Ännu en portfolio i behov av kritik

Permalänk
Medlem

Ännu en portfolio i behov av kritik

Jaha, då var det dags igen. Vet att det är många sånna här trådar ni, men vanligtvis brukar nu ju komma med lite bra uppslag så jag gör väl också ett försök. Har just laddat upp min portfolio eller vad man nu ska kalla den på:
www.ljungström.nu
Lite tips om vad som kan förbättras skulle uppskattas stort.

Hur är laddningstiderna för er modemare? Måste jag optimera bilderna ännu mer?
Jag vet att det finns en del tomma ytor här och var, ska hitta på något kul att göra med dem också.
Hemsidedelen av portfolion ska förhoppningsvis också förbättras snarast. Lite info om sidorna etc.

Annars är det bara att börja klaga!

Tack på förhand
Viktor

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den mönstrade bakgrunden drar till sig blicken lite väl mycket tycker jag, och skär sig mot resten. De blåa rubrikraderna på startsidan ser lite skarpa och stela ut - kanske kan göras aningen högre i varje fall.

Annars måste jag säga att dina två andra sidor var mycket snyggare (om jag får säga så). Kan dock inte säga riktigt vad som felas, men kanske någon annan kan?

Bra början annars, och de två andra sidorna var grymma

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Fan också. Ska ju vara tvärtom, med sidorna alltså. Portfolion ska ju vara mästverket
Hmms, kul att man lyckats med något i alla fall...

Ska ta en titt på det du skriver. Enda dumma med att rycka tapeten är att sidan blir lite väl grå och trist då. Behövs nästan nånting för att liva upp sidan lite.
Det kan kanske stämma att dt-elementen är något tunna och stela. Ska se vad jag kán göra åt det. Tack iaf.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du vill att besökarna ska stanna på din sida föreslår jag att de sidorna du länkar till ska öppnas i ett nytt fönster. Själv hatar jag att gå tillbaka för att kolla nästa portfolioarbete och stänger då hellre ner alltihop.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Menar du de hemsidor jag gjort? Har du Javascript avslaget? Jag kör popups med ett javascript... kanske får ändra på det om många klagar. Men för mig kommer i alla fall de externa länkarna upp i nya fönster.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För mig kommer de upp i samma fönster. IE6 win xp

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Arf... Så mystiskt. För mig kommer de upp i popuper både i Firefox och i IE. Och du är säker på att Javascript är aktiverat?

Btw, Visst menar du de sidor jag gjort tidigare? Vidilab och Cyphoria alltså, eller har jag missuppfattat dig?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja det är dem jag menar, men nu testade jag igen och då kom de upp i ett nytt fönster plötsligt, måste varit nåt som spökade innan

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://pingu.rsn.bth.se/~ktn/ljungstrom.png
Gästbokens första sida ser lite konstig ut
Kör Firefox 0.9

Permalänk

Ja gästboken var inte vacker, kör opera 7.23

Visa signatur

[2500+ barton - Aopen AK79D-400VN - Radeon 9200se - 512mb DDR - Maxtor 80gb - Compucase 6A21]
[Laptopen IBM R40] [Mobil Samsung D600 och SE T630][email: particle@gavle.to] [ICQ: 67844045]
[SWECLOCKERS.COM - datornördarnas egen himmel]

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att du ska ta bort den mönstrade bakgrunden. Ta istället bort den grå bakgrunden och låt det mönstrade vara större. Det blir för mycket med grå bakgrund OCH mönstrad bakgrund OCH själva innehållet.

Permalänk
Medlem

Nått ruggigt mystiskt har hänt med gb:n under natten. Den såg normal ut innan jag gick och la mig. Urgh wtf har hänt? Ni kan strunta i den så länge.

EDIT: Nått som är lite spooky är om ni kikar på källkoden, får ni också upp typ standardkoden för en oregistrerad .nu-domän? Vet inte om domänen kanske inte är stabil än...

EDIT #2: Nu röjde jag lite i GB:n och då funkar det helt plötsligt. Har aldrig varit med om det där förut!

