Dataspelen blir allt våldsammare!

Permalänk
Medlem

varför känns det som att denna debatten kommer att dö ut totalt om någon vecka eller så? kommer upp lite debatter emellanåt om våldsamma spel/filmer/musik, men de dör lika fort igen och inget görs åt "problemen". sen kommer debatten upp om nåt år igen..

Permalänk

Jag missa dokumentären... Kan någon som spela in den lägga upp den någonstans. Skulle vara kul att ha något att skrata/gråta till.

Personligen är jag en galen psykopat som ser alla "texturer" här i världen enfärgad och jag strafejumpar till bussen och dödar folk med min överdrivet stora raketkastare och min railgun. Det är Quake 3 om lärt mig detta... Jag är verkligen helt galen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Att man lär sig skjuta och döda med hjälp av datorspel är absurt. Jag har spelat våldsamma datorspel, iaf sen Wolfenstein kom ut. Ändå sög jag på att peppra med AK5'an i lumpen.

Visa signatur

.: The sun's not yellow it's chicken :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nirre
Att man lär sig skjuta och döda med hjälp av datorspel är absurt. Jag har spelat våldsamma datorspel, iaf sen Wolfenstein kom ut. Ändå sög jag på att peppra med AK5'an i lumpen.

Hehe...

Jag började spela dataspel i slutet av 70-talet, gjorde lumpen där jag lärde mig använda batong eller kniv och närstrids eld-vapen med ett enda syfte - att avväpna eller döda (provade en dag att skjuta med pumphagel med lasersikte, Glock 19, Magnum 44 och Magnum 357 m fl "roliga "vapen..inte saktionerat av staten utan vi fick betala ammo själva).

Hursom helst - vidare till Wolfenstein 3D på min 386:a och en hel rad spel där man skadar eller skjuter folk fram till dagens HL/Unreal/Quake etc etc.

Vidare så gillar jag K1 och UFC, dricker kanske en grogg på helgen och kör för fort med min turbomatade bil.

Nu - har jag påverkats? Är jag en osocial introvert enstöring? Slår jag mina barn, eller lär jag mina barn att slåss? Hustrumisshandlare? Slår jag folk på käften eller skjuter jag dörrvakten efter att ha nekats tillträde till den där innekrogen? Försöker jag köra över folk vid ett övergångsställe?

.............nej, jag lever ett stillsamt liv utan vad jag anser vara påverkad video eller tv-spels våld, trots flerårigt missbruk av alla dessa yttre förutsättningar för att i moralkärringarnas ögon när som helst kunna bli en psykopat.

Min högst personliga åsikt om våld i samhället, är att det alltid kommer att finnas en liten liten klick människor som går över gränsen, vad detta kommer att skyllas på är nog lite vad som är modeordet för dagen - och som sagts tidigare i denna tråd är modeordet just nu tv-spelsvåld.

Visa signatur

ASUS Strix laptop | R9 5900HX | RTX3070 | 32GB RAM | 17,3" 300 Hz IPS

Permalänk
Medlem
Citat:

...and when they've been playing for 6-8 hours in a loop. They sometimes go and aquire guns and ammunition and they shoot down people on the streets...

Undrar hur dom kan få tag på vapen? Jo, genom USAs fenomenala vapenlagar

Permalänk
Medlem

Jag har inte sett ehal dokumentären så jag kan självklart ha missat en del viktiga fakta, men:

Jag har spelat dator och tv-spel sedan mitten på 80-talet
Många timmar har jag spenderat framför Quka (1,2,3), Doom, Duke nukem, RTCW, Medal of Honour, Deus Ex, GTA (1,2,3, Vice City), Mortal Kombat och dylika spel.

Jag är idag 24år, lever ett lugnt och stilla liv ute på landet.
Med jobb husdjur och flickvän.

Jag är inte mentalt labil, springer runt med spikklubba eller kalashnikov för att försöka dräpa människor. Jag försöker inte köra över den gångtrafikant som blockerar min väg. Min eldakstare har sedan länge stått oanvänd i garderoben, okej mitt blåsrör apterade med pilgrodsgift står alltid redo men värre än så är det inte.;)

Som många redan har sagt, så tror jag knappast att datorspel eller våldsfilmer är orsaken till att männsikor tar ihjäl varandra.
Att sedan någon skulle kunna plocka upp ett automatvapen och kunna hantera det lika bra som en MP5:a i CS är inte annat en löjeväckande.

Om man sedan inte kan skilja på att springa runt på "gatorna" i GTA 3 och att köra över grannhunden för att sedan hugga ned grannens fru, då är det något annat som är fundamentalt fel.

Ansvaret ligger hos föräldrarna, men det verkar ju som att dessa(främst i USA?) inte är speciellt självkritiska utan lägger över börden på någon eller något annat för att detta är bekvämt.

Min fasta åsikt är att barn under 18 år inte ska spela spel som GTA 3, mina skulle då aldrig få göra detta. Ett skitspel som Postal 2 skulle inte få existera innanför mina husväggar.

Att JK vill driva en process mot utvecklarna/utgivarna till Postal 2 kan jag helt och fullt förstå. Vem lägger ned energi på att producera dylik dynga?
Finns det någon som verkligen KÖPT detta spelet?

Jag har själv testat spelet så jag vet vilken skit det är, det är inte bara sjukt utan för övrigt helt världelöst. Hur friskt är det att en utgivar ens vill ta sig an ett spel där man kan skjuta ned någon för att sedan pissa på dem?

Man att förbjuda spel med våldskildring tror jag inte på, om det däremot uppenbarligen bryter mot våra lagar, så ska skiten självklart bort från hyllorna.

Förbud - Nej, reglering - ja kanske.

Det kanske inte vore så dumt med åldersgränser på spel, en föreskrift som gör att de åtminstone inte kan köpa spelen själva, utan att föräldrarna är med och informerar sig själva om vad deras ungar egentligen håller på med.

Over and out....

Permalänk
Medlem

Spelen har ju redan en rekomenderad åldersgräns, och de flesta seriösa företag försöker väl följa dessa åldersgränser. Såg bara förra veckan två kids på kanske 13-14 år som försökte köpa ett spel på GAME i skellefteå men fickt ett blankt nej till svar. Säljaren förklarade för dem att föräldrarna de var tvugna att vara med vid inköpet eftersom spelat var från 16.

Detta tyckte jag var väldigt bra ! tyvär så är det nog inte så noggranna kontroller på köpen som sker ute i butikerna

Permalänk
Medlem

jag är 17år, har ägt egna vapen sen jag var 10, både sk. "kul" och "hagel" och använt vapen långt före det. även spelat "våldsamma" spel sen jag fick min första dator, och det var ett bra tag sen. och inte går jag runt och skuter folk för hit och dit för det.
om man gör det så är det nått som inte står riktigt rätt till.

min åsikt.

Permalänk
Medlem

Ett uppenbart fall för granskningsnämnden… Speciell med tanke på att dokumentären har folk som gör en massa påståenden utan backning av studier.

Permalänk

Jag tycker att åldersgränser är bra. Eftersom jag är 18 så spelar det ändå ingen roll för mig. För fyra år sedan hade jag förmodligen tyckt att det vore korkat. Den enda skillnaden är att jag kanske skulle behöva visa leg när jag köper spel och det skulle ju inte vara så överdrivet jobbigt.

För övrigt tror jag på det Nasso sa i ett tidigare inlägg "varför känns det som att denna debatten kommer att dö ut totalt om någon vecka eller så?"

Allt nytt är livsfarligt... eller vad sägs om detta citat från Beck - Spår i Mörker: "Det handlar om Frags, det handlar om att döda. Jag är nästa Frags!"

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Debatten är redan död... det är bara 4:an som hetsar i Nyheterna... Ingen annan bryr sig om att skriva om denna mycket vridna "dokumentär".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wez
jag är 17år, har ägt egna vapen sen jag var 10, både sk. "kul" och "hagel" och använt vapen långt före det. även spelat "våldsamma" spel sen jag fick min första dator, och det var ett bra tag sen. och inte går jag runt och skuter folk för hit och dit för det.
om man gör det så är det nått som inte står riktigt rätt till.

min åsikt.

Jag antar att det är lite skillnad på dig och en amerikansk grabb på 17 år. När du säger att du har ägt vapen, så antar jag att du har lärt dig ansvaret med vapen. Men jag undrar fortfarande varför du ska ha vapen? Vad är det man ska skydda sig mot? Eller tycker du bara att det är kul att skjuta?

För övrigt tycker jag att frågan med åldersgränser är ganska kluven. Om man verkligen bryr sig om sina ungar testar man spelen själv, och bedömmer utrifrån sig själv. Ju mer förbud mot spel man sätter upp, ju "coolare" är det att spela dom vilket resulterar att många fler barn/yngre ungdomar kommer spela dessa. Jag minns själv när jag var 10-12 år, hur coolt det var att storebrorsan hade fixat Carmageddon till mig när det egentligen var från 18 år.

Visst, spelbolagen (Tänker på Postal 2s utvecklare Running With Scissors) skapar ibland spel som automatiskt tilltalar yngre människor, liksom skapar lite dubbelmoral mellan åldersgräns och åldersgrupp. Det är nästan "logiskt" att våldsspel tilltalar yngre människor eftersom det är lite förbjudet att spela dessa. Nu försöker jag inte kartlägga det psykologiska mönstret som existerar i ynge människor, utan detta är bara det jag själv upplevt.

Tack för mig...

Permalänk

Det ligger nåt i det du säger... Dokumentären gick igår, men har någon hört något på TV eller läst något i tidningarna idag om detta "dödliga spel"? Inte jag iaf (sitter iofs i skolan nu så det kanske beror på det). Jag hoppas inte att Postal 2 blir åtalat. Om det blir det kommer man ju kunna stämma i stort sett alla spel på marknaden... utom Tetris och andra pusselspel. Om jag hoppar på en gomba i SMB är det inte våldsamt? Som när Nintendo stämdes efter Columbine.

-Ni har lärt dessa ungdommar att mörda...

Stackars Nintendo, skapare av världens alla pastellfärgad plattformsspel. Jävla bra spel för övrigt.

Det enda spel jag kan tänka mig göra folk sinnessjuka är CS. Se bara på alla stackars tangentbord och möss som blir sönderslagna av arga fjortisar som förlorar... Dokusåpor är av allmän ondo också... Förbjud dem, de gör faen mer skada än datorspel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebbi
Jag antar att det är lite skillnad på dig och en amerikansk grabb på 17 år. När du säger att du har ägt vapen, så antar jag att du har lärt dig ansvaret med vapen. Men jag undrar fortfarande varför du ska ha vapen? Vad är det man ska skydda sig mot? Eller tycker du bara att det är kul att skjuta?

Nu bor jag i en liten by ute i kallaste Norrland där en stor majoritet av dem man känner har/kan hantera vapen. Av dessa vapen används kanske 95% till jakt, resten till "sport". Ingen jag känner har vapen för att eventuellt användas i självförsvar. Den dagen jag känner att man borde överväga att införskaffa ett vapen för "självförsvar" är den dagen jag flytter från Sverige.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wicked
Nu bor jag i en liten by ute i kallaste Norrland där en stor majoritet av dem man känner har/kan hantera vapen. Av dessa vapen används kanske 95% till jakt, resten till "sport". Ingen jag känner har vapen för att eventuellt användas i självförsvar. Den dagen jag känner att man borde överväga att införskaffa ett vapen för "självförsvar" är den dagen jag flytter från Sverige.

Men det är bra mycket lättare att ta till vapen i självförsvar om man har ett vapen. eller behöver inte ens vara i självförsvar som vapnet flyger fram. Det är tillgången till vapen som är problemet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maekh
Men det är bra mycket lättare att ta till vapen i självförsvar om man har ett vapen. eller behöver inte ens vara i självförsvar som vapnet flyger fram. Det är tillgången till vapen som är problemet.

Amen to that!

Visa signatur

ASUS Strix laptop | R9 5900HX | RTX3070 | 32GB RAM | 17,3" 300 Hz IPS

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Underbarnet
Kan hända att jag är fjortis. men jag har ändå ett mer socialt liv utanför datorn än vad du lär ha som sitter med Counterstrike. jag förstog att någon liten idiot skulle ta åt sig.

Grattis, det blir en varning för det där.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.nordichardware.se/skrivpa/

Så skriver Anton från NH om dessa dokumentärer. Om ni tror det gör något skriv gärna på.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ixion_
Och hur vet du att detta är sann fakta? Jag säger inte att det är eller inte är.
Ord står mot ord :/

Och sen vill jag fråga varför i hela h*lvete du citerar något som jag absolut INTE har skrivit! Det gjorde mig faktiskt lite sur Jag som alltid är glad och trevlig annars...

Men jag har en lösning på det du skrev... Och det behövs inte en hel bok för det, det är så simpelt...
Antingen förstör man alla vapen och utrotar ord som krig osv. osv., det är den svåra vägen som nog aldrig kommer funka eftersom tex. en spade eller en tandborste kan användas som vapen, bara man går rätt tillväga

Den andra vägen är att försöka skapa ett bättre samhälle där man inte behöver vara brottsling för att överleva. Brottsling är inget vad väljer att vara utan något man tvingas vara för att klara sig. Däremot att försöka se hur drömsamhället ska se ut kan ju diskuteras och någon bok för det behövs inte skrivas eftersom det finns redan så många, synd att det inte är någon som kan användas bara...

att anta att ALLA kriminella är kriminella för att de måste ser jag som en aning blåögt!

jag har träffat på tre stycken gammla "yrkeskriminella" bara i karlstad som på det ena eller det andra sättet är ekonomiskt oberoend UTÖVER deras kriminella aktiviteter, hur förklarar man det?

enkelt ; de tycker om det de gör och kommer inte att sluta.

detta i lilla Karlstad

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Medlem

Dokumentären höll ungefär samma nivå och använde samma argument som använts i de flesta moralpaniker om dataspel de senaste 20 åren.

Det har alltid funnit blodiga dataspel, spana t ex in Barbarian II, Deathwish III eller Commando libya för commodore 64:an. Skillnaden var att man på den tidan bara såg lite fyrkanter på TV:n som man med mycket god vilja kanske kunde tolka som blod som stänkte. Det hindrade dock inte den tiden moraltanter från att hävda att vi som var barn och ungdomar på den tiden skulle bli massmördande monster om vi fick hållas. Om jag inte minns fel visade det sig till slut att tanten med mest panik (Margareta nånting?) hade refererat till spel som inte verkade existera och även om de gjorde det så hade hon definitivt inte spelat något av dem eller ens sett dem själv. Allt var hörsägen. Det fick tyst på debatten den gången, men nu börjar de vädra morgonluft igen verkar det som.

Nej, Postal 2 och GTA bör, så vitt jag kan bedöma från det jag såg på TV:n, inte spelas av små barn, av exakt samma skäl som dessa barn inte ska se filmer med åldersgräns på 15 år. Föräldrar har (hör och häpna) faktiskt ett ansvar att se till att deras 8-åringar inte lirar dagens motsvarighet till Blood hela dagarna. Om de tycker att det är svårt att kontrollera vad ungarna lirar, sätt då lösenord på datorn eller skapa ett konto på datorn där ungarna inte kan installera något utan deras godkännande. Om ungana blir mobbade av sina polare för att de inte får spela de senaste, brutala spelen är det kanske dags att ta ett snack med dessa ungars föräldrar istf att börja ropa på censur.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy

Så skriver Anton från NH om dessa dokumentärer. Om ni tror det gör något skriv gärna på.

Skummade igenom det han skrivit och det mesta var vettigt. Någon borde tipsa honom om att lägga in texten på exempelvis http://www.mediekritik.nu så andra än vi datanördar får läsa den.

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy

Skrev på då han mer eller mindre tycker likadant om saken som jag :). Bra att nån tar iniciativen.

Permalänk
Medlem

fan när jag spelar "våldsamma" spel är det ju inte en känsla av att jag dödar någon som jag vill känna, jag jämför en Dod match med polarna typ som en poker kväll. Fan man ska ta allt som sägs i media med inte en nypa salt utan 2 nävar salt, det är ju lite trist att media nissar ljuger lika mycket som politiker typ om inte mer.

Visa signatur

Asus P&T se l I7 930 @ 4ghz l Corsair h70 2x silent typhon 1850 l 6 Gb Corsair XMS3 l G500 l Anatec sonta II l Sparkle 250 gts 512 l Corsair 750w l

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farenheit
--- om någon dödade min bror och sedan hade sex med honom hade jag gärna velat ta livet av gärningsmannen själv.

WORD!

Visa signatur

Osvald: AMD 64 3200+ | 1024 GiB RAM | Sapphire X700 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RhedMan
I Doom dödar man ju dessutom bara massa demoner och monster, i GTA dödar man ju massa oskyldiga människor.

Men men, kan man inte skilja på dataspel och verklighet har man inget ute bland allmännheten att göra. Då skall man sitta inspärrad och få den vård man behöver

jag spelar gta3 och vice city har inte behövt döda någon som inte var "skyldig" dvs. någon som inte sköt på mig.. ok. någon strök säkert med när alla bomber smällde av men de var på "the wrong place at the wrong time"

Tycker att man projecerar skulden på speltillverkaren och tar ansvaret helt och hållet från föräldrarna.
De som försöker förbjuda våldsamma spel tycker jag är idioter. De som är föräldrar till barn som anser att barnen spelar för våldsamma och vill förbjuda att sådana spel tillverkas är åxå ordentliga idioter.
Själv anser jag att jag kan slå huvudet av någon med spade (postal2) och sedan elda upp liket varpå jag släcker elden ... Och jag får inte en sån tanke i huvudet när jag gräver ner en ny planta i trädgården.. visst jag kan få associationer när jag tar en spade, men anser att jag är tillräckligt stabil att handskas med våldsamma spel och verkligheten. De som triggar på spel och försöker leva ut dem i verkligheten (cs händelsen i tysklan tex) är redan tickande bomber.. Om det inte var cs så hade det säkert varit Drakar och demoner, zelda, super mario eller tombi .. Alla spel är mer eller mindre våldsamma men oftast inslagna i små söta packet. Hoppa sköldpaddan på huvet så dör han och sedan sparkar man skalet på en annan fiende så dör den.. super mario..

förbjud inte spelen utan förbjud folk att bli föräldrar i stället.. Jag funderar på hur det skulle vara om folk hade blivit så undersökta som jag och min tjej blev innan vi fick adoptera våra hundar, innan de blev föräldrar. Vilken idiot som helst kan sätta ett barn till världen men vem som helst får inte bli hundägare, bilförare, ta ett lån på siba, få kreditkort utan att de noga kontrolleras innan..

~~~~~~~~~~
En arbetskollegas bekant satt i sin bil här i götet.. Det var vägarbete och de var tvungna att stå i kö för att komma förbi. Hans son, 6år, frågade varför de vartvungna att stanna... Pappan förklarade varpå sonen frågade om de inte kunda ta trotoaren i stället.. Pappan förklarade att det var förbjudet för att inte tala om olagligt. Sonen tänkte en stund och frågade sedan om de inte kunde döda vägarbetarna (!?) "va??" sa pappan ".. det kan vi verkligen inte göra" sonen svarade med en fråga---
"har vi slut på ammunition???"
good games/bad parent....

Visa signatur

..old Fart

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

När man lirar cs t.ex. då ser man inte det som något spel där man bara går ut för att skjuta skallen av folk, utan mera som något taktiskt och skickligt krävande spel, det där mer våld går mera ut i filmer. Parents, grow up.

Visa signatur

Asus A8N-E / Venice 3000+ @ 2000Mhz / Corsair Value Select 2x512 PC3200 / WDRaptor 36.7GB 10000rpm / Asus Extreme 6600GT / Hyundai Q995S 19" / ArcticCooling T1 Silentium 350W

Permalänk
Avstängd

Är det inte därför man köper nya datordelar för att klara å lira dom är "våldsamma" spelen? för annars hade vi ju kunnat sitta på 486:or

Visa signatur

Abit NF7-S Rev 2.0 | AMD Athlon XP 2500+ @ ~2500 Mhz (225x11) | 2x256 MB DDR PC3200 @ Dual Channel | Powercolor 9800se r98se-c3 @ Powercolor 9800Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebbi

För övrigt tycker jag att frågan med åldersgränser är ganska kluven. Om man verkligen bryr sig om sina ungar testar man spelen själv, och bedömmer utrifrån sig själv. Ju mer förbud mot spel man sätter upp, ju "coolare" är det att spela dom vilket resulterar att många fler barn/yngre ungdomar kommer spela dessa. Jag minns själv när jag var 10-12 år, hur coolt det var att storebrorsan hade fixat Carmageddon till mig när det egentligen var från 18 år.

Visst, spelbolagen (Tänker på Postal 2s utvecklare Running With Scissors) skapar ibland spel som automatiskt tilltalar yngre människor, liksom skapar lite dubbelmoral mellan åldersgräns och åldersgrupp. Det är nästan "logiskt" att våldsspel tilltalar yngre människor eftersom det är lite förbjudet att spela dessa. Nu försöker jag inte kartlägga det psykologiska mönstret som existerar i ynge människor, utan detta är bara det jag själv upplevt.

Tack för mig...

Varför jag äger vapen är för att jag jagar rätt så flitigt, självklart tycker jag det är roligt att jaga/skjuta, annars skulle jag inte hålla på med det.

edit: Håller fullständigt med WICKED på denna punkt: "Den dagen jag känner att man borde överväga att införskaffa ett vapen för "självförsvar" är den dagen jag flytter från Sverige"

Permalänk
Medlem

Jag är en vältränad soldat som kan träffa en fluga på 100meters hål då, enligt 4:an, weee!

En av anledningarna till att jag aldrig kollar på nyheterna på tv, nästan allt som visas är partiska bedömningar utav tv4:as reportrar!

Permalänk
Avstängd

Det jag tycker e konstigt, e att dom baserar dessa "studier" på amerikanska undersökningar, men ingen har studerat japan som konsumerar mest vålds spel i hela världen, å dom har typ ingen ungdoms brotslighet alls:) tänk på den ni

Visa signatur

Messerschmitt Owns Your Ass