Problem med att internet dör en gång per session

Permalänk

Problem med att internet dör en gång per session

Hej,

Jag har fått ett problem med att internet på min dator dör en gång efter att jag startat den, varar i några sekunder sen fungerar den felfritt. Tänkte först att det var routern som var problemet så startade om den. Men ingen annan av våra datorer har problemet och hjälpte inte att starta om routern, har också testat att koppla min dator direkt till fiber-routern men gjorde ingen skillnad. Även testat att flusha DNS, IP och få nya och att återställa nätverkskortet men gjorde ingen skillnad.
Märks mest när jag spelar CS för då kastas jag ut och kan koppla upp till CS servern direkt igen när jag kommit ut i huvudmenyn, trodde att det kanske var CS problemet låg i sen men hade reddit öppen i min andra skärm och då stod det att jag var offline på forumet när jag tappade kontakten med CS-servern. Märkte det också när jag spelade SC2 att det laggade till i några sekunder och sen fungerade det felfritt.

Efter att det hänt en gång så fungerar det felfritt tills jag startar datorn nästa gång.
Tror problemen började när jag byte från telenor till telia för 1 månad sedan men är inte helt säker.
Har också testat byta kabel, men gjorde ingen skillnad och trodde inte heller att det var problemet för då känns det som det skulle hända flera gånger.
Händer inte direkt heller utan tar kanske 10min innan det händer, ej klockat det
Har aldrig hänt tidigare under de 4åren jag haft datorn.

Har nu fått slut på idéer med vad felet kan vara så söker mig nu till klokare personer

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Blacksanta:

har också testat att koppla min dator direkt till fiber-routern men gjorde ingen skillnad

Vad är det du kallar fiber routern, är det en tjänstefördelare eller har du verkligen 2 routrar i lanet ?
Om du har en tjänstefördelare är något med än routerns wanport kopplad till den ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad har du för router?
Uppgradera drivrutiner?

Visa signatur

I just live with the anxiety of knowing I f*cked it all up as soon as I typed sudo …

Permalänk

Följer då jag har samma problem, testat det mesta som ny router, kablage etc. Inget har hjälpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpangoeselite:

Följer då jag har samma problem, testat det mesta som ny router, kablage etc. Inget har hjälpt.

Fick du samma problem även utan router?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksanta:

Händer inte direkt heller utan tar kanske 10min innan det händer, ej klockat det

Klocka det. Gärna med pingplotter, mtr eller liknande för att få ett hum om var i nätverket (eller datorn) problemet ligger. Gärna direkt från boot och mer än ett dygn utan annan aktivitet på datorn, sovläge avstängt, för att få reda på om det är något som händer periodiskt.

Kolla event log/loggboken vid de tidpunkter du ser felet.

Och beskriv förstås hur nätverket ser ut, inklusive modeller på utrustningen.

Permalänk

Hej, ursäkta sen respons, tack så mycket för alla svar. Visste inte om loggboken innan så tittat runt där nu och försökt identifiera felet, men tyvärr misslyckats även denna gång.
Routern är en ASUS-RT-AX89X, men då de andra 3 datorerna fungerar felfritt så tror jag inte det är något fel på den och de får länkhastighet på 1000/1000. Upptäckte idag att min bara var 100/100, men efter att återställt nätverket igen fick jag 1000/1000, men efter att ha tappat kontakten igen några sekunder så är den tillbaka på 100/100.

Så felet ligger iaf i min dator:
GIGABYTE Z690 GAMING X DDR4 Bundkort - Intel Z690 - Intel LGA1700 socket - DDR4 RAM - ATX
GIGABYTE GeForce RTX 3080 GAMING OC LHR - 10GB GDDR6X RAM - Grafikkort
Intel Core i7-12700KF Alder Lake - Tray CPU - 12 kerner 3.6 GHz - Intel LGA1700 - Bulk
NZXT C-Series C750 Strømforsyning - 750 Watt - 120 mm - 80 Plus Gold certified

Felrapporten för då jag tappar internet är iaf:
Fel-bucket , typ 0
Händelsenamn: LiveKernelEvent
Svar: Inte tillgänglig
Kabinett-ID: 0

Problemsignatur:
P1: 141
P2: ffff808a25102050
P3: fffff80045644580
P4: 0
P5: ffff808a325c9080
P6: 10_0_26100
P7: 0_0
P8: 768_1
P9:
P10:

Bifogade filer:
\\?\C:\WINDOWS\LiveKernelReports\WATCHDOG\WATCHDOG-20250522-2000.dmp
\\?\C:\WINDOWS\SystemTemp\WER-561879328-0.sysdata.xml
\\?\C:\ProgramData\Microsoft\Windows\WER\Temp\WER.f4b90314-2485-4b50-83dd-26ad1a6dbd25.tmp.WERInternalMetadata.xml
\\?\C:\ProgramData\Microsoft\Windows\WER\Temp\WER.f650de4e-1476-4e81-bb26-2836679a0448.tmp.csv
\\?\C:\ProgramData\Microsoft\Windows\WER\Temp\WER.668d3451-7925-4714-86ce-eddcafef9056.tmp.txt
\\?\C:\ProgramData\Microsoft\Windows\WER\Temp\WER.720fe92d-18b3-40f6-8fbc-f653f41dbe03.tmp.xml

Filerna kan vara tillgängliga här:
\\?\C:\ProgramData\Microsoft\Windows\WER\ReportQueue\Kernel_141_1d48bd373c9cfe1f7c7af81e0b4f4178995bd21_00000000_4ba2a5d4-e7d4-44f4-8df3-980edb9580f5

Analyssymbol:
Kontrollerar lösning igen: 0
Rapport-ID: 4ba2a5d4-e7d4-44f4-8df3-980edb9580f5
Rapportstatus: 2051
Hash-bucket:
Cab-GUID: 0

Den sa mig tyvärr inget som jag kunde förstå, så hoppas någon är bättre på felmeddelande än mig, hittade bara att LiveKernelevent 141 ofta tyder på hårdvaruproblem och då det är internet som dör så gissar jag att det lär vara moderkortet som strular isf.
Någon som har några kloka tips?
Tänkte att jag imorgon skulle testa låta datorn stå i några timmar utan att röra den för att se om det händer även när jag inte spelar. Idag var det iaf som värst, då höll det på att krångla i 6min och fick sammanlagt 19 felmeddelande i loggen, tidigare har det max varit 7, hände dessutom en gång till efter 10min och det har inte hänt tidigare heller.

Permalänk
Medlem

@Blacksanta Svara gärna på alla frågor du fått i tråden. Nu saknas fortfarande en del viktig information.

Det faktum att länkhastigheten sänks från 1000 Mbit/s till 100 Mbit/s indikerar signalproblem, vilket i sin tur indikerar att det är ett problem med antingen kabeln eller någon av enheterna på respektive sida.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Tack, ska försöka svara bättre framöver Är ganska medelmåttig på datorer men ska svara efter bästa förmåga.

Det jag kallar fiber-routern är en CPE-switch (model XG6746-R1), så fiber-kabeln går till den och sen kopplar jag vidare till vår router som är en ASUS-RT-AX89X.
Som nämnt tidigare krånglar endast min dator som är kopplad till routern, de andra har inga problem så utgår från att routern fungerar som den ska. Har även testat att koppla min dator direkt till CPE-switchen men förändrade inget. Allt är kabel-ansluten, använder mig ej av WIFI till datorerna.
Har testa byta alla TP-kablarna men ingen förändring.
Använder det inbyggda nätverks-kortet på moderkortet. Har tyvärr inget nätverkskort liggande så kan inte sätta in det och se om det fungerar felfritt då, men om jag inte får någon ordning på det snart tänker jag att jag får införskaffa ett

Ska ladda ner Pingplotter idag och testa köra den över natten när jag är på jobbet.

Bifogar bilder på hur program och system-logg ser ut när jag tappar internet och min Systemöversikt.
Säg till om jag missat något!

Tidigare har det iaf bara hänt en gång per spel session (2-3h långa) men igår hände det två gånger, men vid ena tillfället så blev jag inte disconnectad från servern utan bilden bara frös sig flertalet gånger under några minuter.

Permalänk
Medlem

Det första jag skulle prova är att låsa "Speed & Duplex".
Gå in i Enhethanteraren, (högerklicka på startmenyn och välj enhetshanteraren).
Kolla efter Nätverksadaptrar?, expandera så du ser alla nätverkskort.
Högerklicka på ditt nätverkskortet och välj egenskaper.
Gå till fliken "Avancerat?" och leta upp "Speed & Duplex" (eller om det heter något annat i svenska versionen) och prova ändra från "Auto Negotiation" till "1000Mbps Full Duplex". (Det kanske står 1Gbps)

Noterbart är att det släppts två drivrtuinsuppdateringar med kort intervall för ungerfär en månad sedan enligt:
https://www.gigabyte.com/Motherboard/Z690-GAMING-X-DDR4-rev-1...

Jag skulle ladda ner drivrutinen från gigabytes sida, sedan ta bort den befintliga från enhetshanteraren, sedan starta installationen av den precis nerladdade och sedan starta om datorn och se om det gör någon skillnad.

Kvarstår problemen blir nästa steg en "Winsock reset".
Öppna kommandoprompten i administratörsläge, dvs, sök efter kommandoprompten i startmenyn, högerklicka på denna och välj "kör som administratör".
Här blir kommandot:
netsh winsock reset
följt av
netsh int ip reset
och sedan en omstart av Windows.

Du kan läsa mer om det här:
https://adamtheautomator.com/netsh-winsock-reset/

Det kan även vara värt att prova deaktivera IPv6 för att se om det gör någon skillnad.

Skulle det fortfarande vara problematiskt så kan du alltid prova rulla tillbaka till en äldre drivrutin, med nackdelen att du kommer bli tvungen att deaktivera automatiska drivrutinsuppdateringar...

Permalänk
Skrivet av Viita:

Gå till fliken "Avancerat?" och leta upp "Speed & Duplex" (eller om det heter något annat i svenska versionen) och prova ändra från "Auto Negotiation" till "1000Mbps Full Duplex". (Det kanske står 1Gbps)

Tack så jättemycket!
Testar båda, tack för tydliga instruktioner, hittade det lätt, heter Hastighet & Duplex på svenska så var inte svårt att hitta heller
Om det inte fungerar så testar jag att gå tillbaka till än äldre drivrutin, då problemen började för ca 1 månad sedan så skulle kunna vara det.
Iaf så spelade jag i 2½h nu efter att datorn stått på i 3h och då fungerade det felfritt, så verkar bara vara när datorn är relativt nystartad som problemet uppstår. Datorn kanske bara blivit gammal och "morgontrött"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Noterbart är att det släppts två drivrtuinsuppdateringar med kort intervall för ungerfär en månad sedan enligt:
https://www.gigabyte.com/Motherboard/Z690-GAMING-X-DDR4-rev-1...

Jag skulle ladda ner drivrutinen från gigabytes sida, sedan ta bort den befintliga från enhetshanteraren, sedan starta installationen av den precis nerladdade och sedan starta om datorn och se om det gör någon skillnad.

Värt att notera är att behov att tvinga hastighet och full duplex normalt är ett symptom på signalproblem (när vi pratar BASE-T). Det är nästan aldrig den korrekta lösningen, så länge det inte är för att tvinga ner hastigheten eller för att någon gjort motsvarande på andra sidan.

Drivrutinerna från både moderkortstillverkaren och direkt från tillverkaren av nätverkskretsen är värda att testa, ja.

Skrivet av Viita:

Det kan även vara värt att prova deaktivera IPv6 för att se om det gör någon skillnad.

Problemet är bevisligen på det fysiska lagret baserat på beskrivningen. IPv6 (eller IPv4 för den delen) är på ett högre lager och bör rimligen inte ha någon påverkan.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Tack för alla råd! Körde Pingpong med google i natt efter att ha gjort de två förändringarna och internet fungerade felfritt i 12h enligt pingplotter. Har även spelat två gånger under dagen och ej haft några problem med disconnect. Så hoppas att det bara vara drivrutinerna som blivit fel på moderkortet och att det är åtgärdat nu.

Tack så jättemycket, slipper jag kanske riskera bli av med en full buy på CS igen