Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Hjälp mig testa.

Har börjat testa lite spelprogrammering i VB. Allt fungerade ok på min dator hemma (p4 1,7Ghz, geforce 4 mx) men på jobbet går det slött som bara f*n. Skulle vara roligt att höra hur det funkar på era system så jag vet om det är grafikkortet jag har här eller om jag måste optimera en massa.

http://www.kenworld.se/gamenew.zip

(bara exe filen och ett par kartor, ni måste har vb6 runtime för att köra)

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

tyckte det gick bra, upplevde de inte som segt iaf.

2500+ barton
nf7-s 2.0
r9600 pro 128mb
2x256mb pc3200-ram

Permalänk
Medlem

Va inte änns segt på min dator så
1,4 ghz | 384mb sdram | Gf ti4200

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Funkade bra på min slapptopp också. Mobile Athlon 1700+, 256MB minne

Visa signatur

Självklart!

Permalänk
Medlem

Hmm alla har ganska bra datorer. Jag kör på en PIII 600 Mhz här med ett skitkort och det hackar så in i h******te. Bra att det funkar för er men ett sånt här spel borde inte kräva så mycket får kolla på koden igen.
Hur mycket CPU kraft tar spelet för er? Kontrollera gärna samtidigt som ni flyttar gubben.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Flöt på bra med dator 2 i min sig. Tog inte mer än 4% processor-kraft när man sprang omkring

Permalänk
Medlem

Verkar vara mitt grafikkort som har lite problem att köra det windowed. Funkar hur bra som helst i rätt upplösning och 800x600. Tack för hjälpen iaf.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För mig tar spelet 100% av min Athlon xp 2200+

Visa signatur

P5B E6600 2048MB 1900GT 2x300GB, MacBook Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av codename[black]
För mig tar spelet 100% av min Athlon xp 2200+

Har du lust att dra hem paketet igen. Har uppdaterat lite nu så den byter upplösning och färgdjup till det korrekta för spelet. Märkte också att jag ritade upp alla "fasta" hinder varje gång så dessa backbuffrar jag nu och ritar bara upp när man kommer in i ett nytt rum. Nu flyter det fint på min PIII:a här och tar som max ca 4% cpu kraft.

BTW: AVBRYT MED ESC!!!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ska hela skärmen vara vit förutom tjejen och ett par monster?
Jag uppfattade spelet som lite segt, sitter på jobbet och testar nu, jag sitter på en P4 2,4 och med något Intel grafikkort i den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosenson
ska hela skärmen vara vit förutom tjejen och ett par monster?
Jag uppfattade spelet som lite segt, sitter på jobbet och testar nu, jag sitter på en P4 2,4 och med något Intel grafikkort i den.

Nope det verkar konstigt skärmen ska inte vara vit. Ska dubbelkolla exe filen jag skickade upp.

edit: Hmm allt verkar ok. testa att dra ner zippen igen. Borde inte vara segt på din dator sitter också på nått skit grafikkort här på jobbet. Kan det vara nått med operativsystemet?

Edit: Har laggt upp en ny som visar en messagebox innan den laddar mapfilen. Starta exen och vänta några sekunder innan ni trycker ok så borde det ge den lite tid att byta upplösning först.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Funkar klockrent på min laptop (1.3 GHz, 240 Mb). Tar inte mycket CPU eller minne också.

Permalänk
Medlem

hela spelplanen är vi för mig. är det meningen att det skall finnas hinder eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nasso
hela spelplanen är vi för mig. är det meningen att det skall finnas hinder eller?

Nej den ska inte vara vit. OS? Grafikkort?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

windows 98, sis 630 integrerat grafikkort (sitter i skolan)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nasso
windows 98, sis 630 integrerat grafikkort (sitter i skolan)

Men du ser tjejen och the badguys? Kör iofs vbmerge copy på hinder och vbsrcand och vbmergepaint på fiender och flickan. Nån som vet nått om detta?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

sitter hemma nu. ser tjejen och badguys här med. resten e vitt..

Permalänk
Medlem

Samma här, tjejen och monstren är med, men resten är vitt.

Spelet kändes lite slött, men det beror not till en stor del på fördröjningen innan knapptrycker börjar upprepa sig, dvs "Repeat delay". Även "Repeat rate" spelar in, så om användaren har ställt ner dessa i kontrollpanelen, så kommer det att kännas ännu segare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag ser också bara tjejen och monstren, men inget annat.
Sen så är det 60Hz refresh rate även efter man stängt av spelet.

GFX: GeForce 3 ti200 128MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Samma här, tjejen och monstren är med, men resten är vitt.

Spelet kändes lite slött, men det beror not till en stor del på fördröjningen innan knapptrycker börjar upprepa sig, dvs "Repeat delay". Även "Repeat rate" spelar in, så om användaren har ställt ner dessa i kontrollpanelen, så kommer det att kännas ännu segare.

Jo dessa spelar in måste fixa det på något sätt sen. Konstig att vissa inte får upp de fasta hindren medans andra får det.

Skumt även det med 60 Hz refresh rate men det går att fixa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Athlon XP 2400+, 512MB
Asus V9180 TD GeForce 4 MX 440
Windows XP

Vit bakgrund, hackar (enligt mig).
Drar ingen märkbar processorbelasning (strax över 0%)
Sen att det efter att man slutat är 60Hz inställt på skärmen är inget jag gillar.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Har uppdaterat zipfilen med en ny exefil.

Nu sparas tidigare skärminställningar och återställs när man stänger spelet.
Tangentbordet är uppspeedat till max (återställs när man avslutar)
Jag har även bytt sätt att rita upp bakgrund och hinder så jag hoppas att det inte är vitt i bakgrunden nu.

Om det fortfarande upplevs hackigt kan det bero på att allt fortfarande är taskigt animerat eller hur upplevs det? Eftersom jag tycker det flyter på den här gamla skräpdatorn skulle det vara intressant att veta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

nu funkar grafiken för mig, men när jag startar spelet så körs det bara i ett litet fönster upp i vänstra hörnet. Det e typ fullskärm fast 3/4 av skärmen e genomskinlig..

edit: funkar bra om jag ändrar upplösningen på skrivbordet till 800*600, hade 1152 *864 innan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtermin8
Tangentbordet är uppspeedat till max (återställs när man avslutar)

Jag har dessa inställningar liggandes på max, men man märker fortfarande en fördröjning efter första nedslaget på tangenten, och tills dess att det börjar upprepas.

Du bör nog försöka hitta något alternativt sätt att ta in tangentbordssignaler.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Jag har dessa inställningar liggandes på max, men man märker fortfarande en fördröjning efter första nedslaget på tangenten, och tills dess att det börjar upprepas.

Du bör nog försöka hitta något alternativt sätt att ta in tangentbordssignaler.

Mjo märkte att det inte funkar får leta på något annat sätt.

Visa signatur