då det inte direkt framgick i videon.

Samt att det va i asien har nog inget med saken att göra, om du tror att kollektivavtal följs bra här speciellt i mindre företag så måste du vakna upp! i Sverige behöver du komma upp till en ganska stor storlek innan kolektivavtal följs många gånger...

Har fortfarande lagar och regler så fort du lämnar enskild firma i Sverige. I Asien är väl hierarki allt och man säger inte nej.

Men datorn du beskriver låter väldigt plug n play, har du bilder?
Sprej måla ett chassi är väldigt simpelt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop