Muskampen 2025: Segraren korad!

5000bilder åt helvete??????

Permalänk
Medlem

5000bilder åt helvete??????

bra program för att återfå filer???

När jag flyttade min hårddisk mellan 2 datorer verkar det som den gått i sönder, för nu kan man inte få upp den i Utforskaren utan endast i BIOS.

På ena datorn kan man dock få upp den i enhetshanteraren men den går inte att initiera.

Det är en Seagate ATA barracuda 120GB.

Jag har provat lite med Easy Recovery och fått fram lite filer av .TOC och .jpg. Men de går inte att öppna.

Det är så att jag har mina samlade 5000bilder jag tagit med min digitalkamera de senaste 2 åren ligger på hårddisken, så jag skulle bli väldigt glad om det fanns något bra program för att återfå dem????

Vilka tips som helst är mycket välkomna!

Finns det dessutom någon som har tips på hur man räddar hela disken vore du världens bästa människa!!!!!

Visa signatur

A64 3200+ | Asus K8V deluxe | 1GB pc3200 | Antec Sonata | Connect 3D 9800Pro | 160GB S-ATA Seagate | 200GB S-ATA Seagate | Hyundai L90D+ LCD

Permalänk
Medlem

Ett dumt svar kanske men har du provat med en annan kabel?, och i så fall med en ATA33 kabel, det har gjort underverk för mig vid liknande tillfällen när diskar inte har velat som jag vill.

Permalänk
Medlem

GetDataBack for NTFS är bra. Om du kör NTFS dvs.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Retligt...

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk

Ett tips till er som ännu inte har en backuplösning, SKAFFA en innan något liknande händer! Det är sjukt tråkigt att i efterhand konstatera att man hade behövt en.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Ett tips till er som ännu inte har en backuplösning, SKAFFA en innan något liknande händer! Det är sjukt tråkigt att i efterhand konstatera att man hade behövt en.

Japp håller med. Är det soppas vicktigt så bör man i alla fall ha kopior på 2 diskar eller bränna ut det.
Har 200 skivor CD-R bakuper har gått över till DVD-R nu.

Körde in 100+ CD-R skivor i förgår efter en ompartitonerig för ett tag sedan.

Permalänk
Medlem

Har du "lagt upp" hårddisken i Disk Management(Local)?

Den återfinns genom att navigera: Settings/Control Panel/Administrative Tools/Computer Management/Storage/Disk Management(Local)

<edit> Detta gäller windows XP</edit>

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss

Jag blev av med 70gb fina saker sist när min hårddisk fuckade. Jäkligt segt.

Visa signatur

In Flames we trust

Permalänk
Medlem

1. Kör analys/test/service proggen från tillverkaren

2. Kör också en sector repair för att få bort de sjuka delarna på disken

3. Googla ner testdisk -> diskett. Återställ ev. förlorade partitioner

4. Backa av disken till en frisk disk och fortsätt därifrån

5. Kör nu en chkdsk /r

6. Saknar du filer prova GetDataBack

Berätta hur det går!

Permalänk
Medlem

7. köp en DVD-RW

Visa signatur

...excellent

Permalänk
Medlem

jag skulle skicka hårddisken till:

http://www.aurora.se

Permalänk
Medlem

jo, men 1963kronor för att fixa min HDD, Seagate ST-3120022A, 120Gb Barracuda, IDE, känns ju faktiskt lite mycket på www.aurora.se men det är ju en sista utväg.

Vet någon om inte Seagate har något program för att få fram data på en halvkass disk, det hade varit toppen med en länk.

Hos en kompis fick jag fram disken i enhethanteraren men på min nya dator så syns den bara i BIOS, finns det något program som kan scanna fram den, för inte ens easyrecovery hittar den.

Skriv gärna länkar om ni kommer på några tips.

Visa signatur

A64 3200+ | Asus K8V deluxe | 1GB pc3200 | Antec Sonata | Connect 3D 9800Pro | 160GB S-ATA Seagate | 200GB S-ATA Seagate | Hyundai L90D+ LCD

Permalänk

a backup e bra ide.. Bränner skälv på Dubbla DVD skivor till Digitalkamera bilderna. utifall en pajjar.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag över allt som är värt att backa upp på den andra disken och till Linuxservern. Bilder bränner jag dessutom på CD med jämna mellanrum.

Kraschar första disken, ligger datat på andra. Kraschar hela datorn, ligger det på servern. Brinner lägenheten, har jag CD-skivorna på jobbet.

Dessutom funderar jag och ett par polare på att lägga backup krypterat hos varandra.

Här finns ett program som påstår sig kunna återskapa filer.
http://www.recover4all.com/
Tanka hem testversionen, som tyvärr bara klarar filer som är mindre än 10kB. Funkar det, så kostar professional-versionen $69 ($49 för Win 95/98/Me).

Här är ett till:
http://www.quetek.com/prod02.htm
$39.95 kostar den. Du kan ladda hem en testversion, men jag ser inget om några begränsningar.

Permalänk
Permalänk

Finns ett program som heter r-studio och det grejade en krasch för mig.
Demon finns på nätet och har en del begränsningar, men en del har ju fullversionen...
Om du behöver en hjälp hör av dig mvh micke 0935-20745

Visa signatur

Amd64/3,0 / AMD 1,8 GHz / bandit1200 / t-bird 1000 / 233mmx / abc 80