Kyla ett radeon 9600Pro med en chassifläkt

Permalänk
Medlem

Kyla ett radeon 9600Pro med en chassifläkt

Jo jag undrar alltså om det går att kyla kortet med en 80mm fläkt som sitter några cm från kortet. Borde ju kyla lika mycket som den där lilla 40mm som sitter där från början? Anledningen är att kortet låter för mycket tycker jag, så om man sätter en större fläkt på lågt varvtal så borde det bli bättre. Eller är det nått jag inte tänkt på? Vill inte sätta dit en zalman eller liknande så att garantin ryker. Någon som provat detta själv?

En sak till. Fläkten som jag ska använda är en zalman PS80252H som ska ge 20 CFM vid 5,5V. En 40mm brukar väl inte ge mer än 10 CFM?

Permalänk
Medlem

Blåser fläkten på grafikkortet eller suger? Jag har också en högljudd kylning men det blåser så lite så ja känner inte om dne blåser eller suger

Visa signatur

2500+@3200+ | 9600 Pro | 2*256 Twinmos winbond | NF7-S 2.0 |

Permalänk
Medlem

Själv har jag satt dit en VGA kylare från Artic-Cooling. Den kostar 165:- hos kylning.com eller 195:- hos GTEK, där jag köpte min. Denna kylare kyler hela kortet (ovansidan endast dock) och blåser ut den varma luften ut ur chassit. Jag rekommenderar den stark. HIS 9800Pro IceQ som använder denna som standard är det 9800Pro som kunnats överklockas mest med standard kylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svantesson666
Själv har jag satt dit en VGA kylare från Artic-Cooling. Den kostar 165:- hos kylning.com eller 195:- hos GTEK, där jag köpte min. Denna kylare kyler hela kortet (ovansidan endast dock) och blåser ut den varma luften ut ur chassit. Jag rekommenderar den stark. HIS 9800Pro IceQ som använder denna som standard är det 9800Pro som kunnats överklockas mest med standard kylning.

Men ryker inte garantin då då? Hur mycket låter den?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Northwood 1.6ghz | Rdram 2*256 samsung pc800 | Asus P4t-e | Asus geforce3 Ti200 | 2*SEAGATE BARRACUDA 7200 120GB 7200RPM Ata 100 | CHIEFTEC MIDITOWER BLUE | Lite on Cdrw 40*12*48 |

Permalänk
Medlem

Tack för det Yoggi, var så jag tänkte. Visste bara inte omdet funkade. Undrar nu bara om man måste plocka av fläkten som sitter fast på grafikkortet? Får se om det går på nått lätt sätt, vill ju kunna sätta tillbaka den om den blir nått fel.

Permalänk
Musikälskare

optimalt

kolla denna länken.

ska få den denna veckan, kan skriva om jag märker nån skillnad.

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=454&session=730b3f0...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
optimalt

kolla denna länken.

ska få den denna veckan, kan skriva om jag märker nån skillnad.

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=454&session=730b3f0...

Det där ser ju bra ut, skriv gärna om det blir nån skillnad när du installerat den.