EDIT #3: Mjo Malesca, tanken har slagit mig. Det blir mycket ruta i ruta i ruta. Anledningen till att det ser ut sådär är egentligen en kompromiss. Jag hade hela bakgrunden mönstrad från början men fick då ideligen klagomål på att folk blev sjösjuka av sidan... Har en idé om man kanske kan göra mönstret diskretare så att det kan fungera. Ska testa lite under dagen. Just nu är jag mest orolig för att gästbokens tokryck ska komma tillbaks.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du skulle kunna testa någon annan färg på den mönstrade bakgrunden. Jag gillar fina pastellfärger

Permalänk
Medlem

Har testat lite olika prylar nu. Just nu ligger mönstret som stor bakgrund. Fungerar det? Behöver den vara ännu mer diskret? Skär den sig fortfarande?
Över huvud taget bättre eller sämre?

Så här såg det ut förut för er som missade:
http://www.ljungström.nu/bilddump/dump.jpg

Med diskretare mönster i ramen:
http://www.ljungström.nu/bilddump/dump2.jpg

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vic, testa med att ta bort all html i gästboksinläggen innan du spara dem. Då kommer du slippa gästboksproblem igen

Permalänk
Medlem

Ja troligtvis var det någon som var rolig och la in HTML-kod som ändrade storleken i gästboken. Skriv ut variabeln som besökare kan skriva in med "htmlentities($variabel)" så slipper du sådant. Läs mer på http://se.php.net/manual/sv/function.htmlentities.php

För att återgå till huvudfrågan:
¤ Försök att göra bakgrunden mer diskret, som det är nu drar den till sig rätt mycket uppmärksamhet. På gränsen till irriterande.
¤ Den gråa bakgrunden i det högra "fältet" (där nyheterna, gästboksinläggen osv) visas förstör lite av intrycket, den passar inte så väl ihop med de andra färgerna tycker jag. Den känns lite malplacerad.
¤ Varför inte utnyttja utrymmet i fönstret? Allting känns väldigt ihoptryckt.

Visa signatur

"Kärlek är sådant som växer på träd och ibland trillar ner."
nicklas.gummesson.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phnom
Vic, testa med att ta bort all html i gästboksinläggen innan du spara dem. Då kommer du slippa gästboksproblem igen

Ah förståss. Inte alls tänkt på det faktiskt. Tack för tipset.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viddo
Ja troligtvis var det någon som var rolig och la in HTML-kod som ändrade storleken i gästboken. Skriv ut variabeln som besökare kan skriva in med "htmlentities($variabel)" så slipper du sådant. Läs mer på http://se.php.net/manual/sv/function.htmlentities.php

För att återgå till huvudfrågan:
¤ Försök att göra bakgrunden mer diskret, som det är nu drar den till sig rätt mycket uppmärksamhet. På gränsen till irriterande.
¤ Den gråa bakgrunden i det högra "fältet" (där nyheterna, gästboksinläggen osv) visas förstör lite av intrycket, den passar inte så väl ihop med de andra färgerna tycker jag. Den känns lite malplacerad.
¤ Varför inte utnyttja utrymmet i fönstret? Allting känns väldigt ihoptryckt

Ja, det hade vart kul om jag hade kört PHP, får hitta motsvarigheten till htmlentities i ASP nu. Tack för tipset i alla fall.

Har minskat ner synligheten på mönstret ännu mer. Fortfarande störande?

Ska se om jag kan hitta en bättre nyans till den stora ytan. Anledningen till att den över huvud taget finns är att jag kännde att jag behövde ljusa upp sidan lite. Den blev lite daskig med bara brunt och blått. Ska se om jag kan hitta en lämpligare ljus kulör.

Anledningen till att jag försökte hålla mig på en rätt liten yta var nog egentligen att jag itne kännde att jag hade så mycket att presentera. Om jag skulle utnyttja full sidbredd och sidhljd får jag för mig att det skulle bli väldigt mycket döytor. Det kanske är att föredra framför en kompakt design? Sidan känns ännu mindre nu imo efter att jag tog bort ramen med mönster, se dumpen jag länkade till i tidigare inlägg.

Tack för omdömena och tipsen i alla fall!

EDIT: Någon ASP-kunnig som vet hur man enklast tar bort HTML ur strängar? Läste någonstans om Regular Expressions... är det nödvändigt?

EDIT #2: Tror jag löst det med Server.HTMLEncode()
Blir kasnke inte så snyggt i gb:n men de som försöker sig på något märker nog att det inte funkar.

Visa signatur