Permalänk
Medlem

haha.. härlig sync
24Mbit ner och en upp...

nu får dom ge sig..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
haha.. härlig sync
24Mbit ner och en upp...

nu får dom ge sig..

tekniken klarar inte mer så......

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

Tekniken klarade väl 3,5Mb upp?
Hade dom kört på 3,5Mb upp så hade jag bytt, 8/1 är för kass upload.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk

Jag bor 2880 meter från telestationen enligt bbb , först snackade jag med en snubbe han sa att jag kunde få 10/1 ,jag har deras adsl nu altså 8/1 men han kopplade mig vidare snubbe som skulle registera min bestäling.
Och han sa att jag inte kunde få det ,för jag bor för långt ifårn amen va fan 2880 meter borde man ju kunna få adsl2+ eller vad?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Tekniken klarade väl 3,5Mb upp?
Hade dom kört på 3,5Mb upp så hade jag bytt, 8/1 är för kass upload.

Inte hundra på att ADSL2+ klarar 3,5Mbit uppströms.
Kanske bonded ADSL2(nyttjande av flera kopparpar), vilket även ger en bra ökning kapacitetsmässigt över långt avstånd...10Mbit på 9-11kilofeet i förhållande till 7-8 kilofeet för ADSL2+.

Visa signatur

who's your mommy?

Permalänk
Avstängd

bor 1.5km från stationen, vilka kommuner kommer att erbjudas adsl2/adsl2+?

Visa signatur

-=XP-M 2400+=- -=Abit AN7=- -=9700PRO=- -=TW/WB 2x256[BH5]=- -=Antec True Power 550W=- -=Audigy2=- -=Maze 4@CPU=- -=Samsung 959NF[BNC]=-
-=Clock=250x10.5 | 11-2-2-2 [Sync][CPU Interface enable]=-

Permalänk
Medlem

Gefan i diskussion huruvida 24/1 är värt eller inte. Vi har fått åtskilliga förslag på användningsområden för båda varianterna och jag tror att de som sitter med valet i handen har nog med åsikter i ryggen för att kunna välja.

Skulle dock vara intressant att höra reflektioner kring 24/1's prestanda från någon med erfarenhet.

Visa signatur

Desktop: Beelink NUC
Server: i3-12100 - 64GB - Proxmox
NAS: Primary - Unraid (94TB) - Secondary - HP MS G8 (30TB)
Finns även på Swedroid: https://swedroid.se/forum/members/raeserfisk.53211/

Permalänk
Medlem

Jag har också beställd 24/1 idag och får hoppas att det är bra!!!!

får tänka över det...nu när alla säger att det är bättre med 12/9 så kanske det e bättre om jag ska ha dc hubb eller cs server mm. eller???

Visa signatur

1# Asus P5AD2-E Premium | P4 3,6Ghz 64bit | Asus x850xt | 1024 ram | 300gb + 120gb | Benq FP937s | Chieftech Chassi | Win XP Pro
2# Siemens moderkort | P4 1,4Ghz | G-force 4 | 256 ram | 80gb | Hansol 17" CRT | Fujitsu siemens silver line Chassi | Win XP Pro |>>>>PcMark04 1812<<<< =(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mulle87
Jag har också beställd 24/1 idag och får hoppas att det är bra!!!!

får tänka över det...nu när alla säger att det är bättre med 12/9 så kanske det e bättre om jag ska ha dc hubb eller cs server mm. eller???

Ja, du kommer inte kunna ha CS-server eller DC-hubb med 1 Mbit upload skulle jag säga iaf. Eller, går gör det ju men räkna inte med att ha allt för mkt folk på dem...

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

mulle, 24mbit helt klart...skit i dc kör torrent om du ska köra sånna "delar" program...en egen server är säkert roligt...i en vecka elelr 2...näe du valde helt rätt!

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dflw
Jag bor 2880 meter från telestationen enligt bbb , först snackade jag med en snubbe han sa att jag kunde få 10/1 ,jag har deras adsl nu altså 8/1 men han kopplade mig vidare snubbe som skulle registera min bestäling.
Och han sa att jag inte kunde få det ,för jag bor för långt ifårn amen va fan 2880 meter borde man ju kunna få adsl2+ eller vad?

Dom tar det lungt i början med att konfa sina stationer för ADSL2+

Alla tjänster kommer antagligen att bli 10/1 i framtiden när det funkar ok.

Visa signatur

Tounge like a switchblade; Brain like a butterknife.

Permalänk
Avstängd

Du kan ju inte ens skicka en fil med acceptabel hastighet via icq eller nått till nån kompis .. bissart ... jag skulle hellre ha 5/5 än 24/1 .

fast om man bara kan få adsl så är ju 24/1 bättre än 8/1 iofs så länge man inte har vdsl eller ethernet så ska man nog tacka för det man kan få ...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk

varför vill man skicka en fil till en kompis snabbare än 120kb/s, om jag får ladda i 24mbit så skiter jag i om jag bara får skicka i 50, då får jag helt enkelt ge fan i att skicka filer...och de är ju inte så svårt

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragnarok
varför vill man skicka en fil till en kompis snabbare än 120kb/s, om jag får ladda i 24mbit så skiter jag i om jag bara får skicka i 50, då får jag helt enkelt ge fan i att skicka filer...och de är ju inte så svårt

Hehe, bara att byta några DVDer med kompisen varje dag istället om det är någon man känner IRL Finns många sätt runt 1 Mbit UL

Permalänk
Medlem

http://www.netatonce.se/index.php?action=privatpersoner.adsl....

ADSL2 med 4Mbit upload.

fast i begränsade områden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragnarok

Ja varför ska man ha en snabb dator? varför ha bredband när modem är billigare? varför kunna utnyttja nätet, när man kan göra det halvt-om-halvt istället ...
varför ha bil när man kan köra moped ...

ska jag fortsätta?

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
Ja varför ska man ha en snabb dator? varför ha bredband när modem är billigare? varför kunna utnyttja nätet, när man kan göra det halvt-om-halvt istället ...
varför ha bil när man kan köra moped ...

ska jag fortsätta?

Nu tror jag ju inte att du är så redigt dum som du framställer dig att vara... Att kunna skicka snabbare än 120kb/s tjänar man ju själv inte ett skit på. Klart de är kul att kunna skickar över en semester film till en kompis, men får jag välja på att ladda hem i 24mbit eller skicka i 500kb/s så väljer jag ju helt klart att få ladda snabbare själv.

Visa signatur

In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Diceman
http://www.netatonce.se/index.php?action=privatpersoner.adsl....

ADSL2 med 4Mbit upload.

fast i begränsade områden.

Mycket vettigare! 24/1 är ju bara ett sätt att lura folk på, "woow, hela 24Mbit ner". Sen att det är halv duplex och 1Mbit upp är det ingen som tänkter på. Undrar om man ens kan utnyttja 24Mbit med endast 1Mbit upp.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Mycket vettigare! 24/1 är ju bara ett sätt att lura folk på, "woow, hela 24Mbit ner". Sen att det är halv duplex och 1Mbit upp är det ingen som tänkter på. Undrar om man ens kan utnyttja 24Mbit med endast 1Mbit upp.

Well, 7000 Kbit ner äter ca 150 Kbit upp, så det är nog fullt möjligt.

Permalänk
Citat:

Att kunna skicka snabbare än 120kb/s tjänar man ju själv inte ett skit på.

Känner ett flertal personer med HD spons, RAM spons med mera för att deras upload är bra så visst finns det sätt att få skiten utan att göra något alls och dessutom tjäna på att få massa hårdvara på kuppen

/Bobby_Digital

Visa signatur

| Antec Sonata | Zalman 7000A CU | Asus P4C800 Deluxe | P4 2.8 Prescott | 1GB Kingston RAM | 2st WD200GB SATA, 1st WD250GB IDE, 1st Seagate 120GB IDE | NEC 2510 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Well, 7000 Kbit ner äter ca 150 Kbit upp, så det är nog fullt möjligt.

det beror iofs på hur stort receive window man har inställt..

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Medlem

faktum är att strypt upload är ISP'ernas ända vapen mot en massa trafikkrävande peering och leechande från varandra...

Permalänk
Medlem

Hur hög hastighet ger ADSL2 / ADSL2+ på t.ex. 5,5km (som jag bor på?)?

Håller Skanova på att uppgradera sina ADSL-stationer till ADSL2+? Kommer alla stationer som Skanova har att uppgraderas?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ply
det beror iofs på hur stort receive window man har inställt..

Jo men nu sitter jag med default-inställningar så det värdet bör ju garantera att det är fullt möjligt att få ner 24 Mbit/s.

Permalänk

zAjben du kan inte få adsl2+ tror jag om jag som bor 2880 meter från telestationen inte kan få det borde inter heller du få det tycker man hehe

Visa signatur

Permalänk

dflw: min kompis bor lixom jag ca 3700meter ifrån stationen, och han skall få adsl2+....enligt bbb´s "beräkningar" så skall han få runt 7.9-8.0 mbit (för att få 10 var man tvungen att bo innom 3.5km sa de)

Visa signatur

In Hoc Signo Vinces!

Permalänk

VA?? jag ringde bbb först sa dem tekniska suportern att jag nog skulle få 10/1 jag har 8/1 bbb nu sedan kopplade dem mig till registeringen och han sa nej du kan inte få det gäller ungefär samma avstånd som vdsl sa han ,skumt, han borde ju veta bättre tycker man... får väll ringa och tjata på dem då...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ringde bbb kundtjänst och fick prata med en tjej som blandade ihop adsl/vdsl 8/1 10/ 24/1 10/9 och 12/9 och blev sur på mig för att jag sa att jag inte förstod vad hon pratade om.. hehe nog om det.. ringde igen till kundtjänst och fick prata med en annan tjej som visste exakt utan att tveka!

Alla 8/1 adsl kommer bli uppgraderade i maj till adsl2+ (8/1 tjänsten försvinner) och till hastigheten 10/1 med sju små undantag. Alla telestationer med ciscoutrustning dvs 7st i stockholmsområdet kommer INTE bli uppgraderade i maj, möjligtvis senare i år.
Slutsats:
7stationer i stockholm (bla östermalm) kommer inte kunna nyttja adsl2+ (24/1, 10/1) pga skitig ciscoutrustning. Så jag och alla andra som bor i dessa områden för leva kvar med 8/1 fast tjänsten igentligen borde hete 6.98/0.8..

edit:
24/1 -> 0-1200m
10/1 -> 0-2200m (enligt bbb)

Permalänk

Nja håller inte med om att tjänsten 8/1 är ~6.98/0.8. Min nedladdning är som max 830Kb/s.

Permalänk
Medlem

"Som första ISP i landet erbjuder vi ADSL2 på utvalda orter. ADSL2 är en vidareutveckling av ADSL tekniken och erbjuder en hastighet av upp till 11 Mbps nedströms och 4 Mbps uppströms"

ADSL2 ger 4 Mbit upp, BBB:s ADSL2+ ger 1 Mbit upp?

Varför erbjuder netatonce bättre UL, medan BBB kör kvar på 1 Mbit? Illa!

Alla infosidor ändrade ju att ADSL2(+) bara klarade 1 Mbit upp, men net@once säger att 4 Mbit upp är möjligt... psycho ! ?

Visa signatur

AMD 64 +3400 ; 1024 Mb ram ; 9800 XT ;1 x 74,3 Raptor ; 2 x 160 GB Seagate ; VP201s 20.1" TFT: