Fotohemsida [eller: varför inte ge beröm/kritik till ännu en personlig hemsida?]

Permalänk
Medlem

Fotohemsida [eller: varför inte ge beröm/kritik till ännu en personlig hemsida?]

Hallå.

Eftersom att folk här omkring brukar vara ganska duktiga på att ge konstruktiv kritik på allas webbproduktioner så tänkte jag att ni kan få kolla in även mitt senaste verk och säga vad ni tycker

www.olaeriksson.com

Allt är byggt med enkel (x)html och css och ska fungera smärtfritt på alla plattformar och i olika webbläsare. Men något kan säkert ha gått snett vad gäller detta.

Så säg vad ni tycker, fungerar allt eller finns det något som inte vill? Isf, vilket os/webbläsare är det som inte visar sidan rätt?

//Ola.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tycker den var nice, dock ogillar jag så stora vita ytor, skär lite mot ögonen då det är en ganska "stark" färg.

Permalänk
Medlem

Gillar den skarp, spec dina foton

Visa signatur

"Obay your leader"

Permalänk

Tycker färgvalet är snyggt. Men dock kan jag håla med mrc om dom stora vita ytorna. Annas tycker jag det var väldigt stilrent och snyggt.
Väldigt fina bilder du hade tagit

keep up the good work

Permalänk
Medlem

Riktigt schysst, trevliga bilder.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt.

Designmässigt tycker jag iofs att det skulle va snyggare om ramen inte fortsatte upp ovanför loggan och flikarna utan att det strecket fick vara avslutet och topen på ramen.

Schnygga bilder förövrigt.

Visa signatur
Permalänk

nice..

var går du på fest?

Visa signatur

något fyndigt, alt. en skrytbeskrivning på min dator

Permalänk
Medlem

Jag får en vertikal scrollbar när jag tittar på fotona, villket inte alls behövs.

Suveräna foton, måste jag säga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Stilrent.... men så som många andra har sagt så är det för mycket vitt... samt enormt fina bilder... bilderna är faktiskt läckrare att se på än hemsidan...

Men åh... nu fick man ju inspiration till att verkligen använda sin lilla Olympus C-5000ZOOM...

Permalänk
Medlem

Jag håller med flera andra, för mycket vitt, vitt skriker så tycker jag, men annars har du en stilren och hållbar sida

Permalänk
Medlem

Kul att folk gillar vad man gör.

Mycket vitt det vet jag, men är det de sotra vita fälten utanför själv ramen osm man reagerar mest på? Tanken är ju att sidan ska funka i upplösning 800x600 och uppåt. Därför blir det mycket vitt när man kör högre upplösningar. Möjligen skulle man kunna ändra bakgrundsfärg utanför själv ramen. Ska titta på det.

Egentligen är det ju också bra att fotona är bättre än själva sida då den ju är en presentation av bilderna. Därför är ju tanken att sidan ska vara underordnad och inte ta uppmärksamhet från bilderna.

Cognitive D-->det blir fest både här coh där, dock inte lika mycket nu som förut. festbilderna på sidan är från docklands 99 och midway 2003

s.c.s.i.-->Konstigt att det blir vertikal scroll. Det är självklart inte alls meningen. Vad kör du för webläsare/os/upplösning?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag får också vertikal scroll när jag tittar på bilderna.
Jag sitter i FireFox 0.8 i WinXP

Permalänk
Medlem

Hmmm, oerhört märkligt. Jag får inte någon vertikal scroll i FireFox 0.8 Win2000. Är någon som får detta sugen på att göra en liten skärmdump och lägga upp?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En skärmdump.

En annan sak jag noterade var när man ändrar storlek på webbläsaren sitter rutan med bilderna kvar på samma ställe och hamnar fel lixom. Vet ej vad det kan bero på...

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001

Permalänk
Medlem

Bara jag som får undermenyn över allt annat?
Den täcker halva menyn när den kommer upp (trycker på Foto)

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk

Väldigt stilren sida.. så vad kan man klaga på egentligen.....?

- För att du inte tagit alla foton själv..

Visa signatur

[2500+ barton - Aopen AK79D-400VN - Radeon 9200se - 512mb DDR - Maxtor 80gb - Compucase 6A21]
[Laptopen IBM R40] [Mobil Samsung D600 och SE T630][email: particle@gavle.to] [ICQ: 67844045]
[SWECLOCKERS.COM - datornördarnas egen himmel]

Permalänk
Medlem

Jag kör med Opera (och XP) och får också den vertikala scrollen plus samma problem som Zapher. Annars är det en mycket snygg sida. Tycker inte att det gör så mycket med de vita ytorna. Kan kanske funka med någon grå nyans som bakgrund annars.

Visa signatur

[size="1"]Windows mest använda kommando: Ctrl-Alt-De1337[/size]

Besök gärna #lekstuga på Quakenet. En bra kanal helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -:Particle:-
Väldigt stilren sida.. så vad kan man klaga på egentligen.....?

- För att du inte tagit alla foton själv..

Vad menas här? Säger du att alla fotografier inte är tagna av mig? Vilket/vilka syftar du på?
Precis alla bilder är tagna av mig och ingen annan!

Zapher-->Jag hade först problemet med att undermenyn lade sig över huvudmenyn i Mozilla och Firebird men ordnade till det så att det fungerar bra hos mig iaf. Vad kör du för webbläsare/os?

TwaN--> Tack för skärmdumpen. Nu vet jag inte om det är jag som har svamlat till det här men den där scrollen som syns menar jag är en horisontell scroll-list, inte en vertikal. En horisontell scroll ska finnas!
Sedan är det märkligt att fönstret inte fortsätter att vara centrerat när du ändrar på fönsterstorleken. Det fungerar här också.

Hmm, det finns onekligen lite småpill kvar. Tack för alla kommentarer och konstruktiv feedback!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snygg sida, jag skulle dock ändra bakgrunden till en mycket ljus grå nyans och ta bort ramen ovanför "flikstrecket". Om du förstår vad jag menar.

Och fotar du på din fritid, har du någon utbildning, jobbar du med det?

Edit; kom fram till att jag sett vissa av dina bilder förut. Du har möjligen inte haft en mindre site innan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oee
s.c.s.i.-->Konstigt att det blir vertikal scroll. Det är självklart inte alls meningen. Vad kör du för webläsare/os/upplösning?

Jag kör Explorer 6, och upplösningen 1600*1200. Upplösningen spelar ingen roll, då jag ändå inte kör browsern i fullskärm, samt att scrollbaren inte påverkas av storleken.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JavaBlue

Och fotar du på din fritid, har du någon utbildning, jobbar du med det?

Edit; kom fram till att jag sett vissa av dina bilder förut. Du har möjligen inte haft en mindre site innan?

Fotar mest på fritiden. Gör en del frilansuppdrag, mestadels reportage med studentanknytning. Så det är mest en kul hobby, men sen gör det ju inget att det rullar in några kronor så att man kan köpa lite nya prylar=)

Jo, jag har haft hemsidor på nätet sedan -97 eller nåt sånt. Har haft sidor med fotoanknytning sedan kanske 4 år tillbaka så det finns nog en chans att du har sätt bilder där förut.
Eller om du kommer från Linköping eller bor här så kan du nog ha sett lite av mina bilder i diverse tidningar, på affischer och lite sånt där.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tycker inte du utnyttjar mediumet. En fotosida skall för mig kännas bilder ifrån sidan ett. Nu kändes det bara som något trött.

Kolla in fotografernas hemsidor på www.linkdup.com Där finns en massa insperation!

Visa signatur

2x2Ghz PowerMac G5, 8GB Ram, 500 GB HD. Apple X-RAID 1,75 TB HP XW5000 P4 3.0 4GB Ram, 200 GB HD, PowerBook G4 17" 1,33 Ghz 2 GB Ram 80 GB HD, HP NW8000 PM 1.7 2 GB Ram 80 GB HD. HP IPAQ H5550 128MB BT POCKET PC 2003 Apple iPod 40GB Sony Ericsson Z600 Silver Night Apple iSight Webcam SONY Cybershot DSC-F828 Canon XM-2 videokamera mm

Permalänk
Medlem

Känner igen menyn, undrar varför.
Jag tycker som någon sa förut, låt sidan "sluta" där menystrecket går, låt logon flyta fritt ovanför det hela. Som jag har på min sida. Passar bättre, IMO. Och om du ska göra på det sättet tycker jag att du ska bredda border-bottom på den så att den är lika fet som runtom, eller minska den runtom till 1px.

Tycker även jag att det är lite för mycket vitt. Kanske en grå bakgrund runtom, eller grått inuti "sidan", där innehållet finns.

Jag får ingen vertikal scroll i firefox, det kanske är löst eller så är det ett IE-problem.

Diggar dina bilder. Väldigt snygga. Speciellt http://hem.bredband.net/b206362/foto/n002.jpg - manipulerad? Om den är "äkta" så är det fruktansvärt bra. Annars är det ju inte så svårt att fixa(ok, lite kanske.. ).

En sak till: När man försminskar sidan så försvinner den upptill, och den horisontella scrollen hamnar under bilderna, lite jobbigt om man inte tycker om att surfa i fullscreen.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk

sorry!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oee

Vad menas här? Säger du att alla fotografier inte är tagna av mig? Vilket/vilka syftar du på?
Precis alla bilder är tagna av mig och ingen annan!

Oj, ursäkta.. nu får jag be så himla mycket om ursäkt alltså. Tyckte bara att jag hade sätt några bilder förut på någon sida.
Men jag ber som sagt mycket om ursäkt och säger istället att det var J**igt fina bilder du hade fotat!

Edit: sidan jag sett liknande på var : www.sxc.hu

Visa signatur

[2500+ barton - Aopen AK79D-400VN - Radeon 9200se - 512mb DDR - Maxtor 80gb - Compucase 6A21]
[Laptopen IBM R40] [Mobil Samsung D600 och SE T630][email: particle@gavle.to] [ICQ: 67844045]
[SWECLOCKERS.COM - datornördarnas egen himmel]

Permalänk
Medlem

Tycker den ser bra ut
Gillar den första festbilden skarpt!! Vad har du för kamera med dig till ett sådant ställe och hur gör du för att få en så mörk bild så bra!?

antar att du inte kör en digital kompaktkamera

EDIT:
Sidan blir knas för mig när jag ändrar storlek på fönstret.. bilderna ligger lixom kvar.. ska försöka fixa screen...
så..
bild

Passagen måste vara sämsta skiten någonsin... går ju inte direktlänka dit...

Visa signatur

...excellent

Permalänk
Medlem

Sitter själv på IE 6.0, och får samma scrollbar. Upplösning 1152*x

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Avstängd

Måste bara få säga hur jag avgudar de här bilden:

Visa signatur

Eller inte.

Permalänk
Medlem

Underbar sida, stilren, funktionell och smaklig.

Visa signatur

qw q b