Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Testpilot: Samsung Odyssey 7 G75, 40-tum 5K-gaming

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Samsung Odyssey 7 G75, 40-tum 5K-gaming

Thomas "Laxpudding" Ytterberg testar en "särpräglad best" till skärm.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jösses vilket monster. Detta skall bli kul att läsa!

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt sugen på formfaktorn. 40" 5k2k hade varit perfekt på mitt skrivbord. Men det känns inte som en tillräcklig uppgradering från en 38" 3840*1600 IPS med en VA panel utan bra local dimming. Släpper Samsung en mini-led variant med gott om dimmingzoner så skulle det kanske vara värt en uppgradering.

Önskar också att LG och Samsung lugnar sig lite med sin väldigt kraftiga krökning på spelskärmar, men det verkar inte vara modernt

Permalänk
Medlem

Syn det inte är en OLED skärm, då hade jag varit såld direkt.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 5070 TI| 2x32Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Jag är väldigt sugen på formfaktorn. 40" 5k2k hade varit perfekt på mitt skrivbord. Men det känns inte som en tillräcklig uppgradering från en 38" 3840*1600 IPS med en VA panel utan bra local dimming. Släpper Samsung en mini-led variant med gott om dimmingzoner så skulle det kanske vara värt en uppgradering.

Önskar också att LG och Samsung lugnar sig lite med sin väldigt kraftiga krökning på spelskärmar, men det verkar inte vara modernt

Ja, jag var så pepp på LGs 45" 5k2k OLED. Men den varianten som släppts har 800R :/
Ska komma en som är justerbar mellan helt platt och 900R. De sa detta året, men har inte hört något nytt sedan april.. :/

Permalänk
Bildexpert 📺

Efter en vecka med G7 G75 på skrivbordet så tog det min hjärna ungefär ett dygn att sluta betrakta min ordinarie OLED C2:a som galet konvex. Så här fyra dagar senare kan hjärnan fortfarande tycka att C2:n buktar lite mot mig.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Enastående genomgång som vanligt Thomas.

Kul att det flyttar på sig i UW-segmentet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Bildexpert 📺

@Dinoman: Alltid uppskattat med nya skärmar som tar för sig!

Permalänk
Skrivet av Homer_S1:

Syn det inte är en OLED skärm, då hade jag varit såld direkt.

/Homer_S

Shit det var dåligt, jag utgick från att det var det

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Ja, jag var så pepp på LGs 45" 5k2k OLED. Men den varianten som släppts har 800R :/
Ska komma en som är justerbar mellan helt platt och 900R. De sa detta året, men har inte hört något nytt sedan april.. :/

LG's 45" var något nytt för mig, spännande skärm. För min egen del så stör inte 800R nämnvärt att det är en deal braker, det skaver väl lite mer att skärm + lämpligt grafikkort landar runt 50.000kr. Samtidigt finns ju inte mycket alternativ när man väl vill uppgradera från 3440x1440.

Visa signatur

#1:
AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI RTX 4070 Super

#2:
AMD Ryzen 5 9600X || 32GB @ 6000Mhz || Radeon 6800 XT "FE"

Permalänk
Medlem

bra skrivet, sjukt dyrt för en VA eller?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Oneone:

bra skrivet, sjukt dyrt för en VA eller?

För att vara en 5K2K-skärm är den snarare på nedre delen av prisnivån, särskilt om man ser till förmågan att köra 180 Hz.

Men förstås mycket pengar om man jämför med en 34 eller 35-tums 3440x1440-skärm med VA-panel. Fast dessa är ju bara bråkdelar av vad denna skärm är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

För att vara en 5K2K-skärm är den snarare på nedre delen av prisnivån, särskilt om man ser till förmågan att köra 180 Hz.

Men förstås mycket pengar om man jämför med en 34 eller 35-tums 3440x1440-skärm med VA-panel. Fast dessa är ju bara bråkdelar av vad denna skärm är.

sant det, men jag tänkte nog på LGs variant som är OLED men då får man ju lägga på 10k också.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektra:

LG's 45" var något nytt för mig, spännande skärm. För min egen del så stör inte 800R nämnvärt att det är en deal braker, det skaver väl lite mer att skärm + lämpligt grafikkort landar runt 50.000kr. Samtidigt finns ju inte mycket alternativ när man väl vill uppgradera från 3440x1440.

Ja, det är helt klart inte en billig skärm. För min del kändes det som för liten uppgradering från 2560x1440 till 3440x1440. Och allt annat än oled är uteslutet. Så det fanns inte mycket kvar att välja på. Det är den skärmen eller stanns på det jsg har. 😅

Permalänk
Medlem

Grymma artiklar som vanligt från dig @Laxpudding!

Det jag inte kan förstå med produkten är varför man sätter VRR-intervallet 48–180 Hz.

Med tanke på upplösningen och vilka grafikkort som finns tillgängliga på marknaden för att dra runt en 5K-monitor så känns det inte riktigt som att 48 Hz kommer vara någon realistisk nedre gräns där man verkligen får nytta av VRR för att rädda upplevelsen.

Nu vet jag (bl.a. tack vare artiklar från dig) att VRR på vissa skärmar kan fungera med lägre uppdateringsintervall än angivna, men varför återkommer dessa "VRR från 48 Hz"-skärmar? Där förstörs allt intresse för egen del att lägga ut pengarna eftersom det inte finns någon realistisk chans att driva något spel jag spelar i 5K 48-180 Hz, förutom kanske Minecraft (utan RTX!).

Alla andra spel jag spelar skulle inte ha VRR i praktiken eftersom en hel del av bildrutorna skulle levereras under 48 Hz, och då har jag ett RTX 3080 ändå, som presterar någonstans mellan RTX 5060 Ti/5070, så det blir 5080 eller 5090 kvar att uppgradera till. Jag tvivlar på att ens ett 5090 kommer dra runt ens i närheten av alla spel med 1% low FPS över 48 Hz, med mindre än att man drar ner typ alla grafikinställningar hårt, och då försvinner vitsen med en sån skärm också till stor del.