Hur man väljer rätt ljudkort (guide)

Permalänk
Medlem

tja, jag ska köpa nytt ljudkort till andra burken.
ska väl mest va för att spela, lyssna mp3 och lite dylikt inge inpelining osv. har nämligen ett "SB live! drive II" på denna burken.
iaf. kan ni nämna en lista med kort som klarar detta bra och gärna 5.1 billiga.

gamla korten förvinner ljudet ibland om man spelar länge. e de nå knas.

Permalänk
Medlem

Kanske ska någon moderator rensa upp tråden?

Visa signatur

:: joohn-pc ::Abit IC7-max3 / P4 3.0 (800) / Zalman 7000A-CU / Twinmos TwiSTER 2x512 DDR pc3200 cl2/ Hercules 3D Prophet 9800 pro 128 mb / 2x Barracuda 7200.7 120GB S-ATA + 1x Barracuda 7200.7 200 GB = 440 GB - S-ATA - Plextor PX-708A DVD+-RW - Syncmaster 193T

:: joohn-mac :: Powerbook 15'- 1,67 GHz PowerPC G4-processor - 1x1024 MB DDR333-minne - 100 GB Ultra ATA/100 -ATI Mobility Radeon 9700 (128 MB DDR)

Permalänk
Medlem

Det tycker jag med...

Visa signatur

“Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do we.” - President Bush - August 5, 2004

Permalänk
Hedersmedlem

Visst kan jag rensa tråden, men Teetow verkar inte ha tagit med så mycket av den information som ligger i tråden i sitt första inlägg. Därför väntar jag med en rensning tills att Teetow säger att han fått med den infon han vill ha med i första inlägget, sen rensar jag tråden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"AC3 pass-through är alltså en feature som finns i programmet, inte ljudkortet. Sorry om jag uttryckte mig klumpigt Det jag menade var alltså att du kan ha vilket jävla ljudkort som helst som har digital ut, sen är det upp till din programvara att skicka den o-encodade AC3-signalen vidare istället för att försöka decoda den själv. Dock har jag inte själv testat så många kort, så jag frånsäger mig eventuellt ansvar... Det ska dock, i teorin, funka med vad som helst som har digital ut."

så det viktigaste är alltså inte ljudkortet i detta fallet utan programvaran till ljudkortet? vad finn det föt olika och vilka är bäst?

har digital output på det jag har.. men inte optical.. vad är det för skillnad mellan digital output och optical output?

Permalänk
Medlem

Någon som kan berätta vad det är för skillnad mellan 5.1 kanalers surround och 6.1? Vilken av dom är det bästa?

Visa signatur

:: joohn-pc ::Abit IC7-max3 / P4 3.0 (800) / Zalman 7000A-CU / Twinmos TwiSTER 2x512 DDR pc3200 cl2/ Hercules 3D Prophet 9800 pro 128 mb / 2x Barracuda 7200.7 120GB S-ATA + 1x Barracuda 7200.7 200 GB = 440 GB - S-ATA - Plextor PX-708A DVD+-RW - Syncmaster 193T

:: joohn-mac :: Powerbook 15'- 1,67 GHz PowerPC G4-processor - 1x1024 MB DDR333-minne - 100 GB Ultra ATA/100 -ATI Mobility Radeon 9700 (128 MB DDR)

Permalänk
Hedersmedlem

5.1 är fem diskreta kanaler och en "halvkanal" - Left, Center, Right, Left surround och Right surround + LFE (subwoofer). 6.1 är samma sak + en högtalare rakt bakom dig, kallad Rear.

Vilken som är bäst avgör du själv, jag tycker personligen det är 99% hype kring allt över 2.1, men när det gäller att återge en tvådimensionell "ljudyta" hjälper det såklart att ha många högtalare. Dock ökar ju priset för varje högtalare du lägger till (eller så sjunker kvalitén) så köp inte 6.1 "bara för att", det är bara slöseri med pengar.

Permalänk
Medlem

Det var så att ic7-g hade 6.1 och ic7-max3 hade 5.1. Valde max3
Tack iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man har bara att tacka och bocka för Teetow. Pappa till denna GULDTRÅD.

Visa signatur

CM Storm Sniper, Intel I7 930,SSD 80GB X25-M G2, 1 TB WD Caviar Black,Corsair 6gb DDR3 1600Hz, PowerColor 5870 PCS+, Corsair HX650w, AC Freeser 7pro. W7 pro 64-bit. och ett j..a glatt humör!

Permalänk
Medlem

jag tänkte jag ville ha ett nytt ljudsysten funderar på Audigy 2 Zs som ljudkort sen vet jag inte vad jag ska ha för högtalare fundera på logitech
Z-640 jag vet inte ifall det är nåt bra till mej jag hade vellt ha fett ljud i ut sen också i NFSU när man börnar runt lite på vägarna så man riktigt känner känslan det var allt för mej är jätte glad om jag kan få svar på min fråga

Visa signatur

//JenS
|| Thermaltake Xaser II || Thermaltake Butterfly 480w Svart || 3200+ AMD Athlon 64 || Shuttle An50R || Powercolor 9800pro 128mb || Kingstone HyperX 2x256 433Mhz || Maxtron S-ATA 160gb ||

Permalänk
Hedersmedlem

Vad vad din fråga?

Det låter som att du ska ha ett Audigy och ett par Logitech-högtalare. Du kommer antagligen bli jättenöjd.

Permalänk
Medlem

köpte Logitech Z- 640 i dag . Det ljud dom levererar är både fett och bra så det blir över. Guldljud för en ringa peng.

Visa signatur

CM Storm Sniper, Intel I7 930,SSD 80GB X25-M G2, 1 TB WD Caviar Black,Corsair 6gb DDR3 1600Hz, PowerColor 5870 PCS+, Corsair HX650w, AC Freeser 7pro. W7 pro 64-bit. och ett j..a glatt humör!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thomax
köpte Logitech Z- 640 i dag . Det ljud dom levererar är både fett och bra så det blir över. Guldljud för en ringa peng.

Jag kör samma ljudpaket och kan bara hålla med, kanske blir sämre i ett stort rum dock, men visst är man jävla nöjd Betalade 800kr för mitt + fick 2 filmer, (Matrix + Matrix revisited och Training day) . Prisvärt yaman

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

okej tacjk så mkt då sak jag nog ah det:D

Visa signatur

//JenS
|| Thermaltake Xaser II || Thermaltake Butterfly 480w Svart || 3200+ AMD Athlon 64 || Shuttle An50R || Powercolor 9800pro 128mb || Kingstone HyperX 2x256 433Mhz || Maxtron S-ATA 160gb ||

Permalänk
Medlem

Hur kan du rekommendera nForce2-ljudkorten? Dess bas är ju inte alls kul att ha och göra med, känns väldigt tunn och död - inte alls i närheten av ett SB Live! som är softmoddat till ett Audigy2

Permalänk
Hedersmedlem

Öh. Grafikkort och ljudkort skiljer sig åt på det sättet att det faktiskt är SKILLNAD på de olika kretsarna. Du kan inte "softmodda" Ett Live! till ett Audigy eftersom det sitter olika ljudchip på dem. Däremot hörde jag nån som lyckats köra Audigy-drivers på sitt Live!, vad det nu ska vara bra för.

Och vad beträffar hur mycket "bas" det är så beror det knappast på ljudkortet, det är ungefär som att tro att det är mer rött i ett Geforce än ett Radeon Det är ju självklart något du ställer in själv. Soundblaster har en bas- och en diskantregel som de flesta gamers brukar skjuta upp i taket för att få lite "fetare" ljud. Låter naturligtvis förjävligt, men ni verkar gilla det

Dessutom rekommenderar jag nForce-chipseten av den anledningen att de kan encoda AC3-strömmar i realtid, inte p.g.a. deras ljudkvalitet.

Permalänk
Medlem

hejhej Teetow

Jag undrar vilkea Högtalare som är Gamershögtalare asså bra spla ljud??

funderar på Creative I-Trigue 3500 2.1

Visa signatur

//JenS

Permalänk
Hedersmedlem

Det får du nog fråga i högtalartråden Men jag tror du kommer bli nöjd med Creative, Logitech eller Klipsch - de är de vanligaste märkena folk pratar om i såna här sammanhang.

Permalänk
Medlem

okej men tack för att du svarade och god Jul:D

Visa signatur

//JenS

Permalänk
Medlem

Hur dåliga är dom integrerade kretsarna? sitter ett Realtec AC97 på mitt mobo.
Jag bryr mig inte om 5.1, vill bara ha bra ljud när jag redigerar film och lyssnar på musik i 2 kanaler, har ett TurtleBeach montego II som ligger här någonstans men det är kanske inte mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Jämför själv.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

Jo ska jämföra med TB kortet, men jag har inga fina kort som ligger och skräpar

Permalänk

I skolan har vi nått kort som kostar ca 70000 kr... vad finns det för modeller i den prisklassen ?

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Hedersmedlem

Ujjj... Skulle gissa på ett ProToolssystem (från Digidesign), dom kör med custom-byggda PC:s, bestyckade med hårdvara som avlastar processorn.

Annars kanske det är någon dyr multikanals-D/A-omvandlare från t.ex. MOTU, Echo, RME eller någon av de andra proffstillverkarna. Du får fråga din lärare

Permalänk
Medlem

Teetow:
Jag har ett Hercules Digifire 7.1 Ljudkort 18 bitars 48KHz blabla nånting.. ibland brukar jag spela in musik: trummor, gitarr, bas, (synth) osv o mixa ihop med Cubase SX. Men som du kanske förstår så blir ljudkvalitén inte den bästa med detta kort, så därför har jag nu tänkt införskaffa ett nytt.
Jag har kollat lite på ett M-AUDIO DELTA 1010 LT med 8analoga och 2 digitala ingångar. detta kort har 24 bitars 96kHz vilket är bättre än mitt gamla (är det detta som gör ljudkvalitén dålig på mitt gamla?)
Jag har även kollat på ett Creative Audigy 2 ZS Platinum Pro som sägs kunna spela in 6kanaler samtidigt, men vad jag ser har den bara 4ingångar?!.
Eftersom jag använder min dator till musiklysnande, filmtittande, spelande så vore det ju bra med detta kort som har allt vad eax, thx och dvdaudio heter?!...
Detta kort har liksom delta 1010LT, 24/96kHz och stöd för ASIO 2.0 osv.

Så vad tror du vore bäst för mig ?
Det är inte så att jag behöver alla åtta kanalerna på M-audio kortet.
3 kanaler skulle räcka för mig att mica trummorna med t.ex.
(jag spelar in ett instrument i taget, eftersom jag spelar allt själv )

Som det ser ut i dag när jag spelar in:
Gitarrförstärkare/trummor>micad med sångmick>3kanalersmixerbord>Herculesdigifire>Cubase

Har du några tips på vad man ska ha för mikrofoner ? gärna nått man kan använda både till att spela in gitarr och trummor med.

Tack för all hjälp (många dumma frågor kanske, men jag e nybörjare på den här biten;))

/Fredrik

Permalänk
Hedersmedlem

Att det låter skit beror på dåliga komponenter, inte att du kör i 16/48. Om du vill kan jag gå in på varför, men tro mig: 24/96 löser inte dina problem Jag har gjort grejer i 8/22 som låter helt okej, så det är inte där skon klämmer.

Att du valt att kika på produkter från M-audio är bra, det är ett seriöst företag som siktat in sig på Prosumer-marknaden och håller sig bra där. De liknar Behringer på många sätt, men deras grejer håller betydligt mycket bättre kvalitet. Dock är 1010:an lite overkill för dina syften, jag skulle föreslå ett Delta44 eller Delta66. Ta en titt!

http://www.m-audio.com/index.php?do=products.list&ID=pciinter...

Audigy, däremot, är inget musikerkort. Detta måste upprepas många gånger, eftersom ni stackare hela tiden går på deras bluffreklam. Creative skiter blankt i sina proffskunder, och skriver otroligt buggiga ASIO drivers. Rekommenderas EJ.

Många som har köpt M-audio har blivit mycket nöjda, jag själv har nu mitt tredje M-audiokort (ett M-audio Firewire 410) och har inga som helst klagomål. Någon i MM skrev att "den som inte lyckas göra bra musik med 410:an borde börja med träslöjd istället"

Du får välja vad som är viktigast - spel eller musik. Alla kort klarar allt, bara olika bra. M-audiokorten har t.ex. inget EAX, men Creative-korten är buggiga i musikprogram (och MÅSTE jobba i 48 eller 96 kHz vilket är ren skandal). Jag tror du blir gladare med ett riktigt ljudkort, det låter dessutom mycket bättre.

När det gäller micar så borde du gå och prata med närmsta musikaffär, dom har 100 ggr bättre koll än jag.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan också rekommendera M-Audio 410. Farsan har den i sin studio, fungerar kanon. Dock är det ju inget spelkort (inget stöd för EAX eller A3D). Angående mickar så gör Shure bra grejer. En mycket bra och allsidig mick är Shure SM58.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Teetow: Jag har spelat in en del i ASIO2 24/96 med mitt kort, inga problem hittills.

Det jag har spelat in är gamla LP-skivor så det blir väl ingen referenskvalitét direkt

Men någon skillnad mellan inspelningen och originalet hör inte jag iaf.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Alienware AW3423DWF OLED 3440x1440 165Hz.

Permalänk
Hedersmedlem

-=AgV=-: Men det är just det som är problemet, du MÅSTE jobba i 48000 s/s för att Audigyt ska funka. För oss vanliga människor som producerar för 44100 blir det således ganska värdelöst.

Permalänk
Medlem

Teetow

Hur mycket erfarenhet har du av det du säger?

Om du har jobbat ett antal år med ljud och har referenser så är du nog en person som man skulle kunna sätta sig ner och lyssna på. Men tills man vet något säkert vad ska man tro på? Dina erfarenheter din egenlärdiga kunskap?

Ajja du gör säkert ett bra jobb men jag tycker att du hackar ner på dom billiga prylarna lite för mycket ibland bara. Eller det som inte faller i din smak.

Trött och grinig

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge