Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

The Long Walk

Lyssande på ljudboken för MÅNGA år sedan och jag har alltid velat se en film om denna bok! Blev inte besviken. Helt klart 8/10!

Permalänk
Medlem

Le Vourdalak (baserad på en historia skriven av Leo Tolstoy) ..en bit mot B-filmhållet men en relativt komplett historia. 6,5/10
https://www.themoviedb.org/movie/1047223-le-vourdalak

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Superman

5/10

Av någon anledning vägrar Superman använda hela sin styrka när han slåss mot elakingar för han vill inte döda.
Det måste vara en gen z grej för jag fattar inte.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Medlem

The Fantastic Four: First Steps

Väldigt trötta karaktärer..

2/10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patch:

The Fantastic Four: First Steps

Väldigt trötta karaktärer..

2/10.

Inget "dunkardags" ?

Läste serien som yngre å har där gjordes nån DVD film/er.

Har gått i tankarna å köpa denna film på 4K Blu ray.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

https://m.media-amazon.com/images/I/71u2woNAXBL._UF1000,1000_QL80_.jpg

The Long Walk

Lyssande på ljudboken för MÅNGA år sedan och jag har alltid velat se en film om denna bok! Blev inte besviken. Helt klart 8/10!

Går den bara på bio, eller kan man streama den någonstans?

Permalänk
Medlem

The Cowboy Way (blu-ray)

Action komedi med bl.a. Woody Harrelson och Kiefer Sutherland. Hade inte sett denna innan faktiskt. Jag tycke den var lagom skön för en söndag som denna. Helt klart underhållande.

Kanske kan vara värd 7 cowboyhattar av 10, eller nåt sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Såg den på bio, tror inte den kommer snart på streaming
eller ifall du har apple tv?
https://tv.apple.com/us/movie/the-long-walk/umc.cmc.4j03c6evp...

Den är helt klart sevärd! Gillar man hunger games, battle royal typer så gillar man denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Kommer för PVOD 21 Oktober på bland annat Apple TV+
https://www.whentostream.com/news/the-long-walk-digital-strea...

Visa signatur
Permalänk

Red Sonja 2025.

En riktigt bra film. Det är en klassisk action hjälpte film som handlar om hur Sonja blev som hon blev och sedan en elak erövrare som hon kämpar emot. En film i gammal stil, som har inga konstigheter och intressanta sidokaraktärer osv.
Det som gör filmen så bra är att de flesta av dagens actionfilmer handlar om olika personer som har olika psykiska problem och typ hela filmer handlar om just deras problem.
Men här är det en action hjältefilm i klassisk stil.

Filmen hade dock produktionsproblem och det syns verkligen att de har sparat in pengar på CGI grafiken på fler ställen. Detta till den grad att det är lite störande, men man kan acceptera det. Bättre lite sämre grafik på vissa ställen än en supertrög och tråkig story.

Permalänk
Medlem

The conjuring - last rites - Ännu en conjuring film med ännu fler elaka spöken. Lite vekt med backstory här dock, bara en ond spegel typ. Och inte direkt nåt man inte sett innan. Det är ju välproducerat och med lite jumpscares så man studsar till men dags för nåt nytt känns det som. 6/10

Samurai rebellion - Klassisk samurajfilm av Akira kurosawa med Toshiro mifune. Detta är en riktigt välproducerad film. Storyn är som det ofta är full av tidsenlig samuraj-protokolls-mumbo jumbo men egentligen rätt simpel. En samuraj blir ombedd att ta sin lords avlagda hustru till sin fru och sen efter att han gjort det och de fått barn så kräver man tillbaka hustrun 2 år senare. De vägrar givetvis med massor av bråk som följd. Alla spelar sina roller föredömligt och trots att det inte är så mycket fighting, bara lite på slutet, så är filmen spännande och intressant hela vägen. 8/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Blev Tron Ares på bio idag. Sjukt visuellt imponerande. Fräna effekter, bra ljud och musik. Det är filmens styrka. Story och karaktärer är väl inte det mest intressanta man sett på duken. Man får stänga av logiskt tänkande.
Men jag gillade filmen ändå,😄

Mamman som satt brevid mig med sin tonårsdotter satt större delen av filmen med mobilen på sociala medier. Verkade inte som någon bra film för dem. Någonstans i mitten av filmen frågade dottern ”måste vi se hela?”

Permalänk

Ne Zha 2 kinesisk tecknad film mycket bra en ren fest för ögonen bitvis väldigt rolig. jag tycker biograferna borde göra nått att alla som hellre glor i mobilen än på filmen det är oerhört irriterande. när jag såg Weapons på bio hade jag en 15-16 årig tjej bredvid mig som knappt var intresserad alls av film hon glodde i mobilen i stället,vem betalar 150-200 kr för en biljett och sen knappt titta på filmen.

Permalänk
Medlem

Fantastic Four: First Steps

7/10 . Gillade den överlag. Enda klagomålet eg är att temat till stor del är föräldraskap vilket är lite svårt att relatera till. Men bra action och relativt bra story. Helt orealistisk, främst då inte äventyr runt svarta hål eller annat utan mer hur en pöbel människor beter sig lugnt och sansat och lyssnar på en ensam röst (och fokuspunkten för deras upprörda känslor).

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dragonslayer13:

Ne Zha 2 kinesisk tecknad film mycket bra en ren fest för ögonen bitvis väldigt rolig. jag tycker biograferna borde göra nått att alla som hellre glor i mobilen än på filmen det är oerhört irriterande. när jag såg Weapons på bio hade jag en 15-16 årig tjej bredvid mig som knappt var intresserad alls av film hon glodde i mobilen i stället,vem betalar 150-200 kr för en biljett och sen knappt titta på filmen.

Mobilförbud på allmän plats vore trevligt. Jag kan jobba som mobilpolis, bara jag får en batong och "license to break stuff".
Men skämt åsido så borde de ha mobilförbud i alla biosalonger.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

<Uppladdad bildlänk>

Blev Tron Ares på bio idag. Sjukt visuellt imponerande. Fräna effekter, bra ljud och musik. Det är filmens styrka. Story och karaktärer är väl inte det mest intressanta man sett på duken. Man får stänga av logiskt tänkande.
Men jag gillade filmen ändå,😄

Mamman som satt brevid mig med sin tonårsdotter satt större delen av filmen med mobilen på sociala medier. Verkade inte som någon bra film för dem. Någonstans i mitten av filmen frågade dottern ”måste vi se hela?”

Exakt samma beteende som tjejen har jag hemma. Men inte på bio.

Jag är själv supersugen på denna film, men typ alla jag känner har inget filmintresse överhuvudtaget och då blir det att avvakta tills dt blir hyrfilm. Varvid jag kommer bete mig som tjejen du pratade om.

Permalänk
Snusfri

Land of the Dead (2005)

Semi-klassisk zombierulle signerad George A. Romero.

Befolkningen bor i en stad på en ö omgiven av murar och de rika bor i ett höghus medans pöbeln får klara sig på gatorna.
Några zombies börjar dock bli smartare och lär sig använda tillhyggen och vapen.

6.5/10 ruttna kadaver.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Exakt samma beteende som tjejen har jag hemma. Men inte på bio.

Jag är själv supersugen på denna film, men typ alla jag känner har inget filmintresse överhuvudtaget och då blir det att avvakta tills dt blir hyrfilm. Varvid jag kommer bete mig som tjejen du pratade om.

Heh okej synd, som jag sa är tyngden i denna film effekter i bild/ljud och såvida du inte sitter på en gedigen anläggning hemma går du miste om det bästa med filmen🤷🏻‍♂️

Jag känner igen det där, har lite av samma ”tråkiga” bekantskapskrets🙈

Permalänk
Medlem

Twist (blu-ray)

Heist-rulle (om man kan kalla den det) med Oliver Twist tema och lite parkour. I roller finns bl.a. Michael Caine, Lena Headey och Raff Law (Jude Laws son). Det är ju inte den bästa heist filmen direkt, men jag tyckte verkligen inte att den var så dålig som dom flesta på Imdb tycker (den har ett genomsnittsbetyg på 4.2 av 10 just nu). Jag tyckte den var okej i det stora hela. Den hade en viss (lågbudget) charm och jag gillade bl.a. fler av karaktärerna.

För mig ligger den nog nånstans runt 6 av 10.

Permalänk
Medlem

Seven psychopaths - En lite konstig actionfilm med rätt bra cast. Den följer Colin farrel som är en storywriter för film, hans vän Sam rockwell är en knepig typ som försöker hjälpa honom med detta och han har en vän, Christopher Walken och de kidnappar hundar ihop. En dag kidnappar de en gansterkung, Woody Harrelsons hund och han blir givetvis jättearg. de åker ut i öknen, knarkar lite, eldar upp en bil etc. Filmen är rätt ok och rolig men jag märkte precis i slutet att jag sett den tidigare. Men helt ok actionkomedi. Även Tom Waits är med på ett hörn som galning med en kanin. 7/10

Visa signatur

Permalänk

Tron från 1982.
Jag har aldrig sett klart filmen tidigare, jag har aldrig tyckt om filmen. Men nu verkar det komma en intressant 2025 års version och då tänkte jag se klart originalet före.
Filmen gav mig många frågor. Jag förstår precis varför jag som liten hellre såg på Starswars, Planet of the Apes, Zorro etc framför denna Tron film. Och jag har svårt att se vilka som gillade filmen då. Men det var ändå många.

Idag häpnas jag över vilken grafik det ändå var i filmen, de flesta undgomar idag kan ju inte koda ihop bättre grafik på en 43års nyare dator.

Permalänk
Digital fyndjägare

Tron från 1982.
Jag har aldrig sett klart filmen tidigare, jag har aldrig tyckt om filmen. Men nu verkar det komma en intressant 2025 års version och då tänkte jag se klart originalet före.
Filmen gav mig många frågor. Jag förstår precis varför jag som liten hellre såg på Starswars, Planet of the Apes, Zorro etc framför denna Tron film. Och jag har svårt att se vilka som gillade filmen då. Men det var ändå många.

Idag häpnas jag över vilken grafik det ändå var i filmen, de flesta undgomar idag kan ju inte koda ihop bättre grafik på en 43års nyare dator.

Finns även en från 2010.. Kanske ska du se den också innan du ser den nya.
Musiken i den är suverän.

https://www.imdb.com/title/tt1104001/

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Filmen gav mig många frågor. Jag förstår precis varför jag som liten hellre såg på Starswars, Planet of the Apes, Zorro etc framför denna Tron film.

Så många teasers men ändå inte någon detalj alls varför du inte gillar Tron och vilka frågor du har? Blir lite nyfiken - har man sagt A får man säga B liksom

Tycker själv Tron egentligen är å ena sidan rätt underligt barnsligt korkad/naiv/flummig, skrivet av någon som inte vet nånting alls om datorer… Men samtidigt rätt härligt galen, uppfinningsrik och fantasifull.
Mer en barn/ungdomsfilm än vuxenfilm och jag såg den inte förrän jag egentligen var för gammal för den.

Håller helt klart med om det visuella!
(Fast förvånansvärt mycket är inte dataanimerat kan vara värt att komma ihåg, då det var så ny teknik då)

Visa signatur

9800X3D | RTX 3080 | 64GB DDR5 | 1+2+2TB M.2 | MSI B850 Tomahawk | RM1000x | NZXT H7
A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Så många teasers men ändå inte någon detalj alls varför du inte gillar Tron och vilka frågor du har? Blir lite nyfiken - har man sagt A får man säga B liksom
Tycker själv Tron egentligen är å ena sidan rätt underligt barnsligt korkad/naiv/flummig, skrivet av någon som inte vet nånting alls om datorer… Men samtidigt rätt härligt galen, uppfinningsrik och fantasifull.
Mer en barn/ungdomsfilm än vuxenfilm och jag såg den inte förrän jag egentligen var för gammal för den.

Håller helt klart med om det visuella!
(Fast förvånansvärt mycket är inte dataanimerat kan vara värt att komma ihåg, då det var så ny teknik då)

Jag försökte förklara. Tron är lite speciellt, lite datanörd hållet. Starwars är mer en film som fler har lättare att gilla.
Så jag funderar lite på målgruppen, datanörd redan 1982, javisst.

Permalänk
Medlem

The way of the gun - Action med Benicio del toro, James Caan m.fl. Några smågangsters kidnappar en gravid tjej för att utpressa en affärsman. denna skickar dock torpeder efter dom och de blir en massa skjutande. Det är typ allt. Handlingen är rätt tom egentligen och skjutandet rätt menlöst då folk skjuter som krattor mest. Action finns dock så det räcker och blir över. 6/10

Once upon a time in the west - Klassisk västern med Charles Bronson som munspelstutande hårding. ALLA är hårdingar i denna, kvinnorna är fagra och mexikanerna fega. Det skjuts, det rids, man har Dusters på sig. Handling finns men den är tämligen ointressant. Den är rätt välgjord med smutsiga grova män, snygga pistoler och välbyggda scener. 8/10

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Smokin' aces - En väldigt actionfylld rulle med massor av kändisar och en grymt snygg Alicia Keyes i en roll. En kille ska vittna mot maffian och en massa mördare får jobbet att knäppa honom för 1 miljon dollars. FBI försöker skydda honom men allt går givetvis åt helvete precis när 3 galna nassar börjar härja. Bra action och väl filmad. Storyn är dock lite konstig. Ben Affleck blir skjuten först vilket är en trevlig bonus. 8/10

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kvinnan i hytt 10

Netflix - Thriller, Dolby Vision/Atmos.

Oscarnominerade Keira Knightley spelar huvudrollen i denna oförutsägbara thriller om en journalist som dras in i ett farligt mysterium ombord på en (norsk) lyxjakt. Känt norskt efternamn förekommer.

Är lite seg då å då.

Nja 4/10

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Jumper (blu-ray)

Helt okej och definitivt underhållande. Tycker den hade en ganska bra rollista och bra karaktärer. Snyggt producerad med bra effekter. Intressant/kul tema på storyn, men tyvärr så känns det lite tunt. Filmen är under 90 minuter och skulle kanske ha mått bra av att vara lite längre, så att man hade kunnat få lite mer tid till fördjupning o.s.v. Det är inte ofta jag känner att en film kanske hade varit bättre om den var lite längre, det är oftast åt andra hållet. Men hur som helst, jag tyckte filmen var underhållande.

7 av 10 eller nåt sånt, kan den kanske vara värd.

Permalänk
Medlem

The ugly stepsister (Apple)

En omtolkning av Askungen där man följer an av de onda styvsystrarna och hennes resa inför balen.

Lite långdragen men innehöll en del bra scener.

6,5/10

Permalänk
Medlem

McBain (blu-ray)

Actionrulle med bl.a. Christopher Walken, Michael Ironside och Maria Conchita Alonso. Den är från 1991, men känns definitivt som en 80-tals rulle, men det är ju i.o.f.s. inte så långt ifrån. Den har en känsla av att vara en blandning av b-rulle och som om den hade hyfsad budget iallafall. Vissa grejer, som en stor skopa "cheese" och dåligt skådespel (över lag), känns typiskt b-rulle. Men sen känns effekterna, skalan och en del av skådisarna som att det iallafall inte var jättelåg budget. Har man inte allt för högt ställda förväntningar och inte tar den på för stort allvar så kan den vara värd att se. Själv tyckte jag att den helt klart var underhållande och b-films charmen var kanske en av dom saker som räddade den lite från att vara ett riktigt bottennapp.

Kul underhållning för sunden, så den kanske kan vara värd 6.5 av 10, eller nåt sånt.